Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

*kl*

Är det kommentaren som Lychantrope skrev till mej det disskuteras om??

I så fall kan jag kan säga så här visst skär det i hjärtat att höra en sådan kommentar. MEN hon har sett mej på bild bara på bild. Och alla som sett mej rida IRL har inte sagt ett dugg om att jag e för fet för min häst och att jag rider som en kratta. Därför lyssnar jag på dom som sett mej rida i verkligeheten. Och tar de flesta buke kommentarer med en nypa salt.


Ja det är den kommentaren.

Och jag är väldigt glad över att du tar kommentaren så. Kämpa på med vikten och din söte lille gule... för visst är det så att även om man har några överflödskilon (eller som i mitt fall rätt många) så kan man rida om man gör det med vett och sans och på rätt häst!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag tycker att man blir väldigt begränsad som överviktig ryttare. Speciellt jag, lagrade, som många andra en hel del fett på låren vilket medförde att jag faktiskt inte kom ner på hästen på samma sätt som om jag hade haft mer platta lår.
Det ÄR ingen fördel att sitta "ovanpå", hela sitsen fallerar. Och ja, man BLIR klumpigare helt klart.

Ja det är en klar fördel att komma ned i sadeln ordentligt, att kunna komma åt hästen på ett bra sätt! Och att inte ständigt oroa sig för att man är för tung också!!!

När man är tung är man ju alltid så himla orolig över att ha lite lite dålig balans eller på annat sätt göra att hästen inte orkar ordentligt.



Den 20 Juli vägde jag 74 kilo. Har aldrig någonsin vägt så mycket.
Nu drygt två månader senare väger jag 58 kilo! :banana:
De sista kilona tänkte jag träna bort!

Den enda nackdelen är att man helt plötsligt kan bli öm i sittbenen när man rider! ;)

Klart imponerande Tornblomma!

Och det där med sittbenen får man väl helt enkelt ta!!!

:bow:
 
Sv: Hästägare/övervikt

KL*
Till vissa, ni bör veta vilka ni är:
Jag tycker det är så himla tråkigt att den här tråden fick en så trist ton och att vissa människor alltid MÅSTE uttrycka sina åsikter och tankar, oavsett hur mycket de sårar måltavlan eller upprör andra människor.
Visst, alla har rätt till en åsikt men ibland kanske man bara - ursäkta uttrycket - ska knipa käft. Alternativt lägga fram det på ett vänligt sätt och istället för att trycka ned, såra och knäcka folk - så uppmuntra, förklara och stötta dem i rätt riktning.
Att påpeka det uppenbara är bara onödigt, som någon skrev - det finns ingen överviktig som inte är medveten om sin övervikt. :grin:

Till övriga - härliga, positiva och modiga människor:

Jag har sett massor av ekipage här som trots lite extra kilon här och där ser så otroligt mycket mer harmoniska ut än många ekipage där ryttaren varit "normalviktig".

Kämpa på! :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

kl

Tornblomma, otroligt imponerande! Men det är ingen svältdiet du gått på hoppas jag?

För övrigt så ser jag att det efterfrågas mer övningar som man kan utföra för att få lite extra motion, det är toppen, men jag tror att det främsta ligger i vilka kostvanor man har. Jag skulle antagligen ha gått ner ganska mycket i vikt under den period som jag nu ridit och aktiverat mig så mycket, om det inte berodde på all skit jag stoppar i munnen. Det är fruktansvärt svårt att bryta vanorna, men på något sätt måste det gå..
 
Sv: Hästägare/övervikt

kl

Tornblomma, otroligt imponerande! Men det är ingen svältdiet du gått på hoppas jag?

För övrigt så ser jag att det efterfrågas mer övningar som man kan utföra för att få lite extra motion, det är toppen, men jag tror att det främsta ligger i vilka kostvanor man har. Jag skulle antagligen ha gått ner ganska mycket i vikt under den period som jag nu ridit och aktiverat mig så mycket, om det inte berodde på all skit jag stoppar i munnen. Det är fruktansvärt svårt att bryta vanorna, men på något sätt måste det gå..

Om man väljer att stopp RÄTT saker i munnen - alltså BRA mat. Så är det rätt mycket mängd mat man ska få i sig.

Jag stoppar i mig cirka 1200 kalorier per dag - äter frukost, mellanmål, lagad lunch, mellanmål, lagad middag. Har fullt sjå att hinna få i mig all mat :D.

Däremot har jag inget som helst utrymme kalorimässigt för någon chockladkaka, bulle osv. Är mer intresserad av få äta MAT, så jag skippar gladeligen att stoppa skärpmaten i munnen.

Någon som är intresserad av att få veta hur mycket kalorier det är i saker och ting? Jag har en hel lista :angel:

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Där har jag varit på marknad en gång :)
Det var väldigt likt ett ställe här men jag kunde inte placera hästen. Den hade man kommit ihåg.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Någon som är intresserad av att få veta hur mycket kalorier det är i saker och ting? Jag har en hel lista :angel:

/Lizzie

Vågar man det? :)

Jag är också mer intresserad av mat än godis och bullar.
Har också en förmåga att skippa frukost och lunch så när jag väl ska äta så är jag vrålungrig.
Då blir det mer på tallriken för att man KÄNNER sig så hungrig och sen äter man upp fast man är mätt innan tallriken är tom.
Dock sista veckorna har jag tagit mindre portioner och när jag blir mätt så får katterna resten.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nej men jag har hållit ner kalorierna rejält. Brukar äta runt 1000 kcal per dag eller strax däröver.
Det händer att jag äter skräpmat och godis men då straffar det sig med att jag får gå hungrig och man inser i längden att det lönar sig att äta "smart" ;)

Jag tror precis som folk poängterat här att det är oerhört svårt att "träna" bort övervikt. Man måste lägga om kosten och det är bra att hålla koll på kalorierna så man ser hur pass mkt man får i sig.
Ska man träna så mycket att man kan "äta vad man vill" så måste man nog träna på elitnivå och det vågar jag nog säga att ingen överviktig orkar med... Dessutom så är det få elitidrottare som äter "vad de vill" ändå men det är ju en annan historia ;)
Däremot är det ju bra att promenera mycket tex. i vardagen! Att röra på sig är ju aldrig fel, men jag ser det som en bra bonus! :laugh:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Vågar man det? :)

Jag är också mer intresserad av mat än godis och bullar.
Har också en förmåga att skippa frukost och lunch så när jag väl ska äta så är jag vrålungrig.
Då blir det mer på tallriken för att man KÄNNER sig så hungrig och sen äter man upp fast man är mätt innan tallriken är tom.
Dock sista veckorna har jag tagit mindre portioner och när jag blir mätt så får katterna resten.

Aja baja! INTE skippa frukost och lunch!!! Hur ska du få energi till få kroppen att jobba om du inte fyller på ordentligt från början!

Bättre att ta en banan än att inte äta alls, om man nu har svårt att få i sig frukost.

Här kommer lite intressanta jämförelser... ;)

Pizza, capricciosa 1056 kal
Pastasallad med kött/korv, vinegrettsås, 480 kal
Banan, 1 st 110 gram, 107 kal
Kokosboll, 1 st, 82 kal
Kanelbulle, 1 st, 65 gram, 220 kal
Cashewnötter, 1 dl 65 gram, 349 kal
Chips, 1 dl 65 gram, 77 kal
Ostbågar, 1 dl 7 gram, 34 kal
Popcorn, micro, 1 dl 3 gram, 12 kal

Så måste man stoppa i sig snacks så är popcorn ett bra alternativ :D

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

En "normal" kanelbulle är inte 220kcal. Det är jag helt säker på.

Jag tycker att det är svårt med listor sådär. Allt beror ju på ingredienserna, vilken ost det är på pizzan, hur stor mängd ost osv osv
Det går inte att göra tabeller sådär.
Mitt tips är att köpa en hushållsvåg och väga själv
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nej men jag har hållit ner kalorierna rejält. Brukar äta runt 1000 kcal per dag eller strax däröver.
Det händer att jag äter skräpmat och godis men då straffar det sig med att jag får gå hungrig och man inser i längden att det lönar sig att äta "smart" ;)

Precis, till sist så värderar man den bra maten högre än skärpmat och godis. Men det gäller att hålla koll på sitt kaloriintag.

Och äter man rätt saker så blir det rätt mycket mat även av "bara" 1000 kalorier.

Jag för matdagbok för att hålla koll. Ibland kan man unna sig lite tomma kalorier, men inte varje dag, utan snarare ytterst sällan ;)

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

En "normal" kanelbulle är inte 220kcal. Det är jag helt säker på.

Jag tycker att det är svårt med listor sådär. Allt beror ju på ingredienserna, vilken ost det är på pizzan, hur stor mängd ost osv osv
Det går inte att göra tabeller sådär.
Mitt tips är att köpa en hushållsvåg och väga själv

Det är Kaloriguiden från Må Bra som jag utgår ifrån. Visst, allra bäst är att väga själv så man exakt vet vad man får i sig.

Vetebullen stämmer säkert, är rätt mycket fett och socker i en normal vetedeg, plus fyllningen. Om du istället bakar själv och använder kesella så får du en magrarare variant.

Pizzan i exemplet är en restaturangpizza - går att göra mycket magrare om man gör den själv.

Men det är i alla fall en god måttstock när man ska göra sitt val över de saker man stoppar i munnen.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Och när det gäller färdigmat så står det ju på paketet hur många kalorier maten innehåller.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

PÅ tal om viktnedgång med mat och träning. Jag äter överlag bra mat, tänker på vad jag stoppar i mig men räknar inte kalorier övht just nu. Jag var medlem i viktklubb tidigare och skulle då äta 1600 kalorier om dagen, åt BRA mat, lagade allt hemma och åt sallad till allt. Och jag säger bara, SHIT vad jobbigt det var att få i sig all mat man skulle äta för att få i sig den mängden kalorier:D Dock la jag aldrig på extra kalorier för träning, för det gick inte ner!

Nu idag tränar jag 4-5 dagar i veckan och vilodagarna tar jag en timmes promenad, äter någorlunda vettigt (läs: lagar maten hemma, kompletterar med frukt och sallad, dock blir det onyttiga dagar emellanåt. OCH jag har bestämt mig för att vara nykter oktober månad ut, mycket för att alkoholen ger en massa onödiga kalorier och träningen man utför ger inget resultat). Jag hoppas på att detta ska ge utdelning, annars får jag ge mig i kast med att räkna kalorier, men ska ge detta en chans först! Jag rider ju inte alls i samma utsträckning som jag gjorde när jag hade egen häst längre.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det såg fint ut tycker jag! Balanserat och fint!
Och det var väl fördelade 90 kg tycker jag, inte jag heller hade gissat på 90 kg!

Men man lurar sig mycket på folks vikt! Minns när jag en gång för flera år sedan stod och diskuterade med en hästmänniska viktgränsen en ridskola hade. De hade en maxvikt på 60 kg (!!) för sina halvblod!
Jag skulle precis öppna munnen och säga att tur jag inte rider där då, med mina 75 kg skulle jag ju få kalla handen. Den jag pratade med hann först med att säga "ja du skulle ju klara dig, du väger väl inte mer än 60?" Ehhh, jag väger 75! :cool:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp