ha hästen på lösdrifft

Sv: ha hästen på lösdrifft

Va gör ni om hästarna blir skadade å måste tex ha boxvila. har ni tillgång till box eller försöker ni göra nått provisoriskt?

Vi har tillgång till box ifall det skulle behövas... Som sagt så står ju ponnyn i box om nätterna då hon jagar ut min häst annars. Det finns även fler boxar som vi kan använda!!

Vi har box som man kan stänga för i själva ligghallen, sedan finns det stall med boxar att tillgå om man behöver stalla upp hästen under en längre period. Vi har även sjukhagar om sådana behövs. :)

Va har ni för raser? en kallblodstravare som är ridhäst och ett varmblod som är trav/montehäst.
hur gör ni när regnet öser ner? varmblodet går med täcke på dygnet runt nu då det är hans första år ute och van o stå inne ca 20 tim/dygn innan. kallblodet kan få på sig ett täcke om det öser ner i flera dagar eller om det är riktigt skitväder.
om era hästar har täcke hur länge har dom på dom? kallblodet så lite som möjligt varmblodet måste ha dygnet runt annars fryser han, hoppas dock på att han skall vänja sig mer nästa år.
och byter ni täcken på dom själva? jag byter själv om det skulle behövas varmblodet kommer dock alltid ut/in för att få krafftfoder så jag tar alltid av o kollar hur det ligger.
hur mycket får ni betala? jag betalar 1500kr/mån då ingår vatten, hösilage, korn, havre och strö. bara o hojta till när det behövs fyllas på.

lösdriften har en torr fin bädd som de kan gå in i men de väljer oftast skogen, går bara in o sover/skiter i lösen så vi får mocka ett par ggr i veckan men tur är väl att vi är fler som hjälps åt med det.

Senast ändrad:

Va gör ni om hästarna blir skadade å måste tex ha boxvila. har ni tillgång till box eller försöker ni göra nått provisoriskt?

vi har 10 häst på lösdrift och sen har vi hastar på box(8 st storhäst och 1ponny + 4 ponnyspilt) och skulle det behövas box för en sjuk häst byter vi bara så att nån häst får gå ut i lösdriften den stunden.

ok. vilken stor, fin och lufftig ligghall ni har movi. de är ju smart byggt att man kan ha boxarna i ligghallen :)

Jag har en islandshäst på lösdrift, men har även tillgång till stall och box om det behövs, han har en egen box men står ute dygnet runt ändå.
Om regnet öser ner så tar jag in honom och låter honom stå inne under en natt och torka upp. Om det "bara" regnar 1-2 dagar så får han vara ute som vanligt. Hästarna har vindskydd och använder det om dem vill.
Täcka gör jag inte, där emot kan jag sätta på fleece täcke om han är väldigt svettig på vintern. Då får han stå inne med täcke ett tag och sen tar jag av honom innan han går ut.
Jag betalar 1400kr i månaden (eller jobbar av) då ingår: utsläpp, (dock inte insläpp) all hö, havre, betfor och mineraler, box och lösdrift (får välja själv), två paddockar, litet ridhus, ovalbana, passbana (oval och passbana är tävlingsbanor för islandshäst) och jätte bra ridvägar! plus att mina tränare äger gården och dem annordnar även tävlingar ca 2ggr om året.

Vi har våra araber på lösdrift och det har fungerat riktigt bra, de har hela tiden fri tillgång till hö vintertid.. Våra araber har inte frusit av att det har varit kallt så vintertid går de otäckade och ser ut som björnar.. de gånger de fryser är när det är regnigt och blåsigt, då har vi endera tagit in dem för att torka upp/ sen släppt ut dem igen med täcke på.. Givetvis har vi tillgång till ligghallar, vindskydd och skog.. Stall finns oxå på gården om det behövs..Våra hästar stormtrivs på lösdrift och föredrar att gå ute dygnet runt.. Har märkt att de blivit lugnare och mera harmoniska sen de fick börja gå där..

Jag har tillgång till stall och box. Sen tror jag att många större lösdrifter med lätthet kan bli en box.
Boxvila är ju nödvändigtvis inte inom fyra väggar...;)

Jag måste rätta en sak också, jag skrev: Inga täcken.
Jag har köpt ett täcke nu. Jag vill kunna lägga på min häst något när hon är svettig och varm när det blåser svinkallt/snöar/regnar.

Jag har en P.R.E., går ute året runt utan något täcke, fri tillgång till grovfoder. Har tillgång till ridhus och träningsmöjligheter. Inget ingår (förutom hage), jag betalar 300kr. :)

Funkar super duper bra!! Ska aldrig stalla in honom så länge jag har tillgång till lösdrift!!:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Bilder säger ju mera än 1000 ord så jag tänkte visa er några från vår lösdrift..

Hur går det fär er att ha era hästar på lösdrifft. Va har ni för raser? hur gör ni när regnet öser ner? om era hästar har täcke hur länge har dom på dom? och byter ni täcken på dom själva?hur mycke fär ni betala? berätta gärna:laugh:

Vi har lösdrift hemma. En c-ponny korsning, en travare i tävlingskondition. När regnet öser ner är våra hästar smarta nog att gå in (självklart används täcke vid behov!). Har även möjlighet att ta in dom om det skulle behövas men det är VÄLDIGT sällan. Dom brukar få komma in och byta täcken/ev. lufta sig lite 1-2 ggr/dag när de har täcken.

har bara gott om säga om lösdrift och jag kommer, förhoppningsvis, aldrig mer ha en häst 'på box' :laugh:

Hej !

Hoppas att det är ok att jag också har lite frågor :)

Jag funderar på att låta mina gå på lösdrift vintertid också, men hur gör jag ?
Har haft de ute dygnet runt sommartid men brukar stalla in i september. Vi har väldigt öppna kala hagar men tillgång till änden av en ladugård där de kan gå in (jordgolv med halm).

Anledningen till att jag tänker såhär är att vår lilla ponny lätt blir hostig om hon står inne plus att min stora häst visar tydligt att hon tycker det är tråkigt att stå inne och sparkar i boxväggen.

Jag har bara dessa två hästar men nu till frågorna:
Ska jag täcka eller inte? Hittills har de gått utan täcke men har ju fått komma in på natten. Den stora rids ca 3 ggr per vecka och inte hårt (oklippt), den lilla rids/tränas ca 5 ggr per vecka och rids lite mer med sikte på tävling (oklippt). Vad tycker ni ?

Behöver jag öka hö ransonen när de går ute hela tiden ? Jag är rädd att ponnyn äter för mycket då. Eller ska jag montera en höhäck högt i lösdriften så att storhästen alltid har och den lilla får sina ransoner och inget mer ?

Hur gör ni med kraftfodret ? Mina får bara lite betfor/lucern/mineraler och morötter. När ger ni det/hur ? tar ni in en stund varje dag eller går ni ut med hinkar till dem i hagen ?

Mvh

jag skulle ta den stora åt sidan och stödfodra den och ge resten gemensamt. att öka lite när dom går ute märker du nog snabbt om det behövs.

Jag vill öka på med ytterligare en fråga. Nu när det börjar bli frost, hur gör ni som har era hästar på lösdrift? Jag tänker på fruset gräs och fång. Tar ni in dem då varje natt. Jag menar det kan ju vara frost länge och fint på dagarna och då är ju hästarna helt plötsligt inte på lösdrift längre. Och frosten försvinner ju ibland inte förrän långt in på förmiddagen, låter ni dem stå inne halva förmiddagen då?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar