Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Och Corvette! :love:

Är du säker på att det är hon på bilden? Vad hon har utvecklats! URSNYGG om jag, såsom varande totalt jättepartisk, får säga det?

Förresten: Dina "men man tager vad man haver"-bilder är som vanligt :love: (Jag kan inte uttrycka mig utan bukes smileysar längre!)

:):laugh::D :love: Corvette är ganska snygg, och jag är heelt säker på att det är Corvette :p.
Det finns ingen heltslutochfärdigförsängentrött smiley, det skulle jag behöva nu. Nu ska jag ut och bli glatt välkomnad av två pojkar som ska få komma in över natten! :love:
(Det gjorde inget att jag klippte lite i citatet va? (ensåndärvisselgubbe) Det blev för många bilder)

Corvette är ganska snygg

Äsch, nu är du så där fånigt blygsam igen! :p

Det finns ingen heltslutochfärdigförsängentrött smiley, det skulle jag behöva nu.

166.gif

Varsågod! :D

Idag har jag fotograferat ett stycke ettårshingst samt målat "halva" stallet (den vita halvan av hela stallet).

Så här såg Waradero ut för 16 månader sen:
calzoneowaradero.jpg

Och nu har han blivit så här stor! :eek:
Waradero080928015_liten.jpg

Min får inget kraftfoder. Hon är ju smällfet som det är :crazy:! I vintras fick hon lucernpellets med lite, lite betfor och mineraler i. Får se hur det blir i höst och vinter.

Jag hoppas på att kunna ha pållarna ute i någon månad till, om inte vädret blir riktigt ruskigt tills dess. Just nu går de i en hage så nerbetad att jag får dåligt samvete... Men något måste de hitta att "gnaga" på för jag har slängt till dem ungefär 4 kg hö/dygn nu i några dagar, och det ligger alltid lite kvar när jag kommer nästa gång. Fyra kilo är ju annars pyttelite. Det äter Belle själv lätt upp på en natt när hon står uppstallad. Snart ska jag försöka släppa in dem i den större hagen igen, men så länge Belle håller sig så fet känns det som om det fortfarande är för mycket kraft i gräset.

Det är inte helt lätt med en extremlättfödd häst...:crazy:

Äsch, nu är du så där fånigt blygsam igen!

166.gif

Varsågod! :D

Idag har jag fotograferat ett stycke ettårshingst samt målat "halva" stallet (den vita halvan av hela stallet).

Så här såg Waradero ut för 16 månader sen:
calzoneowaradero.jpg

Och nu har han blivit så här stor! :eek:
Waradero080928015_liten.jpg
Tack så mycket, men nu är det mer såhär :bump: (eller inte)
Men... men... men... Det där är inte samma häst! :devil: :rofl:

Äter era flingor något kraftfoder under vintern? Eller får dom bara grovfoder?

Det har varierat från år till år beroende på vad höanalysen har sagt men jag brukar alltid ge lucern i varierande mängd eftersom Romeo verkar behöva ganska mycket protein för att inte tappa muskler. Det kanske har med åldern att göra.

I år har vårt hö (tyvärr) riktigt högt energivärde (nästan 10 MJ/kg). Det blir knepigt att få till en vettig foderstat till en häst som Romeo som är så lättfödd. Som tur vad hänger proteinvärdet med (60 g smrp/kg foder) så kvoten är ju ok. Min erfarenhet sedan tidigare år är att han behöver ca 60 MJ och det är ju i princip uppfyllt med 5 kg hö och inget annat. Jag kommer att prova med att ge 5 kg hö uppblandat med ett par, tre kg halm och så tänker jag ge ett kg lucern som ju faktiskt har lägre energivärde än vårt hö! I slutänden är det ju ögat som får avgöra om det blev bra eller inte.

Ni som har era flingor på lite, lite, lite gräs nu.....ger ni något hö eller hösilage ute?

Romeo går kvar i gräshage med lite gräs kvar men de har börjat få lite hö på kvällarna. Vi lägger ut ett par kg per häst av fjolårshöt och det är uppätet på morgonen. Jag misstänker dock att det är en viss fux med vit man och svans som stuvar i sig det mesta :crazy::D. Det är åtminstone han som kommer galopperande när man dyker upp med de blå Ikea-påsarna men det är ok så länge han fortsätter tappa vikt.

Nu är jag äntligen tillbaka!

Har varit helt handikappad i flera dar utan internet.

Veterinärbesöket gick ju inte helt, som jag hade hoppats på, men det kunde ju varit mycket värre också...

Han är inte bra än, men veterinären tyckte att han gick bättre än sist. Han fick en behandling till och sen ska vi ut och promenera igen - fast öka längden på promenaderna lite successivt. Sen ska vi tillbaka igen den 9/10 och då trodde hon att han skulle vara så bra att vi kunde sätta igång med lite försiktig ridning.

Hoppas verkligen det!

Det är konstigt för jag tycker han haltade mer än sist när vi longerade, men hon sa att det var mycket bättre:confused: Böjprovet sa hon ju va jättebra, men det kan ju inte jag se när jag springer bredvid:crazy:.

Han var så underbart duktig när vi skulle dit. Han gick rakt upp i släpet och bara ställde sig och började äta hö:love::bump:

Tyvärr gick det inte lika bra när vi skulle åka hem, för då hade han fått lugnande, så han var lite groggy och ville inte gå upp. Men nu vet jag i alla fall att han inte är rädd:cool:!

Vad kul att se alla era bilder!

Stormpil jag tycker med att Wincent tar sig ut jätte olika. Han har ju olika färg på sommarn och på vintern och beroende på hur tränat eller tjock han är, är det ju nästan två oliak hästar! En kollega, som såg en bild på honom förre veckan frågade om det är en ardenner jag har:o Men han är visserligen inte så hästkunning:D

Denna bild var det:

Bild010-1.jpg

Utte dina bilder var helt underbara och rastypiska!!!

GT Väntar spännt på dina bilder med!!!

Här kommer med lite rastypiskt - Wincent under äppelträdet!

Bild030.jpg

Bild032.jpg

Bild031.jpg

Mina får hö och sedan kompletterar jag med kraftfoder och mineralfoder efter behov. Det skiljer rätt mycket mellan de olika individerna vad de behöver!

Det är nästintill omöjligt att veta om de behöver något tillskott och i så fall vad om man inte har en höanalys. Har man en analys är det däremot inte så svårt. Eller, jo, om analysvärdena är "omöjliga", DÅ blir det jättesvårt! :crazy:

Jag försöker att knepa ihop det med lusernpellets som enda "kraftfoder". Det är smidigt när man har många hästar att inte behöva "dutta" för mycket med olika fodersorter. Dessutom är lusern bra, tycker jag, eftersom det är ett grovfoder det också. Gammeltanten äter mycket lusernpellets, uppblötta och därmed lättuggade! Så får hon "ursköljd" betfor också, för att balansera upp den jättehöga proteinhalten i lusernet. Och lite vanligt hö knaprar hon också i sig. Med unghästarna blir det ju enklare ju äldre de blir, och Wacker brukar vara rätt oproblematisk, eftersom han ju varken växer eller är dräktig! (Fast man kan tro det ibland ... :o ). Fira är förhoppningsvis fortfarande dräktig och kommer att behöva mer protein i vår. Deras behov är som sagt högst varierande och individuella!

Nu har jag inte ens börjat stödfodra mina fetknoppar än, gräset växer fortfarande och de verkar väldigt nöjda med det, men blir det kallare så börjar jag stödfodra, gärna ett litet tag innan jag tar in dem från betet, så hinner magarna ställa om sig.

Vad skönt att höra att Wincent är på bättringsvägen. Jättefina äppelbilder också! Och du, Wincent ser inte ut som en ardenner :D!

*delvis knapplån*

Hej alla haflinger vänner, nu är jag tillbaks efter en underbar helg!:love:
Datorn håller på att gå in i väggen på grund av alla bilder jag proppar i den, men bilder kommer så småningom...:)

Vad skönt att höra att Wincent är på bättringsvägen. Jättefina äppelbilder också! Och du, Wincent ser inte ut som en ardenner :D!

Tack, nej jag tycker väl också det var att ta i lite. Nog för att han är för tjock, meeeen.....:)

Men apropå ardenner så åkte jag förbi en nu i helgen, som stod i en hage. Jätte häftig och maffig hingst. Han var typ mörk lerfux med vit man och svans:d

Wincent har nu slpts i hop med flocken igen. Jag klarade inte av att se honom på så dåligt humör längre. Han har varit så tjurig medan han har stått själv och bara tänkt på mat (alltså mer än vanligt:eek:), men nu börjar han att hitta tillbaka till sig själv(behöver en lättnads-smiley här;)).

Dessutom står han mer still tillsammans med dom andra.

Jag antar att detta är lugnet förre stormen.....

Alla sitta tysta och förväntansfulla och väntar på bilderna från helgen;)

Nu har jag gått och längtat i dagar på att min internetuppkoppling skulle funka igen, så att jag kunde komma in hit och chatta med och sen säger ni inte ett ord:crazy:....

Jag kan i alla fall berätta att det är jätte skönt att vara hemma och kunna åka till pållen varje dag. Han har nu börjat fatta att det är jag som är hans matte och kommer glatt springande till mig i hagen och gnäggar mot mig, så jag blir alldeles varm om hjärtat:love::love:

Ha ha lugnet före stormen....:D Det är faktiskt en av mina favorit repliker, tyvär brukar stormen sällan komma..

Sitter och tampas med ca 1300 bilder:eek: förhoppningsvis kan jag bjuda på några redan idag!
En finns att beskåda på SHF´s hemsida, där även stammen på dom två föl som köptes till sverige finns och resultat från utställningen!:)

Bilderna på Winc under äppelträdet är underbara! vilken gottegris!;)

är du hemma hela veckorna nu? förut var du bara hemma på helgerna va?

Ja det stämmer. Har numera fått jobb på hemmaplan, så det är RIKTIGT skönt:p

Men jag har fortfarande hjälp med honom, för att hinna med, men inte lika ofta som tidigare och det märks på honom som sagt att han märker att det är jag som är matte, fast att jag inte mockar, fodrar och släpper in och ut.

Nu ska jag åka ut till honom och höra hans härliga gnäggande igen:bump:

Hoppas att få se en massa fina bilder i morgon när jag är tillbaka!

*lånad knapp*
Winnie ska blir hämptad av sin ny ägare vecka 47 , kanske 48.Han måste åka ganska långt - till Göteborgsområdet.En jättetrevlig tjej hälsade på Winnetou förre helg och bokade honom, hon hade tre timmar hit !:(
Jag känner mig redan lite oroligt att han måste åka härifrån, första gång ensam och så långt.Klarar han det?Kanske står han där livsrädd in transporten i flera timmar?:eek:Jag kan ju inte ge Gera med när det är så långt.Har just lagt in en ny tråd angående transporten.Hur brukar ni att göra när ni sälja era föl?Eller bara transportera dem?

Vad kul att du fått sålt honom!:)
Alla gånger jag vart med och transporterat föl har dom åkt lösa.
utan mellanvägg och med mkt strö.

Det kan ju vara bra om han är något van vid transporten, kanske till och med åkt en tur ihop med mamman!:)

ännu en flinga hit till väst!:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka