Haflinger brännmärken

Sv: Haflinger brännmärken

Min danskimporterade haflinger har ett H på vänster lår. Ovandelen på "h:et" spretar utåt och inuti är det en krona (ja, svårt att förklara). Under "h:et/kronan" är hon märkt med siffrorna "410".

Jodå..Timmy kan också. Han är tävlad i maraton hehe. :D
Han är pigg som en iller och har inga problem att hänga med bautastort halvblod..:)

Kom på att åldern 17 år är en uppskattning av veterinären som tittat på hans tänder. Så det kan väl slå på nåt år framåt eller bakåt.

Skulle någon kunna göra sig omaket att "rita" en häst och peka ut vart brännmärkena sitter??
Höger, vänster bak??

Kraken kommer ju att se ut som ett schackbräde innan jag är klar annars..:crazy:

Kom på offtopics..nog är han bra tjock?
Försöker banta den gula runda men inte är det lätt..inte..nä.

AM

Senast ändrad:

Good Guess! Visst är det det. Jag vet att jag såg en tråd om haflinger på gnägg för länge sedan där han omnämndes och insåg att han hade kopplingar här. HUR läcker som helst var/är han!

Åter till TS så hittade jag denna lilla bild på nätet och utan kunskap så gissar jag att det är sådana man kan finna på vänster lår på dessa gulingar. Jag kan ju ha fel men har iallafall sett det på bild:p

De enda stora hästar jag känner till (ridsport) som bränns på höger lår är Zangersheides.

Senast ändrad av en moderator:

Så..om jag fattat er rätt så är Timmy och co av samma sort märkta på minst två ställen?
Både bog och länd, och vissa även på halsen?

Och en fråga till..gör man likadant på svenskfödda Flingor?

AM (totalt nollad)

I Sverige är brännmärkning förbjudet sedan 80-talet någon gång. Jag minns iallafall att vi hade ett fåtal halvblod på Strömsholm i början av 90-talet som hade det svenska S.et och kronan på låren.

Här en bild på en tysk märkning. Mitt-Tyskland får man väl översätta M i mitten med
Brand_685302.jpg

I Sverige får man inte brännmärka alls.
I danmark finns det två föreningar, den ena DTH http://www.haflinger-dth.dk/ är en under förening till
HAFLINGER PFERDEZUCHTVERBAND, (HPT) http://www.haflinger-tirol.com/ som hör hemma på Fohlenhof i Ebbs, Dessa hästar brännmärkst som föl med ett TH på bogen om dom uppfyller härstammningskontrollen, dvs 0% främmande blod. Dessa hästar kallas Tyroler Haflinger lr Edelblot Haflinger.
Godkänns dom igen som treåringar märks dom med en blomma på rumpan.
Vilka och varför dom får sifferkoden på halsen vet jag inte..:confused:

Den andra föreningen i Danmark är Haflinger Avlsforeningen Danmark http://www.haflinger.dk/, är inte så insatt i hur dom brännmärker, gissar på att det är där Bettysmattes häst fått sin märkning.

Det finns även en underförening till HPT i sverige http://haflingertyroler.com , vill man kan man ha med sin häst til danmark och få den godkänd och märkt där!

I tyskland är det ett gytter med märkningar, vet inte heller hur dom gör i italien, holland...:confused:

Ett ställe till har du kollat insidan av läpparna?;)

Tyrolerflingorna märks inte på halsen men de som kommer fr andra regioner siffermärks. Jag tror inte att det märks med edelweisen heller.Lillan har ingen "blomma" men HO på vä fram och 007 på hö hals/L

Det kan du ha rätt i!
Första hästen hade ett NH på bogen, sifferkod på halsen men även en blomma...:confused: Jäkla brännmärknings djungel det här!;)

FYI jag är just nu inne på lite holländska sajter och letar info om deras Haflingermärkningar (intressant ämne) men de verkar ju veta noll och intet i denna fråga.

Knapprån: Nafayette vad tycker du/vet om Juliano Star:love: förutom att han är en fulltecknad listhingst och tidigare stått i Svedala?

Jag tror att tyskarna märker lite hur som ,men österrikarna är nog mer konsekventa. Vart var den första från?/L

Tyskarna är nog till viss del logiska med sin märkning, de har olika märkningar för olika regioner i landet.

NU har jag däremot hittat en haflinger boendes i Holland på en holländsk sajt, den är märkt med H(N) på vänster bog, edelweiss på vänster lår och siffror längs med mankammen på höger sida. Låter som en kompis till golden_tinkas. Bilderna kanske är otydliga men prövar ändå.

234903.jpeg

234911.jpeg

234918.jpeg

Aha:idea: Holländarna märker med HN+edelweis+nummer
Tyskarna har vi inte fått kläm på riktigt än.
Österrikarna märker lite olika efter region,tyrolarna med
HT+edelweis och de andra med H och respektive
regionsbokstav+nummer.
Italienarna har vi inte den blekaste aning om -eller??/L

OM även Italienska hade stått på min CV över språk jag behärskar hade jag kunnat hjälpa till men.... med återknytning till det jag sa förut om min egna tidigare jakt på en brännmärkning från efterkrigstiden så har jag här gjort en snabbt sammanställning över de Haflingermärkningar jag den gången så att säga fick på köpet! Inget fancy men kanske det kommer någon till nytta.
Till sidan

Brännmärkningar är banne mig inte lätta. Har en hel samling med olika märkningar på fil efter en tidigare jakt på en specifik märkning från efterkrigstiden. Tyvärr är det ingen som stämmer exakt med din då mina mest verkar vara tyska.

Har själv haft två stora hästar där den ena rent logiskt sett borde haft en brännmärkning. Denna tog det ett halvår, en helrakning och en toksvettig häst för att finna. En annan borde inte haft någon märkning men helt plötsligt dök där upp en brännmärkning på vänster skinka. Tricky business:crazy:

Han är iallafall hur söt som helst din "Tim" och helt off-topic kom jag och tänka på den här bilden på en vad jag förstått renrasig haflinger som på denna bilden tävlar Msv hoppning:love:

Fortsätter off topic...
Ett till foto på vår lille Waquero :D
Han ser lite trött ut, när är det ifrån?

Å där kom du, haflingertelegrafen sprider sig eller :p Det är från MsvB klassen i Tierp i somras. Det var stundtals HEMSKT varmt ute den dagen vill jag minnas men han hoppade verkligen super. Tyvärr så är han lite på väg neråt på de andra bilderna = fotografen missnöjd och därför publiceras de inte offentligt;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka