Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Du skriver skillnad en gång i inlägget jag svarar på ( singular föresten och inte plural), kan jag syfta på något annat än det då som svar?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag orkar inte förklara en gång till. Hoppas ngn annan är mer pedagogisk än mig.
 
Sv: Hästmarknaden idag

delvis *KL*
Ska försöka tänka högt, så det kan bli hur som helst :D

Jag bedriver fler verksamheter förutom lantbruket som Enskild Firma. Jag undviker lån och investerar med eget kapital (intäkter). Jag plockar ut väldigt liten lön/vinst därav. Det gör att vid årets slut balanserar in och utgående moms ganska väl.

Mina investeringar sker med oskattade medel och då jag har bra balans på in och utgående moms så kan jag kvitta c:a 80% av momsen. Det innebär att jag har c:a 20% lägre kostnader på inköpen än en privatperson. När jag säljer blir den effektiva utgående momsen c:a 5%. Sedan tillkommer skatten på vinsten, upp till 30% kan det bli med egenavgifter m.m.


Som privatperson betalat jag moms på 25% utan rätt till avdrag och jag betalar med skattade pengar. Så kostnadssidan borde bli högre för privatpersonen. Säljer jag inte så mycket (eller underlåter att redovisa) så att jag inte är redovisningsskyldig för moms så är hela försäljningssumman intäkt.

Utan att bemöda mig med att räkna så beror det nog mycket på hur mycket vinst/lön man tar ut ur företaget som är avgörande hur mycket man som företagare tjänar. Att man sedan har ett betydligt större ansvar gentemot konsument som näringsidkare kostar ju också en del. Mindre om man är ärlig och noggrann i sin verksamhet ;)

Fritt filosoferat av
Rolle
IpL
 
Sv: Hästmarknaden idag

Du har räknat fel i det räkneexempel du tog upp. Det är i framtagningen av hästen som det felar.

Kostnaden för en privatperson och en företagare kan aldrig bli samma om de betalar för exakt samma saker dvs. kostnaden för en privatperson blir mer jämfört med en företagare.

/V
 
Sv: Hästmarknaden idag

Men allt som du säljer med vinst genererar en momsinbetalning till staten. Det är bara så!

Om du förutsätter att hästen

1) Säljs med vinst
2) Kostar lika mycket för privatpersonen att köpa (i mitt exempel 40' + moms eller 50' utan moms)

Så kommer företagaren att "förlora" mer pengar på affären.

Jag kan inte förstå hur det är så svårt att förstå!
 
Sv: Hästmarknaden idag

Du har räknat fel i det räkneexempel du tog upp. Det är i framtagningen av hästen som det felar.

Kostnaden för en privatperson och en företagare kan aldrig bli samma om de betalar för exakt samma saker dvs. kostnaden för en privatperson blir mer jämfört med en företagare.

/V

Hur då fel? Förklara?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Okay, jag lyckades inte heller förklara :banghead:

Vill bara avslutningsvis säga att man får ta hänsyn till företagets hela verksamhet, inte den enskilda försäljningen. Exempelvis om man investerar i ombyggnad, markanläggning m.m.

Med vänlig hälsning,
Rolle
IpL
 
Sv: Hästmarknaden idag

Då måste man väl ta hänsyn till privatpersonens hela verksamhet också?

Ska man göra en kalkyl där man räknar med att tjäna pengar måste man förstå att man får betala moms till staten. Det har noll och ingenting med markanläggningar att göra.

Och kontentan är att priset på hästen EGENTLIGEN bör vara 50' plus moms.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Okay absolut sista från mig :banghead:

Ponera att du säljer en häst för 100 000 kr inkl. Sedan renoverar du stallet för 100 000 kr inkl. Hur mycket moms ska då staten ha? Du har som företagare många möjligheter att omfördela kapital som inte en privatperson har.

Klart slut från
Rolle
IpL
 
Sv: Hästmarknaden idag

Ja naturligtvis. Men det har inte alls med sakfrågan att göra.

Många tror ju att moms är ett slags nollsummespel som företagare tjänar på, och tycks inte förstå att det är en ganska stor skatt som staten håvar in varje år. Det är liksom inte så att ICA-handlaren köper nya varor för alla de miljoner han säljer för varje år - en del av det är vinst och på den betalar man in moms (och skatt).
 
Sv: Hästmarknaden idag

Som företagare har du helt andra möjligheter att skatteplanera för din vinst. De flesta privatpersoner säljar inte häst som verksamhet, och då måste man ju se till det enskilda objektet, d v s vinsten på detta.

Huruvida företagaren får skatta beror däremot på resten av verksamheten, det är ju inte 28 % rakt av på vinsten/häst. Skatteplanering.

Företagaren har kassare förutsättningar. Om häst säljs för 50 000 kr får privatpersonen behålla 50 000 kr medan företagaren behåller 40 000 kr. Vi leker med tanken att hästen bara varit i ägo sedan en månad, alltså inte mycket moms på foder och strö etc.

Det blir ofördelaktigt för företagare att vara på samma marknad som privatpersoner, eftersom det dessutom är helt andra lagstiftningar som gäller för de två olika säljarna. Företagaren måste lägga undan för kKL är strängare än KL. Om nu företagaren vänder sig till privatpersoner med sin försäljning, men det får vi nästan förutsätta då jag gissar att den mesta hästförsäljning avser köpare som är privatperson.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag kan tillägga att svenska staten under 2012 fick in 333,4 MILJARDER svenska kronor i moms. Ni som tycker (tror) att jag har fel kan väl fundera lite på varifrån de pengarna kommer. Ledtråd: Det är inga privatpersoner som betalar in dem.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Tack. Ja vad gäller skatt är det såklart beroende på massa andra saker, men inte moms (i enlighet med exemplet).
 
Sv: Hästmarknaden idag

Momsen betalas i slutänden av privatpersoner (slutkonsumenten i de flesta fall), men redovisas av företagaren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp