Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Ja, det är inte klug hur olika dom kan vara.Dina är också halvbröder eller?
Idag fick Gin fart i Gera, det blev reella bockningar:cool:, visste inte att hon kan vara rodeohäst!:eek: Tänk om jag hade suttit på!:angel:

Hej på er alla!:laugh:
Oj oj oj vad många sidor ni skrivit:eek: Ni galna Haha!

Det har varit mycke här och är fortfarande så jag har legat nere ett tag..

Men nu tänkte jag skicka in en liten hälsning från mej och Shoshone!

Här är en bild från tidigt i höstas jag tog med mobilen, vi skulle plast träna då när d blåste som 17 så vi gick ner till ensilagebalarna.
Oså kom det precis värsta vindpusten så plasten hängde kvar.
Det ser värre ut än va det var, ser ut som jag kväver henne.
Men hon reagerade inte för jag gapskrattade! Då vet hon att de e lugnt:p

DSC00261.jpg

Och här är en bild på henne i sin nya tärnsjösele!!!!!
Jessica hittade efter 3 års letande en begagnad naturfärgad tärnsjösele i fjord-strl!! För 3000:-!!! Som en skänk från åvan! Det var fan nästan GRATIS när man ställt in sig på att få beställa ny från tärnsjö för 15000!
Och hon blev så FIN i den:love:

DSC00265.jpg

Osen för länge sen snacka vi om öronen.... Kröken vet ni, så jag tog en bild och hon har oxå böj.

DSC00232.jpg

Och här är Shone nytvättad inför sitt senaste ATG besök.
Som man själv vill bli behandlad, behandlar jag gärna hästen me! Haha:D
Men d va så kallt ute så ja svepte in henne.

DSC00227.jpg

och här är hennes nytvättade man på ATG:love:
Sådär fin är den inte nu kan ja säga:crazy:

DSC00229.jpg

Oså en liten julhälsning som igentligen är tagen i somras för Jessica ville prova nya luvan;)

DSC00143.jpg

Oså min snygga gamla sadel som ja köpt fendrar till, och ullpadd=) Ska börja rida western!

DSC00207.jpg

Gud nu låter d som att jag bara handlat och handlat. Men jag har ju varit härifrån ett tag oså gick jag klart min utbildning och fick tid att jobba mer så jag fick råd med mina prioriteringar=)
Men vi har sålt 2 andra selar för och köpa ny åt Shone.

Gud vilken skillnad det var på fölen!! Haha!

Vad kul med en uppdatering från er!:)

inplastningsbilden är ju underbar!:D
och selen :love:
Vilket kap! hoppas jag har lika stor tur när jag ska inhandla en, jag har insett att bruks körning är jättekul, så jag måste ju ha en!;)

Nimbus kommer bli en multi häst!:p

Växer magen på Shoshone?

Roligt med nyheter från er, fina bilder med!:)Grattis till köpet och avslutad utbildingen!
Ni verkar att har kommit långt med NH skärskild med persenningsövningar :laugh: När jag ser bilden med sele på blir jag också lite sugen att köra igen:angel:
Tycker det är roligt att du prova på western!:D

Jodå det går i perioder har jag märkt, med magväxningen.
Men idag skulle ja få på henne ett gammalt täcke som ja inte haft sen i våras och då fick jag dra ut gjorden en HALVMETER! Haha!
Och jag som tyckte det var mycket när jag spände ut gjordarna 1 dm i början:grin:
Men hon kissar nå enormt ofta! Är nog för att jag typ aldrig såg henne kissa innan.
Ända gångerna var när hon brunstade.
Men nu tycker jag hon kissar varenda gång ja tittar på henne;)
Lite jobbigt för boxen är piss blöt hela tiden, hur mkt ja än strör..

Men sen har hon slevat i sig snart en hel stor vit saltsten på typ knappt 2 månader så hon kissar nog lite av d oxå. Den har hon ju bara på kvällarna/
nätterna i sin box så jag tycker det gått fort.
Men hon har börjat fått tocosel på söndagar oså har jag räknat foderstat på henne oså har vi skaffa linrökaka till den här vintern oså ska vi försöka tajma in den där avmaskningen vid nån lämplig tidpunkt sen.

A nu måste jag ut och tvätta svart svans och rida!
Kram kram

A, jag ska anmäla mej till en westernclinic som är i februari på markebäck:laugh: han hette Fredrik Nilsson, ja vet inte vem d är.
Och sen tänkte jag önska mej i julklapp och födelse att få en kurs nere på jultorps ranch:laugh:
Ska bli jättekul:love:

Men va tråkigt josssefine att inte nora fick något föl:(
Hon hade väl gått långt? Hon var ju jättetjock:confused:
Vad hände, nej vill jag verkligen veta:cry:
Men va skoj att ni skaffat en till haflinger:D

Nu hoppas jag att det löser sej för alla andra här inne.
Har varit ett otursår i år me många skador och skumma grejjer på våra flingor.
Me bettysmatte och lakrits och han som äter äpplen från träden mfl och även här med shone.

Oj vad här skrivs och fotas:D
Kikar förbi när jag nu ändå var på datan och insåg att det är länge sedan
jag var inne på Buke.:D
Nåja, här hos oss går det bra. Alla är fortfarande ut dygnet runt och de trivs otroligt bra med det, jag lite mindre:crazy: eftersom jag har "dåligt samvete" även om jag vet att de mår bäst av att vara ute så länge som möjligt.
Fölen växer, har ett stabilt psyke och fina gångarter och det är inga småpluttar kan jag lova! Ser verkligen framemot att börja jobba mer med dem, just nu leker de bus ute i hagarna.:love: men inget brådskar, då vi ska behålla hela gänget upp till vuxen ridbar ålder har vi tiden för oss:banana:
De två dräktiga stona har också lagt på lite runt magen men än är det lungt
och långt till vår!:bump: Just nu ligger ett fint vitt snötäcke och får mig att tänka på att julen snart är här och så vänder ljuset åter.......
Ha en God Jul allihopa!:rofl:

Hej Persikan! Vad roligt att ha dig här igen!

Shone är ju lika vacker som vanligt! Wincent är inte riktigt lika snabb med saltstenen, men han verkligen ääälskar den! Han kan stå o slicka på den jätte länge.

Här är en bild från i somras. Jag passade på att ställa honom nära en saltsten varje gång han var inne eftersom dom inte hade nån i hagen.

Bild069.jpg

Men va tråkigt josssefine att inte nora fick något föl:(
Hon hade väl gått långt? Hon var ju jättetjock:confused:
Vad hände, nej vill jag verkligen veta:cry:
Men va skoj att ni skaffat en till haflinger:D

Nu hoppas jag att det löser sej för alla andra här inne.
Har varit ett otursår i år me många skador och skumma grejjer på våra flingor.
Me bettysmatte och lakrits och han som äter äpplen från träden mfl och även här med shone.

Ja... och Romeo och Pnyta har ju också varit drabbade. Hoppas verkligen allt detta är över när vi kommer in i det nya året...

Bettysmatte hur går det med Belle?

Bettysmatte hur går det med Belle?

Inte bra :(! Jag är på gång att ringa vet, för hältan håller i sig. Idag är hon inte ute alls, och igår var hon bara ute i hage några timmar, för att se om det har någon effekt. Jag kan fortfarande inte förstå var det kommer ifrån, fast jag har känt igenom ben och hov varje dag. Igår kväll hittade jag MÖJLIGTVIS ett litet område ovanför knät, fast på utsidan om ni förstår vad jag menar?, som var lite svullet. Men det är i såfall så lite att jag inte vet om jag inbillar mig... Men vad sitter där, förutom muskler :confused:? Jag vet inte exakt hur långt "underarmen" på hästbenet sträcker sig, men det är närmast det jag kan pricka in på en bild av hästens anatomi. Alltså mellan knä och armbåge på utsidan.

Blä, blä, blä - jag hatar när djuren är sjuka :(...

Tillägg: Alltså rejält halt, men inte blockhalt (har ju alltid shettisen att jämföra med när hon hade ont förra vintern...). Använder benet dock, dvs sätter hela hoven i marken när hon står och äter, går på hela hoven, etc. Hon står gärna och avlastar genom att vinkla det onda benet lite snett utåt och lägga mer tyngd på högersidan. "Vågar" lägga sig, dvs antar jag att hon bedömer att hon fixar att komma upp från liggande läge. Det KAN ev sitta i hoven, för jag anar en viss tveksamhet när hon har lyft hoven och ska sätta ner den igen. Jag får lyfta och kratsa alla hovar utan protest.

Senast ändrad:

Neeej!!!:( Stackars dig och stackars Belle! Fy va jobbigt det är när dom inte mår bra:mad:

Hur har det gått med massör och ET? Har du hittat någon du kan ta ut o titta på henne?

Jag håller alla tummar för att de ska gå bra med henne!

Känner igen det där!:angel:

Vad kul att du ska börja med western, du kommer inte ångra dig!:D
och Shone kommer nog bli en vacker western häst!

hoppas du kommer iväg till jultorp, det är ett underbart ställe med jätte trevliga välridna hästar!:)

Vad trist att det inte blivit något bättre!:crazy:

som du säger så finns det inget på den delen av benet utöver muskler, som kan vara skadat, men tex en muskelbristning märker man ju av med svullnad och värme, och så här långt efter är det inte längre varmt utan har börjat läka.
hmm.. låter skumt det där, kanske är bäst att låta en veterinär ta en titt!

ser att det är en himalayasaltsten han slickar i sig, har du märkt nån skillnad på dom och vanliga saltstenar, tex om hästen tycker den är ""godare"", tar den slut snabbare?

puttar tråden med en fulsöt liten buse..:)

Ja, jag ska prova att ringa en ny veterinär imorgon och i allafall få lite råd.

Pållan har alltså stått inne idag. Det är nog första gången hon står inne en hel dag, skulle jag tro, och jag blir så ledsen av att se det. Såklart måste shettisen stå inne också, och den stackaren gnäggade ju undrande: "Varför får vi inte komma ut i snön?" De var ute i ca 20 min medan jag mockade men sedan ville de faktiskt in igen:confused:, och kom när jag ropade. Shettisen började trava, och då travade såklart den andra "klantan" med också...:crazy: Inte så bra!

Usch, det är så deppigt :(...

Krama era hästar lite extra idag och var glada för att de är friska! Det finns inget viktigare...

Senast ändrad:

Så söt han är:love: Ser ut som om han springer omkring i sin egen värld och har riktigt roligt med sig själv och sen helt plötsligt får han syn på dig; "Nä men hej!!! Var du där?! Och jag som trodde jag var ensam här..."

Ja det är en himalayasten. Jag har nog inte märkt någon större skillnad. Wincent har alltid älskat sina saltstenar och denna är inget undantag:D

Krama era hästar lite extra idag och var glada för att de är friska! Det finns inget viktigare...

Det ska jag göra! Nej det finns verkligen inget värre än när de inte mår bra! Är så himla glad att Wincent äntligen är frisk igen:bump:

Kram aom Belle med. Hon behöver det nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka