Saigon

Trådstartare
Unghästen min ska dra vargtänder inom kort. Funderar därför på att införskaffa ett hack (alt. får han vila under perioden, har inte riktigt bestämt mig än).

Jag har aldrig någonsin ridit med ett hack och än mindre passat in något. Har läst lite gamla trådar här och fann då att många rekommenderade ponnyhack även till stora hästar (som jag förstod det). Varför? Är det enbart skillnad på längden på skänklarna?

Min kille har inte något jättestort huvud men väl ett i full-storlek. Kommer ett ponnyhack verkligen passa?

Då jag tvivlar på att jag någon gång mer kommer använda ett hack så funderar jag på de som finns hos Hööks eftersom att de är lättillgängliga och till bra priser. Det finns två modeller med en viss prisskillnad. Är det något som är bättre/sämre än det andra? Eller är inte något av dem att rekommendera? Har ni isf tips på något annat hack som är bra?

Sv: Hackamore

Det är bara skillnad på längden på skänklarna. Ett "ponnyhack" finns både i liten storlek och fullstorlek. Skillnaden på de på hööks är väl att det ena är med kedja och det andra med läder under hakan. Min häst går jättebra med det med kedja, men med det med läder kan jag absolut inte få stopp på henne. Vissa hästar tycker väl att det är för skarpt med kedja, så då är ju läder att föredra.

Ponnyhack finns i full storlek också. Skillnaden är i princip skänklarna - längd och utformning. Jag skulle börja med ett hack med kortare skänklar, särskilt då det gäller en unghäst, eftersom de flesta andra hack jag sett har (imo) väldigt långa underskänklar. Hööks ponnyhack med nosdel i syntet duger bra. Jag har inte provat det i läder.

Personligen föredrar jag dock S-hack, eftersom jag upplever att kommunikationen blir tydligare. Efter att ha ridit på S-hack, upplever jag ponnyhacket som lite "luddigt". Dessa kostar emellertid en rejäl slant (mitt gick loss på 900-1000:-), så jag förstår att det inte är intressant om det ska ligga i garderoben sedan.

+ Marty

Tack för era svar!

Jag hittar bara två varianter av hack hos Hööks. Bara den i brunt läder finns i stl ponny resp full. Något "ponnyhack" i syntet hittar jag inte.

Står att skänklarna är 18,5 (men ej angivet om de är kortare i ponnystl). Räknas det som långt eller kort?

Med tanke på att ni säger att "ponnyhack" både finns i stl. full och ponny så antar jag att Hööks bruna inte räknas som ett ponnyhack?

Bör jag leta vidare någon annan stans?

Jag har använt hööks ponnyhack och är inte missnöjd med det. Det rostade fort och remmarna blev slitna fort men för en tid känns det inte värt att lägga några större summor heller.

Aha, ja men då är jag med!

Spontant ser ju ponnyhacken betydligt snällare ut.

Blir nog att jag prövar Hööks bruna variant, men i stl full.

Bara ha lite koll på hacket med syntet eftersom jag har varit med om flera som gått sönder efter ett tag. Rider dock ofta med hack så jag köpte ett i läder för 250 spänn :)

Liknande trådar

L
Utrustning Funderar på att prova hackamore på ponnyn eftersom han inte trivs med bett i munnen (har ett sidepull också), men jag vet inte riktigt...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: Sorbe
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 639
Senast: bigganl
·
S
Utrustning jag har ej ridit med hack innan, men jag har ridit en del med sidepull. Jag tänkte rida min nya bettlöst men med sidepullet har jag ej...
Svar
10
· Visningar
1 135
Senast: X_tremless
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 815
Senast: FridaW
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur