Gynnsam exteriör för dressyr, eller?

Sv: Gynnsam exteriör för dressyr, eller?

Jättefin häst! Vet att jag har påtalat det förut.. :)

Men har du varit på en kurs för Elisabet Lundholm?

Bellona skrev:
Men har du varit på en kurs för Elisabet Lundholm?
Öhh.. vem är det? Icke sa nicke.. det har jag icke... ;) Fast jag kanske borde.. beroende på vem det är då förståss!! :D Vad får dig att tro det?? :o

Flanken sitter på gränsen till buk och bakdel. alltså ungefär där "den stora virveln" sitter. om den är uppdragen kan det beror på stess, undervikt, vantrivs mm. man kan se om den är svår att få ihop på korsets lutning och den långa halsen.

Senast ändrad:

Det jag reagera på först var att hästen är rätt lång i ryggen, vilket jag hört kan vara jobbigare när man ska rida ihop de. Själv är jag ingen proffs på exteriör, så jag vet inte, men fin häst var det :D!

*asg*

Kolla in pappa häst.. inte undra på att min har långa bakben!!! :eek:

:rofl: :rofl: :rofl:

De är f.ö väldigt lika varandra

immigrant1.jpg

eller vad säger ni om bakbenen.. det blir nästan gräshoppelikt!! (?)

kul att se att bilderna funkade. du kan dra upp dom med en zoom knapp. Jag var tvungen att förminska dem lite annars gick det inte att maila.

Jfrelin skrev:
kul att se att bilderna funkade. du kan dra upp dom med en zoom knapp. Jag var tvungen att förminska dem lite annars gick det inte att maila.

:bow: :bow: :bow: Evigt tacksam!! Överlycklig över bilderna på Heineke! Jag har varit jättenyfiken på att se hur han ser ut.. men en uppställd bild på Immigrant var som sagt också kul att se (har bara sett körbilder).. sikka bakben han har!! Lustigt också att min häst är svart när pappa är fux.. :)

malinsky skrev:
Öhh.. vem är det? Icke sa nicke.. det har jag icke... ;) Fast jag kanske borde.. beroende på vem det är då förståss!! :D Vad får dig att tro det?? :o

Hon är gammal dressyrryttare som på sin tid red Grand Prix dressyr när hon höll till på Flyinge. Jag tror att hennes bästa häst hette Washington. Det var iallafall en ganska snygg, svart hingst vill jag minnas. Den blev i vartfall såld till Japan. Strax efter det så började hon dra ner på sin ridning.
Hursomhelst så är hon ju förbundskapten för dressyrlandslaget nuförtiden!

Saigon skrev:
Hon är gammal dressyrryttare som på sin tid red Grand Prix dressyr när hon höll till på Flyinge. Jag tror att hennes bästa häst hette Washington. Det var iallafall en ganska snygg, svart hingst vill jag minnas. Den blev i vartfall såld till Japan. Strax efter det så började hon dra ner på sin ridning.
Hursomhelst så är hon ju förbundskapten för dressyrlandslaget nuförtiden!

Ok, henne skulle jag gärna ha ridit för!! :D

men så är tyvärr inte fallet.. har problem med att hitta tränare :(

Usch då... hoppas du snart får tag på någon!

Fast jag är lite nyfiken på att höra varför Bellona undrade om du tränat för Lundholm...;)

Fin häst :)
Men den ser definitivt mörkbrun ut. Fast jag vet att bilder kan luras...

Nu blev ni allt nyfnikna va!! :)

Elisabet Lundholm är the best of the best! Hon är förbundskapten för seniorernas landslag i dressyr.

Jo det var så här att min kompis rider för henne då och då och på kursen så var det en tjej med en häst som liknar din jättemycket. Jag var bara tvungen att fråga.. :bump:

Så det var det!

Kanske hästens förra ägare red för henne? Han kom till mig i slutet av juli i år!!

Ja, nog tycker jag att han ser mörkbrun ut.. svart en reg. På sommaren blir han ljusare dock..

Här har du en häst med väldigt uppdragen flank, hon är dessutom väldigt underviktig och var jättestressad.
Har ingen bild på henne som hon ser ut nu men nu är hon jättefin :love: Lagom i hullet och blank och fin med muskler. På bilden som är taget i maj så har jag haft henne i tre dagar.
454043.jpg

Din häst väldigt trevlig ut, men det ser ut som att du får rida henne väldigt mycket för att få till samling. Hon har som du säger långa bakben och lite dålig vinkel. Jag gissar på att om du inte hela tiden sätter tillbaka henne så hamnar hon i framvikt, det ser dock väldigt trevligt ut när du rider. Men jag gissar på att hon inte har någon gratis bakbensaktivitet.
Säger som någon annan utnyttja hennes utstrålning, för det såg hon ut att ha!

Var det en ganska ung tjej som hade hästen och en mamma som red oxå?

Jag har också en häst med lite rakare kors (arab) även om det inte är så rakt som den rasen kan ha och jag frågade AE om detta i helgen och han sa så här:

En häst med rakt kors blir lätt så att den istället för att trampa under sig "skottar" bakom sig.

En häst med för sluttande kors är heller inte bra då den visserligen har lättare för att trampa inunder men då vinklarna hänger ihop i bakdel och ben så brukar såna hästar ofta ha veka haser och iaf inte kunna bära någon vikt på dessa.

Dock så är det som andra har sagt - vill individen inte jobba under sig så spelar korset ingen roll, det handlar om helheten och det mentala också.

/Camilla

Liknande trådar

Ridning En disskusion på dressyr fick mig att tänka lite! Vad ser vi som styrkor/svagheter i exteriören hos en häst? Är det samma saker oavsett...
2
Svar
37
· Visningar
4 908
Senast: Mabuse
·
Träning Bästa arbetsformen? Ja som rubriken antyder söker jag svaret på vilken den bästa arbetsformen är för en (vuxen) häst med svag överlinje...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Cha9
·
Islandshäst Det är något som jag funderat mycket på och kommit fram till en del slutsatser. Jag vill gärna höra vad andra kommit fram till så kan vi...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
42 011
Senast: Zannaah
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur