Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vad tråkigt! det finns ju både stora och grova flingor att få tag i om man söker..
har själv satt en mini höjd på 145, men min framtida egna får gärna vara 150 och uppåt..
då den ska kunna bära mig plus westernsadel..;)
 
Sv: Haflinger

Jag förstår inte tyska.. men det här http://www.haflinger-suedtirol.com/subcontent.asp?Subc=1143&L=2&idMen=116 förstår jag...

Jag är kär :love: :love:

Visst är han fin?? :love: Helt livsfarlig sida att besöka, men jag gör det med jämna mellanrum!

Vet inte om det är tur eller inte att han är rätt nära släkt med mitt italienska sto (hennes pappa är hans morfar, dessutom är hon faktiskt gift! ;) ) Annars vore risken stor att jag skulle impulsköpa ... :eek:
 
Sv: Haflinger

Mycket intressant! Tydligen är 2007 ett N år för italienskfödda ston, korrekt?(Nabira e Antinor/Luna) Medan hingstfölet är en M linje á la resten av världen.
Går man i alfabetisk ordning så 2008 blir M för stona eller?;)
Har sett att vi även i Sverige har hingstar från Italien därför är det ju intressant att kunna följa deras stam bakåt!:rofl:Det verkar dock lite besvärligt, hur gör man? Nu är jag mörkgrön:bump:

Ja, 2007 tycks vara ett N-år! Klicka på Abstammung på hingstfölet så ser du att han heter Maddox-N! Vissa italienare vill gärna ha kvar "årsbokstaven" i någon form. Det skulle inte förvåna mig alls om det dyker upp hingstar med namn som "A-Nico" (A-linjehingst med "nästan-N-namn" ...) också.

Jag vet inte riktigt hur de ordnar det där med bokstäverna. Det är inte helt och hållet alfabetiskt i alla fall, för 2002 var ett "F-år", så de har uppenbarligen hoppat över några bokstäver fram till 2007.

Jag vet inte vad som är besvärligt med att följa de italienska hingstarnas stam. Alla hingstar är registrerade med 6 generationers stam, så det är bara att be ägaren om en kopia av "härstamningssidan" i passet ... Nu blir väl Sveriges haflingerhingstägare sura ... :o Men de italienska hingstarnas stammar är inte svårare att följa än andras. Möjligen är vissa av deras stammar inte så kända utanför Italien, även om de är nog så bra.
 
Sv: Haflinger

Tack Eldfuxen för den förklaringen, inte så krångligt alls altså!:banana:
 
Sv: Haflinger

jo men det finns tyvär inte så många så stora,
ungefär hur mycket väger en western sadeln?
 
Sv: Haflinger

Mellan 10 - 20kg, så det plus mina härliga 70kg plus kläder blir ju iaf 90kg, hästarna här hemma får bära på.
då är dom ca 148 och inte speciellt grova. även tösen av den lättare typen på förgående sida klarar att bära så mkt.
men visst det är i överkant, och rider man flera timmar per dag ska man kanske se sig om efter en större häst.;)
 
Sv: Haflinger

hej, kikade lite på din hemsida, tycker att du ska uppdatera den lite med ett foto album, fler bilder på hästarna, och lite mer fakta om de olika hästarna :D

annars är det jätte fina haflingrar du har :D

men är inte fira ovanligt ljus till färgen? och varför heter stuteriet eldfuxen?
 
Sv: Haflinger

Jo, visst borde jag har uppdaterat den för länge sen! Problemet är bara att först så dog min dåvarande Internetanslutning på grund av åska, sen har jag fått in ett virus i min ftp-server (på min gamla dator) så då gick det inte alls att uppdatera ändå, trots att jag nu har bredband ...

Men jag jobbar på att fixa en annan hemsida! Jag är bara så himla oteknisk ... :o Har dock fått några intressanta tips från folk som kan mer om hemsidor och sånt. Men det lär bli jobbigt att flytta över allt till en ny sida med tanke på att jag har översatt allt till tyska och engelska också. Och nej, det beror inte på att jag har storhetsvansinne eller så, utan jag vill bara att mina vänner i världen ska kunna besöka min sida också, vilket de uppskattar. Så det vill jag inte ta bort.

Någon annan här som är duktig på hemsidor och sånt?

Tack för "komplimangen" om mina hästar! Ja, Fira är rätt ljus. Det finns dock ljusare. Kolla in detta tyska haflingerföl (muterat?? ;) ) http://i154.photobucket.com/albums/s273/heidella/UrbinaausUrbita2007.jpg. Mammans färg syns ju på bilden, och pappan ser ut så här: http://www.haflinger-in-meura.de/das-gestuet/photos/nordboee_gr.jpg.

Eldfuxen heter stuteriet efter Walter Farleys böcker, han som skrev böckerna om Svarta Hingsten. Eldfuxen är den fuxfärgade vildhingsten som lever på en öde ö, tämjs av en annan pojke (inte Alec) och som sedermera tävlar mot Svarta Hingste. Svarta Hingsten vinner såklart, men väldigt, väldigt knappt, för Eldfuxen är ju jättesnabb han också. :) Så jag tyckte det var ett bra namn med tanke på Sindys kapplöpningsinstinkt som hon nedärvt till både barn och barnbarn. :D Och Firas mormor har ju vunnit galopplöp i Italien! :bow: Jag har alltid sagt att jag vill ha ett litet vackert italienskt galoppsto till min snabba hingst och föda upp små snabba haflinger till fälttävlan (inspirerad av Knappekullas Waquero, "vårt" lilla gula streck ... :love: som min mamma fött upp). Men när jag köpte Fira var det ändå bara en extra bonus det där med hennes mormor och galoppen, det var så mycket annat som jag tittade på först, men det är ändå kul! För att återgå till stuterinamnet så tyckte jag även att det var bra med ett namn som inte är gårds- eller ortsbundet, ifall ifall ifall jag skulle flytta härifrån någon gång i framtiden.
 
Sv: Haflinger

Någon annan här som är duktig på hemsidor och sånt? .
jo, det blir jätte fina hmsidor på http://freewebs.com min kompis har kanin uppfödning, och har en hemsida där, du kan ju kolla på hennes sida om du vill veta hur det ser ut när den är klar. ( http://www.freewebs.com/lillegard/ )

om du tycker det är jobbigt att skriva nytt kan du ju bara kopiera texten och klistra in. du kan ju göra en flik, IN English och en IN DEUTSCH.


Fira är rätt ljus. Det finns dock ljusare. Kolla in detta tyska haflingerföl (muterat?? ;) ) http://i154.photobucket.com/albums/s273/heidella/UrbinaausUrbita2007.jpg. Mammans färg syns ju på bilden, och pappan ser ut så här: http://www.haflinger-in-meura.de/das-gestuet/photos/nordboee_gr.jpg.

.

KAN det vara så att mormorn morfarn eller någon annan längre bak har varit så ljus? själv är jag väldigt förtjust i de lite mörkare haflingerna, som te kansas :love:
 
Sv: Haflinger

Tack för tipsen!

Jo, jag gillar också mörka haflinger. Mara :love: var (är) ju mörk:

Maraoadelante.jpg
 
Sv: Haflinger

Fick precis syn på det jag med!
GRATTIS KansiBansi!!!!:bump::bump::bump::bump:
Må din dag ha varit god! Ätit tårta????/L
 
Sv: Haflinger

Sällar mig till den övriga skaran!

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN ELLEN!!!!! :bump::banana::bump:

Hoppas du haft en bra födelsedag:)
 
Sv: Haflinger

Tack för "komplimangen" om mina hästar! Ja, Fira är rätt ljus. Det finns dock ljusare. Kolla in detta tyska haflingerföl (muterat?? ;) ) http://i154.photobucket.com/albums/s273/heidella/UrbinaausUrbita2007.jpg. Mammans färg syns ju på bilden, och pappan ser ut så här: http://www.haflinger-in-meura.de/das-gestuet/photos/nordboee_gr.jpg.

Tyckte allt den var ganska söt den där fölungen! :D Men visst måste det ha blivit ngt fel på vägen ;). Har aldrig sett ett haflinger-Cremello föl *häftigt*
Pappan där va ju en riktig snyggig me! :d
 
Sv: Haflinger

det behöver du inte, sen är beror det ju mkt på hur hästen är uppbyggd och hur den bär sig själv, är den stark, och samlar sig själv naturligt kan den ju bära väsentligt mkt mer än en häst som har svårt att samla sig..
 
Sv: Haflinger

ja men det är ju klart, hade en c-ponny haflinger förut på foder för ca2 månader sen och jag tyckte hon klarade mig lätt men efter henen vart jag lite orloig att jag nog är för tung då jag väger lite för mycket så tänkte att det aknske vore dumt att ta en igen.

om man köper en haflinger och man är över 18, finns det något man kan göra för att fortfarande få tävla?
 
Sv: Haflinger

Du kan göra som jag och börja rida western!:)
där tävlar hästarna och ponnyerna mot varandra, och åldern på ryttarn kvittar!
Det finns mängder med grenar, så alla kan hitta nåt som passar!:angel:

annars går det väl att tävla ponny mot häst med, men jag har noll koll på hoppning och dressyr...:crazy:
 
Sv: Haflinger

Tror nog inte att du är för tung! Titta bara på mig -jag tillhör de med grav underlängd och Faffie klarade min vikt galant. Sedan att hon hade ont i sina hovleder ,det är en annan historia.
Titta på flingorna nere i Europa, det är storvuxna karlar som rider, så visst bär de vikt om de är av den maffligare typen./L
 
Sv: Haflinger

Grattis på dagen... I går:)

Jag bidrar inte så ofta med något härinne, men följer alla kommunikation noga. Det är så mysigt att läsa i denna tråden - inte som alla de andra där alla bara gnäller på varandra. Och jätte intressant att lära sig mer om dessa vackra varelser:love:

Måste bara dela av mig av min glädje, då jag precis har beslutat, vem som ska bli fodervärd på min gulliga guling.:idea:

Det har varit en lång proces att först hitta intresserade, sedan svara alla telefonsamtal, avtala träff med några stycken och till slut försöka välja ut én bland 5 som man tror är bäst - inte lätt kan jag säga:confused:!

Helst skulle jag ju ha kvar honom själv, men omständigheterna gör att jag inte har tid med det, så nu hoppas jag att jag har gjort rätt val och att ingen har blivit ledsen - ibland har man ju önskat att man hade flera hästar att låna ut, så att man kunde slippa att göra alla trevliga människor besvikna.:crazy:

Det ska bli så skönt att få honom nära igen även om jag inte själv kommer att ha hand om honom så ofta.:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp