Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

Jag åker gärna till Skåne om jag hittar vad jag söker.
Någon mer import blir det inte, som du skriver, de har ofta fel som dyker upp efter ett tag.

Jag har läst om din fina häst som du var tvungen att ta bort. Jag beklagar verkligen, så himla sorgligt!

Det jag undrar är om du tror att din hästs problem var känt av säljaren?
Eller att de kollar upp sina hästar sämre? Eftersom du nu tittar efter en svenskfödd häst menar jag.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej det tror jag inte.
Anledningen till svenskt är dels att jag haft otur med mina importer och dels en försäkrings fråga. Försäkrings bolaget täckte inget med min gamla häst eftersom det inte gick att bevisa att det inte fanns innan köp trots besiktning.
Därför vill jag ha en häst som har en obruten försäkring och där det går att kolla historiken.
 
Sv: Hästmarknaden idag

OK då förstår jag.

Allt har sin charm. Att kunna kolla upp hästarna ordentligt är en av fördelarna med att köpa svenskt.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag tror inte alls att du förstår. Räkna igen på mitt exempel!

Om jag tillverkar hästen kostar den mig 25'. Jag säljer den för 50' och betalar 5' till staten. Jag har tjänat 20'.
Om privatpersonen tillverkar hästen kostar den 25'. Den säljs för 50' och det blir 25' över.

Ser du skillnaden som Masse är ute efter?

Dessutom ska jag skatta för mina 20', vilket iofs privatpersonen teoretiskt sett ska göra också men det sker nog ganska sällan.

Jag förstår utmärkt, jag undrar dock om du förstår. Jag hävdar att företagare och privatpersoner bara råkar ut för momsen i olika lägen, företagaren får hela smällen vid försäljning, privatpersonen betalar sin moms kontinuerligt i form av moms på allt foder och alla prylar som köps in.

Momsen som lägs på hästen vid köp är konstant 25% men hur mycket det i praktiken kostar företagaren varierar.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag har drivit företag i hästbranschen i mer än tio år, så jag förstår. Att en företagare skulle tjäna på momsen är ju helt obegripligt.
 
Sv: Hästmarknaden idag

om tillvärkaren går minus när dom säljer tröttnar tillvekaren och slutar och kvar blir dom som går plus vilket i detta fallet är importer och sedan har vi kvar dom som tar fram för eget bruk.

Bra eller dåligt? jag tycker det är skandal.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det är väl ingen som påstått att någon skulle tjäna på att betala skatt, var får du det ifrån? Inte ens privatpersoner som dessutom "alltid" behöver betala moms tjänar på det.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det är väl ingen som påstått att någon skulle tjäna på att betala skatt, var får du det ifrån? Inte ens privatpersoner som dessutom "alltid" behöver betala moms tjänar på det.

Masse skrev:

Sedan är det ju en hel del privata säljare som sätter samma pris på sin häst som den som har det som yrke, trots att man inte ska betala moms och andra skatter och inte heller behöver lämna samma garantier som den som är näringsidkare. Detta gör ju också att det blir konstig prissättning på hästar.

På detta svarade du:

Du har rätt om garantier, men när det gäller moms jämnar det ut sig. En näringsidkare får dra av allt vad moms heter exempelvis för foder, utrustning och tvingas sedan lägga på moms på hästen. En privatperson betalar moms på allt men.

Jag menar att eftersom näringsidkare NORMALT SETT har en högre utgående moms än ingående betyder det att näringsidkaren betalar in moms till staten. Och det i sig betyder att Masse har rätt ovan - om privatpersonen och näringsidkaren sätter samma pris på sin häst och har samma kostnader, så betyder det att privatpersonen tjänar mera pengar.

Det vill säga - tjänar man pengar på sin hästverksamhet så jämnar momsen INTE ut sig!!
 
Sv: Hästmarknaden idag

Och det jag hävdar är att privatpersonen i grunden har 25% högre kostnader då de hela tiden behöver betala moms på varor och tjänster. Förutsättningen att näringsidkare och privatpersoner har samma kostnad för att producera en häst existerar inte. På detta har näringsidkare normalt fördelen av "massproduktion" och ratoinellare hantering men det har jag inte berört.

Nu har jag aldrig påstått att alltid tar ut varandra utan att det varierar med aktuella förutsättningar.
 
Sv: Hästmarknaden idag

25' och 25' är EXAKT lika mycket pengar. På kronan faktiskt :-).

Men jag lägger ner diskussionen, det ger mig nada att stånga mig blodig här. Hoppas nån annan har förstått skillnaden iaf!
 
Sv: Hästmarknaden idag

Även om företagaren får dra momsen för kostnader så betalar ju även företagaren in moms på hela försäljning summan vilket i slutändan blir att man betalar mer moms än vad som gått ut på hästen och dessutom skattar man för vinsten dvs mellanskillnaden på alla kostnader.

Förstår inte heller hur företagaren skulle tjäna på momsen ?

Pålle kostar 25 000 kr ink moms dvs 5000 kr att dra av för företagen i omkostnader ...
Hästen säljs för 50 000 kr och företagaren betalar tillbaka momsen på då 10 000 kr .

Dessutom betalar företagaren SKATT på vinsten dvs 20000 i detta fallet .?

Hur tjänar företagren mer på sin försäljning än vad du gör som privatperson ?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Så bra att du insett att 25 är 25, gratulerar. Ingen har påstått något annat vad jag vet.

Menar du att momsen en privatperson får betala för bland annat inköp av foder, utrustning och veterinärvård är försummbar? Kostar det 50.000 för privatpersonen att föda upp hästen så har privat personen då inte betalt in ca 10.000 i moms? Säljer man för större summor som privat är man dessutom skyldig att skatta för pengarna. Skickar man sedan hästen på utbildning så betalar man moms på den men får inte dra av en krona.

Jag har som sagt inte hävdat att det går på ett ut, det varierar säkert, men det är inte bara företagare som drabbas av moms, det stämmer inte och det är det jag har hävdat. Om du inte håller med så kommentera gärna det jag hävdar istället för att gång på gång hävda att företagare får momsa sina produkter, att företagare drabbas av momsen har vi hela tiden varit eniga om. Du verkar dock förneka att privatpersoner också har momskostnader.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Men fattar du inte skriven text? Kostnaden är 20 tusen svenska kronor PLUS MOMS.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Varför så otrevlig? Hur många gånger ska jag behöva bekräfta att jag förstår att företagare måste lägga lägga på momskostnader och jag inte på något sätt sagt emot det. Tvärt om jag upplyste om procenten redan tidigt i diskussionen.

Som sagt det jag påpekar bara att privatpersoner istället får betala moms på allt de köper in till hästen och därmed har högre produktionskostnader istället. Det är den biten jag kommenterat, vill du inte kommentera det är det okej, men det vore mer produktivt än att återigen upplysa mig om att jag inte fattat att företag tar ut moms, det börjar bi tjatigt att dementera.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast jag har inte sett så många importer faktiskt. Ofta är det folk som behöver bli av med hästen snabbt, oftast pga ekonomi. Men det brukar gälla o vara snabb, de hästarna ligger inte på annons så länge.

Men va? Dom där hästarna brukar vara just importer.. tittar man på hästnet så är väl 1/3 del importer.
 
Sv: Hästmarknaden idag

I mitt exempel handlade det om 20' + moms. Det blir exakt 25' för båda parter. Det blir liksom tröttsamt att förklara det gång efter annan.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Ja du tar ett exempel på vad det kostar för företagaren vilket vi varit överens om hela tiden. Du missade att ta det i relation till privatpersonen. Förutom det så har du mage att insinuera, trots mina upprepade dementier, att jag menar att företagare skulle tjäna på momsen.

Men jag tar ett exempel. Här förutsätter jag att man köper in samma foder och prytlar etc.

Företagare kostnader
Betäckning inklusive allt 20.000
3 års mat 40.000
2 månaders utbildning 8.000
Veterinärkostnader 4.000
=72000
Försäljningspris 125.0000
Varav moms 25.0000
"vinst" =28.000

Privat
Betäckning inklusive allt 25.000
3 års mat 50.000 inklusive moms
2 månaders utbildning 10.000 inklusive moms
Veterinärkostnader 5.000 kr
=90.000
Försäljningspris 125.000
"vinst" = 35.000

Här i mitt exempel så blir det en fördel på 7.000 till privatpersonen men ekvationen är inte så enkel. Privatpersonen slipper ofta undan skatt, men säljer de för högre belopp (vet ej gränsen) så är de skyldiga att betala skatt. En företagare kan kvitta momsen i vissa lägen, man får dra av produktionskostnader och kan dra av kostnader för egen utbildning etc. Privatpersonen har dessutom ofta högre kostnader, kanske inte har eget stall utan behöver betala stallhyra och mer moms genom den, de kan inte heller ofta inte ta fördel av att producera flera hästar där produktionskostnaderna per häst kan minska lite genom rationell hantering.

Som jag sagt jag vet inte vem som vinner mest ( eller med dagans marknad många gånger, förlorar minst) men det jag vill ha fram att det inte är så att en företagare per automatik får 25% mindre betalt i vinst pga momsen.
 
Sv: Hästmarknaden idag

I mitt exempel kostade hästen 20' + moms. Jag har inte gjort skillnad på företagare och privatperson, kostnaden är den samma.

Din uträkning visar bara att du inte har läst mina inlägg alls. Och alltså inte förstått. Alls.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Självklart gör du ingen skillnad i kostnader för företagare och privatpersoner då du totalt ignorerar dessa, om du tar hänsyn till dem så faller ditt resonemang platt. Det bevisar klart att du inte läst mina inlägg alls och alltså inte läst och förstått vad jag skrivit ( eller så vill du inte förstå).

PS. Det blir en lite vettigare diskussion om du talar om var du anser jag har fel och varför och inte bara säga fel, fel, fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp