Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Varför lägga sig i vad andra har för utrustning på hästen? Det finns fler rätt sätt, låt medhästmänniskorna få förtroendet att själva veta vad som deras häst funkar på för utrustning! Då man ju ytterst sällan känner till hästen de har, dess egenskaper, hur de är skapta osv.

70 kg anses av många jag träffat på som en alldeles för hög vikt på en rejäl D-ponny! Fler D-ponnyer jag träffat på väger drygt 400 kg, men många anser 70 kg på dem är alldeles för mycket!
 
Sv: Hästägare/övervikt

* räcker upp handen *
Jag vill gärna ha din kalorilista!

Jag kom att tänka på din goda äppelpaj, nog måste du väl unna dig en liiiten bit sådan ibland? ;)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Den sidan var bra! Tack!

Sidan som Strindlund länkade till är bra. Jag har en liten bok från Må Bra, och deras länkar kommer man bara åt om man är medlem i deras viktklubb.

Jag äter INGA pajer :p. För att jag ska bli av med min övervikt en gång för alla så har jag slutat helt och hållet med godis och kaffebröd!!

Det är dock ingen uppoffring eftersom jag inte ens är godissugen. Min bild av mig själv som normalviktig lockar i högre grad än onyttigt godis :D

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

KL: En del kommentarer får mig att undra hur kavalleriet genom århundraden varit en så effektiv vapengren. Hästarna var med dagens mått små, men orkade ändå bära vuxna män plus utrustning. Nog för att de slet ont, men de blev inte blockhalta eller ryggömma. :devil:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Bara allmänt nyfiken, vet du hållbarheten på dom hästarna? Hur länge dom höll innan dom fick byta ut dom? Hade vart kul att veta hur dom höll, dom borde ju vart väldigt noga med hästarna.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Enligt denna modell bränner man mer energi på att handla, kratta gräsmattan, ta en rask promenad och att golfa om man inte tar golfbilen.... Har jag missat något? Jag kan kratta, simma och handla i timmar utan några större men, men efter en halvtimmes riktig ridning är jag helt slut..? Eller är det promenadridning som menas?

Det beror nog på vad dom menar med ridning, skritta runt i skogen eller åka häst är ju inte direkt ansträngande. Tror inte dom menar dressyrpass. Men det är konstigt för alla sånna där man kan se hur man förbränner när man rider så förbränner man i princip ingenting. Svårt att veta vad dom menar.
 
Sv: Hästägare/övervikt

På ett forum som detta kan man ju bara bedöma det man ser, det kanske är jätteannorlunda IRL, vilket jag hoppas! Jag hoppas iaf du är medveten om att det inte är okej att rida så som det såg ut på bilderna, och att det inte heller är så du rider. Dock tycker jag du borde träna ner din vikt innan du sätter dig på hästen.....

Sedan är det väl så att människor IRL inte vågar säga vad de tycker och tänker, särskilt inte till vänner som de inte vill såra.

Jag tror nog mina kompisar skulle säga till mej om min pålle led av mina kilon...

Jag rider min pålle som jag tycker...mår han dåligt av det så rider jag inte...och han har inte visat minsta tecken på att må dåligt av att ha mig på ryggen. Sen har jag två medryttare som hjälper mej med honom så jag rider inte honom varje dag. Och sen tömkör,kör och gör mycket från marken också.

Fast egentligen varför ska jag behöva förklara det för dej? Du har inte så mycket med det att göra egentligen.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Bara allmänt nyfiken, vet du hållbarheten på dom hästarna? Hur länge dom höll innan dom fick byta ut dom? Hade vart kul att veta hur dom höll, dom borde ju vart väldigt noga med hästarna.

Brandklipparen (Karl XI's och Karl XII's häst) ska enligt legenden levt till den var 47 år och deltagit i många slag. Men sanningshalten i den legenden vet ingen.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Hästar dog i en fasansfull utsträckning under krig, av svält, sjukdomar, stridsskador, andra skador som inte kunde behandlas... Men det hände aldrig att ett kavalleriförband blev stående för att hästarna inte orkade bära sådär 100 kg ryttare och utrustning. ;)

Man var generellt sett oerhört mån om hästarna eftersom de var både transportmedel och attackvapen. 1900-talets svenska kavalleri hade regeln att man först såg till sin häst, sedan sig själv, och stamhästarna hade definitivt högre status än sina värnpliktiga ryttare! Något liknande har säkert gällt i de flessta, om inte alla, armeer. Att inte sköta sin häst vore som att slarva med vapenvården.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Gustav II Adolfs Streiff finns uppstoppad. Nu var han lite större i verkligheten, men inte mer än D-ponny, och ganska ädel. Med andra ord en typisk officershäst från 1600-talet. Kungen var som bekant fläskig, förlåt, tämligen fet.;)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Kl
Här kan jag dyka in, då jag är ganska kraftig.
Här väger jag runt 90 kg.
29130669.jpg


Nu är tyvärr gumman skadad och har vila till slutet av okt då hon ska börja sättas igång igen, så nu är även hon super tjock.
Både hon och jag får gå ned i vikt i vinter tillsammans.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Varför lägga sig i vad andra har för utrustning på hästen? Det finns fler rätt sätt, låt medhästmänniskorna få förtroendet att själva veta vad som deras häst funkar på för utrustning! Då man ju ytterst sällan känner till hästen de har, dess egenskaper, hur de är skapta osv.
Fast ser man en bild med en alldeles för smal sadel som ligger på bogarna, eller ett pessoabett, eller en för hårt spänd hjälptygel, så tycker jag man har rätt att säga det. Ägaren kanske inte vet?

KL: En del kommentarer får mig att undra hur kavalleriet genom århundraden varit en så effektiv vapengren. Hästarna var med dagens mått små, men orkade ändå bära vuxna män plus utrustning. Nog för att de slet ont, men de blev inte blockhalta eller ryggömma. :devil:
Dels tror jag att aveln har förändrats mycket.
Hållbarheten på dagens tävlingshästar är ju inte den bästa direkt..
 
Sv: Hästägare/övervikt

Va !

Maxvikt 60 kg på ett halvblod ?
Det blir nog svårt att fylla vuxengrupperna då med tanke på att medelängden för kvinnor är ca. 168 cm i det här landet. Och männen som bara i undantagsfall väger mindre än 60 kg var/är väl helt chanslösa på att ta sig en ridtur.
Nog för att man ska vara rädd om sina hästar men någon måtta borde det väl ändå vara. Även ett litet och nätt halvblod borde väl kunna bära mer än 60 kg, eller ?
 
Sv: Hästägare/övervikt

För mig handlar det inte om vikt först och främst utan om ryttarens ridegenskaper. Är det 60 kilo obalanserad ryttare som skumpar runt och sliter hästen i munnen, eller är det 60 kilo välbalanserad och rutinerad ryttare som rider hästen i en bra form? Där är vikten inte ens jämförbar.

MEN någonstans tror jag att övervikten börjar påverka ridningen negativt.
En man som är 1.90 lång och väger 90 kilo har sin vikt välfördelad över kroppen, proportioneligt. Men en kvinna på 1.60 som väger 90 kilo kan omöjligt vara lika balanserad. Faktiskt. En såpass person hade jag inte släppt upp på min häst. Det handlar inte om den faktiskta vikten där, eller ridkunskapen heller för den delen. För även om personen KAN rida så anser jag att man med den övervikten omöjligt kan utnyttja sina kunskaper på ett bra och välbalanserat sätt.

Jämför tex. om man varit elitgymnast men sedan lagt på sig 50 extra kilon. Kunskapen går ju inte förlorad, men förmågan att utöva gymnastik på samma sätt som tidigare.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu hoppar jag in väldigt off topic här men ville bara säga starkt jobbat som gått ner så mycket!! Inte alla som klarar det :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Listan på hur mkt. man bränner visar ju att ridning och promenad båda hade 220 kalorier i förbränning. Och jag som tycker att jag blir mkt. tröttare när jag gått promenad med hästen än då jag ridit. Eller 275 om man gick snabbare. Men det är ju inte så att man kollar klockan och antal kilometer man går, hur ska man veta hur mkt. man har gått per kilometer? Nått tips?
 
Sv: Hästägare/övervikt

Fast ser man en bild med en alldeles för smal sadel som ligger på bogarna, eller ett pessoabett, eller en för hårt spänd hjälptygel, så tycker jag man har rätt att säga det. Ägaren kanske inte vet?

Grejen är att man kan tro det eller ej säga saker på ett snällt sätt, utan att trycka ner och dumförklara människan totalt. Man kan faktiskt det. Man kan faktsikt vara trevlig och hjälpa folk på ett bra sätt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Listan på hur mkt. man bränner visar ju att ridning och promenad båda hade 220 kalorier i förbränning. Och jag som tycker att jag blir mkt. tröttare när jag gått promenad med hästen än då jag ridit. Eller 275 om man gick snabbare. Men det är ju inte så att man kollar klockan och antal kilometer man går, hur ska man veta hur mkt. man har gått per kilometer? Nått tips?

Enligt min viktklubb så förbränner man följande under 50 minuter:

Lätt promenad - 170 kalorier
Medel promenad - 450 kalorier
Tuff promenad - 530 kalorier

Ridning - 530 kalorier (ett normalt ridpass i alla gångarter).

OBS! Olika människor kan förbränna olika under ovanstående pass, men det är något att jämföra med i alla fall.

30 min ordentlig ridning motsvarar också 6000 steg.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp