Sv: Haflingertråden del IV
Jag åker inte till Ebbs i år heller ... Så kan det bli när man flänger iväg till andra sidan jorden och gör av med alla sina sparpengar!
Jag ska måla stallet nu - äntligen! Blått och fint ska det bli.
Jo, man kan köpa hingstföl från Nordtyrolen också, men man får inga papper på dem, utan bara ett s.k. "slaktpass" (på tyska heter det något i stil med "transportpass" - de är inte lika råa som svenskarna, fast det snarare är i de tyskspråkiga länderna som hingstfölen blir till korv
) med okänd stam. Jag vet inte hur det är med österrikefödda hingstföl, men i DTH (och jag antar även STH) kan man få pass (med stam) om man visar upp ett intyg på att hingsten har blivit en valack.
Jo, G_T, visst finns det valacker på Fohlenhof t.ex. men tänk på att det föds kanske 500-600 hingstföl
varje år så inser man att antalet haflingervalacker i de österrikiska stallen inte precis motsvarar födelsetalen. De valacker som finns är oftast sådana som valts ut som hingstkandidater som föl men som inte räckte ända fram. Detta gäller inte bara Nordtyrolen, även om de har strängast (tidigt) hingsturval. När jag åkte runt till olika uppfödare i andra delar av Österrike för några år sedan så presenterades jag för en ettårig haflingervalack, som ägarna var så stolta över att de födde upp trots att han inte alls var något hingstämne. Lite svårt för oss i Sverige att sätta oss in i kanske, men så ser det ut.
Österrikiska armén har ju en del valacker, men de är inte heller så många totalt sett.
Själv tycker jag att det är tillräckligt äckligt att kastrera de små liven!
Och nej, jag äter INTE italiensk salami.