Haflinger brännmärken

Nafayette

Trådstartare
Har en gammal haflinger hemma. 17 år
Han kom i vintras och hade massor med päls.
Nu när han fäller så ser jag en antydan till stämpel på hans vänstra bog.

Blir lite nyfiken över detta och undrar vad det är.
Ska nån dag ta fram klippmaskin och titta bättre men i dagsläget ser det ut som en stor bokstav..A eller möjligtvis H

Nån som vet hur haflingern märks?
Han är importerad vad vi vet via Danmark.
Han har också tydligen betäckt en gång i tiden..utomlands.

Mycket mer än så vet vi inte just nu..

Han är i alla fall duktig på att kolla brunstiga märrar..:)

AM

Sv: Haflinger brännmärken

De brukar ha ett H inbränt på bogen med en bokstav till över eller i H;et Faffie som är tyrolare har ett H med ett T i + en edelweis med ett H i på rumpan. Flimmra har ett H med ett O ovanför + en del av sitt reg.nr på halsen ,hon är fr Ober Österrich. Så det är troligtvis ett H du ser./L
17 årn är väl inte så gammalt ,Flingor är ett seglivat släkte du kan få dras med han tills han är 40.

I Tyskland t.ex brännmärks de vad jag förstått efter den region de kommer ifrån. Dvs Baden-Würtembergs haflingers har en annorlunda brännmärkning än de från Rheinland. Du får klippa fram och fota den :)
Så här kan det t.ex se ut
282ol5u.jpg

Precis som arna säger så är det troligtvis ett H, håll även utkik efter ett Edelweis märke bak på länden!
Har du inget namn på pållen?:angel:

Jo. Han heter Tim.
Men det finns inga papper på honom.

Tror också att han har något inbränt eller tatuerat högre upp på halsen.

Lovar att klippmaskin åker fram och då ska jag berätta allt som är "ritat" på pållen..
Fler ställen som jag ska leta på förresten?

Hehe
HAn är ju som katten bland hermelinerna hemma hos oss.
40 travare och sen en liten gul rund sak.

AM

Senast ändrad:

Han kan ha nån typ av reg nr på halsen. får du fram dom, kan du förhoppningsvis reda ut vem han är!:)
Hmm, vad jag vet är det bara, Bogen, länden och halsen,du behöver hålla reda på! första medryttar hästen hade alla tre..:o

Härligt med en liten färg klick i flocken!

Har du ingen bild på det lilla livet? Vi vill faktiskt se honom nu när du har talat om att han finns!/L
(Tim är ett ovanligt namn för en flinga så man kan ju undra om det inte har blivit utbytt på "vägen")

Så här såg han ut när han kom..
Det första han gjorde var att dyka ner i lerjorden..

Ska ta lite bättre kort på honom.

TIM

tim1.jpg

AM

Nu har jag rakat fram halsmärket och bogmärket..
Ska se om jag kan hitta mer på honom.
Tog en våt handduk för att få fram konturerna bättre.
Ena halsmärkes kortet ställde jag om kontrasten på i Photoshop..
Sista tecknet är så svår att se.
Det känns som det kanske även finns nåt på baken..men är osäker så det fick vara.

Kanske nån här nu kan berätta mer?
Det sägs att dom som har märke på halsen har avkommor..
Är det sant?

TIM
Vanlig huvudbild

timhuvud1.jpg

Annorlunda stjärna..
timhuvud.jpg

Helfigur...en rund liten gul sak, som travmäärarna kallar honom..
helatim.jpg

Halsmärket
timhalsmarke.jpg

Bogmärket
timmarke.jpg

Ökad kontrast på halsmärket
timhalsmarke2.jpg

Sista tecknet på halsmärket..hmm 6, S eller en missad 8??
timhalsmarke1.jpg

Kan ni läsa märkena?

AM

Vad jag förstått genom att läsa på deras hemsida är att dom har fullt upp med att fixa pass till flingor just nu..

Tror du att dom har tid att rota runt i Tims härstammning?

Käns lite pinsamt att fråga..:crazy:

Är urkass på tyska men det ser ut som brännmärket stämmer med ditt förslag Steinermark.

Ska se först om jag hittar några stuterier i området..

AM

Maila på engelska till Ebbs de brukar vara snälla o svara./L (som tycker Tim ser jätte go ut)

Edelweiss Ponny(V)

Detta är en symbol som bevisar att din häst är altså född i rasens hem land och även är renrasig.. =)
I sitt hemland kallas dessa ponnier för Edelwisse Ponny. Som du säkert vet är Edelwisse en blomma, som blommar i hemmlandet därför bränner man in märket av den på fölen.

Fast "Tim" har ju bara bokstäver och siffror lite här och var inbränt..inga edelweiss vad jag sett som i Roslagens exempel :confused:

Ahaaa..kanske måste ta och kolla häcken på honom i alla fall??
Golden_tinka skrev ju länden högre upp här..
AM

Senast ändrad:

Brännmärkningar är banne mig inte lätta. Har en hel samling med olika märkningar på fil efter en tidigare jakt på en specifik märkning från efterkrigstiden. Tyvärr är det ingen som stämmer exakt med din då mina mest verkar vara tyska.

Har själv haft två stora hästar där den ena rent logiskt sett borde haft en brännmärkning. Denna tog det ett halvår, en helrakning och en toksvettig häst för att finna. En annan borde inte haft någon märkning men helt plötsligt dök där upp en brännmärkning på vänster skinka. Tricky business:crazy:

Han är iallafall hur söt som helst din "Tim" och helt off-topic kom jag och tänka på den här bilden på en vad jag förstått renrasig haflinger som på denna bilden tävlar Msv hoppning:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka