Häva köpet privatpersoner emellan`?

Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Jag tycker total vila är överkurs på en normal och utbildad häst . Varför ?
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

En häst måste få tid att acklimatisera sig, 2 veckor i ny miljö är ingenting för en del hästar medan andra kanske det räcker för. Jag har själv en helt igenom trygg kille hemma i sina allra bästa år, han är säker som ett kassaskåp hemmavid medan han blir nervig, spänd och mycket stressad i en ny främmande miljö och skulle uppfattas allt annat än trygg där. Med lite tid i sin nya miljö så kommer han ner på jorden och blir som vanlig igen.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Okej nu kapar jag tråden lite för jag får hem ett åttaårigt sto i nästa vecka. Hon ÄR väldigt snäll och väluppfostrad välriden och så men jag har tänkt att låta henne få en månad semester när hon kommer men såklart att ta in en stund varje dag och pyssla etc.
Sedan börja rida inomhus med hjälp en hagkompis i ridhuset och kolla av läget innan vi ger oss av ut. Hur låter det?

Tycker en månad låter lite väl (speciellt om hon är igång i dagsläget),bättre att ge henne kanske en vecka om du nu vill låta henne bosätta sig,sen börja gå lite kravlösa promenader och skritturer ute med sällskap.. Bara ut och umgås och ha trevligt! :) En hel månadsvila för en häst som är igång riskerar bara att den samlar på sig en massa energi,sen när människan ska börja rida är hästen jättepigg och kanske hittar på lite bus,då är det fel på hästen och köpet ska hävas direkt... :meh:

När jag köpt/tagit emot ridna hästar så har jag gett dom några dagar att återhämta sig efter resan,och bara få gå in sig i flocken,sen börjat ta in hästen i stallet bara från flocken för att pyssla ett par dagar,sen har vi börjat rida efter max en vecka kanske.. Gått nån promenad också innan för att checka av hur hästen beter sig i olika situationer. Däremot så har jag ridit väldigt lugnt i början eftersom nytt underlag + ny ryttare kan påverka hästen.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Varför total vila så länge?

Det beror väl på häst. Min häst hade varit en katastrof med det upplägget. Hon behöver rastas och stimuleras, annars blir hon stallmodig, överladdad och besvärlig. Jag hade inte sett fram emot att hantera det då jag köpte henne.
Men andra hästar tar det mer chill. Hör med säljaren vad denne anser vara bäst? Ägaren lär ju känna sin häst.

I mitt fall hade jag ingen sadel när jag köpte hästen. Första dagen fick hon helt vila eftersom hon rest långt dagen innan och sedan stått i ett övernattningsstall några mil bort innan hon kom fram. Jag lånade en sadel som satt helt okej, rastade henne i ridhuset dag 2 och 3, då var hon pigg och laddad. Dag 4 kom sadelutprovaren och jag köpte en sadel, efter det red jag henne "som vanligt" fast på lära känna basis såklart - mest för att rasta huvudet och få henne att vänja sig med mig och miljön. Men att vila henne helt hade som sagt varit katastrof. En överladdad ganska skarp häst som dessutom ska testa gränser med ny ryttare i ny miljö... nja va ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Du har normalt inte rätt att häva köpet om du inte kan bevisa att säljaren undanhöll vad säljaren skulle förstå var väsentlig information från dig.

Mellan privatpersoner är undersökningsplikten stark och bevisbördan för dolda fel ligger helt på köparen.

Att hästar reagerar starkt på miljöombyte är inte ett skäl att häva köpet. Däremot kan du alltid prata med säljaren och be att få reklamera köpet.

Om man nu köper en häst (stort beslut med annan levande varelse!) bör man nog kunna ge det skälig tid att lösa sig. Det kan ändå vara viktigt att reklamera felet så tidigt som möjligt och om det inte blir bättre, fundera och prata med säljaren om olika lösningar. Hävning av köpet är inte den enda lösning som finns på en karta.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Jag kan inte se att det finns någon grund för hävning om du inte kan bevisa att säljaren dolt förutsättningar som säljaren visste var viktiga för dig.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Kan ju berätta om en häst i stallet. Hon kom till oss sommaren för två år sedan för betäckning. Hon var väldigt flockbunden och livlig. Efter några veckor fick hon flytta hem. Där flyttade hon 3 ggr (har ja för mig) och innan hon kom till oss hade hon precis bytt ägare och flyttat från sitt hem som hon bott i i 14 år. Efter någon månad blev hon till salu. "Vi" köpte henne då och hon flytta hem till oss igen. Efter ca en månad skulle jag försöka rida henne. Hon va sur när man sadlade och skulle hugga och sparka. Tog det som att hon var kittlig (gjorde även det vid borstning under magen ibland). Vi gick ut i hagen och skulle sitta upp. Då ställde hon sig rakt upp ett 20 tal gånger innan jag fick henne lugn. Testade igen utan resultat. Hon fick vila en vecka till. Testade igen och då ställde hon sig lågt och flytta runt hela tiden. Då fick hon vila ytterligare några veckor med endast pyssel. Efter det gick det att komma upp, men hon var ett vilddjur. Först efter 6 månader blev hon sig själv och kunde vridas lugnt, borstas och sadlas utan sura miner och hon kunde gå ifrån flocken.
För henne tog det LÅNG tid att komma till ro. Nu är hon en helt underbar häst att hålla på med.

Hade även en ponny på foder för 4 år sen. Hon va lugnet själv. Henne red vi barbacka i grimma dagen efter ankomst. När hon släpptes in i hagen brydde hon sig inte om sina nya nyfikna hagkompisar utan ställde sig och beta igen.

Så det kan ta riktigt lång tid för en del hästar innan de landar på nya stället. Jag tycker du ska ge hästen mycket tid och kärlek. Jobba från marken ibland med lätta övningar som ger hästen tillit till dig och beröm massor! Skynda långsamt som nån skrev :)
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Ge hästen tid! Min häst är jättekänslig för nya ställen och beter sig väldigt annorlunda när vi byter stall, och då har hon ändå inte bytt ägare utan flyttar tillsammans med mig. Vi har precis flyttat till ett sommarbete och hon kan flyga i luften för minsta lilla, kanske för att testa mig på nya stället men också för att hon blir nervös och spänd.

Jag ställer inte mycket krav till en början utan låter henne få finna sig i situationen. Det kan ta olika lång tid och min häst har börjar slappna av först nu när vi stått där en och en halv vecka.

Så som fler skriver, ge det tid! Om hästen flyttat mycket under ett halvår är det ju inte så konstigt att den reagerar och utagerar.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Våran arab reagerade likadant när han fick en luftstoppad sadel på sig. Testa med en annan sadel och kolla hur hästen beter sig då och kolla så att den verkligen ligger bra. Kanske gillar den inte sadelgjorden? Endel hästar är jättekänsliga för bredd och material.
Jag håller med dem som tycker att du ska ta det lite lugnt och låta hästen komma in i flocken och lära känna dig först innan ridning blir aktuellt. Borsta, pyssla, gå promenader och lär känna hästen men vänta iallafall en vecka, helst två innan du rider.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Tänkte också på det! Var med om det själv för ett tag sen, när tråden hängde i backen så gick strömmen genom den blöta marken.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Håller med dig! Sadeln kan göra mycket. Mitt lugna sto var hur trevlig som helst att rida barbacka, men när sadeln (som jag fick med vid köpet) satt på stegra och stack hon och var inte alls harmonisk. Nu med ny sadel är hon lugn och trevlig att rida med och utan sadel. :)
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Kl

Nåt jag reagerade på är varför man sadlar i hagen, är det vanligt? Jag har alltid tagit ut min ur hagen och sadlat utanför för att han ska förstå att han inte är "ledig" just då utan ska jobba.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Det låter klokt.
Tack!!:) och tack alla andra också. Hon är aldrig flyttad förut och hon är lite mager. Men hon är ju en pigg och glad häst så det kanske blir lite länge. Ska prata med ägaren om att halvera tiden och umgås mycket kravlöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

hästen är lugn i övrigt, allt är lugnt i hagen. fd ägaren har ägt hästen själv i 5 månader o under tiden haft hästen utlånad för träning på annat ställe, så den bör inte reagera såhär. Självklart kan en häst testa, vara nervös, men denna är inte nervös ett dugg, bryr sig inte om traktorer/bilar el ngt alls. som om den vore drogad, och sen plötsligt exploderar för att sen bli lugn igen.... ifrågasatte sadeltvång, men det hade den inte.
Har haft hästar/ponnier i över 30 år, men aldrig varit med om detta innan, har alltid kunnat rida nya hästar antingen de varit gamla el unga efter 1-2 dgr, självklart har ngn bockat el varit lite trippig, men adrig exploderat som omdet vore en vildhäst som aldrig haft sadel på sig innan....
Säljaren har inga pengar, men har en kompis som gärna köper den billigare.... hur hade ni gjort? är det inte svårare att häva köpet ju längre tid det går? jag köpte en trygg häst att ha som allroundhäst, är både rädd o besviken. Sadeln är luftstoppad och åt den vidare hållet, så den stter fint på hästen, vanligt 3 delat bett.
Känns som om det vore tryggare att avla egna hästar, så man vet vad man har både ridmässigt och försäkringsmässigt...
Förstår att köpare vill ha hästar på prov innan de köper för att testa den....kommer jag också att göra om det blir en nästa gång, el avla själv. Har ingen el i staketet, samt så var hästen inte i närheten när jag höll på att stänga utan stod typ 1 meter ifrån.

På frågan hur jag gjort: om jag känt som du tycks göra hade jag låtit säljarens kompis köpa hästen. Eftersom den bara kostade 12000 så innebär knappast ett lägre pris en enorm förlust. Att häva köpet har du rimligtvis små möjligheter till.

Men jag blir faktiskt lite upprörd för att du tycks skylla på hästen istället för att fundera över din egen hästhantering. Att sadla en ny unghäst i hagen (som jag förstår att du gjort) och ge sig ut och rida med barn som sällskap är ett klart riskbeteende. Det är ju väsenskilt från den situation du provred hästen i, när du var på ridbanan i en för hästen invand miljö. Allt är nytt för hästen, som dessutom tycks ha haft ett hattigt liv på sista tiden. Man hör ofta att man måste ha hästar som man kan lita på, men hästar behöver också människor som de kan lita på. Vissa har större behov av detta än andra (jag hade t ex en som tyckte det var skitsmart med osäkra personer, för då kunde han göra som han själv ville, något han ansåg han fick på tok för lite av annars:D).

Om din häst är en lite ängslig typ, vilket kanske inte märks i en invand miljö, så kan den behöva stöd från dig. Och får den inte det så reagerar den. En sådan häst behöver tid att lära känna och lära sig att lita på sin nya ägare.

Som andra har nämnt finns det ytterligare anledningar till utbrotten: sadeln, ev ryggen, el (eller minnet av en stöt vilket kan räcka i vissa fall). Att kolla upp hästen ordentligt (om det inte redan är gjort) samt utrustningen, ge det hela tid och lära känna hästen i hanteringen och sedan ta hjälp av någon vuxen, erfaren person när det är dags att rida igen tycker jag vore rimliga åtgärder. Men som sagt - eftersom du känner dig otrygg med hästen (något som det inte är så lätt att komma över bara sådär, även om man vill) kan det vara lika bra att låta f d ägarens kompis köpa den om hen nu är intresserad.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Hur gammal är hästen? Vad är det för ras? 12000 är ju inte speciellt dyrt, så det känns ju lite som att det är en "billigare" häst som kanske inte tränats så mycket innan. Vet du vad det är för utbildning hästen har varit på innan? Lät du en veterinär undersöka hästen innan du köpte den?

Jag har själv en treåring, och unghästar är unghästar. Du kanske ska longera den innan du rider? Det har jag till och med gjort med min 20+-are om någon annan än jag skulle rida, eftersom hon kan bralla iväg och bli lite väl het.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 537
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp