Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

*kl*

Hur många av er är det egentligen som åker till Ebbs i helgen?

En till fråga: Vart tar hingstfölen vägen? Om man skulle vara intresserad av att köpa ett hingstföl med fin stam hur går man till väga då? Inte för att spara som hingst alltså, sådana kvaliteter måste inte fölet ha men det borde ju finnas fler än jag som är intresserade av en valack med stam som man gillar!

inkl mig själv vet jag ca 22-24 personer som åker ner, säker fler!:)

Vad som händer dom hingstföl som inte är något hingstämne, vet jag inte exakt, men jag har väldigt svårt att tro att alla går till slakt!
Bara på Fohlenhof har dom ju flera valacker, och valacker till ridning och körning borde ju vara eftertraktat för dom som inte är avelsintresserade!

Apropå det med grovbenhet, så vet jag inte riktigt.. har sett kraftigt byggda haflinger både med kraftiga ben och utan, men när jag tänker efter så har nog dom som vart kraftigast även haft kraftiga ben!
men det ena utesluter ju inte det andra:laugh:
Ska nog gå igenom min fotosamling och se efter...:D

Uppdaterade bilder på tjocka damen...:crazy: Här var hon sur som en gurka för att hon inte fick beta i vägkanten, utan skulle fotas innan hon fick gå tillbaka in till sin nedbetade hage... Det är inte snyggt, men det är ju bra att ha bildbevis. Ska kanske försöka ställa upp henne ungefär likadant en gång/mån och se hur hullet förändras?

P9230039.jpg

Vi kämpar på med ridningen, och det går bra. Pigg och glad pålla som gärna travar mycket och länge. Hoppas bara att det börjar synas på fläsket snart :grin:...

inkl mig själv vet jag ca 22-24 personer som åker ner, säker fler!:)

Vad kul! Är det bussresan du ska med på? Åker folk för att köpa eller bara för upplevelsen?

Vad som händer dom hingstföl som inte är något hingstämne, vet jag inte exakt, men jag har väldigt svårt att tro att alla går till slakt!
Bara på Fohlenhof har dom ju flera valacker, och valacker till ridning och körning borde ju vara eftertraktat för dom som inte är avelsintresserade!

Nej jag vill inte heller tro att ett så seriöst ställe som Fohlenhof skickar hälften av sina föl till slakt bara för att de har "fel" kön, men som sagt vart tar de vägen då?

Ska kanske försöka ställa upp henne ungefär likadant en gång/mån och se hur hullet förändras?

Det är en jättebra idé, så ska jag också göra!

Vi kämpar på med ridningen, och det går bra. Pigg och glad pålla som gärna travar mycket och länge. Hoppas bara att det börjar synas på fläsket snart :grin:...

Det borde ju ge resultat tycker man. Romeo har börjat tappa nu. Det märks på sadelgjorden och regntäcket. Man kan faktiskt sätta fast remmarna under magen i kors på regntäcket igen! Vi har inte mycket gräs kvar i hagarna och har börjat ge hö på kvällarna men framförallt får han röra sig så gott som varje dag om så bara en liten promenad.

Citat:
Ursprungligen postat av golden_tinka
Bara på Fohlenhof har dom ju flera valacker, och valacker till ridning och körning borde ju vara eftertraktat för dom som inte är avelsintresserade! ?[/QUOTE]

Riktigt så enkelt är det inte med hingstfölen och valackerna:cool: Det föds ju några hunda hingstföl varje år i Nordtyrolen också ...

[QUOTE=utte[/B];11354512]
Nej jag vill inte heller tro att ett så seriöst ställe som Fohlenhof skickar hälften av sina föl till slakt bara för att de har "fel" kön, men som sagt vart tar de vägen då?[/QUOTE]

Utte, jag tycker du skall fråga STH- eller DTH-styrelserna - fast det är inte helt säkert att dom vet allt heller. Eller svarar. Men det är ju så att dessa länder där nere i södern inte ser på hästen som vi (som de flesta av oss vill säga) som inte kan se den som föda.

Men vi är väl många som tittar noga på innehållsdeklarationen innan vi köper italiensk salami.:eek:

låter som en toppen ide!:idea: jag hakar på med början på senaste Nimbus bilden!
Fast på han är det kanske inte hullet utan hur han växer som man kan se skillnad på..:)

Jag och syrran flyger ner på fredag, tror dom flesta redan åkt eller åker idag.
Vet att det kommer köpas föl, men majoriteten åker nog bara för att Ebbs är så underbart!:love:

Jag åker inte till Ebbs i år heller ... Så kan det bli när man flänger iväg till andra sidan jorden och gör av med alla sina sparpengar! :D Jag ska måla stallet nu - äntligen! Blått och fint ska det bli.

Jo, man kan köpa hingstföl från Nordtyrolen också, men man får inga papper på dem, utan bara ett s.k. "slaktpass" (på tyska heter det något i stil med "transportpass" - de är inte lika råa som svenskarna, fast det snarare är i de tyskspråkiga länderna som hingstfölen blir till korv :cry: ) med okänd stam. Jag vet inte hur det är med österrikefödda hingstföl, men i DTH (och jag antar även STH) kan man få pass (med stam) om man visar upp ett intyg på att hingsten har blivit en valack.

Jo, G_T, visst finns det valacker på Fohlenhof t.ex. men tänk på att det föds kanske 500-600 hingstföl varje år så inser man att antalet haflingervalacker i de österrikiska stallen inte precis motsvarar födelsetalen. De valacker som finns är oftast sådana som valts ut som hingstkandidater som föl men som inte räckte ända fram. Detta gäller inte bara Nordtyrolen, även om de har strängast (tidigt) hingsturval. När jag åkte runt till olika uppfödare i andra delar av Österrike för några år sedan så presenterades jag för en ettårig haflingervalack, som ägarna var så stolta över att de födde upp trots att han inte alls var något hingstämne. Lite svårt för oss i Sverige att sätta oss in i kanske, men så ser det ut.

Österrikiska armén har ju en del valacker, men de är inte heller så många totalt sett.

Själv tycker jag att det är tillräckligt äckligt att kastrera de små liven! :eek: Och nej, jag äter INTE italiensk salami.

Nej det förstår jag med, det var därför jag skrev " jag har väldigt svårt att tro att alla går till slakt!"

Jag har inga problem med att icke önskvärda hästar går till slakt även om jag gärna skulle se en annan lösning!

Fast jag tror att praktiskt taget alla hingstföl som inte är hingstämnen går till slakt. Om de inte köps upp av "Tierschützer" och säljs vidare.

Personligen tycker jag det är bättre att avla fram färre hästar än att döda dem som inte håller måttet.

Att avla fram färre hästar skulle antagligen höja priset på dem med, och då skulle det nästintill bli omöjligt för en vanlig Svensson att få tag i ett bra stoföl till vettiga priser, eftersom konkurransen skulle hårdna!

och ett land som sverige som fortfarande är i behov av att importera bra hästar skulle få svårt att hänga med i utveckligen!

Om haflingern däremot kom ut på tävlingsbanorna och började visa vad dom går för skulle marknaden för bra rid valacker stiga!:)

Jag tror ju i och för sig inte att österrikarna producerar så många haflingerföl för att snällt nog hålla ner priserna så att svenskar och andra ska ha råd att köpa. Uppfödarna skulle väl snarare tjäna på att priserna gick upp? Men visst är det bra för dem som vill köpa! :)

Edit: Och för att det ska löna sig att föda upp ridhästar så måste de vara riktigt ruskigt bra. Och det kostar att få dem till den nivån, så det tjänar man som uppfödare inte på. Inte pengar i alla fall. Men det är kul med uppfödningar som det går bra för! :bump:

Självklart inte dom är väl lika giriga som alla andra och hoppas att just deras föl håvar in nästa 50 000 euro:D

Och jag håller med om att aveln i österrike skulle kunna minskas något, och öka här hemma istället!:)

Slaktfölsdiskussionen har vi ju haft förut här i tråden men jag hade faktiskt inte fattat (trög kanske) att ställen som Fohlenhof systematiskt föder upp sådana stora mängder föl som går till slakt :cry:.

Vill man inte att haflingern skall ses som den fantastiska allroundhäst som den är :confused:. Alla som köper en haflinger gör det väl inte för att avla? Varför skulle man inte kunna kastrera hingstfölen som inte håller måttet för avel och sälja dem som rid-, kör-, cirkushästar, ja vad som helst? Så himla dåliga kan de väl inte vara. Det är ju för sjutton avkommor till deras egna fantastiska avelsston och hingstar. Förekommer det inom någon annan ras att man på detta sätt endast avlar för vidare avel?

Nej nu blir jag så deprimerad så jag går och drar täcket över huvudet. En valack efter Novembernebel kan jag tydligen glömma att någonsin hitta :(.

Nej nej, inte deppa Utte!

Fohlenhof föder inte upp några 500 hingstföl varje år! Det är antalet i hela Nordtyrolen (som är en av alla österrikiska delstater).

De hingstföl som föds på Fohlenhof skulle jag förresten tro har stor chans att bli hingstkandidater dessutom, med de mödernelinjer de representerar. ;) Sen föds inte hästarna upp för att gå till slakt, det är mer så att de som blir över går till slakt, men det är ju inte slakt som är "huvudsyftet" med aveln!

Och det finns ju flera stycken haflingervalacker i världen, du har t.ex. en själv ju! :love:

*snor eldfuxens knapp lite*

Avstår från att ge mig in i slaktämnet.. Dels så blir jag också deprimerad och så är idag ingen bra dag för att diskutera kombinationen hästar och död. Hade en elak ridolycka på jobbet i natt där ett barns liv slocknade.. :(

Ska jag däremot ta något positivt så kommer en stark medryttarkandidat och hälsar på i morgon! Hoppas hoppas att hon håller för mina förväntingar. Jag vill verkligen ha någon som pysslar om pållan lite extra ett par dagar i veckan plus att jag ser fördelar i att hon får vänja sig vid att ha någon annan än undertecknad på ryggen..

Telefonsamtalet idag var superbra och vi pratade som vi hade känt varandra länge men det måste ju funka med Jusse också..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka