Haflinger brännmärken

Sv: Haflinger brännmärken

Å där kom du, haflingertelegrafen sprider sig eller Det är från MsvB klassen i Tierp i somras. Det var stundtals HEMSKT varmt ute den dagen vill jag minnas men han hoppade verkligen super. Tyvärr så är han lite på väg neråt på de andra bilderna = fotografen missnöjd och därför publiceras de inte offentligt

Syster min kände igen Tierp. Vi var också där och svettades. ;)
Vad jag minns så var det den gången de uteslöts eftersom Waquero hoppade banken när den kom i vägen :angel: (som den fälttävlansponny han är) och de annars var felfria. Eller kanske inte, det var i Tierp i vilket fall.

Nu ska ni få diskutera ämnet. :angel: :D
Jag kan tyvärr inte hjälpa till, våra pojkar är svenskfödda och alltså inte brännmärkta= jag är inte så insatt.

Jag satt på banken och tittade/fotade under tävlingen och i klassen innan hade det tydligen vart just som du sa ett antal ponnier som hoppat upp på banken fast den inte liksom deltog i klassen....

Tyskarna är nog till viss del logiska med sin märkning, de har olika märkningar för olika regioner i landet.

NU har jag däremot hittat en haflinger boendes i Holland på en holländsk sajt, den är märkt med H(N) på vänster bog, edelweiss på vänster lår och siffror längs med mankammen på höger sida. Låter som en kompis till golden_tinkas. Bilderna kanske är otydliga men prövar ändå.

det ser ut att stämma! fast den hästen jag såg hade det, är uppfödd i Ramsau, Österrike!
Så hästen på bilden måste vara exporterad därifrån..;)

N står för Neidrich (stavas:crazy: ) som betyder nedre tror jag, alltså kommer hästen från nedre österrike..:)

JAg har fått svar!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bump: :bump:

Liebe Frau Hultberg. Habe ihren Haflinger offensichtlich ausfindig machen können.

Mit freundlichen Grüßen

Harald Reicher

STAMMEN

AM

OHHHH så roligt!!!! :bump:
Han har fått behålla sitt riktiga namn oxå på sin färd, ser jag! :)

Åh - jag önskar att min flinga oxå hade haft lite siffror i sin märkning...:crazy:

Tack allihop!! :bow:

Jag skickade direkt till "steinermarkarna" hemsidan..
Arna gav mig ju en länk dit. Inlägg 17.

TACK ARNA :bow: :bow:

Sen fick jag hjälp att skriva mailet på tyska.
Och vips så fick vi svar nästan omgående.

Tänk att nu kan jag ändra lite på hans namnskylt.
Istället för E. Okänd U. Okänd så kan jag sätta dit dom riktiga namnen.

Men utan er hjälp med att leta brännmärkena och länkar hade jag inte lyckats!!
Tack igen.

AM/Tim

Det var så lite,det är kul när man kan hjälpa någon! Ge Tim en morot från mig nu när han är "stammad" /L

Godkänns dom igen som treåringar märks dom med en blomma på rumpan.
Vilka och varför dom får sifferkoden på halsen vet jag inte..:confused:

Men det är väl inte i Danmark dom får dom? Har iaf inte sett sånna på några danska flingor:confused:

Den andra föreningen i Danmark är Haflinger Avlsforeningen Danmark http://www.haflinger.dk/, är inte så insatt i hur dom brännmärker, gissar på att det är där Bettysmattes häst fått sin märkning
.

Skulle jag med gissa på...

JAg har fått svar!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bump: :bump:

Liebe Frau Hultberg. Habe ihren Haflinger offensichtlich ausfindig machen können.

Mit freundlichen Grüßen

Harald Reicher

STAMMEN

AM

Förstår inte hur han kan heta Tim, när pappan hetter Stark:confused:

Lite OT o ändå inte. Min haflinger, som med 110% (var själv där!)härstammar från Danmark har inga brännmärken. För att hans ägare tyckte det var synd och därför inte vilja låta dom göra någon på honom, vilket ledde till en del tjafs när jag skulle göra pass på honom (motsv. jordbruksverket var ju säkre på att det borde finnas brännmärken, så dom ritade dit dom ändå:confused: !)

Då förstår man hur det kan bli problem. Hade inte jag varit så säker på att han inte hade brännmärken, då kanske jag hade gått på deras historier om att det skulle finnas och då hade jag i dag haft ett pass på en häst med brännmärken till en häst som inte har några brännmärken:smirk: Lite svårförklarad, men ganska så tokigt!

Förstår inte hur han kan heta Tim, när pappan hetter Stark:confused:

Varför skulle han inte heta Tim? :confused:
Har ju lagt ut länk på stamtavlan som är skickad från den Österitiska haflingerförbundet. Står ju klart och tydligt att han heter Tim.

AM

Hoppsan! Du missförstod mig visst! Det var ingen misstro i den frågan utan bara undran.

Läste stamtavlan och såg att hästen var av St-linjen. Vad jag har lärt mig om haflingeravel är att stoföl får samma begynnelsebokstav som sin mamma och hingstföl efter deras pappa, för att man ska kunna spåra vilken avelslinje dom kommer ifrån. Därför trodde jag att din borde hetta någonting på St, precis som att min hetter Wincent pga att hans pappa hetter Wildkogel...

Hoppades bara att någon kunde berätta om jag hade missförstått principen...

Så är det för det mesta, men inga regler utan undantag!;)
Det är ju inget krav, så en del nanmger efter eget tycke!
och i en del regioner i tex tyskland namnges även stona efter pappan!

Godkänns dom igen som treåringar märks dom med en blomma på rumpan.
Vilka och varför dom får sifferkoden på halsen vet jag inte..:confused:

Men det är väl inte i Danmark dom får dom? Har iaf inte sett sånna på några danska flingor:confused:

Dansk tyroler haflinger brännmärker likadant som moderföreningen i tyrolen!

godkända föl med TH och sen igen om dom godkänns som treåringar!;)

Är han godkänd (Har för mig att det står tidigare i tråden att han har avkommor?) I så fall får ni väl ragga upp några betäckningsston till honom, så att han får göra något annat än bara lukta på flickorna.:idea: :love: :d

Är han godkänd (Har för mig att det står tidigare i tråden att han har avkommor?) I så fall får ni väl ragga upp några betäckningsston till honom, så att han får göra något annat än bara lukta på flickorna.:idea: :love: :d

Puttar upp min egen fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
Tillbaka