Ha häst men ingen bil?

A

AnnaBanana

(Jag vet inte om jag har lagt tråden rätt nu men moderator får gärna flytta den annars.)

Jag har funderat på detta så mycket nu att jag känner att jag måste fråga er kloka bukefalister...

Min fråga är egentligen enkel, tror jag...
Kan man ha häst utan att ha egen bil?

I dagsläget skulle jag precis nätt och jämnt ha råd att ha häst + bil (jobbar heltid med en ok lön).
Men om jag inte hade bilen så skulle jag utan tvekan ha råd att ha häst.
Bilen kostar mig flera tusen varje månad i lån, försäkring, diesel och nu när det är dags för service samtidigt som fordonsskatten damp ner i brevlådan kände jag bara att jag inte vet om det är värt det längre...

Jag har en bra bil med bara några år på nacken som är en pärla att köra och jag tycker dessutom väldigt mycket om att köra bil så det bär emot att fundera på att sälja.
Anledningen till att jag har en lite dyrare bil (som jag helt enkelt måste ta lån för) är att jag har flyttat dryga 60 mil från min tidigare hemort och har ingen häromkring som skulle kunna hjälpa mig med enklare fix på en äldre bil. Därför har jag gjort kalkylen att även en äldre bil skulle bli dyrt för mig eftersom jag skulle behöva hjälp från en verkstad med minsta lilla problem med en sån.
Jag tycker mycket om min bil och behöver ha den för att ta mig hem till föräldrarna och vänner, som sagt 60 mil bort. Dessutom har jag två katter och det känns som en trygghet att ha bilen om man måste till veterinär eller annat.

I övrigt kan jag ju egentligen inte påstå att jag behöver bilen. Jag har gångavstånd till jobbet och det är klart att jag tycker att det är lättsamt att ta bilen till gymmet och sånt, men jag är rätt övertygad om att det går att ta sig dit med buss om jag skulle vilja.
I grunden skaffade jag bilen eftersom jag utgick ifrån att jag inte kommer att kunna ha häst utan att ta mig dit med bil (och ett hästköp har funnits i planerna ända sen jag fick avliva min senaste häst för fem år sen).

Nu har jag hittat en stallplats på gångavstånd hemifrån (!) med ridhus och annat som verkar kunna vara nåt för mig. Och då tändes ett hopp, tänk om jag kan ha häst utan att behöva bilen, för då har jag utan tvekan råd! :idea:

Så kära buke...Finns ni hästägare som inte har bil? Går det bra? Är det väldigt besvärligt eller funkar det smärtfritt?
Snälla hjälp mig med input så jag kan sluta vela om detta med bilen, tack! :laugh:

Det blev lite väl långt, förlåt för det.... :o

Sv: Ha häst men ingen bil?

Jag skulle inte vilja ha häst men ingen bil, men så bor jag ju också så att det är långt överallt (inklusive hästklinik) och ambulerande veterinär inte har resurser för något "större".

Men ta och räkna på vad det skulle kosta dig med både bil och häst, lägg undan det några månader och se hur det känns. Då har du ju en buffert sen när hästen väl står i boxen :) Om du har gångavstånd till stallet så behöver du ju inte använda bilen till att ta dig dit och får ingen merkostnad av resor till och från stallet. Kanske du öht kan öka på promenaderna till och från andra aktiviteter så att du inte har så stora kostnader för bränsle och betalar "bara" det som bilen annars kostar.

Hej!

Jag har haft 4 hästar so far och inte en enda bil.

Bor man bra och har tillgång till bil med krok man kan låna vid behov klarar man sej alldeles utmärkt!

/Lavinia, hästägare sen ca 15 år tillbaka. Fortfarande inte ägt en enda bil.

Jag hade inte velat ha häst utan bil, om olyckan väl är framme och hästen måste till veterinär vill jag inte behöva ringa runt i försök att hitta en bil med drag som jag kan låna just då, detsamma gäller transport.

Kan du inte bara ställa av bilen? Och så ställer du på den under de perioder du kör mer bil och har tid att hälsa på därhemma, t ex semestern och jul.

Ställa på bilen kan man ju göra precis närsomhelst via nätet, och har du en vilande försäkring så börjar den gälla när du ställer på bilen. Du kan alltså om jag förstått saken rätt få bilen körklar på ett par minuter om du behöver köra hästen till klinik.

Se till bara att koppla ur batteriet så att det finns ström när du ska köra!

Tycker absolut du kan ha häst utan bil. Bil går ju att oftast att låna av någon.

Kan du ta dig till jobb och stall utan bilen behøver du ju den inte.
Har varken bil eller kørkort, det kan vara lite kruxigt ifall man skulle behøva hæsten transporterad någon stans.
Jag får førbereda i god førvæg och fjæska før personer jag inte står særskillt næra (inga slæcktingar) før att få pålle kørd.
Men hade jag haft kørkort hade jag ju bara kunnat hyra bil vid de tillfællena:idea:
Att resa långa stræckor med tåg eller buss ær væl ingen konst det hæller borde væl vara jobbigare att køra bil?
På bussar sover jag altid så gott och på tåg kan man læsa osv utan att bli åksjuk.

Precis, det är lätt att man tänker av gammal vana att det är dyrt att hyra bil eller ta taxi, men det är billigare att göra det någon gång ibland än att äga bil.

Visst går det att ha häst utan att ha bil om man bor som du och har gångavstånd både till arbetet och till stallet. Givetvis är livet betydligt enklare med bil men vid de tillfällen man behöver åka till veterinär eller liknande så går det att hyra både bil och transport.

Jag har själv bara en liten bil utan dragkrok som jag behöver för att ta mig till stallet eftersom det inte går buss dit. Däremot har jag både ridhus och tränare 200 m från stallet så jag behöver sällan transportera hästen. Ska vi till veterinär så hyr jag bil antingen av bilfirma eller av nån kompis alt lånat firmabilen på jobbet.

Jag är personligen sådan att jag hade aldrig klarat mig utan bil, men varför gör du inte en liten lista på vid vilka tillfällen du inte hade klarat dig utan bilen? Och sedan beräkna vad det kostat dig att faktiskt hyra bil vid dessa tillfällen istället?
För det kan ju faktiskt vara så att det är så pass få tillfällen som du behöver den att det blir billigare att hyra än att hålla egen bil.

/Camilla

Jag har häst men ingen bil. Eller okej, jag köper en bil på fredag. Men den enda anledningen är att jag har 3 mil enkel resa till stallet, och jag kan inte fråga folk varje gång jag ska åka.

Vad händer den lördag kväll då hästen blir sjuk och ska till klinik? Har du då någon i din närhet som kan köra dig?
Det är egentligen enda anledningen för min del :P

Nu har jag bil, för att jag är lat. Men jag skulle kunna klara mig utan mer eller mindre, behöver jag åka till klinik kan jag låna mina föräldrars bil. Min bil får ändå inte dra min transport.

Vet du att du har folk runt omkring dig som kan köra så fine, sälj bilen. Men annars hade jag nog inte vågat

När jag skaffade min första häst hade jag ingen bil. Det blev buss, cykel och snålskjuss till stallet. Det funkade och jag tänkte inte så mycket på att det skulle vara jobbigt då (hade inte ens körkort). Men å andra sidan ingick hö, strö osv i stallhyran och stallägaren hade transport och hade kört om något hade hänt.

Idag har jag bil och jag går aldrig tillbaka till att vara billös hästägare. Dels för att det alltid kommer tillfällen då bilen behövs (som när jag har meckat med olika sadlar till och från stallet) och jag vill vara självständig. Vill inte passa busstider eller gneta på en cykel tidiga mornar i snöstorm. Sen älskar jag min bil och använder den i min vardag för övrigt.

Går det inte att kompremissa? En riktigt billig liten bil så du slipper billånet iaf?

kl

Jag tror jag svarar alla på samma gång annars blir det så väldigt mycket upprepningar.

Jag har alltså flyttat 60 mil och har inget socialt nätverk här som jag kan räkna med att få hjälp av, som tex att låna bil och sånt av. Jag behöver bil för att kunna hälsa på föräldrarna, jag åker gärna kollektivt men det är snudd på omöjligt att hitta fungerande kommunikationer hem till föräldrarna när man har två katter som också ska med på resan. Men där är min tanke att jag skulle kunna hyra bil vid de tillfällen det gäller, det skulle ändå bli billigare än att ha egen bil.

Angående detta med klinkbesök och liknande...Om jag ska utgå ifrån att jag behöver ha en bil med drag plus en transport för att kunna ha häst, då ligger mitt hästköp mååånga år framåt i tiden. Känner mig lite som en dålig människa som inte har vägt in den tanken... Jag hade nog på sikt tänkt att jag skulle lära mig att köra med släp (vilket jag inte kan i dagsläget).
Jag förstår hur ni menar som förespråkar detta, men är alltså den gängse uppfattningen att man ska ha båda delarna för att kunna ha häst? Hur gör ni som inte har bil om plötsliga klinikbesök behövs? För jag kan förstå om de flesta tycker att man ska/vill ha bil för att ha häst, men innebär det då att alla som har bil har en bil med drag plus släp?

Min bil som jag har nu är liten, utan drag men trevlig och med mycket bra bränsleekonomi.
En lite större bil med drag är ju sannolikt dyrare än den jag har nu (eftersom jag som sagt inte kan nåt om bilar och därmed inte tycker att jag kan ha en bil som kräver lite små reparationer nu och då) och det har jag helt enkelt inte råd med. Eller jo, jag har ju råd med en dyrare bil, men då har jag ju definitivt inte råd med häst så då föll ju hela poängen med en dyrare bil.

Börjar känna att det kanske inte var så smart att flytta från alla sociala kontakter ändå... Hade jag bott kvar så hade det funnits både bil och släp att låna vid behov...

Har jag missat att svara på nån fråga med det här inlägget, så säg till! Jag är så vädigt tacksam för all input jag kan få :)

snabbt svarat så säger jag ; köp en bensinbil.
Billigare skatt, drar mer på korta sträckor men på en hyfsat ny bil så brukar det inte vara så farligt.

Jag håller på att ta körkort nu och har haft häst i många år, har dock ett nätverk runt mig för klinikbesök och liknande.

Som andra har sagt så finns det hyrbilar och finkor, du kan ju dessutom höra med människorna där du ska stalla upp om det finns möjlighet att låna en finka vid akutbesök om du betalar för det? Då spelar det ju ingen roll vilken tid på dygnet. Hoppas det fixar sig för dig. :laugh:

Jag har häst men ingen bil (eller körkort heller för den delen) och visst blir det lite knöligt men det går. Främst för att jag står i ett stall med väldigt snälla människor som ställer upp om det skulle vara något.

Jag har dock planer på att börja ta körkort så småningom, så jag i alla fall kan låna/hyra bil om det skulle behövas.

Personligen hade jag inte velat vara utan bil med dragkrok som hästägare. Jag ser de som inte har möjligheten att hyra släp och ta hästen till veterinärvård, de hästarna blir i större utsträckning stående med diverse ickeakuta krämpor, just för att det är meckigare att få ihop ett klinikbesök.

Själv vill jag kunna komma iväg på träningar, eller rida i skogen/ridhus (beroende på vad jag har tillgång till där jag står uppstallad och vad som inte finns på ridavstånd).

Att köpa en billig bil med bra dragmöjligheter, som är trafikförsäkrad och billig i reparationer (Volvo 745/945 t ex) kan vara ett alternativ. Då kostar ju bilen främst i rörliga kostnaden och man har minimerat de fasta kostnaderna.

Jag hade inte velat ha häst utan bil, om olyckan väl är framme och hästen måste till veterinär vill jag inte behöva ringa runt i försök att hitta en bil med drag som jag kan låna just då, detsamma gäller transport.

Jag var glad att jag hade bil när dom ringde från stallet för att dom trodde att min häst hade kolik, kl 22.00. 15 km bort. Nu var det inte det men taxi hade kostat multum.

Hej!

Jag tror det har mer med "jag vill inte veta" än "jag har ingen bil". Ingen av de jag känner som inte har bil och släp har låtit det hindra dom om hästen behövt åka till klinik. Däremot vet jag flera som äger bil med dragkrok som ändå inte kör in sina hästar, fastän hästarna skulle behöva det- de tar heller inte ut vet i onödan, tror det har med ekonomi och inställning att göra, mer än "jobbigt att hitta bil och släp".

Och jag står fast vid att jag inte behövt äga en bil på mina 12? år som hästägare och jag har haft akut sjuka hästar och varit på klinik flera gånger med de som behövt det.

Har man en häst, har man det oftast i ett stall- där brukar finnas människor med bil och släp som i nödfall brukar ställa upp. Eller så går det ju att hyra bil även om det är helg och man måste köra häst till klinik!

TS: du kanske kan kolla upp ditt tilltänkta stall om där finns möjlighet att låna släp eller se om mackarna i området hyr ut bil med krok och släp?? Så vet du om det skulle behövas.

/Lavinia, utan bil och släp och åker ändå en extra vända till kliniken "för säkerhets skull" om 2 veckor.

Det ställer högre krav på uppstallningen om man väljer att inte ha bil. Främst att resten av stallet är villiga att ta sig an en akut sjuk häst.

I de stall jag stått har det tyvärr varit "det är så mycket jobb att hitta en bil, jag låter honom vila och hoppas att det försvinner". Inte en gång, utan genom åren ett större flertal. Detta främst i kollektivstall, där det är billigt att stå men kräver mer av den som äger hästen. Att hyra en bil med dragkrok är inte helt enkelt, det har visat sig vara rätt så svårt när vi har försökt.

Har man en akut, akut sjuk häst finns ju alltid djurambulans, men då krävs det ett betydligt djupare tag i plånboken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar