Hästar med mycket begränsad hagtid

I Jordbruksverkets "motiv till föreskrifter om hästhållning" står det att inget exakt mått finns, att det utomlands diskuterats minst 300 m2 med en sida om minst 30 meter för en halvblodshäst, samt att detta är att betrakta som litet.

Nej det har aldrig funnits mått i lagtext/föreskrift. Men LST tillämpade 10*30 m för halvblod. Tills de fick bakläxa av kammarrätten och fick backa och godkänna ännu mindre. Kan hästskrället fatta samlad galopp, ta galoppsprång, stanna och vända och fatta samlad galopp igen är det tillräckligt. Tyvärr...

Men känns väldigt konstigt om de skulle godkänt 25 kvm hagar. 3*8 meter är jävligt litet
 
Nej det har aldrig funnits mått i lagtext/föreskrift. Men LST tillämpade 10*30 m för halvblod. Tills de fick bakläxa av kammarrätten och fick backa och godkänna ännu mindre. Kan hästskrället fatta samlad galopp, ta galoppsprång, stanna och vända och fatta samlad galopp igen är det tillräckligt. Tyvärr...

Men känns väldigt konstigt om de skulle godkänt 25 kvm hagar. 3*8 meter är jävligt litet
Det var ju det jag skrev? Det finns ingen lagtext som reglerar storlek, MEN 300 m2 nämns i föreskriftsmotiven. https://www.jordbruksverket.se/down...041340294/foreskriftsmotiv_4_2007_L101[1].pdf
 
Det vanligaste är nog att man tar in hästarna när det börjar mörkna, dvs vid 3 tiden på vintern och och typ kl 18-19 på sommaren. Kan vara ok för mig bara de kommer ut vid 5-6tiden och inte vid 9 :/, samt att träningen tas av deras stall tid och inte hagtid. Men inget jag valt som lång uppstallnings lösning.

Mina har jag släppt ut när jag vaknat och in innan Jag gått och lagt mig, runt 14-16h i hage. Nuvarande är på lösdrifft.
 
Tycker ni som svarat att lagstiftningen kring utevistelse bör vara hårdare?

Absolut. Om vi raderar vad vi är vana vid och tänker på vad hästar är skapta för tycker jag gränserna för vad vi får göra med dem är helt sjukt milda. Rovdjur ska sitta på deras rygg var och varannan dag, de ska hållas i box oftast större delen av dygnet oftast utan möjlighet till fysisk kontakt med artfränder, hållas i hage kanske ensam kanske jätteliten utan möjlighet till födosök eller kanske inte ens med nog av tuggbehov och grovfoder i magen och kanske inte ens mer än någon timme. Jag tycker absolut det borde finnas krav på både timmar, yta (och att det som redan står om marktålighet följs) och sällskap.
 
Absolut. Om vi raderar vad vi är vana vid och tänker på vad hästar är skapta för tycker jag gränserna för vad vi får göra med dem är helt sjukt milda. Rovdjur ska sitta på deras rygg var och varannan dag, de ska hållas i box oftast större delen av dygnet oftast utan möjlighet till fysisk kontakt med artfränder, hållas i hage kanske ensam kanske jätteliten utan möjlighet till födosök eller kanske inte ens med nog av tuggbehov och grovfoder i magen och kanske inte ens mer än någon timme. Jag tycker absolut det borde finnas krav på både timmar, yta (och att det som redan står om marktålighet följs) och sällskap.
Du tycker det är sjukt milt att man får rida på hästar som är domesticerade och avlade till att vara ridhästar? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 547
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp