ha hästen på lösdrifft

proxyma

Trådstartare
Hur går det fär er att ha era hästar på lösdrifft. Va har ni för raser? hur gör ni när regnet öser ner? om era hästar har täcke hur länge har dom på dom? och byter ni täcken på dom själva?hur mycke fär ni betala? berätta gärna:laugh:

Sv: ha hästen på lösdrifft

Min varmblodstravare går på lösdrift. Just nu går han otäckad, sätter naturlig päls och sen täckar jag när vädret blir sämre.
Vid långvarigt regn/snö kan det vara en fördel att ha fler täcken att byta mellan när täcket blivit för blött.

Har islandshäst, fjordingar och kbl-travare på lösdrift (även vbl-travare och sådan korsning har varit ute dygnet runt under sommaren men jag antar att det inte är vad du syftar på).
Eftersom de har torrt vindskydd (gjuten platta, väggar och tak), så kan de välja att vara inomhus när det regnar.
De har inte täcken på sig än så länge och jag tror att de kommer att vara otäckade hela sommaren. De som tidigare gått på lösdrift (innan jag köpte dem) var otäckade året runt hos tidigare ägarna.

Jag tror att det viktiga är tillgång till torrt, väderskyddat ställe. Sedan får hästarna avgöra hur blöta eller torra de vill vara.

Mina ston går på lösdrift. Halvblod, Ridponny + welsh. De har ett tunt regntäcke på sig nu och kommer gå täckade hela vintern. Stallägaren tar in dem varje dag och fodrar och är täcken då blöta så byter hon dem, annars gör jag det själv när jag är på plats. Ser till att ha nya täcken som håller för väta och har även reservtäcken att byta med om det behövs.

Våra hästar tränas o tävlas och kommer rakas. Lösdrift har jag dem på för att halvblodet ska röra på sig hela tiden, hon börjar bli gammal o stel, ridponnyn vill bara äta grovfoder utomhus och welshen vill vara med sina kompisar. Därför så täckar jag dem hellre och har dem ute dygnet runt. De har en lösdriftshall som de kan gå in i om de vill.

Jag har två hästar på lösdrift.

En connemara och en shettis-korsning.
Korsningen ska inte ha något täcke men märker jag att han verkar kall/extra trött eller tagen på nåt vis så har jag ett fodrat regntäcke som jag kan slänga på.

Connemaran har jag precis klippt undersidan av halsen och ett streck bakåt på varje sida. Han ska vara klippt så lite som möjligt för att inte behöva täcke. Så nu håller jag på att utvärdera om denna klippning räcker, det vore bra.
Å andra sidan är denna häst mer känslig för framförallt fukt och vind tillsammans så jag har alla sorters täcken jag kan lägga på för alla olika sorters väder.

Målet är att gå med samma täcke max 1 dygn men det är vädret som bestämmer.
Ibland förra året så gick han ju med samma täcke flera veckor i streck men då får han stå naken inomhus några timmar/dag - varannan dag... Och när man rider osv...

Hur går det fär er att ha era hästar på lösdrifft. Va har ni för raser? hur gör ni när regnet öser ner? om era hästar har täcke hur länge har dom på dom? och byter ni täcken på dom själva?hur mycke fär ni betala? berätta gärna:laugh:

Det går hur bra som helst.
Har 2 fullblod, 1 halvblod, 2 welsh mountain, 2 welsh, 1 welsh partbred och 1 ardenner (fördelade på 3 lösdrifter).
Gör inte så mkt när det regnar, antingen går hästarna in eller så byter jag täcke på dom efteråt.
Fullbloden och halvblodet är täckade.
Har dom hemma så sköter all skötsel själv och betalar inget..

Jag har 1 Ridponny (NF/XX) 1 korsning ridponny/halvblod och 1 shetlandsponny.

Hästarna står på pappas gård så jag betalar inget.

Den ända skilnad jag märker är att man får släpa ut mer hö i hagen och ta in och ut morgon och kväll i stället för in eller ut.
I övrigt så har jag samma skötsel för dom som när dom var inne på natten.

Kram

Mina går på lösdrift.
Det är en islandshäst och en korsningsponny.

När regnet öser ned så blir de blöta. Såvida de inte går in i vindskyddet vilket Islandshästen faktistk brukar göra.

Inga täcken.

Jag har de hemma på egen gård så jag betalar det jag betalar i lån, men detta inkluderar ju även bostadshuset mm. mm. mm. så.. ;)

Har tre vbl-travare och en islänning som går utan täcke. Ena vbl hade täcke förra vintern eftersom hon hade dåligt hull och inte orkade sätta päls (hade precis fått henne).
De har väderskydd att gå in i om det är dåligt väder..
Har arrenderat mark, så jag har ingen direkt månadshyra.

nu när eksemtäcket åker av ska han inte behöva se ett täcke på länge, typ 6 mån
han klipps inte och rids inte mycket i vinter pga min skada
står på lösdrift så han kan gå in o lägga sig i halmen om det regnar

Mina gick på lösdrift förut, men kan berätta hur jag gjorde då :)

Va har ni för raser? En ridtravare och en shettis
hur gör ni när regnet öser ner? Ingenting alls, om det inte var VÄLDIGT kallt och blåsigt samtidigt, då fick travaren täcke eftersom han har svårt att hålla hull.
om era hästar har täcke hur länge har dom på dom? Kortast möjliga tid
och byter ni täcken på dom själva? Jag hade dom på mina föräldrars gård där jag själv bodde, så ja det gjorde jag :)
hur mycke fär ni betala? Ingenting :D

Hos oss går det två varmblod, en welsh cob, en islänning och en fjording. Ett av varmbloden går täckade nu och har så gjort ett tag pga ryggproblem. Möjligt att jag kommer att täcka min egen häst också beroende på hur hennes rygg kommer att kännas senare när vädret blir sämre.
Vi sköter allting själva så är täckena blöta när vi är där så byter man bara, precis som på stall.

hej ! jag har lösdrift eller stor box kan man nog mer säga , jag köper nya täcke varje år så dom ska hålla för alla väder . jag mockar bajsen varje dag och lägger in nytt spån då. har alltid en torr fin bädd till dom . äter inne i varsit hörn , äter hö ute när det är väder för det .

jag kommer aldrig ha häst i box mer .

jag har ett halvblods sto och en shettis sto.

jag klipper shettisen och har täcke på henne . annars kan jag inte köra henne och halvblodet sätter inte så mycket päls så dom klarar allt fint.

behöver dom stå inne har dom spilt ( grimmskaft) ja ni fatttar ,men detär mer när jag ska träna eller hovis kommer som jag vill ha dom inne och när jag borstardom.

prova att ha dom på lösdrift du gör ditt livs bästa sak.

Det går bra här! Jag har en Paintkorsning och en Welsh Cob. När det regnar gör jag ingenting för båda är kära i sin ligghall och går in där när det blir för jobbigt ute. Täckar ingen av dom. Kostar inget...jag har eget ;)

Hur går det fär er att ha era hästar på lösdrifft.
Alldeles utmärkt!
Va har ni för raser?
Halvblodsvalack, hannoveranersto och shettisvalack.
hur gör ni när regnet öser ner?
På med ett regntäcke.
om era hästar har täcke hur länge har dom på dom?
Endast täcke vid ordentlig nederbörd och kyla. Har 'lösdrift light' och tar in ifall det är -30 en längre period, eller om det är snöstorm, så de får tina upp... :grin:
och byter ni täcken på dom själva?
Jepp.
hur mycke fär ni betala?
Har eget stall och lösdrift
berätta gärna:laugh:

Hur går det fär er att ha era hästar på lösdrifft.
Bra hästarna stormtrivs.

Va har ni för raser?
En nordsvensk och ett russ

hur gör ni när regnet öser ner?
Ev. täckar men vanligtvis så står de inne i ligghallen o myser om det regnar.

om era hästar har täcke hur länge har dom på dom?
Så länge som dem behövs, sen tas de av.

och byter ni täcken på dom själva?
ja

hur mycke fär ni betala?
400 kr i kallhyra + foder

Jag har min korsning på lösdrift, hon har gått på det i 5 år!

Aldrig täcken på!

Stor halmad ligghall och väldränerad hage, inga geggiga hagar.

Hon står på ett Active Stable, så hon har transponder runt halsen och äter från foderstationer!

Kostar runt 2-2500kr/mån, fullservice

de låter ju hellt underbart. kommer nog flytta henne till lösdrifft men vet inte riktigt när. gallorna kanske försvinner med då som hon får när hon står inne. hellst skulle jag förståss vilja bo i hus å ha en lösdrifft hemma men de kommer nog såsmåning om. upplever ni hästarna friskare å gladare sen ni släppte dom på lösdrifft?

Mitt fjordsto går på lösdrift och har gjort så hela sitt liv. När regnet öser ned så formas pälsen så regnet leds bort från kroppen, dvs det är bara det yttre pälslagret som är blött.

Hon har inte täcke, men två andra hästar i lösdriften har det. Man ansvarar själv för att byta täcke/ta av täcke, men det verkar inte vara något problem.

Jag betalar 2000 kr/mån då ingår allt foder, daglig tillsyn och tillgång till anläggningen.

Hej..

Jag har min Arabvalack i ett lösdriftstall. Han har inte gått i lösdrift förut men verkar trivas bra med de nu. Dock sätter han inte så mkt päls som jag hade velat så de blir täcke på på vintern. Å även vissa nätter då det kan vara lite kallt å han fryser.

Dom kan ju gå in i lösdriften om dom inte vill bli blöta när det regnar. På nätterna får dom hö inne å då brukar dom hålla sig inne.

Andra hästar som oxå står här e en varmblodsvalack och ett russ sto. Hon får vara instängd på nätterna då hon inte ska ha lika mkt hö som dom andra å för att hon annars jagar ut min häst.

Täcke sätter stallägaren på om jag sagt att jag tycker han ska ha det lr om dom tycker det verkar kallt. Dom har inte gått med täcke mer än över nån natt men sen när dom behöver det mer så byter vi då det behövs...

Jag betalar 600kr å då ingår strö å hö, daglig tillsyn å tillgång till paddock...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel