Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Ja just! Romeo opererades väl t o m!
Men gud det är ju typ över hälften av oss som är härinne:crazy:

Ja shone har inte varit bra sen tidigt i våras när hon skickades på betäckningen, det var nått mystiskt över d där. Undra om Gud inte ville att hon skulle bli betäckt eller så vill han att hon ska stå stilla under sin dräktighet..

Det började ju med hålväggen som vi jäklades me i en lång tid + en del fång tror jag.
Då var hon rejält halt.
Och efter 2 besök på ATG och mycke hovslagning så kunde hon äntligen friskförklaras och veterinärbesiktigas, då var det sensommar/höst.
Nu skulle jag sätta igång henne försiktigt. Efter skritt i 2 veckor började vi trava lite smått.
Jag valde en skogsväg för att slippa hårda grusvägen, vi travar och shone snubblar till me ena framfoten/trampar lite snett vet inte.
(Hon hade fått skor på alla 4 för att försäkra oss om att hältan inte var ömfothet. Så hon blev mkt strubblig och lite klumpig för hon hade gått barfota runt om i nästan 2 år.)

Vi fortsätter trava och jag märker att hon börjar nicka så jag saktar av och låter henne skritta och tänkte att det var ngn sten, så det går över snart.
I skritten, inget nickande. Sen försöker vi trava igen men hon nickar likadant så jag hoppar av och vänder hemåt och studerar henne från sidan.
Efter 1 km travar jag igen vid hand för att se om det var kvar och jadå!

Jag tänkte bara hela tiden att det var ett skämt:mad:
Jag t o m skrattade en gång åt henne och sa: Men Shone, DRIVER du me mej?? E du halt igen??:crazy: Jag har precis börjat rida dej och nu är du halt igen! och hon tittade på mej alldeles försvarslös och förstod inte varför det gjorde ont:( Stackarn.

Så det var bara att gå in till mamma och säga att hästen var halt IGEN!
(efter sin friskförklaring)
Hela familjen ut på gårn och ja sprang, mamma pappa kolla.
Mamma sprang, ja o pappa kolla.

Bara ringa ATG igen:grin:
Efter en HEL dag därinne me världens sämsta veterinär som inte ens kunde lägga en bedövning! så kom dom iaf fram till att hon hade vrickat knät:cool:
Jaha sjukhage 3 veckor sen in IGEN till ATG. Nu frisk.

Hann köra kälke tomme en gång
Nu är det höst/tidig vinter!
Nu kommer leran och allt vad det innebär.
Hon skos om i samma veva och då ser hovis att hålväggen kommit tillbaka med en vansklig fart. Så då var det bara att verka upp foten igen.
Efter d har den varit varm så jag har inte vågat rida.

Jag tvättar och tvättar och tvättar och vräker in väteperoxid och Virkon
Och nu står vi här, det är vinter och jag hade tänkt att sätta igång henne igen.
Ja kände på fötterna innan ja red sist, tyckte de var lite varma, men bägge.
Kände när vi kom hem då var de kalla. Men ja känner o känner så ja blir alldeles nojjig! Men tyckte det var liite varmare ovanför "hålet".

Så där står vi idag mina damer och herrar, vi har verkligen haft en skitrolig sommar/höst/vinter!
Får vi se hur det går med igångsättningen denna gång.....

Sjukt skumt bara att hon var 8 år när vi betäckte henne första ggn och hon har aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig varit sjuk någonsin innan, inte ens ett skrapsår! och nu efter dräktigheten har hon knappt vart frisk 1 vecka.

Så jag säger det, det verkar som att gud inte vill att hon ska få föl!

Men idag hade jag tänkt skritta ut med domänkälken tomme igen.. i snön=)

Men fy Bettysmatte! SÅ himla tråkigt! Men har du ingen hältklinik i närheten som du kan få en tid hos? De röntgar och böjprovar och bedövar bort foten/knät för att se vart d sitter. Så får du en diagnos på en gång.

Jag har en fundering om en liten notis vi hittade i ATL om brännmärkning av hästar men den tar vi sen, detta blev lite långt!;)
Krya på er kramar!

Det sket sej med min kälktur:mad:
Shone hostar massor:(, jag tempade henne 37,8 men kommer inte ihåg vad hon brukar ligga på.. Ska kolla mina anteckningar.
Så hon fick stå inne med sitt rosa täcke och vara vacker så kanske hon mår bättre sen:D

Nu är jag tillbaka igen efter två underbara veckor i Dominikanska Republiken :love:. Jag har tankat sol och upplevelser så att jag kan överleva resten av den skånska "vintern".

Persikan! Vad roligt att du är tillbaka igen :bump::banana:!!! Vilken underbar bild på en inplastad Shone :D. Men vad tråkigt att höra om alla problem ni har haft :(. Skönt att höra att dräktigheten går som den ska iallafall. Det är verkligen många här i tråden som drabbats i år. Romeo repade sig ju som tur vad precis enligt förhoppningarna efter sin operation, så jag känner mig ändå rätt nöjd just nu.

Bettysmatte, vad trist att Belle är halt igen. Jag säger som Persikan, iväg med er till klinik för en ordentlig hältutredning om det inte ger sig. Massörer och ET är jättebra men jag tycker man bör vända sig till veterinär först (men det är förstås bara min alldeles personliga åsikt :)).

Lakrits, verkligen tråkigt att höra om Rambo också. Ni som hade kommit igång så bra.

Jag håller tummarna för alla med krassliga flingor och hoppas att det ska lösa sig för er.

Nu ska jag försöka hålla mig vaken några timmar till och äta middag med svärföräldrarna som skött om hus och katter när vi varit bortresta. Det blir ju värre och värre med jetlagen ju äldre man blir :crazy: :D.

Jo det va trist med yttligare ett år utan föl, hm kommer inte ihåg om vi kollade henne ganska tidigt i dräktigheten och då va hon dräktig eller så kollade vi inte henne alls föärrens i slutet, så vi skulle slippa vänta, då va hon tom.
Jadu den stora magen va väl allt föl foder som fick henne att växa istället:P haha

Jo men vi har det bra med vår lilla nu, trivs super bra med han:D

Ska se om jag kan ordna lite bilder, iallafall från i sommras.

Tänkte börja med att ta ut hovis och se om han hittar något i hoven - hovböld? Beslutet är annars att låta henne ha boxvila över helgen och ringa vet på måndag morgon...

Tänkte börja med att ta ut hovis och se om han hittar något i hoven - hovböld? Beslutet är annars att låta henne ha boxvila över helgen och ringa vet på måndag morgon...

Det låter som en bra plan tycker jag. Jag fortsätter hålla tummarna.

Nya maskot bilder! Det skall börjas i tid...

25017574.jpg

25017576.jpg

25017581.jpg

Försökte ringa honom nu ikväll men han var upptagen och bad mig ringa imorgon förmiddag. Han brukar vara tillmötesgående, så jag hoppas på att få ut honom redan i helgen.

"Fångspöket" lurar ju alltid i bakhuvudet på mig, speciellt som pållan är överviktig, men det känns mindre troligt? Det känns som om hon konstant avlastar vänster fram, och hon borde ju inte direkt bara ha fång i en hov... Alla hovar är lika varma/ljumma/kalla beroende på tidpunkt. Inget speciellt där. Puls hittar jag över huvudtaget inte, men det är inte så lätt i all vinterpälsen när man inte är särskilt van. Aptit för både mat och vatten har hon, men det är väl bara en död haflinger som inte äter...:crazy:

Hoppas, hoppas på något enkelt...

Har pratat med hovis idag. Han har tyvärr inte tid att komma förrän på måndag kväll, men lite tips fick jag ju ändå. Han trodde att det kunde vara en hovledsvrickning, när jag beskrev att problemet faktiskt uppstått i samband med att jag broddade henne för första gången. Då kan de tydligen vara rättså rejält halta i ett par veckor innan det släpper.

Idag går hon ute några timmar. Hon verkade, peppar peppar, må lite bättre idag och var villig att gå ut. De får stå ute i ett par timmar till och sedan äta nästa mål inne. Shettisen blev också glad för hon fick ju rulla sig i leran - åh så skönt :laugh:! Jag kanske förvärrar skadan genom att släppa ut henne, men vi får hoppas att hon håller sig någorlunda lugn...

Tillägg: Pållarna står precis nu utanför mitt fönster och nosar på varandra och kliar varandra. Så söta så. Antar att de saknar det när de inte får den kontakten på ett par dagar... Det kan kanske också vara terapi som påskyndar läkningen - man vet ju aldrig...?

[Jag kanske förvärrar skadan genom att släppa ut henne, /QUOTE]

Jag tror inte det, efter min erfarenhet belasta dem inte benet mer som det tillåter.

Hoppas att du har rätt :)! Hon kändes alltså mycket mera positiv idag och när hon kom tillbaks in, efter ca 3,5 timmar ute, vände hon mycket lättare i boxen. Hon har annars haft det lite jobbigt med att ta stöd på vänsterbenet när hon ska vända i boxen. Hon HAR gjort det, men det har synts att det tar emot. Så, ja, vi får hoppas att vad-det-nu-är-hon-har håller på att vända...!

Nya maskot bilder! Det skall börjas i tid...

Absolut! Lite svårt kanske att hitta hjälm i hennes storlek :D. Det ser ut som att hon tycker det är kul!

Har pratat med hovis idag. Han har tyvärr inte tid att komma förrän på måndag kväll, men lite tips fick jag ju ändå. Han trodde att det kunde vara en hovledsvrickning, när jag beskrev att problemet faktiskt uppstått i samband med att jag broddade henne för första gången. Då kan de tydligen vara rättså rejält halta i ett par veckor innan det släpper.

Vad typiskt. Hoppas det ”bara” är en vrickning nu då.

Jag tror inte att jag har skrivit något om det här i tråden, men Romeo har varit rejält dålig (lös) i magen ett längre tag, ja i princip sedan de stallades in i oktober. Vi har klurat och klurat över vad som kan vara fel. Han äter ju bara hö med fina kvoter, halm och lucern så det borde ju inte vara fodrets fel och det är ingen annan häst i stallet som har varit dålig. Vi har pratat med veterinär, provat med foderjäst, provat med Kraffts magtarm, tagit bort hans ledpreparat, men inget har hjälpt. Jag tänkte kontakta veterinär igen om han inte var bättre när vi kom hem från vår resa men det har tack och lov löst sig. Jag tänkte dela med mig av lösningen eftersom jag ärligt talat aldrig hade kommit på det själv.

Romeo har alltid slickat i sig mycket salt men sedan de började gå in på nätterna (i oktober) så har han inte haft någon saltsten i sin box utan bara i hagen. Jag har inte haft en tanke på att det inte skulle räcka. Hag-saltstenen började bli liten och istället för att slänga resterna så lade stallägaren in den i Romeos box. Tre dagar senare var han bra i magen och har varit helt bra sedan dess. Det var den enda förändring som gjordes medan vi var borta.

Biolog som jag är borde jag kanske ha tänkt på att Na-brist ger svårigheter att binda vatten men eftersom han ändå haft tillgång till saltsten ca 14 timmar per dygn och K/Na-kvoten i höet var bra så slog det mig aldrig att det kunde vara det. Någon annan som har erfarenhet av liknande?

Intressant med saltet! Min pålla är också lite dålig i magen från och till på vintern, och jag tycker att en bit bakjäst hjälper rättså bra, men en saltsten i boxen kan ju vara något att prova. Jag har nämligen också bara saltsten i hagen på vintern...

Ja, visst var det typiskt att hovis var upptagen, men han höll på med husrenovering och kunde inte köra ifrån alla hantverkare och dylikt. Har egentligen personalmöte i morgon kväll (vi har ett per månad). Undrar om chefen tycker att det är okej att jag tar ledigt för min sjuka hästs skull :crazy:? Hade era chefer varit okej med det? Det handlar ju inte om att skaffa vikarie, så någon extra kostnad rör det sig inte om ifall jag inte kommer.

Ja Persikan, 2008 har absolut inte varit haflingernas år!

Det var likadant med Wincent. I augusti konstaterades hovledsinflammation. Det blev några ggr framoch tillbaka för att behandla och en fredag i oktober friskförklarades han. När jag kom till stallet nästa dag och skulle börja sätta i gång honom igen hade han fång:cry:

Men nu i fredags red jag honom för första gången igen sen augusti:banana: Egentligen hade jag bara tänkt gå en tur med honom, men kunde inte låta bli utan ja hoppade upp på honom på vägen hem och det var som att han tänkte "Äntligen, detta har jag väntat på länge". Såååå sköööönt var det:rofl:

Utte, välkommen hem!!! En semester i sol och värme kan absolut behövas nu. Blir väldigt avundsjuk nu!:D

Spännande det du skriver med om salt. Jag hade precis tänkt skriva in här, för Wincent har också något konstigt med magen, som vi inte kan härleda.
Han har alltid varit känslig i magen, men som regel när han blir lös i magen, går det att härleda till att höt har högre fukthalt eller foderskifte, men denna gången kan jag inte det.

Han har nu varit bra i magen på kvällen, så man hinner andas ut och tro att det är över, men sen på morgonen är han jätte lös igen.

Han har normalt ingen saltsten i hagen, men i boxen, men den har tagit slut nu:crazy: Tror ni det kan vara därför?

Eller kan det vara något annat som fattas på natten, som gör honom dålig i magen? Kan dom bli lösa i magen om dom står för länge utan grovfoder?

Är det vanligt att flingor är lite känsliga i magen???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka