Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Sv: Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Eftersom du vill ha många svar så..nej, det skulle jag inte.

Mest för att jag får lite rysningar av dina tidigare trådar.. Men hade inte heller lämnat till någon under 18.

Nej, det skulle jag inte göra. Dels vill jag inte lämna iväg mina hundar till någon så pass ung. Sen håller jag inte med dig i din hundhållning (av vad jag läst i tidigare tråd) och tycker inte det passar mig och mina hundar.

Men jag skulle kunna betala grannpojken en slant för att gå ut med mina hundar lite då och då, han är ca 15-16 år. Hade jag haft lite mindre hundar skulle jag kunna tänka mig granntjejen också som är snäppet yngre (13?). Men inte lämna bort de som på ett hunddagis hos någon så pass ung.

kl

Nej det skulle jag inte, av samma anledningar som andra här i tråden.

TS, du bor väl i skåne? Kolla upp om inte Bollerup är något för dig, där finns både hästlinje och hundlinje nu... Dessutom kan du ta med din hund även om du går hästinriktning.

*KL*

Du ville ha många svar.

Jag har inte ens hund men NEJ skulle inte lämna min hund hos dej.

Är du skoltrött, skaffa en praktikplats eller ett riktigt jobb. Om du tror att du ska kunna "glida runt" på en räkmacka och ta hand om andras hundar OCH tjäna pengar på det så tror du fel. Så enkelt är det inte... Om det vore så enkelt skulle nog fler livnära sej på det (och det gör inte många mej veterligen) ...

Nej. För det första är du inte myndig och det är ett minimikrav för mig. För det andra vill jag att personen ifråga, när det gäller hund, ska ha lång erfarenhet av att inte bara ha hund utan att arbeta med hund (via organiserad träning/tävling) och gärna någon utbildning (instruktör via SBK, kurser i hundens beteende och liknande).

Jag var som 20-åring kennelvakt åt en släkting, 2 vuxna arbetande hundar plus en valpkull på 6 valpar. Knappast ett ansvar jag hade klarat fullt ut som 15-åring och det är ju något liknande du tänker ge dig in på.

Kl
Absolut inte med tanke på tidigare trådar.

kl

Min bästa hundvakt var 12 när hon började knalla ut med min schäferkorsning, inga problem. Hon var duktig och empatisk, och min hund dyrkar henne. De gick även några kurser ihop. Dig känner jag inte, så jag kan inte uttala mig, men jag vill faktiskt bara en hundvakt som gillar min hund, inte för att tjäna pengar.

nopp, jag är extremt kinkig m min hund och vad som framgår i dina andra trådar anser jag inte att du har tillräckligt med kunskap att ta dig an en främmande hund

kl
Nej, dels verkar vi inte dela synen på hundar, dels har jag inget intresse av att kastrera min hund och dels litar du inte på din egen hund i kombination med min (lilla).

Åldern hade jag inte haft något emot om det är en ansvarstagande och "klok" 16-åring. Inte heller brist på erfarenhet, iaf inte i en stabil flock. Jag har en rätt okomplicerad hund.

Är det inte bättre för dig att ta en praktikplats eller liknande på ett hunddagis någonstans. Om det är hundar du vill syssla med under det lediga året. Inga pengar men mycket erfarenhet iallafall.

Och som svar på frågan så näe, jag hade inte lämnat min hund till någon på det sättet.

Som motpol till den totala dissning du fått av andra, som nästan ger mig en känsla av mobbingkaraktär: MINA HUNDAR HADE DU FÅTT PROMENERA MED! Självklart! Det behövs inte rocket science eller en legitimerad hundpsykolog för att ta mina hundar runt kvarteret. Du verkar vara intresserad av djur och tycka det är roligt. Då har man nått halva vägen. Sedan verkar du ärlig och sugen på att prata om din hundhantering så jag är säker på att vi skulle kunna reda ut saker om något gick snett eller om jag inte trivdes med ditt sätt att hantera mina hundar. Nu bor jag i fel ände av sverige men hypotetiskt hade jag varit intresserad av att lämna ut mina hundar till dig, om det inte kostade för mycket. Jag hade troligen följt med ett par promenader för att se vad som händer och om andra hundar är med, men jag hade absolut gett dig en chans.

Nu tror jag att du är fullt frisk men vill bara tillägga: Det börjar faktiskt komma studier om att personer med Aspergers diagnos, som har stora svårigheter med sociala samspel och som lätt blir mobbade och missförstådda, är utmärkta på hundhantering då de är väldigt tålmodiga och konkreta mot djur. Jag skulle alltså hellre låta någon med aspergers diagnos promenera min hund än en "svensson". Allting handlar inte om att vara perfekt jämt!

Och stå på dig! Den absolut wierdaste killen i min klass ville bli världskänd skådespelare i Hollywood. Helt vrickat, tyckte vi, då han knappt kunde prata rent eller sammanhängande. Nu arbetar han som kameraman till olika filminspelningar och får resa jorden över. Siktar man mot stjärnorna så...

Fast ingen av oss som svarat i tråden vill att våra hundar ska hanteras av någon som tar modell av C.M. Det bara kan inte gå bra.

Sen tänker jag alltid "what if...". Hur löser personen problem? Märker personen om hunden blir dålig? Hur är det med försäkringar?

Nej, TS har nog inte tänkt igenom allt riktigt.

Om jag måste betala för att någon ska sköta min hund så ska det vara någon som verkligen kan sin sak!

Har du läst TS andra trådar?

Det handlar dessutom inte bara om att gå ut med hundar, TS har tänkt sig att ha ett "minihundagis" hemma i lägenheten.

Nej. Min hund är väldigt speciell och behöver hjälp att läsa av andra hundar. Han behöver dessutom en "stark&tydlig ledare", som visar att "jag tar fighten med andra hunden ifall det skulle behövas, följ bara mig så löser det sig". En sådan ledare blir man inte för den hunden på 1 vecka utan en livstid.
Litar han inte på ledaren, så börjar han med sitt gruffande mot andra hundar igen och tar månader att träna bort...

Dessutom efter läst dina tidagare trådar, så hade jag inte litat på ifall du hade tagit min hund till vet. om det blivit en akutsituation och jag vill inte ha någon som tillämpas C.M's tekniker på min hund.

Ta inte ett sabbat år ifrån skolan! Börja hellre en rolig och inspirerande linje. Det finns massor att välja mellan. Vad tycker din mor om att du ska ta ett sabbatsår?

Jag har en vän som driver ett mindre hunddagis hemma. Kan dock säga att jag hade inte velat dela upp mitt hus i 5 delar pga andras hundar. Dock är denna tjej ruskigt duktig på hundar och jag hade aldrig tvekat en sekund att lämna min hund till henne, trots han är som han är ifall hon inte haft andra hundar utom hennes egna hundar hemma då. Hon tar tiden, respekterar ägarens krav, kan läsa av andras hundar och ger dom tiden.

Vad tycker din mamma om att du vill ha hem andras hundar i lägenheten? Vad tycker grannarna? Vad tycker hyresvärlden? Kontakta hellre ett närliggande hunddagis och fråga om du kan få hjälpa till, då har du möjlighet att lära dig ännu mer! :)

Senast ändrad:

Ja troligen så finns det större chans att personen märker om hunden blir dålig på promenaden, än om hunden ligger ensam i min soffa i hemmet under tiden jag arbetar. Och att det finns flera hundar hemma i en lägenhet är inte ett brott i sig. Det beror på hur många hundar det är (ex. fyra taxar ryms nog utan tvekan i en liten bostad), hur lägenheten ser ut, hur städ och tvättrutinerna ser ut, hur ofta de är ute osv. Jag skulle aldrig någonsin totaldissa en femtonårig tjej som anonymt spekulerar om en sysselsättning för framtiden. Hon har ju inte ens annonserat någon service utan kollar bara marknaden. Vilket jag tycker var bra.

Vuxet folk kan man såga offentligt i diverse forum. Barn kan man faktiskt peppa att tänka vidare och utveckla sig. Man vill ju inte fösa in henne raka vägen ned i tant-träsket. Vem vet vad framtiden bär med sig? OM TIO ÅR kanske hundrastning kan räknas som "hushållsnära tjänster" med RUT-avdrag och just denna tjej kanske blir den första i sverige att driva en egen mobil städ-tvätt-hundrastnings-firma?!

Man vet faktiskt inte vart saker kan sluta men det minsta man kan göra är att vara lite öppen om en femtonåring kommer med en idé...

Har inte läst dina andra trådar.. men utifrån det du skriver här hade jag absolut kunnat göra det om du verkade vettig när man träffades och fungerade med hundarna..
Ser inga problem om jag ska vara ärlig, men nästan alla här tror ju att dom kan och vet bäst hela tiden (tror inte dom lämnar sina hundar till någon..)...

Har inte läst dina andra trådar.. men utifrån det du skriver här hade jag absolut kunnat göra det om du verkade vettig när man träffades och fungerade med hundarna..
Ser inga problem om jag ska vara ärlig, men nästan alla här tror ju att dom kan och vet bäst hela tiden (tror inte dom lämnar sina hundar till någon..)...

Eeh..jo... Jag har iaf alltid haft privat dagmatte till mina hundar..och vet flera andra här som har dagmatte till sina.. Jag har aldrig heller ställt några speciella krav som att personen måste ha en speciell utbildning eller så. Men ansvarsfull, vuxen (18+), ha sunt förnuft och följa mina anvisningar och "regler" för hunden. Helst körkort och bil för att snabbt kunna ta hunden till veterinär om det behövs, och helst inte ha för många hundar då dom lättare tappar fokus på den enskilda hunden

Nu tror jag att du är fullt frisk men vill bara tillägga: Det börjar faktiskt komma studier om att personer med Aspergers diagnos, som har stora svårigheter med sociala samspel och som lätt blir mobbade och missförstådda, är utmärkta på hundhantering då de är väldigt tålmodiga och konkreta mot djur. Jag skulle alltså hellre låta någon med aspergers diagnos promenera min hund än en "svensson". Allting handlar inte om att vara perfekt jämt!

Jag har inte läst TS andra trådar så jag kanske har missat nåt, men vad i hela friden har Aspergers med saken att göra? Att hellre låta en AS-person promenera hunden än en "svensson" är att dra alla över en kam. Alla AS-personer är inte lämpliga, precis som alla "friska" inte är lämpliga :mad:

Ang orginalfrågan har jag redan svarat att jag inte skulle lämna hundarna till TS, och det utan att veta något om hennes hundsyn. För min del handlar det om en 15/16-åring som bor hemma i en liten lägenhet och till viss del litar på att mamma hjälper till med hundarna hon tar emot. Om jag lämnar mina hundar på hunddagis vill jag att det är
- ett registrerat företag
- en myndig person
- bra med plats och tid för varje hund, med möjlighet för alla hundar att gå undan och kunna vara för sig själv
- någon med körkort ifall att veterinärvård behövs

Om de kraven är uppfyllda kollar jag slutligen hundsynen och hur upplägget är med promenader etc. Nu kände jag inte att jag behövde kolla upp det i det här fallet, då min mininikrav inte är uppfyllda.

Jag lämnar hundarna på hunddagis ibland.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar