Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Utte jag är lite benägen att hålla med dig om Nilton. Atlas är väldigt fin i färg och man, men tycker nog bättre om Niltons kropp, men bilder kan ju luras också...

Tack Utte för att du öppnade mina ögon för Patty. Tycker med hon var fin i "kroppsbygnationen":d

Det verkar som om vi har samma smak :D. Jag håller med dig om att Nilton ser ut att ha mer massa än Atlas F så Dailan Kifki nu får du förklara vad "elegant" betyder på bedömarspråk :laugh:.

Gerry vilket gäng med sjusovare :laugh: :love:.

Hejsan alla :)

Urk i söndags kväll kom min madame in med grenar & kåda i hela manen , försökte få ur de men de gick inte suck så fick kapa hennes långa fina man :cry:

Men men den växer ju ganska snabbt ut igen så !

Persikan; Du får ju förhoppningsvis se Ebba på tävlingsbanorna till våren i Örebrolän så ! :)

Ikväll ska de fotas :D

Tack! Det var ju inte en endaste häst jag kände igen i den stamtavlan. Holländska haflinger är en okänd värld. Fin är hon iallafall Patty :love:.

Du kanske vill följa med Fian och mig när vi åker till Holland (nån gång i framtiden) och tittar på haflinger? ;) Så kan vi träna på holländska stammar tillsammans! :love:

Förresten kände jag igen några namn *stolt*

Were di van de Vrijthof är mycket vanligt förekommande i holländska haflingerstammar, och Waldemar är ju Sindys morfar ju! :love: För att nämna några.

Apropå Blå Basen (som G_T länkade till för den här stammen) så är den INTE att lita på! Bara en liten varning. Jag har sett massor av fel i den.

Det verkar som om vi har samma smak :D. Jag håller med dig om att Nilton ser ut att ha mer massa än Atlas F så Dailan Kifki nu får du förklara vad "elegant" betyder på bedömarspråk :laugh:.

Eftersom Dailan Kifki är ute och flänger så svarar jag så länge, hon får väl rätta mig om jag inte förklarar rätt! :D

Jag tror att hon med elegant menar att Nilton har resning och utstrålning, och att han är högbent, inte att han är "tunn". Nu såg jag Atlas F bara "i ögonvrån" i fjol - hade ju en egen häst att hålla i - men han gav inte samma högbenta intryck då i alla fall. Däremot är han ju väldigt lätt i typen. "Späd" på ett annat sätt än Nilton.

Nu är det inte långt kvar tills jag officielt är ägare till denna grabben!:angel:
23540713.jpg

G_TSå roligt att det blir "ni två":laugh: i alla fall!

Alla Oj vad ni skriver och jag som bara varit "skogsarbetar" i några dagar.:D
Nåja inga kommentarer, annat än att det verkar som ni är nöjda med Riks och vad SHF kunde visa upp av svenska haflinger. Deras standard verkad ju hög om man ska bedömma utifrån poängen som gavs!:)
Men nu hägra Fölauktionen av Tyroler Haflinger i Ebbs, hoppas att det blir många svenska besökare och fölköp även i år......:love:

Vad mysigt med en hel flock utanför fönstret :laugh:! Så söta och trötta de var allihopa. De ser väldigt harmoniska ut tillsammans...

Ja det blev visst så!:)

Verkar vara många som ska ner iår med!:laugh: så några föl lär det ju bli iaf!
Oj kom precis på att jag inte ens laddat ner salu katalogen!:eek: har ju bar 10 dagar på mig att läsa igenom den!;)

Du kanske vill följa med Fian och mig när vi åker till Holland (nån gång i framtiden) och tittar på haflinger? ;) Så kan vi träna på holländska stammar tillsammans! :love:

Jaaaa :bump:! Om bara (nån gång i framtiden) passar in i mitt schemalagda liv skulle jag jättegärna följa med :)!

Eftersom Dailan Kifki är ute och flänger så svarar jag så länge, hon får väl rätta mig om jag inte förklarar rätt! :D

Jag tror att hon med elegant menar att Nilton har resning och utstrålning, och att han är högbent, inte att han är "tunn". Nu såg jag Atlas F bara "i ögonvrån" i fjol - hade ju en egen häst att hålla i - men han gav inte samma högbenta intryck då i alla fall. Däremot är han ju väldigt lätt i typen. "Späd" på ett annat sätt än Nilton.

Ja det ger ju mening (som man säger på dansk :D).

Och så får ni en bild på Romeo igen för jag är så stolt över min gamling :love:. Vi har börjat trava lite, lite nu vid tömkörningen och han är så duktig och jobbar på så bra. Idag vågade vi oss ut på stubben (med sällskap) och det gillade han skarpt. En travbild som inte blev totalsuddig blev det, fotografen fick ju också springa :D.

tmkrningtrav.jpg

Nämen se på gammelgubben..:D
Jag hade lätt gissat på att hans ålder var 6-8 år, om man ska bedöma honom utifrån korten du brukar visa!:)

Jätte mysiga kort! är det Ninna som håller vakt, för det är väl hon som inte får vara med och slappa!?:)

Vad olika fölen är! men trots sin mörka färg kan man se vem som är lillebror till Gin!:laugh:

Fin han är, och vad roligt det ser ut :)! Jag kanske ska våga mig på det också, men min skrutta är så rysligt pigg och busig ibland att jag för det mesta tycker att jag klarar av henne bättre vid ridning än från marken...

Nu går ridningen i allafall jättebra :laugh:! Det behövdes bara vår lilla diskussion den enda dagen i stort sett, och nu går hon på bra utan tvekan. Vi gick t.o.m. förbi två frestande hästar igår i en hage. Den ena gnäggade till henne, för att locka ännu mer, men hon stannade bara till och tittade och sedan gick hon igen när jag bad henne. Det tar sig :)!

Ja det blev visst så!:)

Verkar vara många som ska ner iår med!:laugh: så några föl lär det ju bli iaf!
Oj kom precis på att jag inte ens laddat ner salu katalogen!:eek: har ju bar 10 dagar på mig att läsa igenom den!

Ja men det låter ju lovande för renavlen i Sverige!:) och spridningen av tyrolerhaflinger i synnerhet.

Det finns många godbitar i katalogen men vi ska inte handla föl i år:cry: Vi har ett helt gäng "små busfrön":love: som kutar runt här hemma och kräver uppfostran! Däremed vill jag inte säga att vi inte ska investera i tyrolerhaflinger i år;)

Trevlig katalogläsning med en riktig "Vill ha" känsla. Nu ska jag ut i skogen och arbeta, "jagar" för tillfället granbarkborre-angripna träd som ska bli till timmer här på gården och senare till ett hingststall.:D
Ha en bra dag alla Haflingerfreeks!

Dailan Kifki nu får du förklara vad "elegant" betyder på bedömarspråk :laugh:.

QUOTE=Eldfuxen;11317108]Eftersom Dailan Kifki är ute och flänger så svarar jag så länge, hon får väl rätta mig om jag inte förklarar rätt! :D

Lägger till i Eldfuxens förklaring:

I ordet elegant ligger ett slags "lätthet" mer i rörelserna än i kroppsmassan. Hästen liksom svävar fram, det finns också med att han gillar att visa upp sig eller som jag hört domare säga om en annan hingst: Det är en hingst som säger "GODDAG! Här kommer JAG!" Winterstein var den elegantaste haflingerhingst jag sett alla tider :love:

Oftare ändå talar domarna om högställd och lågställd och då är det inte mankhöjden man talar om utan proportionerna mellan hästens höjd och längd/bas - höga ben bidrar förstås till högställdhet men inte alltid till högre mankhöjd. Om basen minskar i förhällande till höjden blir hästen mer högställd. Jämför en tax (lågställd) och en foxterrier.

Hörde apropå detta röster ur publiken som sa om Atlas F: Men så liten han är ... vad har han för mankhöjd :confused:

Skulle velat kunna rita när jag förklarar men hoppas ni förstår :idea:

Romeo är lika fin som alltid alltså :)
De ser bra ut :D

Det finns många godbitar i katalogen men vi ska inte handla föl i år:cry: Vi har ett helt gäng "små busfrön":love: som kutar runt här hemma och kräver uppfostran! Däremed vill jag inte säga att vi inte ska investera i tyrolerhaflinger i år;)

Trevlig katalogläsning med en riktig "Vill ha" känsla. Nu ska jag ut i skogen och arbeta, "jagar" för tillfället granbarkborre-angripna träd som ska bli till timmer här på gården och senare till ett hingststall.:D
Ha en bra dag alla Haflingerfreeks!

Det låter spännande,både när det gäller investeringar och byggande av hingststall!:laugh:
Själv försöker jag få ordning på mitt eget stall, vilket tar tid!:eek:

Hallå! Så där får du väl inte säga och så bara försvinna sen! :mad: :D

Hingststall? Investera i tyrolerhaflinger? Fatta hur nyfiken jag blev! :banana:

Apropå kataloger så ligger nu även katalogen till den italienska hingstpremieringen ute: http://www.haflinger.eu/upload/getfile/uploadfiles/documents/Katalog%20Hengste%20definitiv.pdf och Firas helsyster Blitze har en son med igen! :bump: E. liz. Abendstern ... :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka