Exteriör styrkor/svagheter

Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Ja han saknar en del muskler nu och är lite väl tunn -precis växt en hel del.
Precis, har ganska mycket knän och de kommer komma mer längre fram när han hittat ett lagom tempo och blivit stark. Ska bli jättekul att se hur han blir när han blir äldre och "landar" i sin kropp.
Skritten är avslappnad och har ett rejält övertramp, galoppen kommer mer och mer -har haft lite jobbigt att runda sig men nu det sista har det börjat släppa så då kan vi börja jobba mer.
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Ja jo det var jag hela första året!! Jag höll på dö när ägaren drog av han täcket när jag var och tittade på han. Satt i sadelkammaren och lipade när jag skulle byta om för provridningen och skrek rakt ut till min kompis ''vad fan ska jag göra? Den där går ju för fan inte å rida på''.. haha
Kan ju lätt säga att det var enbart pga att jag tyckte synd om han då han var i bedrövligt skick och jättehalt och skulle ''rädda'' han. Vilken jävla klycha!! Haha ;) Men en häst med hans hjärta och psyke är värd en chans. :)

Jadu .. jag har tvivlat mkt på mina hästar, men jag skulle nog inte gå och köpa mig en sådan kuse :D Men absolut, en häst med sådant hjärta o psyke är värd en chans! :)
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Vilka långa ben. :love: Är han mest travtränad?

Ja han har långa snygga ben :love:

Travtränad sedan han var 1 år, red på honom första gången som 3 åring men det hände bara ett 5 tal gånger. Det är sedan i somras som han är riden mer regelbundet, gått några lektioner för lärare och sedan tömkör vi rätt mkt men vi håller oss till skritt och trav.

Han rör sig mkt fint i traven, liksom svävar fram med jordens kliv, galoppen har vi inte kommit till och i hagen är den inte så graciös :D
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jadu .. jag har tvivlat mkt på mina hästar, men jag skulle nog inte gå och köpa mig en sådan kuse :D Men absolut, en häst med sådant hjärta o psyke är värd en chans! :)

Skulle aldrig i mitt liv köpa en sådan heller. Hon bad på sina bara knän att jag skulle ta emot honom gratis om hon körde upp han från stockholm åt mig. Hon klarade inte av honom alls. Varken i stall eller att rida och ville bli av med honom akut då hennes mamma gått bort. :) Så stackarn behövde ju ett hem :p
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Skulle aldrig i mitt liv köpa en sådan heller. Hon bad på sina bara knän att jag skulle ta emot honom gratis om hon körde upp han från stockholm åt mig. Hon klarade inte av honom alls. Varken i stall eller att rida och ville bli av med honom akut då hennes mamma gått bort. :) Så stackarn behövde ju ett hem :p

Då förstår jag, men det verkar ju gå framåt iaf ;)
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag gissar på ett hoppstammat halvblod, kanske att man skulle velat haft lite mer vinklar bak, och en lite bättre ansatt hals, den är lite lågt ansatt och "hjorthalsig", även om det ser ut att ha blivit bättre med träning.

Annars tycker jag den ser ut att ha en bra och stark överlinje, manke till svans, så att säga. Lite långa kotor kanske, och lite knipt under knäet fram, om man ska vara petig. Men på det hela taget en vettig ridhästexteriör.
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag gissar på ett hoppstammat halvblod, kanske att man skulle velat haft lite mer vinklar bak, och en lite bättre ansatt hals, den är lite lågt ansatt och "hjorthalsig", även om det ser ut att ha blivit bättre med träning.

Annars tycker jag den ser ut att ha en bra och stark överlinje, manke till svans, så att säga. Lite långa kotor kanske, och lite knipt under knäet fram, om man ska vara petig. Men på det hela taget en vettig ridhästexteriör.

Vilken häst pratar du om? :D
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Ovanför svaret står "Svar på Exteriör styrkor/svagheter av elinlowenberg #26" så det betyder att det är svar på första inledande inlägget i tråden som elinlowenberg skrivit.
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

3 år på bilden


22654_1277607794781_1667585073_724762_7728557_n.jpg
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Dressyrstammat halvblod med fullblod/trakhenerinslag? Jag tycker den ser ut att ha en fin exteriör, inga direkta svagheter som syns på bilden. Kanske att länden/korset är lite omusklat, men det är ju helt naturligt för en treåring. Vad fick den för exteriörpoäng?
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag kan bara hålla med:D efter Cornetto - Bold Irish** avlad för fälttävlan, men har ju mycket riktigt en "hopp-pappa". Jag tror att halsansättningen kommer från fullblodsmamman. På 3 årstestet fick han 8 på typ och 7 rakt igenom på resten. (Rätt bra jobbat när man är 175cm som 3 åring ;), nu som 7 åring är han närmare 180cm....)

Mooona: Snygg häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Äsch, nu när du säger det syns ju fullblodet jättetydligt (benen, halsen, korset), klantigt att missa det! Blev lite lurad av huvudet tror jag, och tänkte rent halvblod.
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Det är just det som är spännande med att kika på bilder där man inte har någon fakta;) Hihi!:D
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Dressyrstammat halvblod med fullblod/trakhenerinslag? Jag tycker den ser ut att ha en fin exteriör, inga direkta svagheter som syns på bilden. Kanske att länden/korset är lite omusklat, men det är ju helt naturligt för en treåring. Vad fick den för exteriörpoäng?

Hahaha du ska inte läsa mina inlägg och gå på det ;) Nej jag bara skoja! :D

Hoppstammad ut i hovspetsarna med fullblodsmamma.

3 års

Typ - 8
h.h.b - 8
Ben - 8

4 års kvaliten

Typ- 9
h.h.b- 9
ben - 7

:)
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Sedär, ovanligt bra resning och rätt kort i ryggen för att vara hoppstammad. Den är inte efter Corlensky, händelsevis?
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Nej Irco Marco blod.. det där med korta ryggar verkar nog ligga i hans gener för den andra med Irco Marco blod som jag har är ännu kortare i ryggen dock inte lika bra exteriör. Typ -7 h.h.b -8 ben -9
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Ja, det verkar rimligt - din häst har en del likheter med Dirco i typ, exempelvis.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp