Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Nu har jag kommit fram igen, du har ju alldeles rätt i att det finns valacker på andra håll i världen :D!

Vart har Iser tagit världen! HALLÅÅ! Hur gick det hos veterinären i fredags?

KL

Gåta: Vad är envisare än en haflinger?

Svar: En BRUNSTIG haflinger :D;)!!

Ja, idag VAR monsterhästen verkligen brunstig, och gossarna (de två valackerna som inte brukar få särskilt mycket uppmärksamhet annars) var HÖGintressanta! Jag var genomsvettig innan vi äntligen tog oss därifrån :crazy:. När hon väl tyckte att hon var "färdig", så travade hon så glatt iväg från pojkarnas hage, medan de stackarna stod kvar och ropade efter henne... Trevlig tjej :p!

KL

:rofl: Svaret på den gåtan är skälet till att jag helst vill ha en valack!

Jag har haft tömkörningslektion idag igen med en mycket pigg Romeo. Han gjorde till och med några bakutsparkar i traven! Än finns det liv i gubben :love:.

GT: Ha en trevlig resa. Du tar väl med kameran? :D

KL

Gåta: Vad är envisare än en haflinger?

:rofl: Svaret på den gåtan är skälet till att jag helst vill ha en valack!

Och det är anledningen till att jag gillar hingstar! :D

Jag har haft tömkörningslektion idag igen med en mycket pigg Romeo. Han gjorde till och med några bakutsparkar i traven! Än finns det liv i gubben :love:

ROMEO! :love:

Ha ha, den var bra!:D

Däremot skulle mitt svar bli En hungrig Haflinger!;)

Utte
kameran är självklart med, så jag kan bjuda på några bilder närjag kommer hem!:D

Självklart inte dom är väl lika giriga som alla andra och hoppas att just deras föl håvar in nästa 50 000 euro:D

Och jag håller med om att aveln i österrike skulle kunna minskas något, och öka här hemma istället!:)

Oh ja, det håller jag med om också!:D

Vi kommer inte till Ebbs i år, så du får se till att det köps hem många trevliga och kommande avelston till Sverige!:D

Ta massor av foton så att vi kan sitta hela hösten och drägla över Ebbs fölen. :love: För att inte tala om avelstona som visas på söndagen!

Önskar dig och din syster en tevlig resa och ett givande upphåll på Fohlenhof.

Hehe:).

Det är nog sant som Kyra Kyrklund har sagt någon gång: "En valack säger du till vad han ska göra, en hingst frågar du och för att få ett sto att göra som du vill får du lämna in ansökan i tre exemplar":D (citerat fritt ur minnet)

Man kan definitivt luras att tro att hästen är tyngre i typen än vad den "egentligen" är om den är i högt hull. Det märkte vi bl.a. vid generalmönstringen i fjol ... :crazy:

Till en viss gräns kanske man kan avgöra hästens grovlek genom att se på benens grovlek, men det fungerar inte helt, eftersom inte alla hästar har en grovlek på benen som harmonierar med resten av hästen ...

Det är lustigt att en häst kan förändras så mycket.
Förra vintern såg Queso och Stormwind ut så här
17355787.jpg

De två hade förutom ett litet extra lager hull för att hålla värmen, en tjock och lång björnpäls vilket gjorde att båda två såg ut som arbetshästar modell grövre ett tag.
Vid andra tillfällen har de sett ut så här:
Queso
19464352.jpg

Stormwind
0605stormwind3.jpg

Och smala ben, det har Corvette som, enligt veterinären som vaccinerade henne i våras, är mycket lättare typ än Stormwind.

14969733.jpg

23751319.jpg

23751321.jpg

Inte riktigt de foton jag ville, men man tager vad man haver.:idea:

Jag tänkte jag skriva lite mer, kika lite tillbaka i tråden, men jag ger upp. Ni skriver ju så mycket, och det är ju kul! Roligt var det att se foton från Riks också när vi inte kunde åka dit! Vi hade bra gärna varit där, med häst och allt... :devil:

Nu tillbringade vi den helgen på Quesos gamla hemmaarena (nr. 2?) i stället, och Queso visade mig runt, eller ja, han ledde mig till maten helt enkelt. Fast det verkade som de hade satt ett staket i vägen sen sist, som var ett liitet hinder för honom, han visste alternativa vägar.
De var felfria i lagklassen igen, det var en del fart i den lille hopphästen. Dagen efter var han inte mindre pigg och han tog liksom fram terränghästen i sig och bestämde sig för att hans beslut var bättre än sin ryttares, de fick fyra fel i både la och msv b. Jag upplevde att han var lite distraherad och tankspridd hela helgen, distraherad blev också Isabelle när de ropade upp fel namn i högtalarna när hon skulle starta. De har en rätt hög lägstanivå i alla fall. ;) :D

Stormpil! :love:

Och Corvette! :love:

Är du säker på att det är hon på bilden? Vad hon har utvecklats! :love: URSNYGG om jag, såsom varande totalt jättepartisk, får säga det? :D

Förresten: Dina "men man tager vad man haver"-bilder är som vanligt :love: (Jag kan inte uttrycka mig utan bukes smileysar längre!)

Nej svaret är ju: en brunstig haflingers MATTE!!! ;)

Nej, det absolut mest envisaste tycker jag är en haflinger-åring!:mad:

När de envist sätter alla fyra stoppklossar i marken och vägrar gå en cenitmeter!:eek:

Vi som inte är i Ebbs i helgen får väl hålla igång lite extra på Buke tråden nu då.....
stormpil fina bilder, det är nog ganska så rastypiskt för våra haflinger att svänga i kroppsformen!

Vi som inte är i Ebbs i helgen får väl hålla igång lite extra på Buke tråden nu då.....

Jag bidrar med ett par bilder från dagens aktiviteter.

Så här ser det ut när man tömkör en haflinger

20080927009.jpg

Haflingersvansar kan man ha till mycket.......:angel: :D.

20080927008.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:

Vilka helt underbart fantastiska bilder!

:rofl: :rofl: :rofl:

Helt obetalbara ... :rofl: (Kan inte sluta skratta)

Precis så hade det säkert sett ut om jag gett mig på att tömköra min "tant". Hon är så hungrig nu så hon baaaaara dör :D! Hon går i jätte-nerbetad hage och få lite hö som tillskott. Hon tycker såklart att allt gräs ser jätteläckert ut så fort hon kommer utanför hagen. Man får passa sig för hon luras med att hon vill klia huvudet och, vips, så är nosen i marken...:D

Helgalen katt...:eek::D

Jag bidrar med ett par bilder från dagens aktiviteter.

Så här ser det ut när man tömkör en haflinger

20080927009.jpg

Haflingersvansar kan man ha till mycket.......

20080927008.jpg

:rofl: Tokiga djur. :D

Jag trodde ni skulle ha skrivit mer jag under tiden jag varit borta. Jag sitter här med huvudvärk efter att ha tillbringat heela dagen på hopptävling. Fy faasiken vad det drog ut på tiden, och hjälp vad det blåste. :eek:
Queso har gjort en finfin insats i div. 1-laget med sin ryttare, en tredje felfri runda, idag i LA, synd att de andra i laget inte hade riktigt flyt bara, men 4/8 är ju inte så dåligt. Jag tror inte det var så många fler som var felfria alla omgångar.Och bästa tiden hade de nog nu igen, det gick liksom superfort. (Man skulle kunna tro att en hökasse väntar vid mållinjen om man nu ska vara sån :idea:)

Sen fick vi vänta, och vänta och vänta på msv b, och väl inne på banan rev de sjätte hindret, det var något om fel galopp och de kom för nära, sen höll de på snubbla på bommen de rev med sig, men hallå, Queso snubblar ju inte, hopp åt vänster sen fokus på det smala planket i redan utsatt läge. Första tävlingen utan Jessica avklarad, det gick det med. Nu är Queso ute i hagen en kort stund medan jag vilar upp mig för kvällspasset :angel: .

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hej igen på er...det går ett ta mellan varven.

Ja, då var vi snart här igen då det är dags för installning osv.
Vi har ju pratat om detta många gånger tidigare men kanske kan vara värt att tas upp igen....eller ja..jag frågar i alla fall för minnet mitt är inte det bästa.

Äter era flingor något kraftfoder under vintern? Eller får dom bara grovfoder?

Alltså...Rambo rids ju mer och mer men är ju som sagt lite rund. Det känns som om kraftfoder vore att ta i och att det räcker med grovfoder trots ridning. Det jag kan tänka mig är väl i så fall lite betfor till mineralerna.
Vad tror ni?
Han ska ju sätta muskler också.
Ja..som det ser ut nu så hamnar han återigen i en hage i vinter tillsammans med alla andra hästar och då är det fri tillgång till hösilage som gäller...suck. Men jag vet inte hur jag ska lösa det på annat sätt riktigt..
Då får han bara lite halm inne på natten i så fall att äta.

Ni som har era flingor på lite, lite, lite gräs nu.....ger ni något hö eller hösilage ute?

Ridningen har annars stått still lite nu i väntan på hovslagaren på tisdag. Han har också ett öga som rinner och har nog fått i smuts eller liknande i det som irriterar. Tvättar i hopp om att det ska ge med sig.

Jag skulle nog kanske inte välja betfor om han redan är pigg. Kanske lite, lite hippo basic. 2 dl + mineraler tycker jag räcker gott. Du kan ju sedan öka mängden om du märker att han blir slö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka