Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Sv: Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Ser inga problem om jag ska vara ärlig, men nästan alla här tror ju att dom kan och vet bäst hela tiden (tror inte dom lämnar sina hundar till någon..)...

Det gör verkligen inte alla här. Men efter att ha läst några av TS andra trådar så är jag relativt säker att vi inte har samma syn på hundhantering. Samt att TS skriver om diverse aggressiva hundar som hon brukar ta hand om och det vill jag inte att min hund måste umgås med. Dessutom är han en okastrerad hane och jag tycker att det var en konstigt krav att hanar ska vara kastrerade, kravet borde ju istället vara att hon inte tar emot okastrerade hanar de ca 2 ggr om året som hennes tik löper alternativt håller dem separerade under de perioderna.

Hos rätt dagmatte skulle jag definitivt kunna lämna min hund men jag är kräsen. Min hund (och hans "utbildning") betyder otroligt mycket för mig och jag har ganska stora förhoppningar om att han ska bli min kamrat på tävlingsbanorna framöver. Helst skulle det vara en lugn person som klarar att vara konsekvent och endast vill ha sällskap hemma och på lugna promenader.

Nu har jag haft tur och fått plats på ett hunddagis med utbildad personal och en lokal som passar för ändamålet. De sätter ihop hundgrupperna på ett genomtänkt sätt (någon som de flesta dagmattar inte har möjlighet att göra kan jag tro) och är lugna och konsekventa i hanteringen av hundarna. Samt att de är försäkrade och betalar skatt.

Jag lämnar min hund hos olika personer ibland. Kennel/hunddagiset jag lämnar hos ska vara ett välskött ställe där ägaren kan sin sak. Sen finns det ställen som är registrerade företag där jag inte skulle lämna hunden, just pga att det handlar om unga tjejer som inte har tänkt "hela vägen", eller som visat sig vara opålitliga på ett eller annat sätt.

Så nej, en ung tjej som bor hemma, inte har körkort och som kör C.M får inte sköta min hund. Då får hunden hellre slappa hemma.

Har inte läst dina andra trådar.. men utifrån det du skriver här hade jag absolut kunnat göra det om du verkade vettig när man träffades och fungerade med hundarna..
Ser inga problem om jag ska vara ärlig, men nästan alla här tror ju att dom kan och vet bäst hela tiden (tror inte dom lämnar sina hundar till någon..)...

På grund av mina arbetstider måste jag ha hundvakt till min hund några dagar i veckan. Men ALLA mina hundvakter har antingen erfarenhet av rasen, eller har umgåtts med min hund sen hon var valp. Jag lämnar inte en 1½ årig rottis i händerna på en 15-åring som använder sig av CMs metoder, för jag är helt säker på att min hund inte skulle acceptera de metoderna.

Jag måste ta mitt ansvar som ägare och ha min hund hos människor som jag vet klarar av henne och jag tvivlar på att den här unga tjejen gör det.

Jag kan absolut inte bäst och vet mest hela tiden, hade jag trott att man kan bli fullärd så hade jag aldrig ödslat min tid på att skriva i forum med folk som jag sett som mindre kunniga än mig utan istället blivit instruktör av något slag ;) (Det tror jag är gemensamt för många av oss som skriver här)

Mina hundar lämnar jag absolut till hundvakt om det behövs. Imorgon ska min hund vara hos hundvakt hela dagen, av en så enkel anledning som att jag vill gå ut och roa mig med en vän. Då kommer min hund vara hos en "granne" som har hundar från samma kennel som mig. I det hemmet kan min hund slappna av och samtliga hundar fungerar utmärkt ihop. Dessutom litar jag utan tvekan på att hundvakten kan klara de flesta tänkbara och otänkbara situationer som skulle kunna uppstå.

Folk tror inte dom vet bäst.. Dom vet vad som är bäst för sin egna hund och tar också ansvar för det genom att inte lämna sin hund till en 15 åring som går promenader med sin hund i halti och 10 cm koppel..

Glömde skriva att jag lämnar min hund till 3 olika hundvakter vid behov. Det är människor som respekterar mina önskemål om hur hunden ska skötas och som har känt henne sen hon var valp. Skulle inte ha några problem att lämna hunden till nån sån länge vi har ungefär samma sätt att se på hundar.

Jag skulle aldrig någonsin totaldissa en femtonårig tjej som anonymt spekulerar om en sysselsättning för framtiden. Hon har ju inte ens annonserat någon service utan kollar bara marknaden. Vilket jag tycker var bra.

Vuxet folk kan man såga offentligt i diverse forum. Barn kan man faktiskt peppa att tänka vidare och utveckla sig.

Men syftet med den här tråden var ju att få veta vad andra hundägare tycker och tänker. Givetvis ska TS då få ärliga svar, allt annat vore respektlöst.
Att börja gasta om mobbing känns nästan lite löjligt tycker jag.

Folk tror inte dom vet bäst.. Dom vet vad som är bäst för sin egna hund och tar också ansvar för det genom att inte lämna sin hund till en 15 åring som går promenader med sin hund i halti och 10 cm koppel..

Huvudet på spiken! :bow:

Sen är det inte alls fråga om mobbning :confused: Om ts skolar sig inom hund och lär sig hantera hundar, samt växer lite så får hon gärna sköta min hund.

Båda mina hundar passas av andra. Vi har haft dagmatte och de har bott på hundhotell. Men jag är jäkligt noga med vem det är jag lämnar dem till. Damen som passade hundarna under en period var i åttioårsåldern och hade en livstids erfarenhet av hundar och mycket bra känsla för dem. Winston älskade henne och kom hem lugn, välmotionerad och försedd med några nya tricks. Kvinnan som driver hundhotellet har arbetat som djursjukvårdare, har gått välrenommerad instruktörsutbildning och har 15 års erfarenhet av att driva hunddagis/hundhotell. Anläggningen är anpassad för den sortens verksamhet, mycket fin och pedantiskt välskött. DET är vad jag vill ha om jag ska betala någon för att ta hand om mina ögonstenar.

Jag vill INTE ha en underårig person som inte har uppnått full intellektuell och känslomässig mognad (inte specifikt för TS utan generellt för femtonåringar), som inte har genomgått någon utbildning inom hund och som har för avsikt att ha mina två småhundar ihop med sin egen unghund av schäferstorlek. Därutöver har TS i andra trådar på mer än ett sätt visat dels att hon har en syn på hundar och hundträning som jag inte delar, dels att hon inte är särskilt intresserad av att lyssna på mer erfarna och kunniga personers råd.

Det är inte fråga om någon mobbning, utan om ett ärligt svar och -faktiskt - att försöka påverka TS till att fatta kloka beslut både om sin egen framtid och sin hundhållning.

Jag skulle aldrig någonsin totaldissa en femtonårig tjej som anonymt spekulerar om en sysselsättning för framtiden. Hon har ju inte ens annonserat någon service utan kollar bara marknaden. Vilket jag tycker var bra.

Vuxet folk kan man såga offentligt i diverse forum. Barn kan man faktiskt peppa att tänka vidare och utveckla sig. Man vill ju inte fösa in henne raka vägen ned i tant-träsket. Vem vet vad framtiden bär med sig? OM TIO ÅR kanske hundrastning kan räknas som "hushållsnära tjänster" med RUT-avdrag och just denna tjej kanske blir den första i sverige att driva en egen mobil städ-tvätt-hundrastnings-firma?!

Man vet faktiskt inte vart saker kan sluta men det minsta man kan göra är att vara lite öppen om en femtonåring kommer med en idé...

:bow::bow::bow::bump::bow::bow: Amen!
Det är lättare att bygga upp ett barn än att reparera en vuxen.

Men nu frågade ts om vi skulle lämna hunden hos henne. Vi svarade ärligt, och hon (?) får samtidigt veta varför, dvs vad hon ska uppnå för att kunna ha hunddagis.

Nej, det är ingen mobbning, vi svarar på frågan o för min del är det nej, dels ed tanke på TS ålder, men ff a skulle jag aldig lämna min hund hos någon som dyrkar CM o inte har rejäl hundvana/utbildning o dessutom inget körkort.

Har inte läst dina andra trådar.. men utifrån det du skriver här hade jag absolut kunnat göra det om du verkade vettig när man träffades och fungerade med hundarna..

Jag vet inte bäst, o jag lämnar mina hundar hos kompetenta, utbildade personer.

Min hund har 3 olika hundvakter. Dessa 3 har umgåtts en längre tid med han och han litar på dom. De vet mina regler och gränser för att det ska funka.

Lämnade iväg han till en bekant för något år sedan. När man sedan ser bilder på sin hund okopplad i ett hundtätt område på FB ser jag rött. Jag vill inte att andra har han lös, just pga att ifall han inte har respekt för "hundföraren" så pyser han iväg till en annan hund. Är det fel hund och han inte läser signalerna rätt slutar det bara på ett sätt: - slagsmål...

Det handlar snarare om att "min lilla söta hårboll" är en fara i fel händer och hantering. Både för sig själv och andra.

Ursäkta ot men vilken fräckt bekant! Det känns lixom som steg ett att hunden ska vara kopplad om det inte är ens egen..

Jag kan ju också svara på det här eftersom min hund är en hund som ofta lämnas iväg. Är det inte hunddagis så är det mina föräldrar, någon kompis (som faktiskt inte alltid är över 18, men som jag litar fullt på) eller andra släktingar. Även mina grannar har haft honom någon gång när det krisar. Jag vet inte heller allt och bäst i alla situationer utan lyssnar på råd som jag får från personer vars kunskap jag litar på. Men jag hade inte, trots detta velat lämna min hund till TS. För trots att han inte är särskilt komplicerad så vill jag att han ska vara hos personer som kan reda upp en uppkommen jobbig situation. Jag vill dessutom att det ska finnas möjligheter att kunna åka in akut till veterinären om något skulle hända. Inget utav dom två kraven anser jag att TS kan uppfylla. Dessutom så vill jag att den som passar min hund ska uppskatta hans personlighet och göra det bästa av tillvaron för honom, vilket jag drar slutsatsen om att TS inte skulle, baserat på hennes tidigare trådar och synsätt när det gäller promenader och lydnad.

Fast skriver man en tråd så får man förvänta sig ärliga svar. Jag skrev själv en tråd för längesen där jag inte fick medhåll från någon, då tyckte jag det va elakt men nu när jag blivit äldre förstår jag och hade svarat mig själv på samma sätt. Jag va ung och naiv.

Tråkigt med vuxna tanter som inte vet hur man svarar en ung tjej med framtidsplaner.

Tänk som ni gör med hundarna så kanske ni kommer på vänligare svar som fortfarande är ärliga. :)

Står ni och drar ner förtroendet på era hundar på detta vis med? Nej ni peppar, ger alternativ osv. Hoppas jag?

Det är ju inte konstigt att man ser CM som en gud istället för er om man får så här negativ respons.

Jag hade länge dröm om att starta en "ekologisk gård" där man kunde ha konferenser, min pappa som är affärsman förklarade då alla FÖR OCH NACKDELAR men sågade mig aldrig. När jag insåg allt pappersjobb, utgifter och hur mycket som skulle krävas för att gå i vinst bytte jag snabbt dröm! Utan att någon sågat mig, jag kom själv till insikt! :)

Det som era djur själv lärt sig sitter bäst va? :)

Tråkigt med vuxna tanter som inte vet hur man svarar en ung tjej med framtidsplaner.

Tänk som ni gör med hundarna så kanske ni kommer på vänligare svar som fortfarande är ärliga. :)

Står ni och drar ner förtroendet på era hundar på detta vis med? Nej ni peppar, ger alternativ osv. Hoppas jag?

Det är ju inte konstigt att man ser CM som en gud istället för er om man får så här negativ respons.

Jag hade länge dröm om att starta en "ekologisk gård" där man kunde ha konferenser, min pappa som är affärsman förklarade då alla FÖR OCH NACKDELAR men sågade mig aldrig. När jag insåg allt pappersjobb, utgifter och hur mycket som skulle krävas för att gå i vinst bytte jag snabbt dröm! Utan att någon sågat mig, jag kom själv till insikt! :)

Det som era djur själv lärt sig sitter bäst va? :)

Har du läst TS andra trådar? Om inte, gör det innan du uttalar dig. Om hon hade visat en smula ödmjukhet och villighet att lyssna och lära, garanterar jag att hon hade fått betydligt mildare svar i den här tråden. För övrigt tycker jag inte att någon har varit särskilt taskig. Det handlar inte om att dra ner förtroendet på någon. Det handlar om att skapa realistiska förväntningar, något som föräldrar nu för tiden verkar vara usla på, eftersom var och varannan unge tycks tro att världen kretsar kring dem och att de kan bli världsbäst på nåt, alternativt att det räcker fint "bara man försöker". Så är det inte i världen och när man är 15 är man gammal nog att få lära sig det.

För att driva näringsverksamhet, vilket är vad det handlar om, måste man kunna erbjuda en tjänst som går att sälja till andra och som håller en tillräckligt hög kvalitet. Man bör förstå sig på vilket ansvar det innebär att mot betalning sköta om andras levande djur. Man bör förstå sig på ekonomi och bokföring, skatteregler, försäkringar och annat. Vilken 15-åring gör det? Jag vill absolut inte hindra TS att drömma om en framtid som hunddagisägare. Om hon skaffar sig en vettig utbildning så är det väl absolut inget som hindrar det. Frågan gäller dock inte framtiden utan nutiden.

ts har fått fler förslag på hur hon kan börja en karriär innom hund, i alla trådar ts startat har hon fått ärlig och vettig respons men då fröken ej behagar svara alt svarar otrevligt och sågar alla förslag tror jag att men helt enkelt inte orkar vara trevlig längre.

Förövrigt tycker jag ts ska sluta trolla, börjar bli lite tjatigt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar