Hästar med mycket begränsad hagtid

Jag vill ha min häst på lösdrift men häromkring finns det inte många.
Antingen är hagen kass, liten eller extrem lera om det inte är fruset.
Många har även tveksam kvalitet på grovfoder och fri tillgång. Där står hästarna oftast parkerade vid maten hela dagarna.
Även tveksamheter om fylla vatten etc då vissa knappt besöker sina hästar som de har i lösdriften.

Så just nu står jag i ett stall med hagtid från 07-20 i stor hage.
De fodras 15 ca och brukar då stå kvar vid kullen, grinden vid stallet så vill jag rida då är det inga problem att hämta henne från hagen :)

På helgerna kan man få gå o hämta en bit bort men det tar högst 10-15min
 
Då får man väl se till att man har en människa som bara jobbar på kvällen då eller vad nu som krävs. Köper fortfarande inte de här med 2-4 timmars hagtid om dagen och att folk tycker de är normalt..

Fast vem ska betala för det? Det är där skon klämmer oftast. Folk vill inte betala vad det skulle kosta.

Sen talade jag om ca 8 h hagtid som lösningen och inte 2-4 h.
 
Fast vem ska betala för det? Det är där skon klämmer oftast. Folk vill inte betala vad det skulle kosta.

Sen talade jag om ca 8 h hagtid som lösningen och inte 2-4 h.
Nej men många stora stall har ca 4 timmars hagtid .. Vilket är för mig sjukligt! Läser om de ofta och blir beklämd. Ingen häst ska behöva stå större delen av dygnet på box. Folk vill aldrig betala vad de egentligen kostar med en box plats bara läsa på vilket forum som helst ..
 
I vårt stall går de som kortast ute 07:30-17:00 (vintertid). I stora hagar med sällskap. Under våren sedan så ökas utetiden hela tiden och från slutet av maj-september går de ute dygnet runt.
Jag jobbar kontorstider så vardagar vintertid kommer jag till stallet precis vid insläpp, så rider när hästen kommit in och har ätit. När de går ute längre sedan så kommer jag ju fortfarande vid samma tid, men tar in hästen, rider och sen släpper jag ut igen.

Lösdrift skulle jag kunna tänka mig om det var en lösdrift med bra hagar och matrutiner, samt låg på en anläggning med bra träningsmöjligheter. Vi har en lösdrift (där det går ett gäng islandshästar) på stallet där jag står och den brukar jag gå och snegla lite på då jag gillar hur den är upplagd med ligghall, hårdgjord yta som är ganska stor, följd av gräshage och en del kuperat. Ligghallen och den hårda, grusade ytan ligger längs med ridhuset så hela grusdelen är vindskyddad från två håll. Så som den är hade jag kunnat tänka mig att ha, kunna stänga av gräsdelen när det är som allra blötast/regnigast och sen när det är torrare/fruset kunna öppna upp till de andra ytorna.
 
Senast ändrad:
Nej men många stora stall har ca 4 timmars hagtid .. Vilket är för mig sjukligt! Läser om de ofta och blir beklämd. Ingen häst ska behöva stå större delen av dygnet på box. Folk vill aldrig betala vad de egentligen kostar med en box plats bara läsa på vilket forum som helst ..

Fast du svarade på mitt inlägg som handlade om 8 h hagtid. Så varför vänder du dig till mig med 2-4 h? Det har jag inte försvarat eller förklarat någonstans.
 
Att hästarna inte rör sig i hagen löser man lätt som människa. Hö långst bort, (eller iallafall en bra bit bort om hagen är stor) gärna hö på många ställen och vatten på ett annat. Ofta är det ju rent praktiskt lämpligast med vatten nära grinden men kan man välja så kan man ha det någon annanstans så blir det iallafall tre ställen (hö, vatten, grind) som hästarna rör sig emellan för visst är det viktigt att hästarna rör sig i hagen!

Ja men visst är det så! Jag förespråkar alltid sånt i lösdrifter också då många annars vill fodra i lösdriften och ha vattnet där nära. Det är ju endast för människans bekvämlighet och inte för hästens bästa. Så jag håller med om att man kan göra väldigt mycket för att främja hästens utevistelse :)
 
Det går ju att ta in hästarna för ridning och sedan släppa ut dem igen. Hagtiden måste ju inte vara sammanhängande. Jag rider dagtid. Hästarna är då ifrån hagen ca 2 timmar. De går ut senast kl 6 och in tidigast 22.

Klart det går men då är det inte 12 timmars hagtid utan mindre eftersom ni rider på den tiden.

Min häst går ute 8-18, rids 20-21. Blir inte direkt kortare tid egentligen.
 
Klart det går men då är det inte 12 timmars hagtid utan mindre eftersom ni rider på den tiden.

Min häst går ute 8-18, rids 20-21. Blir inte direkt kortare tid egentligen.
Hur räknar du då? Mina går ut strax innan kl 6 och in tidigast 22. Det blir 16 timmar i hagen om de inte rids och 14 timmar i hagen om de rids. Din är ute 10 timmar. Mina är aldrig i sina boxar mer än de lagstadgade 8 timmarna. Din vistas i boxen 13 timmar, 14 om hen inte rids den dagen. För mig är skillnaden väsentlig.
 
Klart det går men då är det inte 12 timmars hagtid utan mindre eftersom ni rider på den tiden.

Min häst går ute 8-18, rids 20-21. Blir inte direkt kortare tid egentligen.
Fast när man tar in hästen för att rida så står ju inte hästen i boxen flera timmar innan eller efter oftast, man tar in hästen och gör iordningen den och rider och sen ev mat och sen ut igen. Det är ju ingen extra boxvistelse för att man tar in hästen och rider på dagen.
 
Hur räknar du då? Mina går ut strax innan kl 6 och in tidigast 22. Det blir 16 timmar i hagen om de inte rids och 14 timmar i hagen om de rids. Din är ute 10 timmar. Mina är aldrig i sina boxar mer än de lagstadgade 8 timmarna. Din vistas i boxen 13 timmar, 14 om hen inte rids den dagen. För mig är skillnaden väsentlig.

Jag syftade mer till de som menade "aldrig under 12 timmar". Få har ute 6-22.
 
Fast när man tar in hästen för att rida så står ju inte hästen i boxen flera timmar innan eller efter oftast, man tar in hästen och gör iordningen den och rider och sen ev mat och sen ut igen. Det är ju ingen extra boxvistelse för att man tar in hästen och rider på dagen.

Men det är inte hagtid. 10 timmars hagtid +1 timme ridning = 10 timmar hagen kontra 12 timmar i hagen -1 timme ridning = 11 timmar hagen.
 
Jag försvarar inte kort utevistelse, men jag har förståelse. Har jobbat i dressyrstall där hästarna är ute några timmar på morgonen innan ridning, eller på eftermiddagen efter ridning. Utöver detta så promenerades de och fick kvällsrykt innan kvällsfodring. De var nöjda och glada hästar som höll för det slitage de utsattes för.

Min häst går ute ca 8-15, står på ridskola. Han är nöjd med det upplägget, då får han gå in och äta sin em-mat och hinner sova innan jag kommer på kvällen och rider. Och nu är han äntligen lite rund, det tog två år. Han har även gått ute 6-21 med fri tillgång på hösilage och med vindskydd, då var han omöjlig att hålla i hull trots extra kraftfoder , men lika pigg och glad att rida.
 
När jag hade eget stall så släppte jag ut mina vid 6-7. De fick alltid frukosthöet ute. In kom de mellan 20-24. Även vintertid. Och även avelshingsten, stona och fölen.
Nu när jag står installad är det supersvårt att hitta stall med bra hagtider. Jag har försökt lösdrift, men min skadar sig på i princip allt och trivs bäst med max en kompis och alla lösdrifter envisas med fri tillgång på hö, vilket absolut inte fungerar för min, så stall och box får det bli. Jag hade önskat minst 12 timmar ute, men är nöjd om det inte understiger åtminstone 8 timmar.
Jag försöker tänka mig för vad gäller ridning/aktivering och gör det gärna helst på installad tid. Jag vill inte gärna stjäla hagtid..
 
Ja, framförallt ta bort alla stall med dispens från att låta hästarna gå i hagen och in med minimått på hage (här finns ett stall med hagstorlek på 25m2).

Ja jag struntar i om stall får stängas pga för lite mark även om det råkar var hovstallet.
Jag tänker såhär: hage minst 6h och minst hagar på 20x30m/häst. Men med möjlighet att anpassa individuellt. Alla hästar kanske inte kan vara ute i hage 6h pga olika orsaker. Och en del kanske inte kan hantera full storlek. Men dom hästarna är inte många. Och du får ansöka hos länsstyrelsen om din häst av någon anledning inte klarar av normal hagvistelse.
 
Jag tänker såhär: hage minst 6h och minst hagar på 20x30m/häst. Men med möjlighet att anpassa individuellt. Alla hästar kanske inte kan vara ute i hage 6h pga olika orsaker. Och en del kanske inte kan hantera full storlek. Men dom hästarna är inte många. Och du får ansöka hos länsstyrelsen om din häst av någon anledning inte klarar av normal hagvistelse.

Fast reglerna som finns är ju där för att se till individ liksom.
Har väldigt svårt att se att Länsstyrelsen skulle kunna hantera ditt förslag. Extra svårt lär det ju bli då så många redan spyr total galla över LS som anses vara ett hår av Hin - även fast de gör sitt jobb utifrån lagstadgar 😎

Ett långsiktigt alternativ kanske kunde vara att reglerna ang hur många hästar i förhållande till mark/hagar skärps, så att man åtminstånde får en grund .och att reglerna ffa när man köper/bygger nytt är striktare ang detta.
 
Fast reglerna som finns är ju där för att se till individ liksom.
Har väldigt svårt att se att Länsstyrelsen skulle kunna hantera ditt förslag. Extra svårt lär det ju bli då så många redan spyr total galla över LS som anses vara ett hår av Hin - även fast de gör sitt jobb utifrån lagstadgar 😎

Ett långsiktigt alternativ kanske kunde vara att reglerna ang hur många hästar i förhållande till mark/hagar skärps, så att man åtminstånde får en grund .och att reglerna ffa när man köper/bygger nytt är striktare ang detta.
Nej, det är säkert inte praktiskt genomförbart, men det hade ju varit trevligt att ha det som "grundkrav".

Absolut, det hade varit kanon! Man får väl se alla små "skärpningar" som positiva. Det är en långsam process. Det bästa vore om folk valde att vara stalla upp sina hästar på ställen med vettig utevistelse/hagstorlek. Betalade ingen för en plats där hagarna är 10*10 meter skulle nog det byggas större hagar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 547
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp