Hästar med mycket begränsad hagtid

Nej, det är säkert inte praktiskt genomförbart, men det hade ju varit trevligt att ha det som "grundkrav".

Absolut, det hade varit kanon! Man får väl se alla små "skärpningar" som positiva. Det är en långsam process. Det bästa vore om folk valde att vara stalla upp sina hästar på ställen med vettig utevistelse/hagstorlek. Betalade ingen för en plats där hagarna är 10*10 meter skulle nog det byggas större hagar.

Haken är väl att det är så olika vad folk anser är rimlig, okej hagstorlek, bra utetider osv. De som står med 4 h ute och små hagar t ex gör det ju inte under pistolhot liksom.
 
Nu när jag har eget litet stall har jag en vettig rutin av om jag skulle tro att båda mina hade älskat lösdriftslivet. Släpper ut vid 6, de får frukost ute (den ena kraftfoder samt 10-12 kg hö så det räcker hela dagen), lunchgrinden släpper vid 12 till den med begränsad tillgång till hö. Vid 18-19 får de antingen hö i hagen eller komma in beroende på väder och vad jag ska göra med dem, kvällar vid 22-23. Försöker ha de ut så mycket som möjligt då ffa den ena inte är så förtjust i att stå inne. Jag rider allra helst på kvällen oavsett årstid, lugnast längs vägarna om jag rider ut alternativt tomt i ridhuset.
 
Haken är väl att det är så olika vad folk anser är rimlig, okej hagstorlek, bra utetider osv. De som står med 4 h ute och små hagar t ex gör det ju inte under pistolhot liksom.

Lägg till då kvaliteten på hagen ...

Det spelar ju sällan någon positiv skillnad/roll liksom, om hagen är 3 ggr större men så lerig att hästarna inte öht vill gå i den /röra sig .

Allmän reflektion:

Det är ytterst komplext huruvida hållning av häst är sund för hästen eller ej. Utifrån det är lagstadgarna generella och vägledande i sin grund.

Det är inte så enkelt som att en häst mår bäst av att gå ute + 15 timmar eller mer , eller att den mår dåligt av att gå ute mindre.
 
Jag tänker såhär: hage minst 6h och minst hagar på 20x30m/häst. Men med möjlighet att anpassa individuellt. Alla hästar kanske inte kan vara ute i hage 6h pga olika orsaker. Och en del kanske inte kan hantera full storlek. Men dom hästarna är inte många. Och du får ansöka hos länsstyrelsen om din häst av någon anledning inte klarar av normal hagvistelse.

Så detaljerade krav tror jag inte är bra. Det kommer bli cm tjafs. Bättre att skriva ”hästen ska vistats i hage med lämpligt underlag som ger frihet att röra sig” tex.

Jag tycker alla leriga hagar med dåliga staket och olämpliga sällskap inte är bra för att de är ute 15 timmar.
 
Så detaljerade krav tror jag inte är bra. Det kommer bli cm tjafs. Bättre att skriva ”hästen ska vistats i hage med lämpligt underlag som ger frihet att röra sig” tex.

Jag tycker alla leriga hagar med dåliga staket och olämpliga sällskap inte är bra för att de är ute 15 timmar.
Självfallet! Jag vet inte riktigt vad som står i bestämmelserna, men visst är det redan "inte okej" med det du beskriver?
 
Under hagtid har jag oftast ridit när jag haft 12 h. Ridit och sen släppt ut. Sen beror det ju på hur timmarna förläggs, 06-18 ger ju utmärkt utrymme rida efter.
Det beror ju på hur man jobbar 😉. Finns ju de som. Inte kan rida efter 18 jämt.
Jag red när det passade när jag hade uppstallat. Ibland tog det av hagtid. Kunde jag red jag efter insläpp.
Samtisigt som ridtid ju iaf är rörelsetid..
Men håller med dig att för länge utan möjlighet att tugga på något inte är bra.
Mina har fri tillgång på halm..
 
Senast ändrad:
Det beror ju på hur man jobbar 😉. Finns ju de som. Inte kan rida efter 18 jämt.
Jag red när det passade när jag hade uppstallat. Ibland tog det av hagtid. Kunde jag red jag efter insläpp.
Samtisigt som ridtid ju iaf är rörelsetid..
Men håller med dig att för länge utan möjlighet att tugga på något inte är bra.
Mina har fri tillgång på halm..

Visst beror det på jobb. Jag svarade dock kring diskussionen att man inte vill rida e 22 osv.
 
Saken är ju den oxå att någon ska ju ta in hästarna vid 22-23 tiden men vem sjutton vill ta in 20 hästar vid den tiden? Förstår fullkomligt att stallägaren eller om det är på rullande schema inte vill det! Går ju an om man har ett eget eller litet stall.
 
Det beror ju på hur man jobbar 😉. Finns ju de som. Inte kan rida efter 18 jämt.
Jag red när det passade när jag hade uppstallat. Ibland tog det av hagtid. Kunde jag red jag efter insläpp.
Samtisigt som ridtid ju iaf är rörelsetid..
Men håller med dig att för länge utan möjlighet att tugga på något inte är bra.
Mina har fri tillgång på halm..

Fast just utifrån detta, så bör det tycker jag, förefalla hästägaren att om hagtiden känns kort, då inte stalla upp sin häst utifrån det om man då själv dessutom har tider som gör att man inte kan ge hästen hagtiden utan behöver rida på tider som inkräktar på hagtiden.

Om man själv känner att hagtiden är kort i sak, så faller ju hela ansvaret på en själv liksom att isåfall välja bort den uppstallningen om man dessutom utifrån eget schema behöver rida under den korta hagtiden.
 
Så detaljerade krav tror jag inte är bra. Det kommer bli cm tjafs. Bättre att skriva ”hästen ska vistats i hage med lämpligt underlag som ger frihet att röra sig” tex.

Jag tycker alla leriga hagar med dåliga staket och olämpliga sällskap inte är bra för att de är ute 15 timmar.
Finns redan dom bestämmelserna, stallet med hagar på 25m2 har länsstyrelsen redan godkänt som ok.
Vad en häst kan göra på den ytan är piaff, piruetter och ta några fler skrittsteg än i boxen.
 
Behöver inte vara exakta mått utan jag tycker det kan duga med att skriva ut minsta kvadratmeter.

Är lite partisk där då min ena hage ser ut som ett timglas.
 
Saken är ju den oxå att någon ska ju ta in hästarna vid 22-23 tiden men vem sjutton vill ta in 20 hästar vid den tiden? Förstår fullkomligt att stallägaren eller om det är på rullande schema inte vill det! Går ju an om man har ett eget eller litet stall.

Precis!

Jag tog in mina 2-3-4 hästar sent utan problem. Mina egna hästar uppfostrade av mig/utefter mina behov och vana med mig. Med täcken jag valt osv. Men att ta in/ut min + 4 andra som hade diverse krångliga täcken, uppförde sig lite olika väl osv. Hänga deras dyngsura täcken osv. Det var betydligt mycket jobbigare. Samt skillnaden att gå in efteråt jmf med att sätta sig i en bil och åka hem. Går inte jämföra.

Där jag står nu står 17 hästar. Jag har inte helt fått kläm på hur många som är Stallägarens. Två på lösdrift och 15 på stall. Flera olika hagar osv. Majoriteten täckas ute. Stallägaren tar ut och in. Sätter på täcken (men tar inte av i normalfallet, men tex sådana här dagar när alla hästar kommer in med dyblöta täcken tas de av och hängs upp).

Jag är enormt imponerad (och tacksam) att man överhuvudtaget vill ta in/ut 15 hästar, och ffa lägga täcken på 15 hästar. 7 dagar i veckan. Och har suttit och funderar på hur himla lång tid det egentligen måste ta. Jag skulle inte viljagöra det ens för väldigt mycket mer pengar än stallhyran är på. Oavsett tidpunkt.

Och jag har full förståelse för att hästarna kommer in 16. Liksom frukost 07, ut 08, lunch 12-13, in 16, nattning tidigast 21. Det blir jäkla dagar. Och så ska det plogas och köras foderbalar och lagas staket och köras gödsel och lagas saker osv.
 
Finns redan dom bestämmelserna, stallet med hagar på 25m2 har länsstyrelsen redan godkänt som ok.
Vad en häst kan göra på den ytan är piaff, piruetter och ta några fler skrittsteg än i boxen.

Fast tidigare sa de minst 15*30 eller liknande. Hästar ska kunna galoppera i hagen egentligen. Om man inte släpper de på schema i ridhus etc.
 
Fast tidigare sa de minst 15*30 eller liknande. Hästar ska kunna galoppera i hagen egentligen. Om man inte släpper de på schema i ridhus etc.

Har exakta mått verkligen funnits ?

Däremot att ”hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter dagligen” har ju varit tydligt .
 
Har exakta mått verkligen funnits ?

Däremot att ”hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter dagligen” har ju varit tydligt .

Aldrig i lagtext/föreskrift men de använde dem för att vid inspektion kunna avgöra vad som kunde räknas som att hästen kunde röra sig i alla gångarter. Stod om det i medierna och fanns även i skrift i deras interna råd.

Här t ex stod det om det. Och var 10*30. 15*30 räckte för två hästar...
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nya-regler-for-hasthagar
 
Precis!

Jag tog in mina 2-3-4 hästar sent utan problem. Mina egna hästar uppfostrade av mig/utefter mina behov och vana med mig. Med täcken jag valt osv. Men att ta in/ut min + 4 andra som hade diverse krångliga täcken, uppförde sig lite olika väl osv. Hänga deras dyngsura täcken osv. Det var betydligt mycket jobbigare. Samt skillnaden att gå in efteråt jmf med att sätta sig i en bil och åka hem. Går inte jämföra.

Där jag står nu står 17 hästar. Jag har inte helt fått kläm på hur många som är Stallägarens. Två på lösdrift och 15 på stall. Flera olika hagar osv. Majoriteten täckas ute. Stallägaren tar ut och in. Sätter på täcken (men tar inte av i normalfallet, men tex sådana här dagar när alla hästar kommer in med dyblöta täcken tas de av och hängs upp).

Jag är enormt imponerad (och tacksam) att man överhuvudtaget vill ta in/ut 15 hästar, och ffa lägga täcken på 15 hästar. 7 dagar i veckan. Och har suttit och funderar på hur himla lång tid det egentligen måste ta. Jag skulle inte viljagöra det ens för väldigt mycket mer pengar än stallhyran är på. Oavsett tidpunkt.

Och jag har full förståelse för att hästarna kommer in 16. Liksom frukost 07, ut 08, lunch 12-13, in 16, nattning tidigast 21. Det blir jäkla dagar. Och så ska det plogas och köras foderbalar och lagas staket och köras gödsel och lagas saker osv.

Ja men eller hur! Det är jäkligt lätt att kräva ditten och datten när någon annan måste göra det!
 
Dock har jag för mig att de fick frångå måtten när de fick bakläxa av domstol. Att en samlad galopp i några språng längs ena sidan var tillräckligt. Ska se om jag hittar det.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
I Jordbruksverkets "motiv till föreskrifter om hästhållning" står det att inget exakt mått finns, att det utomlands diskuterats minst 300 m2 med en sida om minst 30 meter för en halvblodshäst, samt att detta är att betrakta som litet.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 547
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp