hade ni köpt den här hästen?

M

miniliten.

arabkorsning. sto född 1996. ridskoleponny sedan 1,5 år tillbaka.
jag har skött den här hästen i ungefär ett år & rider henne 2 dagar i veckan.

hon är väldigt trevlig att ha att göra med (för mej), vill göra rätt. trivs dock inte på ridskolan då hon biter och hotar barnen. tycker helt enkelt inte att det är roligt. har kapacitet och har lärt sig otroligt mkt. när jag började rida henne hoppade hon inte ett hinder över 50 cm nu älskar hon hoppning :love: går snällt hemifrån stallet själv och inga olater.

rund och utan manke - med andra ord svårt att hitta sadel. har gått med sadel som legat på tok för långt fram på tok för länge. nu har jag köpt svanskappa åt henne men sadeln passar fortfarande inte helt (enligt mej) då jag tycker den är alldeles för trång över manken. hon HAR haft problem som kommit av sadeln. öm i bog och rygg som e mkt bättre nu och ömmar inte vilket hon gjorde innan svanskappan.

fattar inte ena galoppen men landar i rätt vid hoppning. detta e inte bara när jag rider - jag funderar alltså på om hon har ont.

hon kunde ingenting när hon kom, nu flyttar hon för skänkeln även om det e med huvet nånstans uppe bland molnen :p har försökt oss på öppna som gick fint, sluta e svårare.

är väldigt orolig med huvet, slår en hel del med det (sadeln?). bråttom i galoppen och fattar som sagt inte ena, men hon har fått lära sig att byta till den rätta.

har aldrigt varit halt eller skadad på något annat sätt om det inte är nånting med sadeln vilket förefaller troligt. också mystiskt med galoppen, e för övrigt stelare i den sidan. hon är en bra bit högre bak än fram - kan det medföra problem?

dom flesta som har sett henne säger att hon skulle bli en jättefin ponny om jag köpte henne, tävla höga klasser. jag e väl mest intresserad av hoppning och bus i skogen ;)

OM jag köper henne släpps hon på bete och rids inte på ett tag så hon får en chans att vila upp sig. sedan börjar vi väl så smått igen med ny sadel. tycker jättemkt om denna ponnyn men det fattade ni väl

Ska skälvklart göra en ordentlig veterinärbesiktning med röntgen.
tycker ni det verkar va nåt att ha?

Sv: hade ni köpt den här hästen?

absolut!
fast jag är iofs inte speciellt försiktig när det kommer till hästköp...kärade ner mig i en bruksnordismärr när jag jobbade på en ridskola i en termin. åkte tillbaka efter ett år med pengarna i handen och sa"Jag köper ***. ni får 15000 för det är vad ni gav(jag hade pratat med förra ägaren)." De tänkte en stund(kände mig ju...)och sen var det bara att lasta. Hon var både seg, svårriden, stel bak, sadelskadad och ganska bufflig och ouppfostrad. ingen veterinärbesiktning gjordes, och inga kontrakt skrevs. jag fick ett handsrivet kvitto samt märrens papper, det var allt.

idag är hon rund, go, lätt och mjuk att rida, glad som en tok och jag ångrar mig inte en sekund:)

Defentivt! Du komemr ju göra en vet bes med röngten så då ser du ju om nåt är fel. Kan även vara värt att kolla med massör/naprapat kanske. att hon är orolig med huvet kan även bero på tänderna

hon kan förresten inte rygga med ryttare, precis som om nånting tar emot (skyller på sadel haha) eller så fattar hon bara inte. håller på att lära henne och backa på kommando nu.
jo just det, kom på en grej till. för några månader sen träffade jag faktiskt en tjej som höll på med "problemlösningar" och som masserade ponnyn lite, hon var inte utbildad utan självlärd. hon sa att hästen hade väldiga spänningar som berodde på sadeln.
sedan rids hon ju faktiskt på ett väldigt smalt tvådelat bett som hon inte tycker om. jag kan inte göra nånting åt detta eftersom det inte e min häst. men jag skulle helst ha ett tredelat på henne. hon är väldigt pigg eller springig kan man också kalla det :p
därför har dom stängt igen munnen på henne med en hårt åtdragen acchen nosgrimma som jag rider utan. får väl fråga dom hur det e med tänderna. det ända jag vet om det är att dom är gula med beläggningar och jag ska försöka borsta dom :p

nu har jag iofs fått höra att hon hade rest sig för någon vecka sen. det är absolut ingenting denna ponny skulle få för sig att göra! hon som inte ens bockar, bara slår med huvet. hon hade dessutom slagit över.
detta vet jag inte om jag kan skylla på sadeln för dan före stod hon blickstilla som hon alltid gör när jag sitter upp, likadant dagen efter. men visst hon har säkert ont nånstans.
det var så att en tjej höll henne medan barnet satt upp, ridlärarn tror att hon hade hållt jättehårt, hästen blev rädd och kunde inte komma loss. då drog tjejen ännu mer och ponnyn reser sig för att hon inte kommer loss - får panik alltså. kan det stämma? ridlärarn missade såklart det.
blev riktigt rädd när jag hörde det. barnet också när det hände.
min lilla prinsessa också..
allt detta tycker jag tyder på att hon har ont nånstans men jag tror också att hon är väldigt missförstådd.
hon e väldigt reserverad.

Jag hade nog satsat på hästen, under förutsättning att veterinärbesiktningen går bra.
Det verkar ju som att ni trivs bra i varandras sällskap.
Lycka till!!!!!

Låter som en jätte fin häst, (som jag skulle vilja ha om inte jag hade haft min jätte goa galning). Tycker absolut att du ska ta och hitta någon annan bättre och mer passande sadel innan problemen blir större...verkar som många av era problem kan sitta där...prova bomfritt om du har möjlighet.. :) Dessutom så tror jag att inte bara du skulle bli glad utan även hästen eftersom hon inte verkar trivas på ridskolan...LYCKA TILL!!!!

Jag hade köpt henne! Men varit beredd på mkt jobb sedan, men hon verkar väldigt fin och ni verkar tycka om varandra! :)

jag hade också köpt henne!
hästar som inte trivs kan göra mycket konstigt. jag har ridit en fd ridskolehäst i många år och han ändrades nått otroligt när han kom ifrån ridskolan, och fick en sadel som passade. :)

Jag tycker du ska satsa på den hästen. Verkar som om både du å hon gillar varandra mycket och jag tror hon kommer bli en trevlig häst så småning om! Dessutom blir hon räddad från ridskolan! :)

Trivs ni ihop så varför inte...
Men tänk på eftersom att hon inte fattar ena galoppen osv. (även om det beror på sadeln) att det antagligen blir så att du får lägga en hel del på dressyren också och inte bara skogsrida och hoppa henne...
Har sett alltför många exempel på hopp-ponnier som inte blir markarbetade alls. grrr... Att hoppa en bana består ju till (ca) 99% av att dressyren håller.

Har själv gått på en ridskola/försäljningsstall där hästarna importerades, gick på ridskola ett tag och sedan såldes som hopphästar. Markarbetet mer eller mindre fanns inte och för att hästarna skulle gå "fint" satte de graman på var och varannan häst, jag hade aldrig ridit med det innan och anser inte att jag är tillräckligt kunnig för att använda det ens idag. Teorin var inte mycket att ha heller, de lärde ut att om hästen hade skav av ex sadeln skulle man absolut inte lägga på en sadel förrän det hade läkt, sen la de en sadel där framvalvet låg på manken(!) på en häst där hela mankens päls var avskavd, snacka om ironi... Jag mådde väldigt dåligt av att gå där, för att jag tycker inte om människor som behandlar hästar som cyklar, går den sönder kasta och köp en ny...
Behöver jag nämna att jag slutade efter en halv termin?
Det värsta är att denna tränare/försäljare tydligen är rätt känd.
ops. svävade iväg lite från ämnet där men va *** nån kanske får upp ögonen...

Nitra skrev:
Trivs ni ihop så varför inte...
Men tänk på eftersom att hon inte fattar ena galoppen osv. (även om det beror på sadeln) att det antagligen blir så att du får lägga en hel del på dressyren också och inte bara skogsrida och hoppa henne...
Har sett alltför många exempel på hopp-ponnier som inte blir markarbetade alls. grrr... Att hoppa en bana består ju till (ca) 99% av att dressyren håller.

jag kanske skrev att jag mest tyckte om att hoppa men jag menade självklart inte att jag bara kommer hoppa. mer att om det nån gång i framtiden blir tävlingar så e det förmodligen hoppning :)
kommer rida för dressyrtränare en gång i veckan och MKT överhuvetaget. uppfostring.
har en känsla av att hästen e trött på det dammiga ridhuset så det blir väl dressyr i skogen och utomhus - men dressyr det blir det ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka