Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Visst är det jobbigt när dom håller på så? Man kan ju bli skogstokig för mindre.
Min hästs problem kan jag iofs "förstå". Han har aldrig varit ensam tidigare antagligen.

Vet inte om du provat men när din häst krånglar, se till att "förvärra" situationen för hästen. Ju mer den krånglar desto mer får den jobba.
Därav att jag lägger volter, då får han jobba fast på mina villkor.
Det ska bli negativt att inte lyssna.

Min häst backade/backar när han inte vill gå. Det är lite otäckt för vi har ganska djupa diken vid sidorna av vägen så man verkligen passa sig. Men jag hoppas det går lika bra nästa gång igen.

Lycka till med din :banana:

Det kanske slutar med en helt egen flock till slut :D

Det är tanken, men först står en större gård på önskelistan!:D

fyller på med ett par dagsfärska bilder på knubbisen!
idag%20006.jpg

Lill-brorsan vill så klart vara med!
idag%20009.jpg

Det är ju ändå inte mkt bete! :crazy: hon skulle säkert överleva på luft!:D

Långa joggingturer är toppen, både för hästen och sig själv!
Det ända man ska tänka på är väl att långsamt trappa upp träningen..
Har du ingen som tränar distans i din närhet, dom kanske kan tänka sig att ta med en handhäst!:angel:;)

hon skulle säkert överleva på luft!:D

Eller hur? Det är ju det jag säger, ett par halmstrån och en och en annan barkbit, så skulle min häst hålla sig i fint hull ;)...

Nej, det är inte vare sig mycket gräs eller speciellt "fett" gräs, men jag har svårt att övertyga folk om det ibland. De ser nog framför sig hur Belle går på flera hektar klövervall som växer i knähöjd ungefär... Har god lust att dra med mig hovslagaren på en rundtur av mina hagar när han beklagar sig över hur fet pållan är :crazy:!

Nej, någon som tränar distans lär jag nog inte hitta. Här finns inte ens "vanligt" ridsällskap att tillgå. Jag får nöja mig med ridturer tillsammans med maken på sin "stålhäst" (dvs cykel) :D.

Vi har en fånghäst i stallet, en korsningsponny med väldigt mycket Welsh i sig. Hon har en rejäl nacke men så länge den är mjuk är det ingen fara.
Det är när nacken börjar/blir hård som man ska se upp=tecken på fång.

Jo det är väl så det är. Man måste se hästen live och framför allt känna på den. Bilder kan luras jättemycket.

Golden Tinka: Vilka urhärliga bilder!

Jag måste berätta vad jag och Romeo har gjort. Vi har GALOPPERAT :bump::banana:! Ja det var bara ca 25 meter, men iallafall! Både han och jag kom ihåg vad en galoppfattning är för något :D.

*kl*

Tanken var ju att uppdatera er lite nu då..
Jusette mår prima. Ridningen går framåt och vi har börjat galoppera. Har även börjat jobba lite på att gå i form..

Just ikväll tyar jag inte skriva så mycket mer för jag har fått en blödning i ena ögat och det känns inte helt ok med dataskärmen..

Men I´ll be back! :D

Kram på er så länge flingtokar!

Oj vad många fina hästar och bilder det var i den här tråden, kul att se bilderna från riksutställningen had tänkt åka dit men annat kom imellan..:)
men var det bara två hingstar med! vill inte hingstägarna visa upp sina hingstar?:confused:

Välkommen till tråden Wulfila_Tirol! Har du någon egen haflinger eller nöjer du dig med våra? :D

Angående hingstar kan jag bara svara för mig själv och min hingst. Jag får inte berätta för mycket här, för det räknas som reklam, men han har avelsvärdeklass GI på sina utställningsmeriter och kan inte bli mer meriterad där än vad han är.

För vår del är det numera avkommorna som får visa vad de går för!

Fian! :love:

Det var länge sen! Här i tråden i alla fall! ;) Välkommen tillbaka! Och krya på ögat!

Till alla andra: Jag har inte kommit in här på Buke på flera dagar :eek: Hinner inte svara alla, men gläds med er som har framgångar o.s.v.

Nu har jag hittat ANgelos ny flickvän. Och för å göra er besvikna så blev det en fullblodsflicka!?? Trode jag aldrig jag skulle köpa men så blev det.. Ni ska få kort på min snygging och hans tjej så fort vi flyttat och hon kommer hem! :)

Hej så länge!

Ha ha, i den här tråden har vi ju BARA fullblod! Så det passar väl bra? Eller? :D Kul att du hittat en ny fin häst och lycka till med henne och Angelo!

just det jag tänkte, är ju inte heklt fel ute.. Men hon är verkligen som en haflinger fast i lite smäckrare och större kostym! :) Får sprya henne guldig så är det ingen som märker någon skillnad! :D

Och återigen visar det sig att Eldfuxen och lakrits har samma smak när det gäller haflinger! :D

Hahahaha.......det var värst, igen :D.
Men jag måste säga att jag tycker det är väldigt trevligt för det kan ju vara skönt/bra/roligt att i framtiden kunna ta vara på det :D.

Tror vi haft diskussionen uppe nån gång innan, men det går ju inte att avgöra om hon är kraftigt byggd förrän hon är smal (lagom hull)
lägger sig fettet jämt över kroppen lurar det ögat att tro att hästen är kraftigt byggd när den kanske i själva verket bär runt på 100kg övervikt!

Nu har jag funderat på detta ett tag och undrar om man inte ändå kan avgöra om hästen är av den kraftiga typen genom att titta på benen? Romeo tex och även Alpenstern som maken red har båda två kraftiga ben (faktiskt kraftigare än de flesta andra haflinger jag har sett) och det kan man ju se vare sig de är överviktiga eller ej.

Stämmer mina funderingar eller tänker jag fel?

Jag har ju ingen erfarenhet egentligen mer än från min egen.

Han har kraftiga ben och stoooora hovar, ett ganska kraftigt framparti MEN......den dagen han är i toppkondis tror jag att han kan se ganska OK ut, alltså inte så jättekraftig men förvisso heller inte sportig.

Flingor är ju ganska kvadratiska i sin exteriör och får med detta ett ganska kompakt/maffigt framparti, jag tror man kan luras en del på det.

Sedan tror jag lite som du, att en haflinger med kraftiga ben är nog i regel av den lite "tyngre" modellen.........och det är ju dom som är snyggast :p:D.

Hmmm....blev nog mest svammel men du kanske förstod ändå.

Senast ändrad:

Man kan definitivt luras att tro att hästen är tyngre i typen än vad den "egentligen" är om den är i högt hull. Det märkte vi bl.a. vid generalmönstringen i fjol ... :crazy:

Till en viss gräns kanske man kan avgöra hästens grovlek genom att se på benens grovlek, men det fungerar inte helt, eftersom inte alla hästar har en grovlek på benen som harmonierar med resten av hästen ...

Jag har ju ingen erfarenhet egentligen mer än från min egen.

Han har kraftiga ben och stoooora hovar, ett ganska kraftigt framparti MEN......den dagen han är i toppkondis tror jag att han kan se ganska OK ut, alltså inte så jättekraftig men förvisso heller inte sportig.

Så är det med Romeo också. När han får bort kalaskulan och får lite mer muskler ser han inte alls jättegrov ut men efter att ha sett fjäderhästarna på Fohlenhof måste jag nog ändå säga att han är en haflinger av den grövre typen :D.

Man kan definitivt luras att tro att hästen är tyngre i typen än vad den "egentligen" är om den är i högt hull. Det märkte vi bl.a. vid generalmönstringen i fjol ... :crazy:

Till en viss gräns kanske man kan avgöra hästens grovlek genom att se på benens grovlek, men det fungerar inte helt, eftersom inte alla hästar har en grovlek på benen som harmonierar med resten av hästen ...

Så sammanfattningsvis kan man kanske säga att jag har lite rätt men mest fel :rofl:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka