Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

*kl*

Är det kommentaren som Lychantrope skrev till mej det disskuteras om??

I så fall kan jag kan säga så här visst skär det i hjärtat att höra en sådan kommentar. MEN hon har sett mej på bild bara på bild. Och alla som sett mej rida IRL har inte sagt ett dugg om att jag e för fet för min häst och att jag rider som en kratta. Därför lyssnar jag på dom som sett mej rida i verkligeheten. Och tar de flesta buke kommentarer med en nypa salt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

I tidningen Ridsport presenterades för ett par år sedan en mycket noggrann forskning där hästar fått springa på löpband, EKG mätts mm mm för att fastslå slitaget vid vikt (ryttare) och vart viktgränsen gick där slitaget ökade på hästen.

Kommer inte ihåg alla exakta siffror, men jag minns en siffra! Det var att 70 kg ryttare kan regelbundet rida på 450 kg häst utan att det är skadligt! I stallet där mina hästar då bodde hade stallägaren en fullblodsgaloppör som tävlade. Hon visste hästens exakta vikt vilken var just 450 kg och mankhöjden var någonstans runt 155 cm hög.

I allafall så kullkastar de vetenskapliga mätningarna väldigt mångas inställning till vad som är för tung ryttare till deras häst! ;)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Om man inte är tjock för att man ätit mer än kroppen behöver, vad blev man då tjock av?

Sjukdom? Jag har en mycket kär kompis som har så nära noll man kan komma i ämnesomsättning. Läkarna får ingen fason på det hela, det har pågått i flera år. Hon har fått skarpa tillsägelser av läkarna att hon inte får börja svälta sig, hon SKA äta normalt! Normalt = det näringsintag som hon om hon var frisk skulle gå ner alla extrakilon hon har med.

Nu tror jag inte alla överviktiga är sjuka, men det kan vara nog så svårt att gå ner ändå! Jag har alltid varit en sådan som kunnat vräka i mig vad som helst i en så stor mängd jag haft lust med. I hela mitt liv.
Ungefär samtidigt som min mens började försöka ta kål på mig rent fysiskt när jag fyllde 40 och jag fick en ordentligt press på mitt jobb så gick jag upp i vikt i ren racerfart! :crazy:
Jag har fått ställa om hela mitt matintag, men det har givetvis tagit en period att se vad som fungerar!
Jag uppfattades inte som tjock av omgivningen ens när jag vägde som mest, men jag visste själv att jag vägde för mycket för att må bra.

Så det är inte lätt alla gånger att hålla vikten!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nakenridkort?! :o :eek:

Å jag som precis tänkte slänga in ett par bilder på mig och min ponny..


Eller ähhh..
Ni får de ändå..Jag både lång (174 cm) och tung ( :o ),min 'ponny' är slutmätt till 147,5 cm i mkh. Det är ett Tinker/IC-sto som går i avel,och bilderna är tagna för ett par år sen och att hon där rids på pelham är för tat hon hade en period med många brallar just då,så man ville kunna få upp det där huvudet som hon bara röck ner mellan frambenen och avgick..
Numera rids hon mest av barn eller min dotter när hon rids,hon får nu ett viloår så hon ska "sparkas igång" lite mera nu.. :love:

HPIM1838.jpg


HPIM1840.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Vi väntar tills nästa sommar då :) och hoppas alla har glömt det..
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jättefin. Det var tinker jag red på när jag började igen som vuxen. De är så snygga!
Men jag fick ju mitt kallblod till slut iaf. Hon är ganska söt hon med :love:

29473201.jpg



Kan det vara Gnesta-trakten med allt vatten i bakgrunden?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Du anar inte vad det värmer att höra det, du förgyllde precis min kväll kan jag lova :)
Som jag har kämpat, gråtit och svurit över denna häst. Folk har tillomed sagt till mig att ta bort honom innan han tar död på någon. Men jag är himlans glad över att jag kämpat och framförallt för att jag har en helt underbar vän som har hjälpt mig de dagar han har varit på sitt värsta humör. Hade aldrig rett ut honom utan henne.

I övrigt tkr jag inte att någon i denna tråden ser ut som att de skulle ha hästar som går på knäna pga ryttarens vikt. Jätteskönt att höra när folk faktiskt är måna om sina djur och är noga med att kolla så att hästen kan bära en utan att fara illa av det. Inte så lätt att bli av med dom där kg alltid
 
Sv: Hästägare/övervikt

Fenomenet att det ska börja gnällas över saker man påpekat man vet om, det är typiskt Bukediskussion tycker jag! Det är väl många som mår bra av att slå sig för bröstet och visa att de kan gissar jag! ;)

Likaså om man startar en tråd om hjälptyglar och påpekar att man inte vill ha inlägg som försöker såga fenomenet hjälptyglar helt, så ska lik förb minst en börja bräka om hur fel det är med hjälptyglar! :D

Ja, det är ju så! Uppenbarligen mår man bra över att kunna "skryta" om sin kunskap i påpekandet att sadeln är för liten.. -Surprise! Jag vet det också!

Så här såg vi iallafall ut en gång i tiden, ägde honom mellan 2004-2007, bilden är tagen i nov-06. Jag 173 cm och drygt 90 kilo, pålle 163 cm..

6451438.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag hade aldrig kunnat gissa att du vägde 90 kilo där!!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag bestämde mig den 20 Juli i år.
Jag rider inte särskilt ofta, men då hade jag ridit en ganska intensiv period och kände att jag var tvungen att göra nåt åt min vikt.

Jag tycker att man blir väldigt begränsad som överviktig ryttare. Speciellt jag, lagrade, som många andra en hel del fett på låren vilket medförde att jag faktiskt inte kom ner på hästen på samma sätt som om jag hade haft mer platta lår.
Det ÄR ingen fördel att sitta "ovanpå", hela sitsen fallerar. Och ja, man BLIR klumpigare helt klart.

Den 20 Juli vägde jag 74 kilo. Har aldrig någonsin vägt så mycket.
Nu drygt två månader senare väger jag 58 kilo! :banana:
De sista kilona tänkte jag träna bort!

Den enda nackdelen är att man helt plötsligt kan bli öm i sittbenen när man rider! ;)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nej, du behöver absolut inte be om ursäkt för att du har åsikter, men jag tycker helt klart att du ska be om ursäkt för ditt klumpiga sätt att uttrycka dig på. Man säger inte som du gjorde till någon, det är kränkande och du har absolut ingen rättighet att uttala dig om någon annan på det sättet! Som jag skrev tidigare, man kan och får ha egna åsikter och man kan vara ärlig mot en person, men man slänger inte ur sig det på det sättet du gjorde. Punkt.
Du kanske inte gör det men jag jag gör det när jag anser att jag vill.
Hur skulle jag skrivit det då?
"Du är på tok för stor för din häst och rider den (på bilderna) på ett sätt som kommer skada den för livet"? Är det bättre?

Likaså om man startar en tråd om hjälptyglar och påpekar att man inte vill ha inlägg som försöker såga fenomenet hjälptyglar helt, så ska lik förb minst en börja bräka om hur fel det är med hjälptyglar! :D
Men det är väl för att många vill hästens bästa.
Ser jag någon rida med pessoa säger jag till, som exempel.

*kl*

Är det kommentaren som Lychantrope skrev till mej det disskuteras om??

I så fall kan jag kan säga så här visst skär det i hjärtat att höra en sådan kommentar. MEN hon har sett mej på bild bara på bild. Och alla som sett mej rida IRL har inte sagt ett dugg om att jag e för fet för min häst och att jag rider som en kratta. Därför lyssnar jag på dom som sett mej rida i verkligeheten. Och tar de flesta buke kommentarer med en nypa salt.
På ett forum som detta kan man ju bara bedöma det man ser, det kanske är jätteannorlunda IRL, vilket jag hoppas! Jag hoppas iaf du är medveten om att det inte är okej att rida så som det såg ut på bilderna, och att det inte heller är så du rider. Dock tycker jag du borde träna ner din vikt innan du sätter dig på hästen.....

Sedan är det väl så att människor IRL inte vågar säga vad de tycker och tänker, särskilt inte till vänner som de inte vill såra.

Kommer inte ihåg alla exakta siffror, men jag minns en siffra! Det var att 70 kg ryttare kan regelbundet rida på 450 kg häst utan att det är skadligt! I stallet där mina hästar då bodde hade stallägaren en fullblodsgaloppör som tävlade. Hon visste hästens exakta vikt vilken var just 450 kg och mankhöjden var någonstans runt 155 cm hög.
Men 70 kg är väl knappast jättetungt? :o
Min quarter väger ungefär 450 kg.

Jag hade aldrig kunnat gissa att du vägde 90 kilo där!!
Inte jag heller!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Varit stenhård och räknat kalorier!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp