Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Du har skrivit lite annat också. Jag har utgått från att du är momsregistrerad och har en yrkesmässig verksamhet. Drar du trots detta inte av moms för dina inköp (under "produktion")?

/V

Självklart gör jag det. Det är ju de fem tusen kronorna i räkneexemplet!
 
Sv: Hästmarknaden idag

Som en privatperson aldrig behöver åtgärda, det kostar ganska mycket att hålla den standard som Länsstyrelsen kräver och som i många fall inte har ett dugg med kvalitet på djurhållningen att göra. Exempelvis kan man åläggas att göra om hela ventilationen i ett stall som nästan aldrig används.

OT, men: Förresten, har alla stall som ni har hästar i riktiga snörasskydd för alla in/utgångar? Är ventilationsbehovet genomräknat och dokumenterat?

Själva tillsynen kostar inte längre - men kravställningen kostar ganska stora pengar - som en privatperson aldrig behöver fundera över. Däremot bör man ju värdera det när man besöker hästsäljaren, om deras hästhållning verkar OK.

De flesta hästar har en stallplats/lösdrfts plats någonstans och alla stall kan drabbas av inspektioner även om risken inte är så påtaglig med små privata stall. En privatperson kan drabbas av kostnaderna dirkt på samma sätt som du vid inspektion men även indirekt om stallet de står inhysta i drabbas och kanske tvingas höja hyran. På det hela taget så är förmodligen kostnaden för resutltatet av inspektioner ganska lika oavsett om man är företagare eller privatperson åtminstone om man nte har det i ett otillgängligt pyttestall som myndigheterna inte känner till.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det blir exakt samma summa i kr och ören för ingående och utgående moms.

Ex. Du säljer ett tuggummi för 4 kr och lägger på moms 25% = 5 kr
Köparen som har företag köper för 5 kr, men får dra av 20% och betalar därmed 4kr.

Om köparen är en privatperson så får denne inte dra av moms utan betalar 5 kr.

/V

Nää men om företagaren sen säljer tuggummit vidare för 10 kr så betalar den då 2 kr i moms .....
Och privatpersonen säljer för 10 kr så har denna endast betalat 1 kr i moms vid köpet .....
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Min tankevärld var just i den sekunden begränsad till att jämföra privatpersoner med enstaka hästar i eget stall, med verksamheter med eget stall. Erkänner att det är en liten tankevurpa eftersom de säkert utgör en minoritet av dem som säljer hästar.
 
Sv: Hästmarknaden idag

kl

Privatpersonen gör alla inköp med redan skattade pengar så det får väl isf motsvara den ev vinstskatten som en företagare får betala.

Vad jag tycker att väldigt många inte inser är hur mycket det faktiskt kostar att föda upp en häst.
Jag har hästarna som hobby då jag jobbar med helt andra saker och får lön för det MEN det betyder ju inte att jag för den sakens skulle inte skulle vilja ha kostnadstäckning. Blöder jag mycke pengar så får jag lägga ner, för det kostar som sagt MKT att hålla på med avel.

Det pratades om mindre svenskfödda hästar, oftast vill folk inte betala för dem utan vill ha en 3-5 åring för max 20-25 lök. :(
 
Sv: Hästmarknaden idag

Kanske vore det bra då om färre avlar på sina hästar så att efterfrågan kommer ifatt tillgången. Så länge folk har avel som hobby oavsett efterfrågan kommer priserna att dumpas.
Det är precis som i all annan verksamhet. Är det inte lönsamt ska man lägga ner alternativt leva med att gå back bara för att det är så kul. Men man kan inte skylla på dumma kunder. Ska man ha ett företag får man ju ha sådan verksamhet som går med vinst. Man kan inte bara bestämma sig för att nu vill jag tillverka xxx och sen skylla på att det inte finns kunder som vill betala för xxx.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Ja du lurv vart har jag kallat köparna dumma?
Vad jag ville säga är att prissättningen många gånger är för att få kostnadstäckning. En del spekulanter tycks tro att det är ett stort prispåslag vilket inte alls stämmer.

Jag skulle tro att ytterst få rena uppfödare, dvs de som inte har någon annan sidoverksamhet så som inackordering etc, har ngn högre lönsamhet.

Sen en liten parentes, bara för att man hobbyavlar betyder inte det att hästarna är av sämre kvalité eller målsättningen lägre.

Men visst har du rätt, får en företagare inte lönsamhet så får hen lägga ner likaså en privatperson som får lägga in mer pengar än vad hen har råd med.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag menade inte att du Fenestra sagt att köparna är dumma. Men i tråden skrivs det "folk borde inse hur mkt det kostar att ta fram en häst", precis som att det skulle göra någon skillnad för hur mkt folk vill betala. Köparna skiter fullständigt i det. De har också sin begränsade budget eller åsikt om hur mkt de vill betala. Prisläget har även påverkats av de som avlar i stor skala i Europa och kan sänka priserna.

Och jag håller med dig om att privatuppfödda hästar naturligtvis kan vara lika bra/dåliga.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nää men om företagaren sen säljer tuggummit vidare för 10 kr så betalar den då 2 kr i moms .....
Och privatpersonen säljer för 10 kr så har denna endast betalat 1 kr i moms vid köpet .....

Och hur relevant är denna tuggummiförsäljning när det gäller kostnaden för att föda upp en häst och hur lönsamt det är att sälja den?

Vi talar inte om hästhandlare som kör sin verksamhet svart jämfört med dem som kör den vitt.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Och hur relevant är denna tuggummiförsäljning när det gäller kostnaden för att föda upp en häst och hur lönsamt det är att sälja den?

Vi talar inte om hästhandlare som kör sin verksamhet svart jämfört med dem som kör den vitt.

Jasså du trodde precis det var det du diskuterade i tråden när du skrev att du hela tiden som privatperson får betala moms på din uppfödning och därför blir det dyrare för dig som privatperson medans Företagaren får dra momsen ....

Sen att någon tyckte det var bra att använda ett tuggummi som referens mellan en privatperson och en Företagare får du nog ta med den personen !?
Vilket jag endast svarade att företagaren fortfarande får betala mer skatt för tuggummit trots att företagaren får dra momsen först vid inköpet som sedan läggs på vid senare försäljning igen och då betalar företagaren mer i skatt än vad privatpersonen gjort från början .

Eller blev exemplet för konkret så du insåg att att Athena med fler hade rätt ? Eftersom du nu går så hårt mot mig ?

Vad är det som är så svårt att förstå med _samma_ kostnader från början så betalar företagaren mer i slutet i skatt ?
Det var väll där diskussionen startade sen börjar du dra in dyrare stallhyror och så vidare ,vilket inte har med diskussionen att göra om man har _samma_ kostnader från början så tjänar fortfarande inte företagaren mer på att sälja hästen för _samma_ pris som privatpersonen även om denna kunde dra momsen som sedan läggs på vid försäljningen .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

När det gäller avel, som är min största del av omsättningen, så är det more or less ingen skillnad på produktionskostnaderna.

Det är väl onödigt att en till knasboll ger sig in i diskussionen.
Jag håller med Lobelia och Rolle.

Om jag som privatperson ska "tillverka" en häst, betalar jag moms hela vägen. Det vill säga på språngavgift, levadefölavgift, vaccinationer, foder, allt.

Om jag som näringsidkare "tillverkar" samma häst, gör jag avdrag för momsen det vill säga jag betalar mindre än privatpersonen under tillverkningen.

Med de förutsättningar du presenterar, där den direkta produktionskostnaden ska vara lika, så förmodar jag att kvaliteten på slutprodukten skiljer.
Privatpersonen måste ha valt mycket lägre "fasta kostnader" i form av exempelvis språngavgift för att kompensera för högre foderkostnader och liknande.


Jag har ett jordbruk som näringsfastighet. Eftersom jag dock inte har några som helst intäkter av mitt företag, får jag heller inte kvitta momsen mot något. Jag får inte kvitta momsen från mina inkomster av tjänst.
Alltså kostar det mig mer att köpa foder, jämfört med för kompisen, som köper sitt foder från samma leverantör men som har sina hästar på sitt företag.
Foderförsäljaren får behålla lika mycket pengar oavsett om det är jag eller kompisen som handlar, men för mig är fodret dyrare än för min företagarkompis.

Så om en privatperson och en företagare ska producera samma häst, måste privatpersonen hela tiden fram till den förmodade försäljningen betala in moms på alla kostnader vilket företagaren slipper.

Just momsen är väl inte den stora skillnaden, misstänker jag, utan det är nog vinstbeskattning och liknande som skiljer mest.

Som privatperson får man utan att redovisa, sälja tre eller fyra hästar per år utan att "behöva" ta det som företag.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej exemplet är inte för konkret utan att det handlar om något helt annat. Du kanske totalmissat hela poängen, att det kostar pengar att föda upp hästar och att det är i kostnaderna för uppfödning som skillnaden ligger.

Eller menar du också att hästföretagare inte har rätt att kvitta ingående moms mot utgående som alla andra företagare?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Men jag förstår fortfarande inte varför köparen ska bry sig om annat än vad man får för sina pengar i sitt köp? Det är helt irrelevant hur mycket det kostat för företagaren/privatpersonen att producera varan/hästen.

Precis.
Och i det läge där vi är nu, med övermättad marknad för hästar av en del typer, innebär det att köparen kanske har större möjlighet att välja och pressa priserna.

Självklart köper jag hellre samma häst för 40000kr än för 50000 där de överstigande 10000kronorna ska gå till staten. De tio tusen kronorna svider i min plånbok som köpare.
 
Sv: Hästmarknaden idag

kl

Privatpersonen gör alla inköp med redan skattade pengar så det får väl isf motsvara den ev vinstskatten som en företagare får betala.

(

Hur tänker du då? Vinsten från försäljningen skattas ju inte av privatpersonen, men det gör den ju däremot av företagaren.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej exemplet är inte för konkret utan att det handlar om något helt annat. Du kanske totalmissat hela poängen, att det kostar pengar att föda upp hästar och att det är i kostnaderna för uppfödning som skillnaden ligger.

Eller menar du också att hästföretagare inte har rätt att kvitta ingående moms mot utgående som alla andra företagare?

Man förstår precis det man vill förstå ......
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

I mitt exempel så tillverkas exakt samma häst för exakt samma pengar. Ska de sen säljas för samma pengar och säljas med vinst så förlorar företagaren på momsen. Det är rent ut sagt skrattretande att det verkar så svårt att förstå?

Exemplet med tuggummit är lysande, matematiken är direkt jämförbar.

Sen att även ANDRA saker påverkar är inte intressant. Från början var det Lobelia som svarade Masse att momsen inte påverkar en företagare för den får man dra av. Det är DET jag reagerat på och försökt förklara. Men det verkar ofantligt svårt.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Ja, men investeringen görs kanske med skattade pengar av privatpersonen. Så generellt sett kan man nog anta att det är så (sen finns såklart tusentals undantag och en handfull miljonärer därtill).
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej exemplet är inte för konkret utan att det handlar om något helt annat. Du kanske totalmissat hela poängen, att det kostar pengar att föda upp hästar och att det är i kostnaderna för uppfödning som skillnaden ligger.

Eller menar du också att hästföretagare inte har rätt att kvitta ingående moms mot utgående som alla andra företagare?

Fast jag tror att du gör en tankevurpa här som bara ser till kostnaderna, det finns ju en inkomst också, försäljningen av hästen, som ska momsas (betalas in till skatteverket) av företagaren, men inte av privatpersonen som får behålla hela försäljningsbeloppet som förhoppningsvis täcker både inköpet av hästen och ev kostnader under tiden man har den. Det är först när försäljningen går back som företagaren har fördel av att få ha dragit av momsen.

Sen tillkommer även skatt på vinsten som inte privatpersonen har. Nu förutsätter jag att privatpersonen köper/säljer häst för privat bruk och därmed inte är skattepliktig. Men dom konkurrerar ju likafullt på hästmarknaden.

kl
Sen privatpersoner som köper/säljer hästar eller håller på med avel och detta inte är för privat bruk utan mer som hobby, ska egentligen redovisa det som hobbyverksamhet och betala skatt för ev vinst. Det finns en särskild blankett för det hos skatteverket. Om man inte är momsregistrerad och inte behöver vara det så tar man upp bruttobeloppen för inköp, försäljning och kostnader, och skattar för den vinst som uppstår utifrån det. Annars kan man även vara momsregistrerad även om det i övrigt är hobbyverksamhet.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Kl

Oavsett vad så är det väl vettigt att företagare och privatpersoner tar samma pris för liknande "vara"?
Om privatpersoner skänker sina priser så kommer det i slutänden ske på företagarnas bekostnad. Jag som slutkonsument kunde inte bry mig mindre om det är ett företag eller ej som säljer hästen. Motsvarar den mina förväntningar så köper jag ju den. Ska företagarna då ta ett generellt högre pris så lär deras försäljning minska än mer. Att påstå att privatpersoner bör sänka sina priser är ju att dumpa marknaden ännu mer.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag bryr mig absolut om jag köper från ett företag eller privatperson! Det är absolut ett av de tyngsta urvalskriterier jag har, förutsatt att jag är intresserad av varan.

Konsumentköplagen och köplagen skiljer sig så pass mycket att det t o m är så att jag är beredd att betala mer från företagen när jag vet att det är en seriös säljare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp