Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Jag förstår exakt vad du menar . Är företagare i annan bransch :) blir något trött på folk när de hävdar att den och den som jobbar svart och är sjukpensionär är så billig och sedan när vi tittar på det är prisskillnaden faktiskt enbart momsen...

Extra intressant är det när prisjägaren visar sig själv vara sjukpensionär...då har man inte tänkt hela varvet runt....
 
Sv: Hästmarknaden idag

Men du har ju inte läst! Kostnaden är 20' + moms, exakt samma för båda två.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej det är du som inte läst, du ger förutsättningar som inte existerar alternativt så utgår du från att privatpersonen köper maten till pållarna svart, skor dem svart osv. Ett tredje altenativ är att man ger dem mindre mat och låter hästarna halvsvälta.

Vi gör det enkelt. Du som föratagare går in och köper en påse lucern. Den kostar dig 100 kr, jag som privatperson går in och köper en identisk säck och den kostar mig 100 kr + moms = 125 kr. För att jag ska få samma produktionskostnader som du måste jag alltså stjäla mat till hästen eller låta den få mindre.

Det samma gäller med hö och strö, skor och utrustning men även om man bygger ett stall eller en ridbana eller går på en utbildnng. Företagaren får dra av för momsen privatpersonen får betala.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Du måste ju låtsas vara dum nu. Produktionskostnaden ÄR EXAKT LIKA MYCKET dvs 20' + moms.

I rest my case.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Men det är bara privatpersonen som betalar moms i praktiken då företagaren kan kvitta sin ingående moms mot den utgående, nej jag är varken dum eller låtsas vara det, du är däremot direkt elak i din frustration när folk inte vill hålla med dig. Jo det vore nog bra om du lämnade diskussionen en stund och kommer tillbaks när är beredd på uppföra dig på ett civiliserat vis.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Företagaren betalar momsen. Sen säljs hästen för 50' inkl moms (som utgör 10') och företagare får betala in mellanskillnaden på 5' till staten. Ett litet bidrag till de 334 miljarderna.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Så du menar att hästföretagare är undantagna från de allmäna reglerna och inte får kvitta ingående moms mot utgående?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Vad den utgående momsen och den ingående momsen är varierar ganaterat från fall till fall om man betalar 20.000 i moms under produktionen och får in 20.000 i moms vid försäljning så går den på ett ut. Om man lyckas kvitta all beror helt på vilka kostnader man har och hur väl man planerar sin ekonomi. Många företagare lyckas kvitta varje krona. Det är inte så att man behöver knyta kostnaderna för att producera en häst till just den hästens försäljningsvärde utan det kan lika gärna vara mot momsen på transporten eller stallbygget.

Privatpersonen kan kvitta exakt 0 kr.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag har hela tiden pratat om en häst som säljs med vinst. Jag har säkert skrivit det 20 ggr.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag skulle inte kalla det att "lyckas" om man får tillbaka moms varje år.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Om en enskild häst säljs med vinst eller inte är ovässentligt för sammanhanget ( man får dra av produktionskostnaderna oavsett vilket) och ofta svårt att räkna ut exakt, hur stor del i företaget har hästen i ridhusbygget för två år sedan och renoveringen av taket i år. Hur stor del av sadelinköpet ska hästen bekosta och hästtransporten? Ingen bedriver ett företag för att säja en häst, man säljer kanske flera, har inackorderingar, säljer foder, säljer lektioner osv.

Går företaget med vinnst kan man återinvestera vinsten, ta ut den i lön eller lägga den på hög.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag skulle inte kalla det att "lyckas" om man får tillbaka moms varje år.

Nej, då driver man inte ett lyckat företag och vinstsyftet kan definitivt ifrågasättas och risk finns för fullständig omtaxering. Sedan finns det vissa randfall där man kan få tillbaka moms, trots att man går med bra vinst. Men det är undantag.

Fast det är privatpersonen som betalar momsen i slutänden.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag skulle inte kalla det att "lyckas" om man får tillbaka moms varje år.

Om man får exakt samma summa i ingående moms som utgående så lyckas man rimligen med den detaljen, om det sedan är bra eller dåligt i sig överlåter jag till någon annan att bedöma. På det hela taget har det inte med sakfrågan att göra.

Det jag hela tiden påstått är att företagaren normalt har lägre produktionskostnader, inte att de är x% lägre och det är både rätten att kvitta moms och stordrifts fördelar som spelar in.
 
Sv: Hästmarknaden idag

*KL*

Av en del inlägg i denna tråd får man uppfattningen att man som privat hästköpare bör vara beredd att betala mer för exakt samma häst ifall den säljs av en näringsidkare än ifall den sålts av en privatperson.

För mig som köpare förstår jag inte det. Det handlar ju om samma häst och vem säljaren är påverkar ju inte hästens skick/värde på något sätt. Jag förutsätter att köparen noga undersöker hästen.

Det enda argument som skulle kunna finnas är ju att man skulle vara tryggare när man köper av företagare på grund av konsumentköplagen.
Det kanske gäller varor som bilar i högre grad, men för en häst skulle jag inte ge särskilt mycket (= i princip noll kronor) för denna så kallade garanti då det i de allra flesta fall lär vara oerhört svårt att utnyttja den.
 
Sv: Hästmarknaden idag

*KL*

Det enda argument som skulle kunna finnas är ju att man skulle vara tryggare när man köper av företagare på grund av konsumentköplagen.
Det kanske gäller varor som bilar i högre grad, men för en häst skulle jag inte ge särskilt mycket (= i princip noll kronor) för denna så kallade garanti då det i de allra flesta fall lär vara oerhört svårt att utnyttja den.

Fast det verkar inte som att verkligheten håller med om det riktigt?
 
Sv: Hästmarknaden idag

*KL*

Av en del inlägg i denna tråd får man uppfattningen att man som privat hästköpare bör vara beredd att betala mer för exakt samma häst ifall den säljs av en näringsidkare än ifall den sålts av en privatperson.

Inte alls. Däremot är det skillnad för säljaren, som näringsidkare får du behålla 40 000 av de betalda 50 000 kr, medan privatsäljaren cashar in 50 000 kr. Det kan därför bli lite jobbigt sett från näringsidkaren sida, d v s för att få in 50 000 kr i börsen bör deras häst ligga på 62 500 kr.

Och då är frågan om privatmarknaden väljer den hästen för 50 lax eller den för 62,5 lax, om de är likvärda. De flesta tar nog den billigare, om de är likvärdiga. Och då blir det svårt att konkurrera för näringsidkaren, som står med sin osålda häst.

Därmed mindre intressant att bedriva verksamhet, trögare att få sålt, större lager (mer uppbundet kapital som äter pengar under tiden - bokstavligen talat). Kan man inte tjäna pengar lägger många av (så klart!) och då minskar marknaden och de hästar som finns att köpa kan stiga i pris. Spekulation.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det verkar inte som att verkligheten håller med om det riktigt?

Menar du att folk i allmänhet verkligheten är beredda att lägga några större summor på att få den trygghet som konsumentköplagen ger när man köper från näringsidkare? Det skulle vara intressant ifall du har någon källa på det.

Det är en helt annan sak att en näringsidkare säkert ofta kan få mer betalt för en häst än om exakt samma häst säljs av en privatperson.
Det tror jag nog oftat beror på att näringsidkaren är bättre än den genomsnittlige privatsäljaren på att sälja häst. För mig som konsument är ju det bara ett ytterligare skäl att välja en privatsäljare som inte kan alla knep som finns för att höja värdet på en häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp