Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nämen se på gammelgubben..
Jag hade lätt gissat på att hans ålder var 6-8 år, om man ska bedöma honom utifrån korten du brukar visa!![]()
Fin han är, och vad roligt det ser ut! Jag kanske ska våga mig på det också, men min skrutta är så rysligt pigg och busig ibland att jag för det mesta tycker att jag klarar av henne bättre vid ridning än från marken...
Nu går ridningen i allafall jättebra!
Romeo är lika fin som alltid alltså
De ser bra ut![]()
Och så hittade jag den här coola damen på deras salulista! *Jagskaintehaflerhaflingerjagskaintehaflerhaflingerjagskaintehaflerhaflinger*
Han är allt lite stel och ryggen är ju ganska sänkt, men för det mesta är det svårt att tro att han är 23.
Lägger till i Eldfuxens förklaring:
I ordet elegant ligger ett slags "lätthet" mer i rörelserna än i kroppsmassan. Hästen liksom svävar fram, det finns också med att han gillar att visa upp sig eller som jag hört domare säga om en annan hingst: Det är en hingst som säger "GODDAG! Här kommer JAG!" Winterstein var den elegantaste haflingerhingst jag sett alla tider
Oftare ändå talar domarna om högställd och lågställd och då är det inte mankhöjden man talar om utan proportionerna mellan hästens höjd och längd/bas - höga ben bidrar förstås till högställdhet men inte alltid till högre mankhöjd. Om basen minskar i förhällande till höjden blir hästen mer högställd. Jämför en tax (lågställd) och en foxterrier.
Hörde apropå detta röster ur publiken som sa om Atlas F: Men så liten han är ... vad har han för mankhöjd
Skulle velat kunna rita när jag förklarar men hoppas ni förstår![]()
Men vänta nu, det var väl inte sååå länge sen som du själv på fullt allvar trodde att han var 18?![]()
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det finns INGET som går upp mot gamla visa hästar med personlighet!![]()
Apropå hästar efter Abendstern så finns det ett jättesto (155 cm)efter honom till salu i Danmark. Det vore något för maken det!
(Nejjagskaintehellerhaflerhaflinger, inte just nu iallafall)
Tack. Himmel vad man lär sig mycket i den här tråden
.
[B skrev:Lineá pea[/B];11318097]
----
Nåja inga kommentarer, annat än att det verkar som ni är nöjda med Riks och vad SHF kunde visa upp av svenska haflinger. Deras standard verkad ju hög om man ska bedömma utifrån poängen som gavs!![]()
QUOTE]
Jodå, det fanns många fantastiska haflinger som glimrade i solen
och det är ju dem man pratar om och tittar på först.
Poängspridningen var dock ovanligt stor i år, från 43 poäng till 35. Den enda gång ett riks haft mer spridning var 1993 då Otto Schweisgut och Morgan Johnsson dömde tillsammans och spred poängen från 43 till 29 poäng. Så till årets ufall hör också att 8 av de 25 bedömda haflingerna var klass II, dvs 32 %. Samtidigt som 68 % var klass I- Men så är det ju att visa häst ...
Det som var mest nedslående var ju att en riksutställning mitt i haflingertäta Småland inte lockade fler än 25 deltagare. När man jamför med t ex Strömsholm 2002 och Borås 2001 med mer än dubbelt så många haflinger, och i Borås där ringen ston utan föl var lika stor som hela årets riks och nästan inte fick plats i ridhuset på samma gång, så undrar man ju varförKanske bidrog det att detta riks var det första i SHFs historia som dömdes av bara en (svensk) domare och utan medverkan av en internationell domare
Jag vet inte om SHF är mottaglig för mina råd men jag bjuder iaf på ett;
Inbjud Hannes Schweisgut att döma tillsammans med ett par svenska domare 2009! En stor positiv "bieffekt" är då att de svenska domarna får en värdefull vidareutbildning![]()
Nejnejnejnejnej, detvorenågotförmig, inteförmakenochdig
!
Jag vill ha en stor Flinga! Och bor dessutom granne med Danmark, så hon BORDE vara min!
Seriöst, var finner man Flingor i Dk?
Jag får kontra med att du är den gulligaste på denna tråd - alla blonda fyrbenta skönheter får ursäkta
Din positiva utstrålning överträffar till och med BIS- och BIM-haflingernas!
Men oj![]()
![]()
!