Hästar med mycket begränsad hagtid

Helt sjukt med dessa korta hagtider, all forskning pekar ju på att de är skadligt för hästarna att stå inne så mycket som de gör .. Våra åker ut tidigt in sent. Tävlar och tränar lika bra för de ..

Ofta handlar det väl om att personal/stallägare/hästägare - beroende på vem som sköter in och utsläpp vill kunna ha ett förhållandevis normalt liv. Personal som avlönas och ska jobba på obekväm arbetstid kostar rejält. Hästägare har familj m.m etc.

Så det är helt enkelt enklare att hästarna kommer in tidigare.

Dit jag nyss flyttat får de frukost kl 7, släpps ut kl 8, lunchas ca kl 12-13, kommer in och fodras kl 16 och får nattmat tidigast kl 21. Allt sköts av stallägaren. I stallet innan ut senast 8 (oftast ute 6.20-07) och in cirka 19.30-20. Men de fick ingen mer fodring efter kl 20. DET tycker jag är värre än kortare tid ute, att hästarna står länge utan mat, inte får lunch osv.
 
Många "proffsstall" har hästarna inne eller med mycket begränsade hagtider, är min erfarenhet. Det vanligaste hos proffessionella dressyrryttare häromkring är 8-14, ensamma i små hagar.

Min går ute ca 07-16 vintertid. Det funkar bra :) Då tar jag in honom så han hinner äta en tuss hö i boxen innan jag rider på em/kvällen. Är det helg och jag rider på fm får han lunch i hagen och så får han vara ute lite längre. Sommartid går han ute dygnet runt!
 
Läste just på en blogg om en dressyrryttare som hade sin häst ute i hagen ”förmiddag eller eftermiddag” pga brist på hagar och skaderisken det innebar att ha hästen tillsammans med andra. Det fick mig att fundera på vad som egentligen är acceptabel hagtid? Jag tycker att det låter helt extremt lite! Kan en häst verkligen må bra av att stå så mycket på box? Någon som vet något om forskning på ämnet, dvs vilka konsekvenser det får för hästar att stå still så pass mycket? Vad tycker ni är acceptabel tid per dygn då hästen får chans att röra sig fritt i alla gångarter?

För 8-9 år sedan gjorde jag ett par veckor praktik på Flyinge och blev mäkta förvånad.
Först riktigt imponerad över hur deras avelsston och unghästar levde på en jättefin lösdrift. Men efter att spenderat en regnig morgon i stallet var jag inte lika imponerad längre. Deras hagschema handlade om 2h/häst alternativt 4h om hästen kunde gå tillsammans med en annan häst.
Ofta fanns det inte tid för alla hästar att gå ut varje dag och som denna morgon när det regnade lite var det en tant som sa att hennes häst gillar inte regn så han får gå "dubbla pass i skritten idag istället" :eek::cry:
 
För 8-9 år sedan gjorde jag ett par veckor praktik på Flyinge och blev mäkta förvånad.
Först riktigt imponerad över hur deras avelsston och unghästar levde på en jättefin lösdrift. Men efter att spenderat en regnig morgon i stallet var jag inte lika imponerad längre. Deras hagschema handlade om 2h/häst alternativt 4h om hästen kunde gå tillsammans med en annan häst.
Ofta fanns det inte tid för alla hästar att gå ut varje dag och som denna morgon när det regnade lite var det en tant som sa att hennes häst gillar inte regn så han får gå "dubbla pass i skritten idag istället" :eek::cry:

Utan att tycka det är rätt, så många hästar i små fyrkanter mår nog bättre av att gå i skrittmaskin än ”hagen”. I skrittmaskinen rör de ju i alla fall på sig...
 
Mina hästar har oftast fått gå ute ca 16 h per dag. Har inte riktigt förstått varför de behöver stå på box så mycket. Enda hästen jag haft som inte varit nöjd med upplägget var mitt russ. Hon ville oftast inte gå ut med de andra på mornarna så hon fick stå inne 1-2 h till. Bästa stallupplägget var när jag och mamma delade stall, hon släppte ut vid 4 och jag tog in dom vid 23.
 
För 8-9 år sedan gjorde jag ett par veckor praktik på Flyinge och blev mäkta förvånad.
Först riktigt imponerad över hur deras avelsston och unghästar levde på en jättefin lösdrift. Men efter att spenderat en regnig morgon i stallet var jag inte lika imponerad längre. Deras hagschema handlade om 2h/häst alternativt 4h om hästen kunde gå tillsammans med en annan häst.
Ofta fanns det inte tid för alla hästar att gå ut varje dag och som denna morgon när det regnade lite var det en tant som sa att hennes häst gillar inte regn så han får gå "dubbla pass i skritten idag istället" :eek::cry:

Det är lite bättre på Flyinge nu, men de rör sig fortfarande om 4h pass. Många hästar går tillsammans nu 2-4st, samt går i skritten Fm eller Em och rids också då nästan alltid när den inte har hagtid. Det är samma på Strömsholm och det handlar ju om att det är väldigt många hästar på liten yta tyvärr. :)


Finns en del studier som påstår att rörelse motverkar kotledsinflammationer, men då måste också hästen röra sig i hagen. Vilket den inte alltid gör även fast den är ute mellan 07-18, speciellt inte om hästarna går ensamma. Finns studier på sånt också där de jämför att liten hage är bättre med sällskap än stor hage utan sällskap osv. Sedan så rekommenderas också 15h hagtid av ventilationsexperter vi haft på föreläsning just pga att undvika problem med luftvägarna, mest för att våra stall oftast har dålig ventilation(enligt dem). Så visst vill man väl ha sin häst ute så mkt som möjligt, tyvärr går det ju inte alltid.
 
Det är lite bättre på Flyinge nu, men de rör sig fortfarande om 4h pass. Många hästar går tillsammans nu 2-4st, samt går i skritten Fm eller Em och rids också då nästan alltid när den inte har hagtid. Det är samma på Strömsholm och det handlar ju om att det är väldigt många hästar på liten yta tyvärr. :)


Finns en del studier som påstår att rörelse motverkar kotledsinflammationer, men då måste också hästen röra sig i hagen. Vilket den inte alltid gör även fast den är ute mellan 07-18, speciellt inte om hästarna går ensamma. Finns studier på sånt också där de jämför att liten hage är bättre med sällskap än stor hage utan sällskap osv. Sedan så rekommenderas också 15h hagtid av ventilationsexperter vi haft på föreläsning just pga att undvika problem med luftvägarna, mest för att våra stall oftast har dålig ventilation(enligt dem). Så visst vill man väl ha sin häst ute så mkt som möjligt, tyvärr går det ju inte alltid.
Att hästarna inte rör sig i hagen löser man lätt som människa. Hö långst bort, (eller iallafall en bra bit bort om hagen är stor) gärna hö på många ställen och vatten på ett annat. Ofta är det ju rent praktiskt lämpligast med vatten nära grinden men kan man välja så kan man ha det någon annanstans så blir det iallafall tre ställen (hö, vatten, grind) som hästarna rör sig emellan för visst är det viktigt att hästarna rör sig i hagen!
 
Jag tycker inte om när mina får gå in till middag (16-17), tycker det är för kort tid ute. De kommer ut oftast mellan 7 och 8. Helst skulle jag ha dem ute typ 6-22 (rider under den tiden också) men i nuvarande stall är "normal heldag" från 7-8 till 19.30-20.30. Det är lite i kortaste laget tycker jag.
Skulle aldrig med gott samvete kunna ha dem inne i boxen typ 16-8 eller längre mer än vid enstaka tillfällen, typ storm.
 
Ofta handlar det väl om att personal/stallägare/hästägare - beroende på vem som sköter in och utsläpp vill kunna ha ett förhållandevis normalt liv. Personal som avlönas och ska jobba på obekväm arbetstid kostar rejält. Hästägare har familj m.m etc.

Så det är helt enkelt enklare att hästarna kommer in tidigare.

Dit jag nyss flyttat får de frukost kl 7, släpps ut kl 8, lunchas ca kl 12-13, kommer in och fodras kl 16 och får nattmat tidigast kl 21. Allt sköts av stallägaren. I stallet innan ut senast 8 (oftast ute 6.20-07) och in cirka 19.30-20. Men de fick ingen mer fodring efter kl 20. DET tycker jag är värre än kortare tid ute, att hästarna står länge utan mat, inte får lunch osv.
Då får man väl se till att man har en människa som bara jobbar på kvällen då eller vad nu som krävs. Köper fortfarande inte de här med 2-4 timmars hagtid om dagen och att folk tycker de är normalt..
 
För övrigt besökt en känd gård som såldes nyligen. De hade en hage på hela anläggningen där gick ett gammalt avelssto och resten av hästarna fick aldrig gå ut. De reds eller gick i skrittmaskin vilket för mig är sjukligt. Mådde dåligt av att se hästarna. Det här var några år sedan nu så hoppas verkligen de skärpt till sig.
 
Mina hästar har oftast fått gå ute ca 16 h per dag. Har inte riktigt förstått varför de behöver stå på box så mycket. Enda hästen jag haft som inte varit nöjd med upplägget var mitt russ. Hon ville oftast inte gå ut med de andra på mornarna så hon fick stå inne 1-2 h till. Bästa stallupplägget var när jag och mamma delade stall, hon släppte ut vid 4 och jag tog in dom vid 23.
16 h/dygn är ju också max vad man får ha hästar ute utan ligghall. Så ut 4-23 blir ju för kort tid.
 
För övrigt besökt en känd gård som såldes nyligen. De hade en hage på hela anläggningen där gick ett gammalt avelssto och resten av hästarna fick aldrig gå ut. De reds eller gick i skrittmaskin vilket för mig är sjukligt. Mådde dåligt av att se hästarna. Det här var några år sedan nu så hoppas verkligen de skärpt till sig.
I Sverige?
 
Är sold på lösdrift, går att anpassa efter hästen och ha allt från mindre hage där hästar går en och en till stor hage med stor flock och allt där emellan.

Skulle kunna sträcka mig till att vara i hagen 16h/ dygn och under dom 8h hästen inte är i hage skötts och rids hästen någon gång under dom 8h.
Jobbade i ett travstall där hästarna togs in kl 7 och ut kl 15 om dom inte skulle starta på kvällen för då blev det så klart ut senare.
 
Mina ät ute i hage 12-14 h per dygn. Dock har jag dom på lösdrift tidig vår till sen höst så det är enbart under sen höst och vinter dom är på box. 12 h på box året runt skulle jag aldrig acceptera. :)
 
Dit jag nyss flyttat får de frukost kl 7, släpps ut kl 8, lunchas ca kl 12-13, kommer in och fodras kl 16 och får nattmat tidigast kl 21. Allt sköts av stallägaren. I stallet innan ut senast 8 (oftast ute 6.20-07) och in cirka 19.30-20. Men de fick ingen mer fodring efter kl 20. DET tycker jag är värre än kortare tid ute, att hästarna står länge utan mat, inte får lunch osv.
Håller med dig om det. Jag bytte stall nyligen pga att de drog in lunchfodringarna, hästarna fick alltså frukost ute vid 05 och sedan inte mat förrän de kom in vid 17-18. Så visserligen ganska lång utevistelse - men utan mat.

Flyttade istället till ett stall där de får frukost 06.30, ut vid 8, lunch vid 12-13, eftermiddagshö när de kommer in vid 17-18 och sista fodringen 23. Hästarna står dessutom på halm. Jag har det betydligt hellre så än att ha den långa utevistelsen utan mat som i förra stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 737
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Denna kanske ska ligga under hästvård? Jag är osäker... Men i alla fall Jag vet ett ställe där det finns en häst som inte får gå ut i...
Svar
16
· Visningar
2 032
Senast: Pigan
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 156
Senast: Babe
·
Hästvård Historik: Mirage, 19 år, behandlad för knäledsinflammation för ca 5 v sedan. Igångsatt mer eller mindre på en gång på vets ordination...
Svar
16
· Visningar
1 633
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp