Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Sv: Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Nu ska du få några tips:

Min dotter är några år äldre än dig, men hon har i flera år haft ensamt ansvar för grannens kennel då grannen varit iväg. Numera är det flera kennlar i vår närhet som hyr in henne när de t.ex. ska ställa ut utomlands och behöver någon som tar hand om de hundar som är hemma. Ger en hyffsad extrapeng när man går på gymnasiet. Vet du vad de säger? Jo att det är så tryggt att lämna över till henne för man vet att hon gör precis det man säger att hon ska göra på det sätt de sagt. Lyssna, lära och anpassa sig alltså.

Just nu håller en av de mest meriterade kennlarna här i området på och lär upp henne till handler på deras ras så hon kan visa deras hundar. De ska till och med på shoppingrunda och köpa lämplig liten dräkt och skor till dottern så hon matchar deras hundar. Jätteskoj. Samma sak där. Lyssna, lära och anpassa sig.

Under några veckor i september och november kommer vi att ha två extra hundar här på vardagarna. Dotterns ansvar och jobb. En bekant som behöver tillfällig dagisplats några veckor.

Vill man så finns det en hel del småjobb som är lagom när man pluggar. Men det gäller att vara ödmjuk.

Ett bra sätt att få uppdrag är att gå en kurs kurs och visa vad man vill och lära känna hundfolk och få kontakter.

Vuxet folk kan man såga offentligt i diverse forum. Barn kan man faktiskt peppa att tänka vidare och utveckla sig. Man vill ju inte fösa in henne raka vägen ned i tant-träsket. Vem vet vad framtiden bär med sig? OM TIO ÅR kanske hundrastning kan räknas som "hushållsnära tjänster" med RUT-avdrag och just denna tjej kanske blir den första i sverige att driva en egen mobil städ-tvätt-hundrastnings-firma?!

Man vet faktiskt inte vart saker kan sluta men det minsta man kan göra är att vara lite öppen om en femtonåring kommer med en idé...

Nu var det inte frågan om 10 år, utan om att TS är skoltrött och vill passa hundar efter att ha gått ut nian... i en liten lägenhet tillsammans med sin egen hund och med sin mamma som hjälp för att promenera hundarna.

Hade frågan gällt att starta hunddagis i framtiden, efter utbildning, så hade svaren nog sett annorlunda ut. TS har fått många bra tips om vidareutbildning inom hund.

Jag hade tänkt göra detta (eller iallafall gå ut med någon hund i min närhet) för att jag tycker det är kul, inte för att tjäna speciellt mycket pengar. Jag kan säga att jag kommer INTE ta 2000kr i månaden precis utan kanske 500kr i månaden och då varje dag utom helgerna.

Jag kommenterar bara detta eftersom jag just i det här fallet ser det totalt irrelevant hur du hanterar din egen hund. (iom att jag inte skulle lämna bort mina hundar annat än till registrerat företag)

I ditt första inlägg skrev du att du behövde ett jobb eftersom du ville ta paus från skolan. Jag har svarat utifrån det och utgått från att du behövde någon form av lön. 500 kr i månaden är inte mycket, det klarar du inte att fodra och försäkra hunden med, än mindre om du har häst (vilket jag inte vet om du har iofs). Dessutom vill man alltid ha lite fickpengar.

Jag håller med din mormor, det är dags att du lär dig ta hand om dina pengar och att sköta ekonomin för djuren själv. Det kommer du ha mycket nytta av när du väl öppnar ditt hunddagis om det är vad du vill göra i framtiden. Jag tjatade om en egen hund när jag var 15, men min käre far satte sig ner med mig och hjälpte mig räkna ut vad det skulle kosta varje månad. På min månadspeng hade jag inte möjlighet att ha hund, och fick alltså nöja mig med familjens hund. Det är jag tacksam för i dag, trots att jag föddes i slutet av 70-talet snarare än att leva kvar där ;).

Vissa av er är precis som min mormor, hon tycker si och så och vet inte när hon snackar för högt.
Hon tycker att jag ska köpa min egna dator, att jag ska köpa ALLA ridutrustning själv och även hundens mat, veterinärvård och "ta hand om mina pengar". Alltså ni lever på 70-talet!!

Jag vill inte gå kurser med min hund eftersom jag anser att de flesta på bruksklubbar är precis som de flesta av er, alltså totala idioter!

Ni vet inte ALLS hur jag går med min hund eller hur jag hanterar henne, bara utifrån det jag har skrivit för typ en månad sedan och det var överdrivet kan jag tillägga. Det är otroligt hur LÄTTRETLIGA ni är egentligen!

Det är inte alls säkert att jag kommer ha några fler hundar härhemma och du som fick för dig att din hund skulle träffa "den aggressiva" så skulle jag SÅKLART INTE SLÄPPA IHOP EN HUND MED EN AGRESSIV! Hur blond är du egentligen?

Jag hade tänkt göra detta (eller iallafall gå ut med någon hund i min närhet) för att jag tycker det är kul, inte för att tjäna speciellt mycket pengar. Jag kan säga att jag kommer INTE ta 2000kr i månaden precis utan kanske 500kr i månaden och då varje dag utom helgerna.

Jag litar på min hund till 90% (utom när man har henne lös för hon kan sticka fram till andra hundar om de kommer "för nära"), hon kan "tetas" med mindre hundar men även med större och efter några minuter så lugnar hon ner sig.

Jag tycker såklart det är viktigt att man först träffas med din hund, går en runda och sen att den kanske får träffa min eller gången efter, så kanske vi går en runda med båda hundarna, släpper dem i en rastgård osv. så vi ser att det går bra.

Vi har 5min gåavstånd till närmsta veterinär (näst närmsta är på ca 8min gå avstånd).

"Som man ropar får man svar..."
Tagga ner lite, du gör bara bort dig.

Om du nu skulle starta verksamhet med flera hundar att passa/promenera/ha ansvar för på dagarna, så undrar jag några saker:
- Kan du möta den enskilda hundens behov av aktivering, motion, stimulans samtidigt som du tar hand om de andra?
- Vissa hundar kan bli helt hysteriska om de inte får den stimulans och motion de behöver - och att ha en sådan hund tillsammans med andra på en sådan liten yta, när man själv är minderårig och inte är ägare till hundarna - hur blir det med ansvarsfrågan där?

Alla hundar är individer med olika behov och vissa kräver mer än andra.
- Kan du ta, och följa, varje ägares instruktioner om hur just de vill att du hanterar och motionerar deras hund?

Jag är själv dagmatte/hundvakt åt två små (saknar körkort men är myndig och det är inga problem alls där) och trots att jag i början inte visste mycket mer än hur man håller i kopplet så har det fungerat finfint hela tiden.
Den ena hunden har jag "haft" i 1,5 år och vi har gått kurser i vardagslydnad, kontakt och rallylydnad så vi har lärt oss MASSOR tillsammans.
Den andra har jag haft sedan i våras, och där har jag till en början följt ägarnas instruktioner till punkt och pricka, nu vet jag hur de vill ha det, jag har lärt mig vad hunden mår bra av och hur hon vill ha det och även vi utvecklas tillsammans hela tiden.

Att ha dem samtidigt är heller inga problem trots att de är så olika de bara kan bli.
, dels för att båda ligger och sover när de är inne, och ute så aktiveras de efter sina behov, den ena vill och behöver springa och jobba mentalt, den andra leker och tricktränar jag mest med och det är inga problem att kombinera så att båda får ut så mycket som möjligt och vad som funkar för oss "som team".

Senast ändrad:

<snip>
Jag litar på min hund till 90% (utom när man har henne lös för hon kan sticka fram till andra hundar om de kommer "för nära"), hon kan "tetas" med mindre hundar men även med större och efter några minuter så lugnar hon ner sig.
<snip>

90% ar helt enkelt inte nog. Risken finns att en los hund som "tetas" (retas) med min blir uppaten pa flacken om inte jag ar dar och kan se till att hon backar istallet. Bara tanken att lamna min hund till nagon med den hundsynen:eek:

Bara tanken att lamna min hund till nagon med den hundsynen:eek:

Jag tror iofs inte att det handlar om hundsynen lika mycket, om ens alls, som det faktiskt handlar om mognad. En femtonåring tycker man att man kan det mesta, man vet bättre än gamla stofiler som inte vågar prova nåt nytt (t.ex. CM) och man har egna ideér som ska förändra världen. Så är det för alla tonåringar. Efter några år, och efter 20 år, inser man mer hur mycket man har kvar att lära.

Jag förstår att det är lätt att fastna för CM. Han är otroligt karismatisk, och att behandla hunden så som de själva behandlar varandra är väldigt tilltalande. Däremot måste man ha en viss kunskap, och framförallt erfarenhet, av hundar och av livet självt för att se vad som kan vara bra i hans sätt att hantera hundar, och vad som kan göras på bättre sätt.

Jag har flera böcker av honom för att jag tycker det är intressant att läsa och fundera över, men jag tränar inte mina hundar enligt hans sätt och jag går inte runt och tänker på mig själv som en flockledare - jag är hundägare.

Jag läser många andra hundböcker också och försöker lära mig så mycket jag kan om hundens beteende, utfodring osv. fortfarande - fastän jag har haft egen hund - utan föräldrarna närvarande - i dryga 15 år nu. Jag har hela tiden sedan min första hund använt klicker och klassisk betingning i min träning av hundarna, vilket har passat mig. Andra tycker det är rent skräp och klemande med hunden.

För att utveckla sin syn på hund, eller på vad det kan vara, krävs livserfarenhet och att först veta någotsånär vem man själv är. Att göra det i tonåren går inte, hur gärna man än vill tro det när man är där.

Tråkigt med vuxna tanter som inte vet hur man svarar en ung tjej med framtidsplaner.

Tänk som ni gör med hundarna så kanske ni kommer på vänligare svar som fortfarande är ärliga. :)

Står ni och drar ner förtroendet på era hundar på detta vis med? Nej ni peppar, ger alternativ osv. Hoppas jag?

Det är ju inte konstigt att man ser CM som en gud istället för er om man får så här negativ respons.

Jag hade länge dröm om att starta en "ekologisk gård" där man kunde ha konferenser, min pappa som är affärsman förklarade då alla FÖR OCH NACKDELAR men sågade mig aldrig. När jag insåg allt pappersjobb, utgifter och hur mycket som skulle krävas för att gå i vinst bytte jag snabbt dröm! Utan att någon sågat mig, jag kom själv till insikt! :)

Det som era djur själv lärt sig sitter bäst va? :)

Hur många har egentligen slagit ner på någon drömmar i den här tråden? TS ställer en fråga där vi ska svara utifrån oss själva och våra hundar. Jag svarade uppriktigt att mina hundvakter måste vara personer jag litar på och delar hundfilosofi med. Jag har några få hundvakter jag litar på, vissa som aldrig skulle få ha mina hundar. Jag utgår alltid ifrån mina hudnars bästa och vad som känns bar för mig. Jag lånar inte ut mina hundar för att vara snäll mot andra, eller jo, en flicka vi är bekant med har fått låna vår ena hund hem till sig. Men då har de haft uppsikt av föräldrarna och hon är 12 år.

Många har ju dessutom försökt i tråden att svara för och nackdelar med att bedriva hunddagis. Men det har du kanske missat? Att driva hunddagis är ju betydligt mer än att vara hundvakt nån gång då och då, vilket framgått i tråden. Många har dessutom tipsat om olika hundgymnasier.

BTW jag är ingen tant :P

En femtonåring tycker man att man kan det mesta, man vet bättre än gamla stofiler som inte vågar prova nåt nytt (t.ex. CM) och man har egna ideér som ska förändra världen. Så är det för alla tonåringar. Efter några år, och efter 20 år, inser man mer hur mycket man har kvar att lära.

Så är det. Jag minns hur jag som ca tolvåring ville bli skötare på en unghingst på ett privatstall. Jag var så sur då jag inte fick tillåtelse av ägare. Liksom, jag klarar ju vilken häst som helst!:crazy:

Efter några år förstår man verkligen ägaren! Jag hade aldrig låtit någon under 18 hantera min häst ensam. Inte hunden heller.

Jag har inte läst dina andra trådar som flera hänvisar till utan svarar spontant utifrån mitt synsätt.

Nej. Av den anledningen att jag inte lämnar bort min hund till ngn jag inte känner extremt väl och som jag litar på till 100%. Iom detta är det endast familjemedlemmar eller nära vänner som får äran att passa hunden.

Hur många har egentligen slagit ner på någon drömmar i den här tråden? TS ställer en fråga där vi ska svara utifrån oss själva och våra hundar. Jag svarade uppriktigt att mina hundvakter måste vara personer jag litar på och delar hundfilosofi med. Jag har några få hundvakter jag litar på, vissa som aldrig skulle få ha mina hundar. Jag utgår alltid ifrån mina hudnars bästa och vad som känns bar för mig. Jag lånar inte ut mina hundar för att vara snäll mot andra, eller jo, en flicka vi är bekant med har fått låna vår ena hund hem till sig. Men då har de haft uppsikt av föräldrarna och hon är 12 år.

Många har ju dessutom försökt i tråden att svara för och nackdelar med att bedriva hunddagis. Men det har du kanske missat? Att driva hunddagis är ju betydligt mer än att vara hundvakt nån gång då och då, vilket framgått i tråden. Många har dessutom tipsat om olika hundgymnasier.

BTW jag är ingen tant :P

Här hade jag skrivit ett långt och snittsigt svar, och så försvann anslutningen. :)

Jag skrev något i stil med detta i alla fall..

Jag har aldrig skrivit att varje kotte i tråden är otrevlig, det är upp till dig om du tar åt dig, har heller aldrig skrivit att "golddigger är en tant". :) Tycker TS fått många bra svar, men lika många spydiga.

CM framstår som en mycket lugn, vänlig och pålitlig person i TV.
Jag tyckte länge att CM var gudaduktig när det kom till hundar. Tills en annan person, lika vänlig och förstående, visade mig ett annat sätt att hantera hund på, och bevisade det bättre med det. Istället för att klanka ned på det jag trodde på.

Man når bättre fram på det sättet. :) Speciellt till en ung tjej. Jag är själv 21 och har fortfarande tonårshumör när det kommer till mina föräldrar, om jag tycker att dom inte förstår mig. Nu i denna ålder har jag dock lärt mig att faktiskt bita ihop och tänka "jaha, oj nu var jag löjlig". Men i yngre tonåren så blev jag så ARG om det inte gick min väg, för ingen förstod mig. Tyckte jag :)

Det är klart att många svar påverkats av TS tidigare inlägg, men även om det varit hennes första inlägg hade svaren blivit de samma: nej, vi hade inte lämnat våra hundar till dig, och vad säger din mamma om dina planer?

Frånsett det där med mamman hade en vuxen person dessutom fått samma, nekande, svar: nej, vi hade inte lämnat våra hundar till någon som tänkt ha två-tre främmande hundar tillsammans med sin egen i en tvåa.

TS har fått många vänliga råd och förslag. Men tips om bättre promenadställen har ignorerats, och förslag om att gå kurs har bemötts av att det bara är idioter på hundklubbar, förslag om att söka till ett hundinriktat gymnasium i stället för att hoppa av skolan har TS inte svarat på alls.

Här hade jag skrivit ett långt och snittsigt svar, och så försvann anslutningen. :)

Jag skrev något i stil med detta i alla fall..

Jag har aldrig skrivit att varje kotte i tråden är otrevlig, det är upp till dig om du tar åt dig, har heller aldrig skrivit att "golddigger är en tant". :) Tycker TS fått många bra svar, men lika många spydiga.

CM framstår som en mycket lugn, vänlig och pålitlig person i TV.
Jag tyckte länge att CM var gudaduktig när det kom till hundar. Tills en annan person, lika vänlig och förstående, visade mig ett annat sätt att hantera hund på, och bevisade det bättre med det. Istället för att klanka ned på det jag trodde på.

Man når bättre fram på det sättet. :) Speciellt till en ung tjej. Jag är själv 21 och har fortfarande tonårshumör när det kommer till mina föräldrar, om jag tycker att dom inte förstår mig. Nu i denna ålder har jag dock lärt mig att faktiskt bita ihop och tänka "jaha, oj nu var jag löjlig". Men i yngre tonåren så blev jag så ARG om det inte gick min väg, för ingen förstod mig. Tyckte jag :)

Haha, nej jag tog inte åt mig. Framgick det som om jag trodde ditt inlägg var menat till mig? Det trodde jag absolut inte, men jag svarade då jag inte alls håller med dig om att det finns många spydiga svar i tråden. Jag skrev BTW jag är ingen tant skämtsamt.

Måste dessutom säga att jag aldrig upplevt CM som lugn, vänlig och pålitlig men det är såklart helt OT. Det spelar ingen roll för den här tråden. Ej heller spelar det roll om någon tycker att CM har bra metoder, men däremot måste man ju får svara ärligt att man inte skulle utsätta sin hund för någon som utövar samma metoder som honom. Särskillt då programmet kommer med en varningstext i början där det står att man inte ska utöva dessa metoder utan expertishjälp. Jag tycker helt uppriktigt inte att det är spydigt att säga att det inte kommer komma någon CM utövare i närheten av mina hundar. Det är inte att klanka ner på någon. Men jag som hundägare har ju ett stort ansvar över mina hundar och jag kommer alltid att välja vad jag anser vara bäst för dem, det gör alla hundägare (hoppas jag).

Tråden handlar väl inte om att lära denna unga tjej att det finns andra metoder? Den här tråden handlar om en ja eller nej fråga i princip. Många svar då TS efterfrågat det. Ärliga svar tror jag är bäst för TS, direkt otrevlig behöver man såklart inte vara. Men det tycker jag inte heller att många svar är. Du skrev att det är tråkigt men vuxna tanter som inte vet hur man svarar en ung tjej med framtidsplaner, grejen är ju just det att det inte är några framtidsplaner, som jag förstod det ska det hända nu i år med höst från starten islättet för skolgång. Man får inte alltid de svaren man önskar.

Senast ändrad:

kl

Om man själv är ledig/inte har något att göra medan alla man känner i sin egen ålder går i skolan så blir det tråkigt efter bara 2-3 veckor. Hela tjusningen med sommarlov etc är ju att alla är lediga samtidigt, man har någon att vara med vilken tid på dygnet som helst.

*KL*
Rent hypotetiskt: Jag skulle kunna låta en 15-åring passa Skroffan eftersom hon är en glad och okomplicerad liten hund som funkar i de flesta lägen.
Att h*n i så fall inte skulle ha bil/körkort ser jag inte som något hinder då jag själv inte har haft det under större delen av mitt hundägande - det finns taxi! MEN det förutsätter ju att vederbörande har pengar till en...
Det förutsätter också att jag känner 15-åringen eller har någon annan form av kontakter, jag skulle inte släppa min hund till någon främmande. OCH, den troligen viktigaste punkten, att personen har visat att h*n kan ta ansvar och direktiv och att h*n är mogen för sin ålder.

Visst finns det 15-åringar som uppfyller de här punkterna, tex har vi en tjej i stallet som har en egen ponny som hon tar hand om efter konstens alla regler (även om hon givetvis har uppbackning av sina föräldrar, inte minst när det gäller den ekonomiska biten), henne skulle jag tryggt lämna Skroffan till.
ALLA 15-åringar är inte motvalls och kör sitt eget race utan även en tonåring kan lyssna på andra och vara ödmjuk!

Sen får väl TS rannsaka sig själv om hur det står till när det gäller den biten, jag känner henne(?) inte men jag är ju inte direkt imponerad av beteendet här på buke.

/Lona, som är ytterligare en av idioterna här på forumet :devil:

Visst finns det ansvarsfulla 15åringar, som vill lära sig o tar till sig vad en äldre o mer erfaren person har att lära ut, de är mina 15åriga stalltjejer ett bra bevis på, dessa skulle jag utan tvekan lämna mi hund till.
Men en 15åring so förkastar allt en äldre, mer erfaren person säger o dessutom kalla dem idioter o dumma i huvudet, vill inte utvecklas, varken som person eller i sin djurhantering. En sådan skulle aldrig få ta hand om min hund

KL
Jag fick min första egna hund när jag var 14år, är 15år nu haha. Min hund är livrädd för katter, fast hon aldrig hamnat i bråk med en, och hon trivs inte med att bo med andra hundar, träffa dem för ofta, att de sover över, alltså hon blir sönderstressad av andra djur.

Det här skrev TS i en annan tråd. Stackars den hunden om TS nu gör verklighet av sina planer.

Försiktigt, dom lättretade tillhör nog den omtalade bukemaffian :D
men jag ska ju erkänna att det kan finnas något vettigt i det som skrivs. lever man på 70-talet om man tycker att du ska börja ta eget ansvar? Jag flyttade hemifrån när jag var 17 och klarade mig själv. du är nu... 15?

Anser du att man ska curla barnen fram tills det att dom är 30? Det är ju trots allt 00-talet nu.
Många här var inte födda på 70-talet, eller iaf medvetna om tiden, vilket känns som att du heller inte är riktigt. men men, skippa den biten.

Jag skulle inte lämna min hund till dig förrän jag vet hur du hanterar hundar. jag har inget problem med din ålder eller något sånt, det viktiga är trots allt att du kan hantera hunden du ska passa. Juridiskt kan det säkert bli problem om något händer och du är under 18 år, tror inte mab får ingå den sortens avtal innan man är 18.

Språket i det inlägg du svarat på säger väl det mesta om TS mognad.

Nja, 10-talet skulle jag vilja säga :D

Citat: Jag fick min första egna hund när jag var 14år, är 15år nu haha. Min hund är livrädd för katter, fast hon aldrig hamnat i bråk med en, och hon trivs inte med att bo med andra hundar, träffa dem för ofta, att de sover över, alltså hon blir sönderstressad av andra djur.

:eek:

Det här skrev TS i en annan tråd. Stackars den hunden om TS nu gör verklighet av sina planer.
Och om hon gör det så hoppas jag att de ptentiella hundägarna får denna information också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar