Gynnsam exteriör för dressyr, eller?

Sv: Gynnsam exteriör för dressyr, eller?

Möjligen har han också lite vek länd, men det är svårt att se på bilderna och i så fall är det ett större problem än korset.

/Camilla

tack tack!! :bow: kunde inte hitta ett bra exemplar på uppdragen flank!

Camilla_H skrev:
Möjligen har han också lite vek länd, men det är svårt att se på bilderna och i så fall är det ett större problem än korset.

/Camilla

Han är svag i sitt ländparti, ja. På vilket sätt är det ett större problem? (frågvisa lilla ja :) )

Bellona skrev:
Var det en ganska ung tjej som hade hästen och en mamma som red oxå?

Njae, vet icke.. hon jag köpte honom av har en dotter.. vet dock inte hur gammal dottern är. Var någonstans var det?

Alltså träningen var här i Stockholm men jag tror att hon och hennes mamma åkte en bit. Jag är ganska säker på att de kom från norr om Stockholm... Typ lite ovanför Uppsala..

Muskulatur i länden är ju rätt viktigt vid samling, för att orka kliva under sig bak och för att tippa bäckenet rätt.

/Camilla

ok, då är det inte samma :) Min häst kommer ifrån Båstad

Camilla_H skrev:
Muskulatur i länden är ju rätt viktigt vid samling, för att orka kliva under sig bak och för att tippa bäckenet rätt.

/Camilla

Ok, han är omusklad rent generellt nu.. ska börja hoppa vilket år som helst nu :angel: då jag tror att det är ett bra sätt för honom att sätta muskler på rumpa/rygg..

Jaha men då har vi rett ut det då!! :bump:

Superfin häst i alla fall o lycka till i framtiden!!:)

Det är jätteintressant att gå tillbaka och läsa detta nu när jag och lillkillen börjar känna varandra bättre. Därför undrar jag xenox vad du grundar din gissning ang användandet av hans bakben? du har helt rätt! jag har inget gratis. beror det på längden på bakbenen, eller vinklingen, eller vad? (hoppas ngn orkar svara) :) jag lär mig mkt av er!

Ville bara säga att det här med sluttande och rakt kors har undantag :) . "Min" ponny har ett kors som är på det rakare hållet(upplever jag det som ialf), men han har gått 2 EM (vad vi känner till - kan vara nån till)!!! Däremot så ser man kanske lite tydligare när han släpper bakbenen :D . Men han har ganska lätt för att placera dem rätt, så nu när man kan alla knapparna så är det inga problem :p .

http://groups.msn.com/hastarnalove/minahstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=18
http://groups.msn.com/hastarnalove/minahstar.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=25

Det beror både på längd av bekbenen och vinkeln på korset.:smirk:

Om bakbenen är längre än frambenen blir det svårare att få hästen att "sätta" sig på baken och bli lätt i fram.
Medan om man har ett rakare kors så kan det vara dåligt övertramp i gångarterna och lite svårare med att "sätta" sig på baken även här.

kul att du livade utt tråden igen :) :bow:

:) jag kunde inte låta bli.. som en gammal ridskolelev har jag mest bara ridit och ej reflekterat så mkt, dock är det intr, & jag vill lära massor! :D Ni här på buke har en otrolig samlad kunskap. Det lustiga m min häst att när han protesterar mot jobb (händer oftast vid sluta som han tycker e ap-jobbigt, vi har inte kommit så långt) så SÄTTER han sig på baken! Det måste ju vara mkt jobbigare.
hm.

..jag surfar m mobilen nu så jag har beg m tecken att anv, hoppas jag ej var otydl å svamlig, mer än vanligt alltså! :D

Liknande trådar

Ridning En disskusion på dressyr fick mig att tänka lite! Vad ser vi som styrkor/svagheter i exteriören hos en häst? Är det samma saker oavsett...
2
Svar
37
· Visningar
4 908
Senast: Mabuse
·
Träning Bästa arbetsformen? Ja som rubriken antyder söker jag svaret på vilken den bästa arbetsformen är för en (vuxen) häst med svag överlinje...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Cha9
·
Islandshäst Det är något som jag funderat mycket på och kommit fram till en del slutsatser. Jag vill gärna höra vad andra kommit fram till så kan vi...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
42 011
Senast: Zannaah
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18