Häva köpet privatpersoner emellan`?

stallhh

Trådstartare
Provred en yngre häst för 2 veckor sen i paddock, alla gångarter och hoppade...en stor och lite seg häst, cool i psyket mm. Kände mig trygg med denna då jag har barn som jag rider tillsammans med och som hanterar hästarna tillsammans med mig. Bestämde mig, kände igenom hästens ben, blev upplyst om att hästen aldrig varit sjuk el skadad. Åkte och hämtade hem den, släppte ut den i sommarhagen med 2 andra och hästen är flockledare i dagsläget och det har inte varit några spännigar el nåt sånt,utan allt gick lugnt till, efter 2 dgr skulle jag och mina 2 barn ut och rida...sadlade och tränsade utan problem,hästen stod blickstill...vände ryggen till och tog tyglarna för att börja gå ut ur sommarhagen tillsammans med de andra , då hästen far rakt upp och exploderar som en oinriden häst, fångade in hästen och var rent ut sagt skraj att kliva upp på den, men tog mig upp utan problem. Red en kortare runda med skritt och trav, ngn enstaka gång att man kände att hästens rumpa lyftelite, men det kan ju ha varit flugorna.... lät hästarna vila en dag,och åkte sen ner själv för att rida ut....sadlade och tränsade igen, inga problem, går några steg och öppnar elstaketet, går ut med hästen, v'mder runt den för att stänga då den far rakt upp i himlen och drar igenom elgrinden som jag håller på att stänga....bockar och håller på i hagen, och stannar sen upp som om ingenting har hänt. Ringde då fd ägaren och frågade om den gjort så innan, men Nej! säger att jag ska ta ut hästen på en promenad istället för att rida,och lovar att ringa henne sen, och tar av sadeln....och går iväg lugnt. ca 400 m bort flyger hästen upp igen, men nu lyckas jag hålla i den och ryter till, då går den bredvid mig igen.
Ringer fd ägaren och säger att detta har hänt och att jag inte känner mig trygg, att jag vill häva köpet. Hon säger att hon förstår mig, men har inga pengar.... (12000). Vad ska jag göra? vad har jag rätt till? jag vågar inte rida hästen mer.....har haft den i knappt en vecka.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Ge det tid - du har haft hästen 1 vecka och det är inte ovanligt att en häst blir en annan häst ett tag på nytt ställe..Att den exploderar kan bero på att den är nervös och osäker ännu. På en vecka hinner ingen lära känna allt och alla i sin nya omgivning. Jag rekommenderar till alla med ny häst att låta den vara helt i hagen först för att lära känna sina nya hästkompisar, sen kan den börja bekanta sig mer närmare med sina nya människor/bygga upp en relation - allra helst från backen.

Tyvärr, tror jag att det dessutom blir svårt att häva köpet. Privatpersoner i mellan brukar det vara väldigt svårt, om inte kostsamt..för att i slutändan ändå få veta att du som köpare har väldigt stort ansvar vad gäller undersökningsplikt.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Har du passande utrustning till hästen?
Är den kollad av veterinär?
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Longera innan du sitter upp?
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Även den snällaste häst kan bete sig annorlunda vid ett miljöombyte. Du har skyndat för fort!
Hästen får ny miljö, nya hästkompisar, ny ryttare, kanske även annan utrustning.
Det kan ta ett par månader innan en häst blir sig själv.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Kanske gick det över el från grinden på något vis eftersom det hände båda gångerna i samband med att du tog ut den ur hagen. Klart den blir rädd om det är så, då kan den ju till och med tro att det händer igen eftersom den inte förstår varifrån det kommer.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

hästen är lugn i övrigt, allt är lugnt i hagen. fd ägaren har ägt hästen själv i 5 månader o under tiden haft hästen utlånad för träning på annat ställe, så den bör inte reagera såhär. Självklart kan en häst testa, vara nervös, men denna är inte nervös ett dugg, bryr sig inte om traktorer/bilar el ngt alls. som om den vore drogad, och sen plötsligt exploderar för att sen bli lugn igen.... ifrågasatte sadeltvång, men det hade den inte.
Har haft hästar/ponnier i över 30 år, men aldrig varit med om detta innan, har alltid kunnat rida nya hästar antingen de varit gamla el unga efter 1-2 dgr, självklart har ngn bockat el varit lite trippig, men adrig exploderat som omdet vore en vildhäst som aldrig haft sadel på sig innan....
Säljaren har inga pengar, men har en kompis som gärna köper den billigare.... hur hade ni gjort? är det inte svårare att häva köpet ju längre tid det går? jag köpte en trygg häst att ha som allroundhäst, är både rädd o besviken. Sadeln är luftstoppad och åt den vidare hållet, så den stter fint på hästen, vanligt 3 delat bett.
Känns som om det vore tryggare att avla egna hästar, så man vet vad man har både ridmässigt och försäkringsmässigt...
Förstår att köpare vill ha hästar på prov innan de köper för att testa den....kommer jag också att göra om det blir en nästa gång, el avla själv. Har ingen el i staketet, samt så var hästen inte i närheten när jag höll på att stänga utan stod typ 1 meter ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

ska man be säljaren att man avvaktar hävning av köp och ser om det blir bättre....., men om det inte blir bättre att man har rätt att häva? el är det bättre att häva direkt?
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Jag förstår inte,sadlar du i hagen? Kanske fastnade den på något sätt i sadeln första gången och har minnen efter det? Eller att det fick ström?

Kan den ha fått något insektsbett på ryggen som sadeln trycker på? Mycket broms som irriterar?

Prova att ta in och ut hästen ur hagen utan utrustning några gånger,och sadla utanför. Longera/promenera även en bit innan du hoppar upp.

Funderade också på nån slags sadeltvång? Hur drar du sadelgjorden?

Min häst har sadeltvång och han fick sånna där riktiga explosioner som du beskriver,men det funkar jättebra att dra ett hål i taget,sen väntar man några minuter innan man drar nästa osv. Nu exploderar han aldrig vid sadling,utan det enda som är nu är att jag alltid måste promenera/longera innan jag hoppar upp.

Jag skulle avvaktat med sadeln och bara umgåtts med den i hagen och på promenader i 1-2 veckor först och främst,sen börja lite försiktigt.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

fd ägaren har ägt hästen själv i 5 månader o under tiden haft hästen utlånad för träning på annat ställe, så den bör inte reagera såhär.

Jag tror att hästen reagerar så just därför. Du är alltså den fjärde ägaren/hanteraren på mindre än ett halvår. Jag tycker synd om hästen som skjutsas hit och dit och till slut inte vet var den hör hemma...

och sen plötsligt exploderar för att sen bli lugn igen....

Det är en egenskap jag uppskattar hos en häst. Att kunna reagera när något händer och sedan kunna släppa det direkt och bli lugn igen.


Har haft hästar/ponnier i över 30 år, men aldrig varit med om detta innan, har alltid kunnat rida nya hästar antingen de varit gamla el unga efter 1-2 dgr, självklart har ngn bockat el varit lite trippig, men adrig exploderat som omdet vore en vildhäst som aldrig haft sadel på sig innan....

Jag har också många års hästvana, och min första foderhäst hade jag för 35 år sedan. Men jag har alltid behandlat hästarna efter principen att de ska få bo in sig i den nya miljön innan de ska börja jobba.

Säljaren har inga pengar, men har en kompis som gärna köper den billigare.... hur hade ni gjort? är det inte svårare att häva köpet ju längre tid det går? jag köpte en trygg häst att ha som allroundhäst, är både rädd o besviken.

Jag hade låtit hästen bo in sig i lugn och ro under ett par veckor. Sommarbete med de andra i flocken kan göra underverk. Och sen hade jag lagt någon eller några månader på markarbete för att skapa en bra relation mellan mig och hästen.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Sälj hästen vidare i så fall till kompisen.

Du kommer att få väldigt svårt att häva köpet om säljaren inte vill eller kan ta tillbaka hästen. Det kommer bara att kosta dig tid och pengar. För 12.000 är det inte värt att gå igenom en process för hävt köp.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Jag tycker det låter som vilken normal unghäst som helst. Svårt att tro med den erfarenheten du säger dig ha och anta att en unghäst är trygg.. Vill verkligen inte verka otrevlig, men hur tänkte du??
Jobba med den som den unghäst den är, så ska du se att du kommer få en trygg och trevlig häst :)
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Jag tror inte du har några som helst juridiska grunder att häva köpet. Så om säljaren skulle gå med på att ta tillbaka den är det av ren välvilja. Men som det är nu när säljaren inte har råd till det har du inte mycket att komma med. Utan du får nog bita i det sura äpplet och antingen vänta ut hästen eller sälja den själv.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Jag tycker ändå det har gått alldeles för kort tid, speciellt om det är en yngre häst också.

Vår gammelhäst köptes som "tanthäst" och hon blev jättejobbig i samband med flytt. Nu kan man göra allt med henne, skulle aldrig få för sig att göra ngt dumt, men hon behövde tid att bo in sig i sitt nya hem. Det är så mycket nytt för dom, man kan inte begära att den ska vara helt trygga efter en vecka. Vissa klarar av flytt bättre och påverkas inte, men många individer påverkas, även om dom i grund och botten inte beter sig så annars.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Alltså jag förstår inte riktigt...sadlade ni alla hästarna i hagen? Gick ni ut tillsammans?
Jag tänker så här. Hästen har blivit flockledare innan den egentligen är riktigt hemmastadd. Ingen bra kombination, särskilt inte på en unghäst. Den har kanske uppfattat att den ska lämna sin flock? Hur såg det ut där den varit tidigare? Vilken rang var den där?
En av våra hästar visade också sådana takter den första veckan hos oss. När vi skulle leda ut henne i hagen stod hon rakt upp på bakbenen. Mycket otrevligt! Så vi tog en kedja i grimman och drog till ordentligt när hon inte gick lugnt bredvid. Det tog två ryck sedan har hon aldrig gjort så igen.

Jag hade nog den lite mer tid och sedan börjat från början med uppfostring på marken.
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Bästa hästvän!
Sådana utbrott som du beskriver är det inte ovanligt att unga hästar får och det beror på överskottsenergi, inget annat. Går hästen ute dygnet runt? Det brukar göra dem trötta. Longera den ordentligt innan du rider! En liten promenad med skritt och trav och sedan vila en dag är helt förkastligt. Rid längre turer genast och varje dag med eller utan sällskap. Du kommer att märka att tredje dagen är hästen lugn. Ni kommer att få det bra om du bara motionerar den tillräckligt! Lycka till!:)
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

Okej nu kapar jag tråden lite för jag får hem ett åttaårigt sto i nästa vecka. Hon ÄR väldigt snäll och väluppfostrad välriden och så men jag har tänkt att låta henne få en månad semester när hon kommer men såklart att ta in en stund varje dag och pyssla etc.
Sedan börja rida inomhus med hjälp en hagkompis i ridhuset och kolla av läget innan vi ger oss av ut. Hur låter det?
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

En månad hade jag tyckt vart lång tid, men beror ju på vad det är för häst. Min fick ett par dagar-vecka kanske innan jag började rida på inhägnat område. Men det var en ruskigt pigg dam som trivdes mycket illa med att inte vara sysselsatt genom ridning.

Annars låter det som en bra plan!
 
Sv: Häva köpet privatpersoner emellan`?

En ung häst , och hästar eller djur i allmänhet är inga klockor ... Jag blir lite förvånad att du reagerar på ett djur så pass att du tycker det är konstigt med några episoder eftersom den var ok i paddocken vid en provridning ?:(

Har du besiktat hästen innan köp ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 537
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp