Sv: Haflinger brännmärken
Aha

Holländarna märker med HN+edelweis+nummer
Tyskarna har vi inte fått kläm på riktigt än.
Österrikarna märker lite olika efter region,tyrolarna med
HT+edelweis och de andra med H och respektive
regionsbokstav+nummer.
Italienarna har vi inte den blekaste aning om -eller??/L
Hallå!
Liten sammanställning om haflingerbrännmärkningar:
Danmark (HAD): Tre eller ibland fler siffror + H + "krona" på vänster lår
Danmark (DTH): DH på vänster bog och Edelweiß på vänster lår
Tyskland: Olika beroende på delstat. Oftast ett märke + två (eller någon gång tre) siffror på vänster lår. I vissa delstater märke på halsen också. Haflinger från vissa av de östra delstaterna (f.d. DDR) är tatuerade med siffror på insidan av över- eller underläppen.
Holland: Ingen brännmärkning. Chipmärks numera.
Belgien: Chipmärks.
Luxemburg: Hade i alla fall tidigare brännmärkning med siffror på vänster lår.
Österrike: H + "regionbokstav" på vänster bog som föl/1-åring. Edelweiß på vänster lår när de avelsgodkänts som treåringar. Alla regioner
utom Nordtyrolen + Vorarlberg + Osttirol har dessutom ett tresiffrigt nummer på halsen. I Nordtyrolen/Vorarlberg/Osttirol chipmärks de även som föl, sedan "årgång" 1991. De äldre chippen härifrån måste man ha en speciell chipläsare för att kunna läsa av. Vet inte hur det är med de nya, de bytte nämligen chiptyp för några år sedan.
Italien: Chipmärks som föl. Edelweiß på halsen när de avelsgodkänts som treåringar.
Schweiz, Frankrike, Spanien, England m.f. länder känner jag inte till ännu, men jag är 99 % säker på att i Spanien får de en Edelweiß på vänster lår när de avelsgodkänns som treåringar. Hur märket på bogen ser ut vet jag inte, men de gör som DTH och tar dit nordtyrolsk domare, och jag har sett bilder där de brännmärker, så detta är min gissning hur det ser ut!
Hoppas att detta var till hjälp eller i alla fall lite nöje ...