Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

*kl*

Jag kan ju inte vara sämre jag utan måste ju också titta på bilderna från Riksutställningen.

Jag gillade Maluka och Martha av stona och Silly :love:, det var en vacker häst, min smak till max.

Ni pratade också om hingstarna Nilton och Atlas-F, Nilton lutar åt det hållet av modell som jag gillar men..jag tycker han har för kort rygg.
Atlas-F hade då finare rygg men alldeles för klen modell :p:D......för mig ;).

Tyckte också dom var fina, gillade särskild Martha, ganksa kraftigt men efter min smak. Och den lille Ajax, var är den gullig!
Var det bara två hingstar där uppe?

*kl*

Jag kan ju inte vara sämre jag utan måste ju också titta på bilderna från Riksutställningen.

Jag gillade Maluka och Martha av stona och Silly :love:, det var en vacker häst, min smak till max.

.

Tyckte också dom var fina, gillade särskild Martha, ganksa kraftigt men efter min smak. Och den lille Ajax, var är den gullig!

Men Martha deltog inte i Riksutställningen - hon var bara där som medföljande mamma till sitt föl Alarik :cool:

Aha....hon var med på bilderna från G-T s album men hon var vacker oavsett hon deltog eller inte ;)

linea pea nu har även jag hittat ett gäng utvalda stoföl som jag ska ta en nogrann titt på!:D

G_T Låter spännande! Tror du att du klarar att bara titta på dem?:D Dom är ju så goa dessa små söta fölisar!!!!!!!

Kan lugna er med att vi inte har planer på ny hingst inom den närmaste tiden, bara för att vi ska bygga hingststall utav vårt "granbarkborre timmer":D men det är alltid bra att vara förberedd!;)
När vi köpte Alpkogel var vi totalt oförberedda. Vi ringde bara för att berätta att nu hade vi fått ett underbart stoföl efter honom, när vi lade på telefonen var vi nyblivna hingstägare:D Inte för att vi ångrar oss en sekund! En mer go, trevlig, tillgiven och väluppfostrad hingstkille får man leta efter, men med nästa hingst ska vi vara mer förberedd vad gäller det praktiska, därför bygger vi ett hingsstall. Och ja, vi har planer på ytterligare en hingst och Tyroler naturligtvis...................:banana: det finns plats till fler Tyrolerhingstar i vårt land om avlen skall komma någon vart!:bump:
Hoppas jag stillat nyfikeheten:)

Senast ändrad:

Det håller jag verkligen med om!:) Vackert huvud och lång fin man, lite av en sagohäst!:love:

Kul att ni gör såna framsteg, fast med det grundarbetet du lagt ner är det ju inte konstigt!;)

G_T Låter spännande! Tror du att du klarar att bara titta på dem?:D Dom är ju så goa dessa små söta fölisar!!!!!!!

jag hoppas det! det är ju svårt att ha ett hingst föl och ett stoföl ihop, så nästa år passar bättre!
Men om nån skulle erbjuda stallplats i vinter så.. och det rätta stoet finns där så vem vet! :D

Nu ska jag återgå till att måla stallet, det måste ju vara klappat och klart till jul!

KL

Här är den "berömda" späcknacken....eller?

belle-cloetta-sept-08002.jpg

Egentligen tycker jag att nacken harmonierar hyfsat med resten av kroppen, men det är kanske bara så att hon är fruktansvärt fet över HELA kroppen...

Jag tycker det är otroligt svårt att avgöra. Belle är ju precis som stoet i den danska annonsen ganska grov i typen. Jag skulle iallafall inte reagera om jag såg en lite betestjock häst av den typen med en sådan nacke.

Jag har en bild på en fjording i en dansk bok om "forfangenhed" (fång) som påstås ha fettnacke. Så tycker jag var och varannan fjording ser ut, alltså heller inget jag skulle reagera på. Kanske har din hovis rätt eller så har han sett för många fullblod :).

Visst är det svårt? Jag satt igår och tittade tillbaks på foton från förra året. Då sa hovis inget speciellt, men hon hade likadan nacke då. Ända sedan hon började bli grövre har nacken varit sådan i princip. Hon har en kort hals, tycker jag, och det gör ju också att den ser tjockare ut.

Så här såg hon ut när de var hemma för några veckor sedan när hon var halt:
P8140001.jpg

Detta var i början av juni:
P6060009.jpg

I april i år:
P5030008.jpg

Också i april, ett par veckor innan de kom ut på bete:
P4020010.jpg

I januari:
P1120010.jpg

Ursäkta bildbombningen ;)!!

*kl*

Ska strax kika igenom vad ni har plitat ner här det senaste men först måste jag berätta om våran dag i dag...den har varit kanon.

De senaste ridpassen har vi tränat på det vi lärde oss på clinicen, det har gått jättebra och nu spinner han ganska bra faktiskt, inte fort men däremot korrekt vilket är det viktigaste.
Idag tränade vi lite på det också men även lite trail inför kommande tävling. Eller ja...trail och trail...vi gick över bommar samt backade mellan bommar :grin: men det gick jättebra.
Han slog i lite till en början men sedan lyfte han minsann fötterna. Backning mellan bommar gick kanon och han lyssnade jättebra.
Jag kunde flytta bakdelen separat om så behövdes :laugh:.

Efter ett pass på ca. 40 min var det dags att skritta av. Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag skulle försöka ta oss ut och skritta på vägen bort från stallet.
Och vet ni......vi kom iväg :D.
Som jag berättat förut så har vi inte kunnat rida själva ute bara för att han vägrar lämna gården om jag sitter på ryggen.
Han stannade två gånger och började backa men jag lade då bara en liten volt och sen gick det framåt igen.
Det gick tom. så bra att vi travade en bit samt att vi galopperade upp för en backe :bow:.

Ingen stor grej egentligen men det var vår första gång vi var alldeles själva där jag sitter på, om vi bara är ute och går så är det inga problem.

Bra gjort:bow:
Jag är avundsjuk ska jag säga dig!
Jag och Carmen har exakt samma problem!
Om jag går brevid är det helt okej, men sitter jag på så går det knappt.
Igår stod vi i en halvtimme och försökte komma bort från stallet, hon stannar, vänder, drar, stannar, vänder, drar....
Tillslut fick jag rida och hämta mamma, som gick före oss, gick det bra! :grin:
Sedan skulle jag rida i paddocken och gjorde gallopfattning och vad händer då om inte- bock, bock, bock och bock, haha..
Jag flyger av och landar på armen.
Här har jag en häst som testar mig iallafall:grin:

Jag tycker inte alls att hon är fet, tycker hon är av den kraftigare typen och välpropotionerad.Tycker hon är fin som hon är.

Hur känns hon över revbenen?
Tror vi haft diskussionen uppe nån gång innan, men det går ju inte att avgöra om hon är kraftigt byggd förrän hon är smal (lagom hull)
lägger sig fettet jämt över kroppen lurar det ögat att tro att hästen är kraftigt byggd när den kanske i själva verket bär runt på 100kg övervikt!
All övervikt påverkar ligament och leder negativt, så vill man ha en frisk och hållbar häst skall man hålla dom smala!:)

Jag tycker både halsen har blivit bredare och hela hon större om man jämför dom nya korten med dom från juni och innan dess!

På sommaren kan man inte känna revbenen väl, nej. På vintern och våren (innan betet) kan man det.

Jag håller med till 100% att det är viktigt att försöka hålla hästarna smala, men då kan hon inte gå på dygnet-runt gräs (vi behöver inte ens kalla det bete, för det är det knappast). Jag vill ju inte ha henne i en gruspaddock :(...

Nä, det är ju jättesvårt att få dom i bra hull utan att svälta dom!
Det bästa är väl att släppa dom på betet tidigt (april) och sen låta dom gå kvar i samma hage hela sommaren, då nyper dom ju av vårgräset innan det blir för kraftigt, och sen betar dom ner det som växer upp succesivt.
Men då krävs det ju en tillräckligt stor hage!:)

Alla hästar kan ju tyvär inte gå på sånt här bete!:)
anca.jpg

anci.jpg

merel.jpg

flock2.jpg

Härliga bilder:laugh:!

Jag släpper också tidigt, dvs i april, men jag antar att vi har för mycket mat hos oss ändå. Jag har en "stor" hage på två hektar som är väldigt sank. Där växer en del gräs, såklart, men också mycket tistlar och "vass". Sedan har jag en hage som är uppskattningsvis 0,5 hektar. Detta kan väl närmast kallas för en "skogshage" med lite gräs, en massa ormbunkar, träd, stenar och en hel del mossa :). Två hagar till har jag, också de små (mindre än 0,5 ha), med en del gräs och lite annat "jox". Sammanlagt har jag väl kanske tre hektar till mitt förfogande, om man lägger ihop arealen av alla hagarna. Ingen av hagarna har gödslats på år och dag, och ingen av dem har heller använts till bete på länge förrän jag släppte mina pållar där.

Tilläggas ska kanske att lilla shettisen, som nog är rätt svårfödd, alltid har revben som känns... Inte lätt att försöka hålla en pålla i hull samtidigt som man ska försöka svälta den andra...:crazy:

Men ridningen har jag i allafall kommit igång med bra igen:laugh:! Beroende på hur jag jobbar så blir det tre eller fyra dagar/vecka. Vi var ute idag och hon var pigg och fin, så vi kunde lägga in riktigt långa travpass. Det måste väl göra någon nytta det också?

Det håller jag verkligen med om!:) Vackert huvud och lång fin man, lite av en sagohäst!:love:

Kul att ni gör såna framsteg, fast med det grundarbetet du lagt ner är det ju inte konstigt!;)

Ja, det där stoet kunde gärna få "verka" hemma hos mig :D.

Allt känns bra nuförtiden i alla fall och det blir roligare och roligare att rida. Han själv är med på noterna när det gäller det mesta så det känns jättebra.

jag hoppas det! det är ju svårt att ha ett hingst föl och ett stoföl ihop, så nästa år passar bättre!
Men om nån skulle erbjuda stallplats i vinter så.. och det rätta stoet finns där så vem vet! :D

Nu ska jag återgå till att måla stallet, det måste ju vara klappat och klart till jul!

Det kanske slutar med en helt egen flock till slut :D

Jag tycker det är otroligt svårt att avgöra. Belle är ju precis som stoet i den danska annonsen ganska grov i typen. Jag skulle iallafall inte reagera om jag såg en lite betestjock häst av den typen med en sådan nacke.

Jag har en bild på en fjording i en dansk bok om "forfangenhed" (fång) som påstås ha fettnacke. Så tycker jag var och varannan fjording ser ut, alltså heller inget jag skulle reagera på. Kanske har din hovis rätt eller så har han sett för många fullblod :).

Vi har en fånghäst i stallet, en korsningsponny med väldigt mycket Welsh i sig. Hon har en rejäl nacke men så länge den är mjuk är det ingen fara.
Det är när nacken börjar/blir hård som man ska se upp=tecken på fång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka