Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Bild006-1.jpg
[/IMG]

Så fin mörk färg den lille killen i mitten har :love:.

Så det blir så iallafall, vad superroligt!! Jag tycker också att du gör rätt. Du kan ju alltid köpa ett sto också. Nimbus måste ju ha sällskap ju :D.

Ja precis, jag kan ju inte ha stackarn ensam så det blir nog ett ebbs föl inom några år (lr nåt annat bra stoföl), ska bara skrapa ihop lite(mkt) pengar först!:angel:
En valack går ju att tävla jämt och behöver ju inga avbrott pga dräktigheter och annat...:)

Arna jag måste helt ha missat att du har haft en till flinga :confused:. Jag kände bara till Hannie och Faffie.

Gin (Wilco/Gera) - Winnetou (Wilco/Gera)-Wapasha (Wilco/Ninna)

Arna jag måste helt ha missat att du har haft en till flinga :confused:. Jag kände bara till Hannie och Faffie.

Detta har jag med missat. Berätta lite mer Arna!!!

Tack GT för alla fina bilder, nu ångrar jag ju såklart att jag inte var där, men när jag stod i valet och kvalet om att åka i lördags, kändes det som att det var min egen pålle, samt min sambo som skulle bli lidande och det hade dom inte förtjänat, så jag får väl bara hålla tummarna för att det inte blir långt bort nästa år heller.

Jag tränade lastning med Wincent i stället och det gick jätte bra - är så stolt:bump:

Det var verkligen många fina flingor på bilderna. Lilla Ajax var ju för söt och Garbo var också:love:

Grattis till farmor Eldfuxen!!!!

Wincent har verkligen också fått späcknacke i år. Jag gillar den verkligen inte:devil: och har därför inga kort på den heller:grin: utan hoppas att den ska gå bort så fort som möjligt.

Hans andra fettdepoter börjar gå ner nu när han har gått i liten hage med lite gräs, men nacken finns kvar än så länge:crazy: Hoppas verkligen den snart försvinner.

Det finns inget gräs kvar i hans hage, men det är ju bara 4 dagar kvar tills vi ska till kliniken och få svar på hur vi sen ska göra, så han får stå där så länge.

Han har åtminstone ett äpellträd i hagen:d
Det är totalt sopat under och på dom lägsta grenarna:D

Nej, ser inte bilderna...:(

Kan det möjligtvis vara något med att du måste göra bilderna tillgängliga för andra utan inloggning? Vet inte, spånar bara!

Senast ändrad:

Jag måste ju oxå skicka och gratta eldfuxen för den fina meriten hennes hingst fick:bow::bow:
Och förstås Carmen med sina 43p:o

Vi hade stentur med vädret iaf, helt underbart!
Flingorna glimmar så fint i solstrålar:love:

Ja Garbo är görläcker tycker jag me:eek:

Och saken blir ju inte sämre när Atlas kliver in.........
Usch va fin han är! Han är söt i ansiktet på ett sätt som ingen annan hingst är..
Han har jättevackra ögon;)

Men Golden Tinka då var det du som stod där inne då?? Med feta kameran??
Börjar iaf få liiiite koll på er haflingertokar.
Har träffat: Eldfuxen, Dailan Kifki, Utte, Arna och de la is la (felstavat)
Det artar sig;)

Kram kram

GT nu har jag tittat på dina fina bilder igen och kommit på lite funderingar.

Denna Harrazon såg trevlig ut. Kan du berätta lite mer om den? Och likaså Harfe, tyckte jag också om. Kommer dom från Harras?

Udina - är det någon som kan hennes släkt? Funderade på om hon kan vara i släkt med Wincent. Det är ju inte så ofta man hör om U-ston tycker jag, men på Wincents mammas sida finns ju en hel drös.

Wackra är han hingst? För jag antar att han är hankön eftersom han startar på W. Hur gammal är han och ska han isf fortsätta vara hingst. Kul bläs han har, finns det några godkända hingstar som har sånna och är dom ärftliga?:confused:

Nilton såg ju ut att vara riktigt full av energi!!!! Vilka hopp och språng han gör... Nästan som Wincent nu för tiden när jag går med honom - han blir så förbannad ibland när han inte får äta gräs:D Men lika förbannad som han ser ut när han inte får äta lika glad ser han ut när han kommer springande, gnäggandes, när jag ska hämta honom i hagen:love::love::love:

Nej, wackra är ett två årigt sto men ser väldigt vuxen ut måste jag säga!

Jo harrazon är efter Harras men är inte godkänd.
Harfe är ett 10-årigt sto e nordenwind men har en mamma på H så därav namnet antar jag..
Harfe däremot var en lustigkurre som stog och såg fullkomligt oskyldig ut oså plötsligt stegrade sig rakt upp! :D
Haha, och sen såg ut, :angel: ja har inte gjort nå, förstår inte vad du menar:confused: :rofl:

Jag kan skriva Udinas stam, det som stog i programmet så kanske du känner igen nån:laugh:

Udina
e skovlygårdens watzespitz 19 u ursia
ee Wildkogel ue Hattrick 1
eu Doloris uu Urminia 336

Hoppas du blev lite klokare, GT får förfina det hela åt dej, har bara inte så mkt för mej;)

Tack Persikan!

Läste nu i efterhand att Wackra är ett sto. Tyckte det var ett konstigt namn till en hingst, men jag visste faktiskt inte att det fanns en W-stolinje... man lär sig något nytt varje dag:)

Men förstår inte Harrazon heller???:confused: Det står ju att det är en "han"? Hur går det till då, med H som begynnelsebokstav???:confused:

Hmmm... Ja Udina verkar ju komma från Danmark, så det kanske finns något släktskap, men inte vad jag vet från dom namnen - kanske Eldfuxen vet om det finns någon Ulfi eller Ulli längre tillbaka i stammen?;)

Namnet Urminia verkar bekannt på något sätt i alla fall....

GT nu har jag tittat på dina fina bilder igen och kommit på lite funderingar.

Denna Harrazon såg trevlig ut. Kan du berätta lite mer om den? Och likaså Harfe, tyckte jag också om. Kommer dom från Harras?

Jag kan förstås inte hålla mig ...

Harrazon är e. Harras, ja! Hans mor är stoet Lizzy van de Pollona, som är född i Holland. Lizzys mormors mor (alltså Harrazons mormors mormor är Ramona van Rosina, som är en helsyster till Sindys mor Romy van Rosina! Högsta kvalitet på stammen där, alltså! :love: :D Ramona van Rosina är även mormors mor till Sonja, vars matte jag inte sett till här i tråden på länge nu (Sonja_lover).

Udina - är det någon som kan hennes släkt? Funderade på om hon kan vara i släkt med Wincent. Det är ju inte så ofta man hör om U-ston tycker jag, men på Wincents mammas sida finns ju en hel drös.
Ja, Udina är släkt med Wincent, men inte på mödernet utan på fädernet, då hennes pappa är Skovlygårdens Watzespitz e. liz. Wildkogel! :D Mamman heter Ursia (hon har även fått ett hingstföl e. Wacker) och är e. Hattrick u. Urminia, som ... ta-da! är e. Albertus, som är morfar till Shoshone!

Wackra är han hingst? För jag antar att han är hankön eftersom han startar på W. Hur gammal är han och ska han isf fortsätta vara hingst. Kul bläs han har, finns det några godkända hingstar som har sånna och är dom ärftliga?:confused:

Näe, Wackra är ett sto! :D E. Harras u. Winni e. Nelson. Hon är 2 år.

Tack Persikan!

Läste nu i efterhand att Wackra är ett sto. Tyckte det var ett konstigt namn till en hingst, men jag visste faktiskt inte att det fanns en W-stolinje... man lär sig något nytt varje dag:)

Men förstår inte Harrazon heller???:confused: Det står ju att det är en "han"? Hur går det till då, med H som begynnelsebokstav???:confused:

Hmmm... Ja Udina verkar ju komma från Danmark, så det kanske finns något släktskap, men inte vad jag vet från dom namnen - kanske Eldfuxen vet om det finns någon Ulfi eller Ulli längre tillbaka i stammen?;)

Åh, Persikan hann före! :D Men jag glömde ju Harfe! :mad: på mig! Men nu har ju Persikan förklarat att hon är e. liz. Nordenwind så då slapp jag det! :D

Det finns en "gren" av N-linjen i Tyskland som har begynnelsebokstaven H. Orkar inte skriva hela förklaringen men det står om det i vår bok på sidan 78 (mitt på sidan).

Urminia kommer som sagt från Tyskland, f.d. DDR närmare bestämt. Hon är som många andra haflinger som importerades till Sverige i slutet av 80-talet och början av 90-talet från Meura. Samma stuteri som Shoshones mamma Saffi kommer ifrån. De har som sagt samma pappa.

Visst finns det W-ston! Wackras mormor Waldi är t.ex. uppfödd av Inge & HJ Nobel! e. Wilrené u. Wolfi!

Senast ändrad:

Tack Persikan!

Läste nu i efterhand att Wackra är ett sto. Tyckte det var ett konstigt namn till en hingst, men jag visste faktiskt inte att det fanns en W-stolinje... man lär sig något nytt varje dag

Men hörrni inte bara Iser utan alla ni som frågar livet ur er om stammar och linjer. :idea:

Jag rekommenderar en liten "grundkurs"
Ta och köp Riksstambok över haflingerrasen i Sverige. Band I. Den kan köpas både hos SHF och av den där som jag inte får göra reklam för. Där kan man slå upp mödernelinjer och fädernelinjer, hingstlinjerna kan ni dessutom läsa allra mest utförligastt om på Eldfuxens hemsida och på alla de hemsidor som skrivit av henne :devil: Mödernelinjerna är inte alls så "enkla" som hingstlingerna förresten :)

Stamboken är en verklig guldgruva för haflingernördar och för den som vill veta mer och där kan man slå upp igen när man glömt vad man läste sist ....:cool: och man kan ha den under sängen och läsa night and day :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka