Ha medryttare eller ej

Sv: Ha medryttare eller ej

Jag förstår ditt dilemma. MEN jag tror att du skall fundera på inte bara hur det känns utan även VARFÖR det känns så?

När jag började som medryttare var ägaren väldigt nervös. Hon hade haft hästen på foder tidigare och fodervärdarna hade behandlat hästen mindre bra. Men vi löste det genom att jag i början alltid red med en annan tjej i stallet (som hästens ägare litade på) och att vi såg till att träffas många gånger (jag och ägaren alltså) så att hon fick se vad jag gjorde, hur jag kände för hästen (:love:), hur hästen kände för mig (:love::devil::rofl:) och hur vi löste olika saker.

Efter en tid kände hon att jag var den ENDA hon kunde tänka sig att lämna hästen på foder till (hon var gravid och fick ett sjukt barn). Så nu har jag haft hästen på foder ett drygt år och det har gått kanon. Hästens ägare är jätteglad över att hon kunnat lämna bort hästen till någon som känner henne och älskar henne och som ägaren litar på.

I efterhand har jag förstått att det hon kände innan hon skaffade medryttare var

1. Oro för att hästen skulle fara illa
2. Svartsjuka
3. Oro för att hästen skulle skada mig (hon kan vara en riktig pissmärr när hon vill)

När man väl analyserat VARFÖR man är tveksam kan man ju fundera över lösningar!

Likaledes i efterhand har hon summerat "vinsterna" med att ha medryttare:

1. Hon visste att hästen kom ut på en rejäl tur i veckan (jag red bara en gång per vecka på grund av avståndet) utöver det hon orkade rida/köra själv.
2. Hon visste att när hon blev sjuk eller senare åkte in på BB så fanns det någon som kände hästen och visste allt om foder och annat som var nödvändigt som kunde hjälpa henne
3. Hon hade någon som kunde ta hem hästen när babyn visade sig vara sjuk och hon behövde tid att hantera sin vardag med en ny liten krasslig familjemedlem.

Summa summarum: Nu har jag ju köpt egen häst och när han väl är inriden skall jag nog också skaffa medryttare. Just för att veta att det finns någon som kan vara "backup" om något händer mig. Dessutom tror jag verkligen att det är bra för en häst att inte alltid BARA ridas av en och samma person. Om inte annat kanske den ena är mer intresserad av ett visst sätt att rida (jag rider ju helst i skogen - hittar jag en medis som vill dressyra blir jag lycklig) och då får ju hästen mer omväxling och bättre muskeluppbyggnad!

Hon rider min häst en dag i veckan nu, för att se hur det fungerar. Kanske ökar det till två sen beroende på hur jag känner med tid och så. Det hade gått bra igår i alla fall :)

Vad kul, härligt att det verkar funka bra! :)

Hej!
Precis som Rohirrim är jag också medryttare och har varit i jag vet inte hur många år. Enligt egna erfarenheter så tjänar hästägaren en hel del på att få hjälp när de inte har tid, åker bort o.s.v. Men de tjänar förstås bara på det om de verkligen litar på sin medryttare.

Jag har varit med om blandade kombinationer. Varav en innehöll en hästägare som jag aldrig kom överens med. I början kändes det relativt bra och jag hade inte mycket att invända med. Men efter ett tag började hon mer eller mindre elakt klanka ner på min ridning. Och jag var många gånger nära på att ringa och be om att få sluta. Men jag antog att om hon inte tyckte att det funkade isåfall skulle säga det till mig. Jag tyckte bra om hästen och det var väl en av anledningarna till att jag aldrig sa upp mig. Han var väldigt nervös och felriden och ägaren red honom helt fel (Varje gång hon satt upp var det skrik och slit tills hästen lugnat ner sig av ren utmattning). Men efter ett långt tag med pikar på min ridning (Jag frågade många om hur det såg ut eftersom jag var orolig och ingen hade något negativt att säga.) och efter att hon flyttat hästen utan att säga till mig och efter att mitt självförtroende sjunkit till 0 så slutade det. Hon fortsatte dock våran "relation" genom att sprida ut skit om mig och min ridning och försökte skapa bråk mellan mig och min nuvarande medryttarhästs ägare. Som du kanske förstår var det här inte lyckat över huvud taget. Kanske för att hon inte var redo att släppa iväg sin häst till en främmande människa? Eller bara för att hon var allmänt lustig. Eller en kombination av det där.

Min nuvarande medryttarhäst funkar det dock superbra med. Ägaren och jag kommer mycket bra överens och vi tycker bra om varandra. Hon litar fullt på mig och låter mig ha hästen som min egen när hon inte har tid. Har det uppstått några problem har vi löst dom på stört. Till exempel höll hon lektioner för mig på hästen tills båda kände oss riktigt trygga med varandra. Detta är ett väldigt bra tips om du inte vågar släppa din häst helt.

Men känner du dig osäker så kanske det inte är någon idé att lämna ut hästen sådär vind för våg. Var med medryttaren i början eller vänta helt enkelt tills du känner dig säkrare på att du verkligen vill.

Tack och hej

Wuups, var nog lite sent ute. Men hoppas att det går bra för er nu!

Det låter som en bra idé att hon rider en dag i veckan till att börja med.
Jag har haft medryttare till min häst och det är en inte helt okomplicerad lösning enligt mig. Jag, vuxna människa, har lite "lätt" kontrollbehov och jag kände att jag helt enkelt inte hade koll när jag inte var ute i stallet lika ofta som innan.

Är det bara där skon klämmer för dig så testa i alla fall ett tag för att se om det går bättre. Om inte så får du ju helt enkelt strunta i att ha hjälp med din häst.

Tycker själv att det är jätteskönt att inte behöva åka ut varje dag utan att få "sakna" min häst lite plus att tiden helt enkelt inte räcker till för mig med jobb, familj och häst men det skall ju kännas rätt att lämna bort sin älskling också. Annars försvinner ju hela idén med att ha avlastning (som för mig).

Säger som ovan, ta tid för dig själv och låt hästen ha roligt med den andra ryttaren. För i det här fallet är väl det viktigaste att hästen och du trivs med sin medryttare...? Har du fortfarande kvar dessa tankar om ett tag, så snacka med medryttaren! Tillsammans kan ni säkert komma på en lösning!

Lycka till!

Kul att det funkar för dig! Har idag efter många funderingar lagt in en annons om medryttare,en dag i veckan framöver för att jag har snett bäcken och ont i högerbenet:(
Får väl se om vi hittar rätt person.

Blev inget med den tjejen, det fungerade inte, så nu har jag henne själv. En tjej i stallet rider henne ibland och det fungerar jättebra

Om det inte känns rätt så avakta ett tag, o tänkt efter vad du egentligen vill :idea:
Jag har tidigare haft 2 st medryttare till min häst. Båda har varit ganska nära kompisar.
Det funkade inte med någon av dom. Den ena red mest ut, motionsred hästen osv, funkade bra men hon slutade pga en sak, den andra medryttare är/var verkligen en BRA ryttare - på andra hästar, ridskolehästar. Jag har verkligen beundrat henne för hon rider så bra på ridskolehästarna. Men med min relativt svåra, känsliga märr funkade det inte. Jättesynd verkligen då hon la STOR vikt även i skötsel av hästen, verkligen supernoga osv! Den andra va mer "slarvig"..
Just nu har jag ingen medryttare pga att jag helt enkelt inte litar på någon..:angel: Känner mig orolig dels pga att det är en speciell häst, mkt känslig, mkt nerv och behövs ridas på ett speciellt sätt som många inte är vana vid.
Tyvärr:(

Ungefär så som du beskriver din häst är mitt sto.

Väldigt känslig, mycket nerver och blir lätt nervös, svårriden och har fått ett j*kla humör ju mer kondition hon får upp.

Fungerar bra med den tjejen, som bor på gården, som rider ibland, hennes häst är likadan (våra hästar kallas ibland stallets kärringar:angel:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama