Hästar med mycket begränsad hagtid

leoparden

Trådstartare
Läste just på en blogg om en dressyrryttare som hade sin häst ute i hagen ”förmiddag eller eftermiddag” pga brist på hagar och skaderisken det innebar att ha hästen tillsammans med andra. Det fick mig att fundera på vad som egentligen är acceptabel hagtid? Jag tycker att det låter helt extremt lite! Kan en häst verkligen må bra av att stå så mycket på box? Någon som vet något om forskning på ämnet, dvs vilka konsekvenser det får för hästar att stå still så pass mycket? Vad tycker ni är acceptabel tid per dygn då hästen får chans att röra sig fritt i alla gångarter?
 
Nej en häst mår inte bra av att stå stilla så mycket. Acceptabel hagtid för mig är 14 timmar som minimum. Inte mindre än så, då får det vara storm som riskerar att skada hästarna eller att hästarna behöver stå inne pga skada/sjukdom.


https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm

https://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80001074/Slutrapport.08.hästuppfödning.Bollerup.pdf

https://stud.epsilon.slu.se/13160/1/fors-jadin_s_wännman_kvantena_f_180228.pdf
 
Jag har också funderat mkt på hållbarheten om de står inne mycket.
Tex har jag läst om flera elitryttare som rider en timme på fm och sen går hästen i skrittmaskin på em eller promenad.
Ibland går hästen inte alls i hage eller bara någon/ett par timmar....
Min tanke är att varken häst eller människa har en kropp som mår bra av att vara så mkt still...?
 
Läste just på en blogg om en dressyrryttare som hade sin häst ute i hagen ”förmiddag eller eftermiddag” pga brist på hagar och skaderisken det innebar att ha hästen tillsammans med andra. Det fick mig att fundera på vad som egentligen är acceptabel hagtid? Jag tycker att det låter helt extremt lite! Kan en häst verkligen må bra av att stå så mycket på box? Någon som vet något om forskning på ämnet, dvs vilka konsekvenser det får för hästar att stå still så pass mycket? Vad tycker ni är acceptabel tid per dygn då hästen får chans att röra sig fritt i alla gångarter?

Om hästen enbart står på box resten av tiden, så är troligen hagtiden för lite.

Om hästen aktiveras på annat sätt under övrig tid (istället för hage), så behöver inte hagtiden alls vara för lite.
 
Jag har insett vansinnet med för mycket tid på box efter några år på lösdrift. Jag skulle tycka att det maximala på box skulle vara 4-6h, men det är ju praktiskt väldigt svårt.
 
Nu har jag min häst på lösdrift, men om jag inte hade det är acceptabel tid minst tio timmar, då tänker jag ut åtta och in sex. Efter det aktiverar jag hästen.
 
Min ponny går nu på vintern ute från ungefär 8:00 till ca 16:00-17:00. :heart Förra stallet tog ut hästarna ca 09:30 och tog in sina 14:00.. :o
 
Läste just på en blogg om en dressyrryttare som hade sin häst ute i hagen ”förmiddag eller eftermiddag” pga brist på hagar och skaderisken det innebar att ha hästen tillsammans med andra. Det fick mig att fundera på vad som egentligen är acceptabel hagtid? Jag tycker att det låter helt extremt lite! Kan en häst verkligen må bra av att stå så mycket på box? Någon som vet något om forskning på ämnet, dvs vilka konsekvenser det får för hästar att stå still så pass mycket? Vad tycker ni är acceptabel tid per dygn då hästen får chans att röra sig fritt i alla gångarter?

Förr när jag hade häst på egen gård gick de ut 06:00 och in 18:00 vintertid. Sommartid var de ute till 22:00.

Nu när jag haft häst på lösdrift sen 2008 tycker jag synd om hur mina hästar hade det förr... Men jag skulle vid speciella situationer kunna stå ut med 12 timmars hagtid. Dock göra allt för att så snart det går återgå till lösdrift.
 
Vi har ca 12 h ute hos oss.

När jag är där kväll och rider andras hästar får min tjej vara ute några timmar längre. Sambons häst vill inte vara ute själv.

Jag letar lite försiktigt efter en lösdrift som kan tillgodose båda hästarnas behov, men återstår att se om jag hittar någon.

Mindre tid ute än 12 h (om det inte är riktigt dåligt väder) känns som en omöjlighet för mig. Dom är ju ändå hästar.
 
Jag har i eget haft ute allt från 24 h per dygn till 8 h. Och insett att individen är avhörande och många individer accepterar och mår bra även med kortare utevistelse. Kan jag välja så 12 h iaf. Men då i bra hagar. I en platt hage utan skydd kan en viss individ tycka 8 h är alldeles tillräckligt, och en annan vill inte vara ute alls i sådan hage och dåligt väder.

Så. Optimalt iaf 12 h men utifrån individ och förutsättningar kan jag utan problem acceptera mindre tid så länge individen mår bra.

Min gick på lösdrift och fick sen månaders boxvila. Sen sjukhage. Hon har gått från att vara ute nöjd i alla väder till att kräva att hon får komma in vid dåligt väder. Och tror jag det - hur kul är det stå i en sjukhage och stå och glo i snöstorm. När man kan stå inne och stå och glo utan dåligt väder.

Har nyss flyttat henne (av andra anledningar) från stall med 12-14 h ute till stall med 8 h ute. Jag tycket det är väl kort utevistelse men gissar att hon tycker att matte ÄNTLIGEN fattat...
 
För ca 20 år sedan arbetade jag i ett stall där majoriteten av hästarna gick ute i 2-timmarspass. De flesta av hästarna gick även med enbart en kompis i hagen. Vissa av hästarna hade turen att få vara ute i hagen under natten i stället och fick därmed ytterligare tid. Hingstarna fick 1 timma vardera på morgonen ensamma i varsin hage. Dessa hästar fungerade bra i ridning och hantering men det är sanslöst lite tid.

Är det upp till mig så ser jag gärna lösdrift men är det inte möjligt av olika anledningar så helt enkelt så mycket som möjligt. Är det ner under 8-10 timmar börjar det bli för lite. Sen handlar det naturligtvis med om individer och hur olika hästar hanterar det.
 
Ni som har hästarna ute 12 timmar. Rider ni under hagtid eller före/efter? Jag är ofta sist i stallet vid 20-22 och funderar på när folk rider om hästen är i hagen 8-20.
 
Där jag har stått med H.H har det varit allt mellan 8-12 h hagtid. Under 8 h skulle jag inte acceptera, men att runt 8-10 h som det oftast varit, funkat väldigt bra för H.H, så det har jag inga invändningar emot. :up:
 
Det är mer regel än undantag i mina trakter att hästarna är ute max 8 tim. Många tävlingsstall med små hagar där hästarna går själva. 🙄😏 Vanligaste utetiden är ca 8-17 och på vintern 8-15 typ.
Vet att i många större tävlingsstall är hästarna ute mindre än så. Kolla på t.ex Lotta Haid-Bondegaard som inte hade Triviant ute alls först och Lina Dolk som promenerar hästarna istället för hagtid för hon har för lite hagmark. Biggles gick väl inte i hage alls nästa för han var så vild då.
Har haft flera av mina hästar på lösdrift och gillar det men det måste vara en välfungerande lösdrift då. Nu står jag på stall och vi har hästarna ute ca 7-20 minst nu på vintern. Kommer in tidigare vid riktigt dåligt väder bara. Från maj till september är de ute dygnet runt. Känns okej för mig.
 
Ni som har hästarna ute 12 timmar. Rider ni under hagtid eller före/efter? Jag är ofta sist i stallet vid 20-22 och funderar på när folk rider om hästen är i hagen 8-20.

Mina går ute typ 05.00 till 20-21.00, ibland rider jag på morgonen och då åker inte den hästen ut (undantag om det är en unghäst som ska till ridhus, då tar jag ut i hage innan och tar in innan vi åker) och rider jag senare på dagen tar jag in hästen och sedan ut med den igen.
 
Ni som har hästarna ute 12 timmar. Rider ni under hagtid eller före/efter? Jag är ofta sist i stallet vid 20-22 och funderar på när folk rider om hästen är i hagen 8-20.
När jag hade uppstallat red jag mellan 10-17 oftast och hästen gick ut i hagen efter ridturen. Då var dom ute cirka 07-22.
 
Ni som har hästarna ute 12 timmar. Rider ni under hagtid eller före/efter? Jag är ofta sist i stallet vid 20-22 och funderar på när folk rider om hästen är i hagen 8-20.
Det går ju att ta in hästarna för ridning och sedan släppa ut dem igen. Hagtiden måste ju inte vara sammanhängande. Jag rider dagtid. Hästarna är då ifrån hagen ca 2 timmar. De går ut senast kl 6 och in tidigast 22.
 
Ni som har hästarna ute 12 timmar. Rider ni under hagtid eller före/efter? Jag är ofta sist i stallet vid 20-22 och funderar på när folk rider om hästen är i hagen 8-20.

Under hagtid har jag oftast ridit när jag haft 12 h. Ridit och sen släppt ut. Sen beror det ju på hur timmarna förläggs, 06-18 ger ju utmärkt utrymme rida efter.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 547
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp