Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Lobell har redan svarat så bra på din fråga så nu ska jag gå och gömma mig i ett hörn och fortsätta följa den här tråden i tystnad.
 
Sv: Hästägare/övervikt

För all del, nog kan ni få ha er tråd ifred.
Förstår fortfarande inte varför just viktfrågor är så till den milda grad känsliga att man inte ens kan läsa utan att förvränga och överdriva det som eventuellt andas annan åsikt.

LIA
 
Sv: Hästägare/övervikt

*KL*
Ger mig väl in i denna tråden... Är 169cm lång och väger ca 100kg...

Hästen är ca 160cm

här kommer bilder på oss


loffs080619033_0001.jpg

Tappar balansen pga trycket i bakkärran, alltså en ögonblicks bild från film

loffs8.jpg


blandat031.jpg

Pigg och spänd på fältet

Smäcker travare på 160cm, kände mig ngt för stor på honom så sålde honom bla pga detta. Vägde ca 90-95kg

DSC00189.jpg


film1.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ja travaren var jättefin efter ett års planlagd träning, halvblods-korsnings stoet jobbar jag för fullt med att få henne att muskla sig bra och vi har en del att hämta ;)

men åter till vikten, jag sätter mig så gott som aldrig på hästar som jag nästan med säkerhet vet att de är för obalanserade eller omusklade för att bära upp min vikt. Det känns liksom inte rätt.

Jag lägger själv upp min dams träning på så sätt att hon inte rids mer än ca 3ggr/vecka, sedan är det longering, löslongering eller tömkörning som fyller upp resten av motionsbehovet.

Kallar inte henne viktbärande, för med en obalanserad ryttare( inte red henne rätt) på ca 50-60kg som provridit i ca 40 min hade hon ont i ryggen i flera dgr.
Kallar inte mig själv toppbalanserad eller att jag rider henne i korrekt form hela tiden, där är mkt att önska, MEN jag vet hur hon ska ridas och vad som triggar igång vad. Har vi båda en dålig dag så sitter jag inte och rider igenom damen ändå utan då får hon antingen vila eller så slänger ja på gjorden med inspänningar så blir det löslongering istället.

Hoppar inte henne själv, dels pga att jag är rädd för det och dels för att jag inte anser mig balanserad nog för detta. Sådant överlåter jag till mindre ryttare samt mer rutinerade.

galopprundor kör vi en del då och då, och jag anser faktist att galoppen inte är en så pass slitsam gångart som traven är.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag tycker iaf att alla kort ser fina ut och önskar att jag oxå kunde rida så.

Att jag inte gärna galopperar är inte för att jag inte tror hästen min orkar, utan för att vi båda är ur kondis och jag är rädd att jag ska vara obalanserad.
Men jag hoppas att jag kommer längre med ridningen när jag blivit av med några kilon och blir starkare i kroppen.
Just nu jobbar jag mest med hållningen då jag gärna säckar ihop när jag slappnar av enligt sambon.
På korten jag lagt ut ser jag ut som en riktig hösäck då inga är egentliga ridkort utan medans jag väntar på att sambon ska bli klar så vi kan rida iväg.
Och jag ser verkligen säckig ut :o
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tänk om jag bara har en stationär dator då :p

(skrev jag med min bärbara i knät)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det finns inte en enda överviktig som inte vet att h-n väger för mycket.
Liksom alla rökare vet att rökning kan leda till stora skador på lungorna.

Ingen av dom har alltså behov av att få det kastat i ansiktet.
Ingen går ner i vikt eller slutar röka av spydiga kommentarer/föraktfulla blickar.

Det handlar ALDRIG om okunskap så ur den synvinkeln vinner man inget med att påpeka sånt som personen mer än väl redan vet..

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Hästägare/övervikt

*KL*

Jag skulle också vilja gå ner några kilo, men mina tidigare "metoder" funkar sådär när jag blivit hästägare måste jag säga... Jag har inte tid att gå ut och gå en timmas promenad varje dag t.ex.
Ibland blir jag ju svettig av att rida och vara i stallet, men för tillfället rider jag mest skritt och travrundor och det blir jag ju inte direkt trött av.

Vad kan man göra i stallet för att öka förbränningen tycker ni?

För att återföra tråden till sin positiva anda så väljer jag att ta upp det här inlägget igen!!!

Tips på saker som ökar förbränningen i stallet är:

Tömkör hästen! Jättebra för hästen, jättebra för dig!

Kliv av och promenera mitt i ridturen - jättebra för hästens ryggmuskler, jättebra för dig!

Erbjud dig att hjälpa till med inkörning av en travare. Jädrar vad man får springa då :D

Försök lära unghingsten att gå "fot". Det slutar förvisso oftast med blåmärken men det är ju en endless mission så man kan hålla på månad ut och månad in om man vill :p

Sopa golvet! Sopa i bra tempo och NOGA! Om man sopar med ambitionen att det inte skall finnas ett skräp kvar någonstans så tar det en bra stund och man hinner få upp pulsen en del!

Gå runt och kolla staket och hagar ofta. Du skapar en säker miljö för dina hästar och du får motion (speciellt på vintern då du får pulsa).

Promenera med hästen! Hästar funkar kanon som "hund" på "hundpromenad" ju. Om man har en häst som är skapligt intränad på att bli ledd vill säga och kan göra det på ett säkert sätt.

Skura taket i stallet. Det är apjobbigt. Speciellt om man väljer att skura hela taket för hand.

Så fyll på listan med bra saker nu!
 
Sv: Hästägare/övervikt

För all del, nog kan ni få ha er tråd ifred.
Förstår fortfarande inte varför just viktfrågor är så till den milda grad känsliga att man inte ens kan läsa utan att förvränga och överdriva det som eventuellt andas annan åsikt.

LIA

Fast det konstiga är ju att det är flera som har svarat och det är INGEN i tråden som har tagit illa upp på DERAS svar, även om de inte gått stick i stäv med egna åsikter? Du kanske skulle ta en titt på dina egna svar istället, och igen begrunda din attityd i dem? :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Försök lära unghingsten att gå "fot". Det slutar förvisso oftast med blåmärken men det är ju en endless mission så man kan hålla på månad ut och månad in om man vill :p

.

:D

Får hålla med om tömkörning, bra aktivitet för både dig och hästen om inte annat :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ett annat bra sätt att öka både puls och svettas är att låna/skaffa en 2 -och en 3-åring som ska hjälpa till med vatten till hagar.

3-åringen är snabb som tusan och går framför så man måste hålla koll på att han inte försvinner ur synhåll, medans 2-åringen sniglar fram och tappar båda skottkärra och vattenflaska plus sätter sig på rumpan var tredje meter.
I mitten går jag med skottkärra med 3 40-liters dunkar och får ömsom springa ikapp 3-åringen och sen springa bak och få upp 2-åringen.
När man sen häller vattnet i badkaret får man jaga den ena som är på väg hem redan och den andra som ska gå in till hästarna och säga hej.

Det som tar i vanliga fall en kvart tar nu över en timme och man är garanterad svettig efteråt.

Sen kan man ha dem i stallet medans man mockar. Medans du mockar ur den ena boxen så slänger en ut all ren halm i stallgången medans den andra häller i betfor i det rena vattnet. När man till slut har fixat till allt så ser man att de varit inne och lagt halm i vattenhinkarna.

29544574.jpg


29544573.jpg


29544576.jpg


29544572.jpg


29544563.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Och det där kallar du...? :crazy:

Men HUR kan du veta att någon annan som DU dömmer inte har det precis som din vän?
Som jag skrev så handlar det om personer som är stammisar när jag jobbade, som oftast varje dag köpte dubbla menyer och samtidigt beklagade sig.

Min vän äter supernyttigt och kämpar så gott hon kan, men det går helt enkelt inte.

Allvarligt, om det inte kommer bättre kommentarer från din mun så tycker jag enbart att du kan hålla din mun stängd. Jag är trött på att se att du fortsätter som du gör, det verkar inte ens som du har någon skam i kroppen som fortsätter helt oberört. Ibland får man faktiskt inse när man skall hålla truten för om JAG hade fått läsa något liknande som var riktat mot mig, då skulle jag antagligen vilja lägga mig ner och dö för ett tag. Du vet inte vilken typ av människa som sitter bakom datorskärmen.. Rätt vad det är så sitter det en psykiskt instabil tjej eller kille som kämpat så länge med livet, men får den skit du slänger i ansiktet på den där tjejen som du gjorde.. Skulle du vilja ha det på ditt samvete? Jag tycker att du ska skämmas, riktigt mycket och länge! Man FÅR ha egna åsikter, men ska man framföra dem så kan man göra det på ett smidigt sätt! Tycker dessutom att det är dags för dig att be om ursäkt och rannsaka dig själv och ditt beteende gentemot andra.
Nej tack, jag skriver vad jag behagar (oftast!).
Om jag skulle vara på tok för tung för min häst och dessutom rida på ett sätt som skadar hästar så skulle jag vilja veta det, även om det gör ont.

Jag ber inte om ursäkt för att jag reagerar på något som ser väldigt illa ut, för hästens skull.

Men när man möter kommentarer som den Lychantrope kastade ur sig så känner man bara förtvivlan. Uppgivenhet. Och en jädra massa ilska.
Som sagt, jag tål inte att se hästar ridas på det viset! :mad:

All ära åt er andra som kämpar med vikten och rider på ett bra sätt.
Det vet jag att många av er gör.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nej, du behöver absolut inte be om ursäkt för att du har åsikter, men jag tycker helt klart att du ska be om ursäkt för ditt klumpiga sätt att uttrycka dig på. Man säger inte som du gjorde till någon, det är kränkande och du har absolut ingen rättighet att uttala dig om någon annan på det sättet! Som jag skrev tidigare, man kan och får ha egna åsikter och man kan vara ärlig mot en person, men man slänger inte ur sig det på det sättet du gjorde. Punkt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Fenomenet att det ska börja gnällas över saker man påpekat man vet om, det är typiskt Bukediskussion tycker jag! Det är väl många som mår bra av att slå sig för bröstet och visa att de kan gissar jag! ;)

Likaså om man startar en tråd om hjälptyglar och påpekar att man inte vill ha inlägg som försöker såga fenomenet hjälptyglar helt, så ska lik förb minst en börja bräka om hur fel det är med hjälptyglar! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 445
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp