Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Denna tråd börjar med "Nu vill jag se era haflinger"!
Se bilder på dem kan ni som är intresserade göra via vår hemsida.:rofl:
I vårt stall har vi
en avelshingst liz.301/T Alpkogel
vi har tre härliga ridvalacker
liz.120/T Wintertraum,
Klodskovgaards Wessel, Wetterling av Vässingarp,
Sex avelston
Ondula, Liva, Klodskovgaard Gratitude, Linéa, Samora och Orsella
Två ettåriga ston
Lupin av Vässingarp(Liva) och
Grace av Vässingarp(Klodskovgaards Gratitude)
Samt två föl från i år
Scilla av Vässingarp(Samora/liz.334/T Naseweis) och Ondulein av Vässingarp(Ondula/liz.334/T Naseweis)

De rids mest i western och används till avel samt lite till körning vid husbehov. Har även tävlat på HRKKs HM.
Liz.135/T Wildkogel stod hos oss under det året som han var i Sverige.
Ett underbart vacker haflingergäng som ofta orsakar trafikstopp, på vår lilla grusväg. :D
 
Sv: Haflinger

Uscha. Jag har haft min flinga i snart två år. Köpte han i sverige och han har blivit importerad två år innan dess.
Hans pass som jag fick med känns lite olustigt.
Det första: Utförande datum är senare än första vacc. i sverige.
Inget är ifyllt på det där diagramet (där an ritar bläs och så) och det har han!?
Och på första sidan ska det vara en underskrift av någon. Förstår itne riktigt vad det står, och det ser ut som det är stämplat lr liknande..Börjar bli mer och mer nervös för att något är fel så jag har inte vågat skicka iväg och göra ett svenskt!? Usch usch.. nu känner jag mig hemsk!??? :crazy:
 
Sv: Haflinger

hej :D

Nästa sommaren har vi tänkt att betäcka kansas. jag o mamma har suttit i timmar och beundrat alpkogel.. det överväger att betäcka kansas med alpkogel, vi har även tittat på Nassim och tycker han är snäppet för grov.

lite frågor angående alpkogel..

hur hög är han?

är han såå kort i ryggen som han ser ut? vi vill inte ha en för kortryggad avkomma, eftersom kansas själv har så kort rygg att hon knappt kan ha 16½" sadel.

här är kansas stamtavla.. tror du kansas o alpkogel kan passa?

http://www.allbreedpedigree.com/kansas14
 
Sv: Haflinger

Uscha. Jag har haft min flinga i snart två år. Köpte han i sverige och han har blivit importerad två år innan dess.
Hans pass som jag fick med känns lite olustigt.
Det första: Utförande datum är senare än första vacc. i sverige.
Inget är ifyllt på det där diagramet (där an ritar bläs och så) och det har han!?
Och på första sidan ska det vara en underskrift av någon. Förstår itne riktigt vad det står, och det ser ut som det är stämplat lr liknande..Börjar bli mer och mer nervös för att något är fel så jag har inte vågat skicka iväg och göra ett svenskt!? Usch usch.. nu känner jag mig hemsk!??? :crazy:

Hej!

Det låter definitivt som om du borde skaffa ett svenskt pass åt honom!

Skicka in passet och en ID-kontroll gjord av en godkänd ID-kontrollant (listor finns på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se) så ska du se att det ordnar sig!

Sen låter det lite konstigt att han skulle ha ett pass som var gjort utomlands efter det att han vaccinerats i Sverige. Det kan inte vara så enkelt som att man i många andra länder skriver datumet "tvärt om" jämfört med hur man skriver i Sverige? Då kan det ju verka helsnurrigt om man har ett pass som är gjort 06-05-04 (=6/5 2004) och vaccineringen börjar 05-06-07 (=7/6 2005), vilket inte vore så konstigt, men det skulle SE väldigt underligt ut! Om du fattar hur jag menar?

Tillägg: Och du, känn dig för allt i världen inte hemsk! Det ordnar sig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Eldfuxen!
Hanni har lite vita fläckar på halsen,jag vet att "sotfläckar" inte är önskvärda men hur är det med vita fläckar? (Hon kanske inte är en flinga alls utan en förklädd knapstrupper:rofl:)/L
 
Sv: Haflinger

I passet står det 04-10-2004 och i vac 20.09.2004. Det går ju inte och ta fel på.. Jag är mest orolig att han ska ha varit stulen. Han är chippad, men tänk om det står "nordsvensken brunte" istället!?? JO jag ska ringa direkt på måndag så får dom kolla ut och se vad jag har!!!:crazy:
 
Sv: Haflinger

Vad roligt Kansi bansi att ni funderar på vår "Alpkotte"!:D Vi kan ta det mesta över ett PM men jag svarar på dina frågor.
Han är ca 150 +/- eftersom haflinger växer länge, ska mäta honom igen.
Nej, han är inte kortryggad, det är nog ett fotofel. Han är helt underbar att rida med toppen fina gångarter och ett underbart psyke.
Till våren kommer det föl inte så långt från er, kanske värt ett besök.
Ni får också gärna titta på honom här hos oss. Men senare i höst reser han till Norrland för att westerntränas tillsammans med sin lillmatte som pluggar där. "Alpkotten" ska framför allt ridas/tävlas i western även om han är inriden i engelsk stil och naturligtvis även inkörd. Vad gäller stamtavlan tar vi det också via PM.:D
Kul att ni kollat in honom redan!!:d Han är läcker säger jag som äger honom men han är faktiskt det! :love:
 
Sv: Haflinger

Eldfuxen!
Hanni har lite vita fläckar på halsen,jag vet att "sotfläckar" inte är önskvärda men hur är det med vita fläckar? (Hon kanske inte är en flinga alls utan en förklädd knapstrupper:rofl:)/L

Hej arna!

Citat ur gällande Plan och Riktlinjer: "Färg: Alla nyanser av fux med ljus man och svans är tillåtna. Vita tecken på benen, utbredd stickelhårighet och/eller vita fläckar på kroppen och svart eller grått inslag i man och svans är inte önskvärt och skall medföra avdrag på typpoäng."
 
Sv: Haflinger

I passet står det 04-10-2004 och i vac 20.09.2004. Det går ju inte och ta fel på.. Jag är mest orolig att han ska ha varit stulen. Han är chippad, men tänk om det står "nordsvensken brunte" istället!?? JO jag ska ringa direkt på måndag så får dom kolla ut och se vad jag har!!!:crazy:

Äsch då! Men du, står det att den vaccinationen är gjord i Sverige? Datumet är ju skrivet "på tyska" (alt. "på något annat språk" om han nu inte kommer från Tyskland) Fast ... en del veterinärer för in gamla vaccineringar (från vaccinationsintyg) så att hästägaren ska ha ett papper mindre att hålla reda på. Så det där med datumen skulle jag inte oroa mig alltför mycket för ändå.

Det är bra om ID-kontrollanten du tar ut är godkänd chipmärkare också, så kan de läsa av chippet och se att det stämmer! :) Och be henne/honom kolla ev. brännmärkning noga också, det är alltid bra med så många särskiljande kännetecken som möjligt. Haflinger kan ju vara rätt lika varandra ... ;)
 
Sv: Haflinger

Ohh-så spännande!!!:)

Ella-82´s Anton har oxå den märkningen. Fast med siffror oxå.

Vad kul att det är fler som kommer från samma område! Skulle gärna vilja veta mer om Antons första år i Tyskland, synd bara att man är så kass på tyska...

Som Cämz säger så har han nr 16 på sin märkning oxå, vad betyder det?

arna - Jätte fin flinga du har fått tag på :love:
 
Sv: Haflinger

hejsan, prova köp sådant medel som smakar illa och häv i manen på sommrarna, det måste vi oxå göra till vårann.
Det finns på granngården, men ja kan lova att det smakar illa för oss oxå! haha
 
Sv: Haflinger

Nääää! Ingen arabkrök bara en rak fin flinganäsa! Måste bara se ut så på fotot. Inget arabtemperament heller -snarare ko. :rofl:/L
 
Sv: Haflinger

För att sätta in en bild, klicka på den lilla figuren till vänster om "pratbubblan" i menyraden (ovanför där du skriver meddelandet). Då får du upp en ruta där du ska fylla i en länkadress. Fyll i den och vips har du en bild i ditt meddelande! För att få en länkadress kan du till exempel skaffa dig ett konto (gratis) på www.photobucket.com där du "lagrar" de bilder du vill dela med dig av.

Hoppas att detta var en klar och redig förklaring!
 
Sv: Haflinger

Hej Ella-82!

Numret 16 under Antons brännmärkning är de sista siffrorna i löpnumret i hans tyska registreringsnummer, alltså siffra nummer 4 och 3 från slutet. De två sista siffrorna i numret = hans födelseår.

Med hjälp av detta nummer kan Anton särskiljas från andra haflinger med samma brännmärke!
 
Sv: Haflinger

Tänk att det ska vara så segt! Pratade just med transportören och hoppades att han skulle vara på väg upp i Sverige men icke då! Han var precis på väg och skulle lasta i Tyskland:( och pga lite andra omständigheter så blir hon nog kvar i Skara över tisdag natt så då kommer hon ju inte förrän på onsdag!!! Vill ha hem min lilla pålla NU!!!
Men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge,eller.......?/L
 
Sv: Haflinger

Den som väntar på något gott...............:d
Vi har i dagarna sålt en haflinger till Finland och det tar också tid med transportören, ce´la vie!:D Så i Finland sitter också en ny "haflingermatte" och väntar:love: för hennes lilla pålla går fortfarande hos oss och betar ovetande om den långa resan ända österut.:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp