Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Det finns ju en alldeles, alldeles uuunderbar haflinger i det här landet som heter Sindy

Ja, hon var ljuvlig :love:

Du som kan allt :bow: kan inte du berätta lite om varför namntraditionerna ser ut som de gör inom rasen? Alltså varför heter stona ofta människonamn? Och hur ser det ut utomlands?
 
Sv: Haflinger

Alltså exakt VARFÖR stona får människonamn vet jag inte, men det tycks vara vanligt både i Österrike och Tyskland, och sen har andra länder "hakat på" och inspirerats. Kanske är det lite som att de svenska arbetshästarna förr ofta hette Pärla eller Brunte? Jag vet faktiskt inte!

Över huvud taget är det väldigt många haflinger som har samma namn fast det är olika hästar. Jag tror att det fanns 61 Fanny i den första italienska stamboken ... Ett smart sätt att skilja dem åt är att ge dubbelnamn. Lättare att skilja mellan Bosna-Fanni och Carla-Fanni än mellan Fanni och Fanni så att säga. Det blir lite jobbigt att hålla reda på alla haflinger med samma namn, särskilt som vissa haflingerägare är lite luriga och t.ex. skriver att deras sto är e. "Afghan" ... Hallå! Det finns minst sex "Afghan", varav två dessutom begåvats med namnet "Afghan II"! Samt ytterligare ett antal med dubbelnamn innehållande Afghan, t.ex. Afghan-Lavendl eller All American Afghan. Samma med Amor (mer än 11 stycken) , Midas (minst 7 stycken samt några med dubbelnamn som Midas-Clarina t.ex.), Nobel (minst 10 stycken), Strauss (minst 8 stycken) o.s.v. Mest spännande blir det förstås när man riskerar att blanda ihop en helt renrasig haflinger med en som har mer eller mindra arabblod i stammen ...

Ja, det var lite tankar om haflingernamn. Som registrator uppskattar jag alla fantasifulla och roliga namn! Det blir så långtråkigt i längden om alla heter Hector eller Nebel ... ;) Favoriten hittillls är förstås Sten-Uno ... Jag bara ÄLSKAR det namnet, det är så coolt! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Haha, känns skönt att Ville inte blir den enda fetknoppen på Strömsholm :p

Ja jag måste säga att jag gillar Britt-Marie.. Det har på något sätt växt sig fast i och med att jag började kalla henne det från andra dagen i princip :)

Måste förresten visa en bild jag tog på Vilde Ville igår i hagen, han blev så vacker så :love:

13008803.jpg
 
Sv: Haflinger

Här kommer en bild från gårdagens tävling. Anton o jag kom 6:a av 14 st i maraton o det är jag jätte nöjd med!

JNJNCRDMOOLML4.jpg
 
Sv: Haflinger

Tack för svaret :bow:
Men hur är det med bokstäverna egentligen? Hingsten ska få namn efter pappans första bokstav och stoet efter mammans? Det blir väl ganska begränsat då, alla namn börjar på samma bokstav hela tiden? Vilka bokstäver "finns det" egentligen?
 
Sv: Haflinger

Ååå vackra Anton!:)
vad duktiga ni är!
Vad kul för er, hmm har inte vart iväg och kollat på en enda körtävling iår, dåligt av mig.. får skärpa mig tills nästa år!;)
 
Sv: Haflinger

Haha! Jag lyckas ta bilder som döljer hans större sidor :D Nedå, men hans fett lagras alltid främst på magen. Han har stora valkar på båda sidor av magen nu, men i övrigt är han jättefin! Tyvärr så är det ju magen som i alla fall jag upplever som svårast att få bukt med :crazy:
 
Sv: Haflinger

När det gäller hingstar finns ju bara 7 linjer (A, B, M, N, S, St och W) och därmed egentligen bara 6 bokstäver. S och St börjar ju på samma bokstav, även om man med St måste ha just den bokstavskombinationen, vilket såklart begränsar det hela ännu mer. I Tyskland finns ju även linjerna C, D och G, men dem får man ju inte prata om i haflingersammanhang, :o, då blir man halshuggen! :eek: Men jag brukar nämna dem ändå, bara för att folk ska veta att de finns så att de inte av misstag råkar köpa en haflinger med arab i. Det händer tillräckligt ofta ändå!

När det gäller ston tror jag att alla bokstäver finns representerade, men jag har faktiskt aldrig sett något sto med ett namn som börjar på Y! Men de finns säkert de också. Ska leta ... ;) Å-, Ä- och Ö-ston har jag inte heller sett några ...
 
Sv: Haflinger

Hur ser det då ut i haflingens ursprungsland Italien, det land som för stamboken för haflinger? Du nämner Tyskland och så de sju linjerna som används i alla fall i Nord Tyrol, så mycket har jag förstått men vad gör man i Italien då? :confused:
 
Sv: Haflinger

Hur ser det då ut i haflingens ursprungsland Italien, det land som för stamboken för haflinger? Du nämner Tyskland och så de sju linjerna som används i alla fall i Nord Tyrol, så mycket har jag förstått men vad gör man i Italien då? :confused:

Kanske "glömde" det för att spara tid och kraft? ;)

De sju linjerna "används" i hela världen.

I Italien får hingstarna också namn som börjar på A, B, M, N, S, St eller W. Tidigare hade varje år "sin" bokstav, vilket lever kvar i deras namngivning av ston. Titta här så ser du hur namnen på stona "hör ihop med" deras födelseår: http://www.haflinger-suedtirol.com/content.asp?L=2&idMen=116

Du verkar förresten veta en del om haflinger, trots att du anser dig vara så "grön"! I alla fall tycker jag att du ställer väldigt avancerade frågor.
 
Sv: Haflinger

Har läst på olika hemsidor som jag gått via SHF så jag är nog bara ljusgrön nu, hi..hi... men fortfarande är det otroligt intressant att få en förklaring, så som dem du kommer med. Tack!:bow:
 
Sv: Haflinger

Mycket intressant! Tydligen är 2007 ett N år för italienskfödda ston, korrekt?(Nabira e Antinor/Luna) Medan hingstfölet är en M linje á la resten av världen.
Går man i alfabetiskordning så 2008 blir M för stona eller?;)
Har sett att vi även i Sverige har hingstar från Italien därför är det ju intressant att kunna följa deras stam bakåt!:rofl:Det verkar dock lite besvärligt, hur gör man? Nu är jag mörkgrön:bump:
 
Sv: Haflinger

Inte en enda!:) har bara haft turen att hamna i rätt stall som 9 åring, och blivit kvar där!
tanken är väl att jag ska inhandla nån egen nångång, när tiden, pengarna, stallet och lusten finns!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp