Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jätte gulligt liet sto! Så länge du inte har tänkt att betäcka eller deltaga i rasrelaterade tävlingar eller utställning så betyder det ju inget om hon har X% arab blod.:smirk: Hon skall vara din vän i många år och det är det viktigaste......... Vi som håller på med uppfödning är aningen miljöskadade:D:rofl:
 
Sv: Haflinger

ÅHHHH så roligt!!!!:bump: Jättekul för dig!!!!!:banana:
Hon ser kanonfin ut. Hoppas på fler bilder när hon kommer hem! :love:

Jag pratar gääärna mer med dig även om det skulle visa sig att det är 50% arab! ;)

MVH
Camilla - med Haflinger utan papper som kan vara precis vad som helst eg! :p:D
 
Sv: Haflinger

Hon skall vara din vän i många år och det är det viktigaste.........

Kunde inte sagt det bättre själv!!! :bow:

Blev väldigt tråkigt bemött av SHF när jag kontaktade dom efter jag köpt Maxi.
Frågade om hjälp ang. hans brännmärkning. Undrade helt enkelt om dom visste var den kom ifrån och ifall det kanske skulle kunna gå att hitta ngt härstammning på honom genom den.
Men det fick jag mest skit för! :smirk:
Man skulle minsan aldig köpa en Haflinger utan papper och allt vad jag fick höra.
Känns ju som det spelar mindre roll - det är ju en vallack jag har! Kan ju inte göra ngt med honom!
Hade helt förstått om det varit ett sto eller en hingst som man oseriöst avlat på - klart att dom vill hålla rasen ren. Det förstår jag ju!
Men man behöver ju inte vara otrevlig mot de som nu köpt en, iaf troligtvis, Haflinger VALLACK utan papper för det! :cool:

Ja, ja - det kan ju spela mindre roll!
Han är ju, och kommer alltid att vara, det mest betydelsefulla i mitt liv!:love::love: Med eller utan papper! ;)

Jag menar, vem kan motså denna blicken som möter en i stallet varje dag!!! :love::D
maxi3.jpg

max.jpg
 
Sv: Haflinger

Hej Cämz. Usch vad tråkigt men tyvärr inte första gången jag hör någon liknande din historia. Skicka ett PM på bränmrkningen, kanske kan jag hjälpa dig.
Vi är många som har våra hästar till det de är - goda vänner att dela livet med på gott och ont.:love:
Jag är själv uppfödare av ikke arabinkorsade haflinger och naturligtvis ser jag helst att det importeras 100% renavel för att avlen ska kunnas utvecklas i vårt land, det ska jag inte sticka under stolen med. MEN roligast är trots allt sporten!:banana::bump::D Vill därför slå ett slag här på forumet för vår unika HAFLINGER RID och KÖRKLUBB (HRKK) och Haflinger Mästerskapen som går på Stömsholm helgen 31/8.
HRKK har 10 års jubileum i år och är så vitt jag vet den enda rasrelaterade av Ridsports Förbundet godkända ridklubbar, de ni! Gå med och stödj klubben, ju fler vi blir desto starkare blir vi!:bow:
 
Sv: Haflinger

Trist att höra att du fick så dåligt bemötande!:crazy:

Är ju själv väldigt avels intresserad och skulle därför inte köpa en häst utan papper eller med arabblod.
Men det viktigaste av allt är att hästen är ens bästa vän!;)

Maxi är ju en jättefin representant för rasen, trots avsaknaden av papper.
Han är inte bara vacker han verkar även vara en jättefin rid och kör häst! Vilket vi behöver mer av, vill se många fler haffisar på tävlingsbanan!
Att gå i en hage och se vacker ut klarar dom flesta haffisarna, men det är på tävlingar, träningar och ute bland folk dom ska ses!:)
 
Sv: Haflinger

Du är så gullig Cämz och din Maxi är mer än söt:love: Alla ni andra är förresten lika gulliga ni!:D
Hon har pass så hon är inte "papperslös",det var bara det att efter att ha träffat henne så spelade inte härstammningen någon roll. Hade jag velat avla så hade jag givetvis varit mer noga men något föl ska det inte bli.
Fler bilder kommer i nästa vecka,hoppas att hon kommer måndag kväll!/L
 
Sv: Haflinger

Hej Cämz!

Jag vet att det inte kan ha varit mig du pratade med i SHF i alla fall, jag är nämligen ALDRIG otrevlig mot hästägare som ställer frågor. ;)

Här finns i alla fall en hemsida med olika tyska brännmärkningar:
http://www.pferde-treff.de/zucht/brandz.shtml Hoppas att du hittar Maxis märke där ...

Sen måste jag kommentera detta med att det skulle vara skillnad på ston/hingstar och valacker i pappershänseende. Det finns flera anledningar till varför man ska se till att köpa hästar med papper, även om det "bara" är valacker. Den viktigaste anledningen, tycker jag i alla fall, är att en häst utan papper faktiskt kan vara stulen. Häststölder är mycket vanligare än man tror, särskilt "på kontinenten", och jag har sett många efterlysningar på stulna haflinger med förtvivlade ägare. Sånt ska man naturligtvis på alla sätt försöka att stoppa!

Sen är det naturligt att avelsföreningen bryr sig om att även valacker har papper. Din häst är ju en duktig och trevlig häst, som flera har påpekat, och såna vill vi ju ha fler av, eller hur? Om vi nu vill göra fler Maxisar, hur ska vi kunna göra det om vi inte "har receptet"? Att planlöst avla på utan att veta vad föräldrar och syskon har för meriter är ju inte särskilt effektivt.

En del menar att valacker saknar papper för att uppfödaren inte brytt sig om att skaffa papper på sin häst bara för att det inte blev en godkänd hingst. Jag har fött upp haflinger sedan 1988 och känner seriösa uppfödare i mååånga länder. Inte en enda skulle göra något sådant! Som uppfödare är man ju mån om att ens häst meriteras, och att en av ens uppfödningar exporteras är något många uppfödare skulle vara stolta över.

Hoppas att ni förstår varför det är viktigt med papper även på valacker!
 
Sv: Haflinger

Hej Cämz. Usch vad tråkigt men tyvärr inte första gången jag hör någon liknande din historia. Skicka ett PM på bränmrkningen, kanske kan jag hjälpa dig.
Vi är många som har våra hästar till det de är - goda vänner att dela livet med på gott och ont.:love:

Nä, jag har hört även från andra håll att de blivit bemötta lite sådär! Men det är ju inget att hänga upp sig på nu!:D Det var ju 5 år sen-mycket kan hända på 5 år! :)
Maxis brännmärking, har jag fått reda på nu i efterhand, är en märkning som alla hästar av alla raser får i ett visst område i Tyskland. Eftersom där inte finns några siffror i märkningen så går det inte att spåra vidare... Tyvärr...

Jag är själv uppfödare av ikke arabinkorsade haflinger och naturligtvis ser jag helst att det importeras 100% renavel för att avlen ska kunnas utvecklas i vårt land, det ska jag inte sticka under stolen med. MEN roligast är trots allt sporten!:banana::bump::D

Ja, när det gäller avel kan jag tycka det är en helt annan sak! Nästa häst, har jag sagt, ska helst vara ett sto och då tänker jag givetvis ta reda på så mycket som det bara går om stammen innan ett köp-det ska vara en renavlad Haflinger! Ingen tvekan! För då ska jag när tiden passar ta ett föl och då vill jag ju att det ska vara ett renavlat Haflingerföl.:)

Vill därför slå ett slag här på forumet för vår unika HAFLINGER RID och KÖRKLUBB (HRKK) och Haflinger Mästerskapen som går på Stömsholm helgen 31/8.
HRKK har 10 års jubileum i år och är så vitt jag vet den enda rasrelaterade av Ridsports Förbundet godkända ridklubbar, de ni! Gå med och stödj klubben, ju fler vi blir desto starkare blir vi!:bow:

Ja HRKK kan jag oxå slå ett varmt slag för!!! Där har det bara varit glada miner och trevligt bemötande! :bump:
 
Sv: Haflinger

Trist att höra att du fick så dåligt bemötande!:crazy:

Är ju själv väldigt avels intresserad och skulle därför inte köpa en häst utan papper eller med arabblod.
Men det viktigaste av allt är att hästen är ens bästa vän!;)

Maxi är ju en jättefin representant för rasen, trots avsaknaden av papper.
Han är inte bara vacker han verkar även vara en jättefin rid och kör häst! Vilket vi behöver mer av, vill se många fler haffisar på tävlingsbanan!
Att gå i en hage och se vacker ut klarar dom flesta haffisarna, men det är på tävlingar, träningar och ute bland folk dom ska ses!:)

Ja, det var en bästa vän jag sökte när jag letade häst och det hittade jag! Utan tvekan!!! :bump::love:
Finns många fina Haffisar ja-men som sagt, det hade ju inte gjort något om man fått se dom ute lite mer på tävlingar å så som representater för vår underbara ras! :):banana:
 
Sv: Haflinger

Hej igen! :)

Jo då, Maxis märke finns där. Men det är samma märke för varmblod, kallblod och ponnys i just Sachsen-Anhalt. Det var det som var kruxet! :crazy:

Nu vet jag ju på´t ungefär var Maxi kommer ifrån.
Han har gått på en turnerande Haflingercirkus. När de var i Sverige för sådär 7-8år sedan så hade de inte råd :smirk: att ta alla hästarna med sig tillbaka så de sålde av iaf 2 av dom här i Sverige.
Kan ju tänka mig att en cirkus som verkar så pass "seriös" att de inte kan få med sig alla djur hem inte har varit så noga med papper å sånt heller!:cool:
Men ja, det vet man ju aldrig-kan ju bara anta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Hanni har ett hjul och en krona så hon är också från Sachsen-Anhalt! Ska bli spännande och se vad det står på hennes papper./L
 
Sv: Haflinger

Hanni har ett hjul och en krona så hon är också från Sachsen-Anhalt! Ska bli spännande och se vad det står på hennes papper./L

Ohh-så spännande!!!:)

Ella-82´s Anton har oxå den märkningen. Fast med siffror oxå.
 
Sv: Haflinger

Ha ha då blir ett eget litet Sachsen-Anhalt haflinger gäng här på buke!;)

ska bli kul att se lite bilder och höra vad det är för stam på henne!
 
Sv: Haflinger

Nä, jag har hört även från andra håll att de blivit bemötta lite sådär! Men det är ju inget att hänga upp sig på nu!:D Det var ju 5 år sen-mycket kan hända på 5 år! :)

Mycket har hänt, tack och lov!

Ja HRKK kan jag oxå slå ett varmt slag för!!! Där har det bara varit glada miner och trevligt bemötande! :bump:

Tänk om fler var med i HRKK då kunde vi kanske tänka på att ordna lite lokala tävlingar också.:bump:
Ett framtidsenarium värt att sträva efter tycker jag!
 
Sv: Haflinger

Tänk om fler var med i HRKK då kunde vi kanske tänka på att ordna lite lokala tävlingar också.:bump:
Ett framtidsenarium värt att sträva efter tycker jag!

När jag inhandlat en egen flinga, kommer jag självklart bli medlem!;) i dagsläget har jag för många andra avgifter att betala..:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp