Hade ni haft det som krävs?

Sv: Hade ni haft det som krävs?

Jag är ingen tävlingsmänniska, klarar inte av stressen och allt runt tävlingar utan blir ett nervvrak. Jag har nog inte heller talangen som krävs för att komma riktigt långt. Har ridit i nio år nu och har precis lärt mer öppna och sluta, så jag tycker bristen på talang visar sej ganska klart :p

Jag har nog inte heller intresset av att bli 'tillräckligt' bra utan nöjer mej 'för lätt' för att jag ska bli riktigt duktig. Jag strävar inte hela tiden efter att bli bättre utan jag är nöjd med det jag redan kan. Visst skulle det vara kul att vara riktigt duktig på att rida, men jag har inte orken eller motivationen att ta mej så långt.

Nej det har jag inte.

Det hade inte fungerat för jag tror att jag hade blivit lat, bortskämd och högfärdig. Jag fungerar bäst med lite motstånd. Ambition är den enda kvalitén jag har. Tyvärr. Och jag blir mer taggad ju mer det går emot mig.

Det som fattas just nu är pengar och lite tid. Talang är något jag för länge sedan insett att jag missat totalt när anlagen delades ut.

Jag har intresset i alla fall, har alltid kämpat med "hopplösa" ponnyer genom hela uppväxten, men fick aldrig möjligheten att tävla, möjligen nån enstaka klubbhoppning på nån ridskoleponny.

Jag kan ha en jättetävlingsinstinkt när jag vet att jag har någon som helst chans att vinna.

Jag har inte tränat mycket, så har inte tagit tillvara på någon eventuell talang. Tror kanske ändå att en viss talang för hoppning finns där - inte OS talang, men tillräckligt för att rida nationell nivå med rätt förutsättningar - absolut.

Men för att vända på det, jag vet inte om jag hade haft samma j**lar a*amma om jag hade fått allt serverat på silverfat. Man blir trots allt starkare genom motgång. (Det är inte i medvind utan i motvind drakar lyfter heter det väl)

Jag skulle definitivt komma hela vägen upp med en bra häst! I dagsläget står jag med unghästar så vi får väl se i framtiden :)....

Talangen och viljan finns i både hoppning och dressyr, men det är dressyr jag tycker är kul.

Jag tror att jag har talangen och när jag var lite yngre hade jag en sjuk tävlingsinstinkt. Jag har spelat fotboll på hög nivå så jag skulle nog klarat att kämpa för att bli bäst som ryttare också eller istället. Nu därimot är jag nöjd med livet som det är och har inte den minsta vilja att bli den nya ryttarstjärnan, det är för sent också för den delen :).
Så ja, jag tror faktiskt jag kunde gått långt med rätt förutsättningar och uppbackning he he.
Utan vare sig hästmaterial eller uppbackning eller ekonomi har jag lyckats att komma från noll (oinriden icke talangfull häst) till en riktigt fin välriden häst som ligger på LB nivå (inte enligt mig) på ganska lång tid dock, då jag inte har haft tiden på min sida heller. Nästan helt utan tränare också :D :cool:.

Jag hade definitivt klarat det om jag hade haft de chanserna.
Som det ser ut nu går jag i andra ring, jag jobbar när jag inte är i skolan. Jag var tvungen att ta bort in häst för 1½ månad sen och det blir ingen ny förrän jag har tagit körkort.
Men jag har definitivt en killer-instinct. Trots att jag och hästen kom sist för jämnan gav jag aldrig upp, jag grät en skvätt och sen var det bara hoppa upp och rida igen.
Hade jag haft de förutsättningarna hade jag ridit i eliten idag.

Nej det har jag inte. Jag är för bekväm, för slarvig och inte tillräckligt intresserad av att vinna. Dessutom tvivlar jag starkt på att jag hade haft talangen om jag så haft möjlighet till topptränare dagligen och topphästar till det:crazy: Men vem vet, man kan ju alltid skylla på att man inte haft rätt förutsättningar, bättre det än att ha haft alla och inte blivit något ändå:o:D

Absolut! Har en bra grund sits som lite yngre då jag red för tränare (olika) och fler olika hästar fick jag alltid höra en massa lov ord. Har rätt lätt att hanskas med alla hästar. Ridningen sitter inbyggt i mig, rättar mig aoutomatiskt. Har bra balans. Tror itne riktigt på att någon födds med talang, dock kanske man född med fysiska fördelar. Ryttar kropp har jag iaf. Lite lång bara.

Kanske att jag skulle klarat det, har vinnarskalle men vet inte om jag skulle tro på mej själv tillräckligt för att klara att rida i eliten, men jag skulle nog försöka ;)

Tror absolut jag hade nått upp dit. Trots extrem pengabrist har man tagit sig upp till msv/msv med egenuppfödd ponny utan stam/Billig ungponny som eg var avsedd för utställning och avel endast.
Har extrem kämparglöd och vinnarskalle. Rider inte mer än i skogen nu längre då bristen på pengar gör att jag inte har råd att köpa en storhäst.Men som sagt med rätt förutsättningar så hade jag kommit långt,det är jag säker på!
Ja jag vet jag är lite grann självgod;) Men om jag verkligen vill något så kämpar jag tills det blir så,Gick tillexepell från 80 kg till 61.9 kg från december till slutet på februari*stolt*:)
Har även haft en väldig otur då jag båda gångerna blivit för lång för ponnyerna precis när jag kommit upp i klasserna.Skulle önska man hade råd till en storhäst för jag älskar verkligen och tävla,de e jättejobbigt och inte kunna göra det längre,Men en bra storhäst går på på minst 150000:/

Senast ändrad av en moderator:

Talangen, kanske. Viljan? Absolut inte. Jag har aldrig känt ett behov att bevisa för alla andra att jag är bäst, och jag riktigt vantrivs med att ständigt vara på ständigt resande fot. Jag hade aldrig orkat vara ute och tävla varenda helg - jag hade inte ens tyckt det var roligt att ha tävlingslivet till vardags. Jag är nöjd med medelsvåra klasser. Träning är för mig det allra viktigaste. Så länge som det går framåt och jag och min tränare är nöjda med hästens och min utveckling, behövs det inga resultat på tävlingsbanorna som bekräftelse. Tävlig för mig är något roligt extra: en trevlig utflykt en helg med ett stim kompisar, blanka stövlar och glada miner. Det är inte ett nödvändigt ont för att överleva och få fler sponsorer och bli erbjuden bättre hästar och kunna fixa min tillvaro ekonomiskt. Dyker det upp en riktigt duktig häst någon gång kan jag defintivt tänka mig att gå upp i svåra klasser, men jag vill förevigt vara amatör och ha hästarna som en trevlig hobby.

Jag tror faktiskt att jag skulle ha talangen för det och lyckats om jag hade allt det du radar upp, dvs. om jag bara haft ork nog att anstränga mig för att komma så långt, vilket jag inte har. Jag hade säkert inte kunnat ta mig tid för det heller då jag aldrig velat att hästarna ska vara hela mitt liv.

Jag tänker faktiskt säga att ja, det hade jag. Jag har alltid haft lätt för att hoppa men jag hade inget som helst stöd hemifrån och vi bodde i stan och jag hade inga kompisar med häst förutom på loven.

Tyvärr måste jag också säga att fick jag det nu som vuxen är jag inte säker på om det skulle räcka. Har tappat en hel del av mitt jäklar-anamma - fast det kanske ligger på samma ställe som tävlingsskallen, inslängt på botten av en garderob för omgivningens skull? Men sjutton vad kul det skulle vara...

Intressant fråga
Inte för att låta självgod eller så, men jag tror nog att jag hade haft rätt psyke och vilja för att tävla på hög nivå och eftersom att hästar och ridning är så gott som det enda jag bryr mig om och vill bli riktigt bra på. Jag tror jag hade fixat ett liv uppfyllt av mycket tuff träning, tidiga morgonar och sena kvällar. Jag är ganska rastlös av mig och trivs med att ha mkt att göra, så på latsidan brukar jag inte ligga, är redan nu ganska härdad:D Tar mig nu till stallet på trampehojen varje dag, ca 7 km fram och tillbaka, rider i alla väder och cyklar i alla väder;) Jag tror inte riktigt på att man föds med en jättetalang för ridning, utan snarare att man kan bli hur duktig som helst med rätt vilja och vissa kroppsliga förutsättningar och det tror jag att jag möjligen har. Tidigare var jag ingen direkt tävlingsmänniska, men ju mer man tävlar, desto tryggare känner man sig och ju mer växer man som tävlingsmänniska, iaf jag:) Hade jag fått chansen att rida riktigt bra hästar, eller rentutav köpa mig en lovande häst och haft råd att träna en massa hade jag lätt satsat:D Men mitt hopp och min dröm om att bli riktigt duktig finns kvar och jag tänker kämpa för det:)

jag har alltid varit väldigt talangfull så jag vågar säga att jag skulle kommit riktigt långt om jag haft rätt förutsättningar.

Nu har jag byggt upp hästmaterialet genom att träna unga hästar och ponnyer och sälja vidare köpa lite dyrare osv.

nu har jag en riktigt bra häst som jag hoppas mycket på som har hur mycket kapacitet som helst.

Jag hoppas att jag ska ha lite flyt och komma långt med henne och sen kunna bygga upp min hästkarriär via henne genom att träna andras hästar när jag visat att jag kan på min egen.

just nu pluggar jag och efter min utbildning kommer jag få ganska bra lön och då har jag råd att satsa mer och mer på hästkarriären och drömmen är att jag sen ska kunna gå över och jobba bara med hästar.

Som det är nu blir det inte mkt pengar över efter att jag betalat hästmat och träningar mm.

Däremot så har jag ganska mkt bra hästmaterial när det gäller islandshästar då min mamma föder upp islandshästar och nu köpt en riktigt bra hingst, men jag har aldrig varit så intresserad av det och även hon har byggt upp hästmaterialet mot det mer prestationsinriktade hållet under en tid.

Men nu hoppas jag att jag ska kunna komma en bit även på islandshäst.

Nej jag hade inte blivit något inom hoppning iaf även om jag älskar det så saknar jag modet. Jag är för feg helt enkelt och vill ha 100% kontroll och saknar den där våga-genen. Och där hjälper inga pengar i världen.

Nej, jag skulle inte tagit mig till elit nivå.
Jag har aldrig strävat efter att bli elitryttare. Jag har noll tävlingsinstinkt, skiter fullständigt i hur det går när jag tävlar :P
Jag tror dock att jag har ett tillräckligt bra psyke för att klara av det mentalt. Jag jobbar bra under mycket press. Det är vid tävlingsinstinkten det tryter... hehe
Sen har jag mycket jag vill göra utanför hästarna också.

Jag tror nog att jag skulle ha talangen, så länge jag hade rätta hästen. Och med den kombinationen skulle jag nog också även få mer intresse för att tävla.
Har inte egen häst nu och då är det svårt att verkligen vilja tävla, eftersom det känns som att man ändå inte kan komma någon vart med ridskolans hästar. Visst, det är ju bra övning, men ändå inte så motiverande.
Det skulle ju vara dressyr jag skulle tävla i och jag känner att jag har kommit ganska långt ändå och har många år kvar att bli bättre. (jag är under 30)
Det jag skulle behöva är ju att träna på att rida program oftare. Har ridit några klubbtävlingar och lyckas alltid missa skritten...fattar inte varför :confused:
Det som hindrar är ju självklart pengar. Jag bor i Stockholm och där behöver man ju vara hysteriskt rik för att kunna ha häst. De som har häst här är en fin liten skara advokater, flygkaptensfruar eller liknande.:crazy:

Om jag hade fötts in det så definitivt!
Har haft både vilja, ork, talang och allt det.
Min dröm var att ha ett eget ställe med in/tillridning.
Hade hästar hemma för just detta i omgångar samtidigt som skolan.
Hästar var mitt liv till 200% och läste på Vretaskolan.
Tränade och tävlade i tonåren med egen häst.
Men vi hade inte de ekonomiska förutsättningarna för en riktigt bra häst.
Men jag hade en superkul tid med den pållen som jag hade:).
Och så fick man ju rida andras hästar också, väldigt nyttigt!

I dagsläget, 15 år senare så skulle de ekonomiska resurserna finnas,
då jag är vuxen med egen ekonomi. Men nu lockar inte tävling på det sättet.
Så med dagen som utgångspunkt saknas vilja, ork och talangen har säkert
falnat lite med åren:p. Dessutom har jag fegat ur lite på hinderhöjd såå....

Inget tävlingsämne alltså för dagen alltså...:D

/J.

Mina förutsättningar har nästan varit så:o
Dock har ekonomin svajjat emellanåt och därmed problem med att lägga vantarna på de riktigt bra hästarna.

Letar dock vidare och hoppas på det bästa.:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.