Gynnsam exteriör för dressyr, eller?

malinsky

Trådstartare
Jag är urdålig på hästens exteriör, men försöker lära :D

Vad jag har lärt mig ang dressyrhästars exteriör är att de bla bör ha ett sluttande kors, ej för lång rygg, långa ben med stora vinklar osv..

Nu har min häst ganska rakt kors, är detta en regel utan undantag? och vad är svagheten i min hästs exteriör om man ska leka med tanken att målet är grand prix (hej å hå :angel: )

Nu vet jag att det inte bara hänger på exteriör, men utifrån den, vad säger ni? Vad är min hästs svagheter och styrkor exteriört som dressyrhäst? (Jag saknar en bild där han är riktigt uppställd, men kanske ni kan se ngt i alla fall) Tacksam för all hjälp och svar :)

trav

i hage
en till

galopp

Senast ändrad:
Sv: Gynnsam exteriör för dressyr, eller?

förtydligande, är det en regel utan undantag att en dressyrhäst behöver ha ett ganska starkt sluttande kors, eller kan hästar med raka kors också ha lätt för sig att "stoppa benen under magen"

Jag tycker att hans er jättefin ut! Men jag är inte så duktig på det här med exteriör... Men jag vet många dressyrhästar med rakt kors, har aldrig hört tidigare att de ska ha ett sluttande kors.

Kung Bob skrev:
Jag tycker att hans er jättefin ut! Men jag är inte så duktig på det här med exteriör... Men jag vet många dressyrhästar med rakt kors, har aldrig hört tidigare att de ska ha ett sluttande kors.

Ahh, kul att höra! Jag har surfat runt och tittat på bilder och försökt se hur de är byggda, och jag har inte sett några med ganska raka kors.. hmm.. intressant att du har den erfarenheten!

Det är ju inte bara exteriören som spelar roll, det handlar ju mycket om viljan hos hästen...

Självklart har en häst som är perfekt byggd lättare för sig, men den kanske inte alls vill arbeta iallafall? Medans en häst som kanske har lite långa bakben, eller för rakt kors eller dyl. har en otrolig vilja och ridbarhet...

Men till exteriören nu, tycker att din häst ser fin ut, väldigt lätt i typen.

Senast ändrad:

Vill bara påpeka att han är så sjukt snygg så det är inte klokt :love:

Jag är inte heller bra på exteriören men verkar ha ett bog något åt det branta hållet. Det gör ju att hästen kan ha svårare att få ut ett längre/större steg.
Jättefin häst annars!
Lycka till!

Om vi ska gämföra med en exemplarisk dressyrhäst föreslår jag Don Charly (42p. exteriört)

doncharly_3.jpg

och din

IMAG0070.jpg

jag tycker han har ganska fint sadelläge med som sagt något för rakt kors, halsen här visserligen framsträckt på bilden men den är troligen något för lång. Benen har fina tydliga senor och de är slanka. Huvudet i sin tur är något för långt men med ett fint ansatt ganasch inte heller några uppsvälda slemhinnor som är i vägen. Bred bringa (viktigt för balans och takt hållningen i gångarterna).

jag tycker den är mer lämpad för dressyr än hopp (exteriört) den har mycket fin utstrålning, uttnytja det.

Vad jag ser i ridningen ser det ut som om att du får ihop hästen fint (exteriört ser det inte ut som att det ska vara fullt så lätt) men den måste komma in under sig mer för att få ännu finare rygg och sadelläge.
Jätte fin häst annars.
Vad har den för härstamning?

Senast ändrad:

en sak till. Det är jätte bra att han inte har uppdragen flank, fint hull också ;)

malinsky skrev:
förtydligande, är det en regel utan undantag att en dressyrhäst behöver ha ett ganska starkt sluttande kors, eller kan hästar med raka kors också ha lätt för sig att "stoppa benen under magen"

De har svårare för det, men ingenting är omöjligt :smirk: :D

när jag kollar på nya hästar vill jag gärna ha en viss vinkel på bakdelen.

bakdel.jpg

en häst med lätt sluttande kors har lättare att sätta under sig och arbeta mot tyngdpunkten.

Fast om man ritar sträcken där man vill ha dem och inte där skelettet faktiskt är så gör de ju inte så stor nytta. Om man siktar på bärbensknölen så går ditt sträck får lågt, och om man siktar på höftleden så kan man inte dra sträcket hela vägen ut eftersom man då får fel vinkel på femur=lårbenet.

Bara en tanke...

/Marie

tack! Som partisk matte kan jag inte annat än hålla med :banana:

:love: älskar den hästen!! :love:

lektra skrev:
en sak till. Det är jätte bra att han inte har uppdragen flank, fint hull också ;)

öhh.. hur ser en uppdragen flank ut? :confused:

sämst i stan på detta, som du märker... :crazy:

tack för svaret! Vad i exteriören ser du att det inte ska vara så lätt att få ihop honom!? Det är f.d ägaren som rider på bilderna! Han går ganska så enkelt att få ihop i skritt och trav, medans han gasar på och blir hundra mil lång i galoppen (känns det som) han har dessutom tappat muskler under sommaren av olika anledningar så just nu är fokus på att få honom i form igen, men han orkar inte få ihop sin kropp än, plus att han har inte vuxit i sin kropp än, väldigt valpig och har dålig koll på benen (5 år) Men jag kan inte kräva ngn samling när han knappt orkar bära sig.. han blir trött fort och blir 4 taktig till slut.. men vi kämpar på... :)

Han ser väldigt långlinjerad ut, lång åt alla håll, liksom, och därmed som eventuellt svår att rida ihop. Men det är ju en pampig häst med utstrålning, så där har du ju en fördel på dressyrbanan.

Ok, då är jag med.. jo, han är lång åt alla håll :angel:
Tack för ditt svar!

Det första jag tänker på att han har långa bakben.
Vilket kompenserar hans raka kors och borde med rätt ridning göra att han har lätt för sig att sätta under bakbenen och bli i "uppförsbacke".
Det syns tydligt på galoppbilden.
Han har korta framben och lite lång hals, om du inte rider honom noga i balans och är noga med bakbenen finns risk för att han blir kort fram och framtung.

Det är extremt svårt att på en bild avgöra huruvida en häst är lämplig för dressyr, din är dessutom slank och lite omusklad.
Han kanske har en bra förmåga att i rörelse kompensera ev brister extriört. Det beror helt på gång och temperament.

Jag tycker han ser trevlig ut i helheten och med ett positivt uttryck

Tack för ditt svar..! Oj, vad kul att läsa och nu ser jag saker jag inte har tänkt på tidigare.. superkul!

Ja, frambenen är kortare!! Det har jag INTE tänkt på iom att hans ben är i sig väldigt långa! Han har väldigt lätt att stoppa under dem i galoppen, han går "naturligt" i uppförsbacke i den gångarten.

(yepp, det finns mkt att önska i hull och muskler, mest muskler.. dock kommer han aldrig att bli "grov")

Liknande trådar

Ridning En disskusion på dressyr fick mig att tänka lite! Vad ser vi som styrkor/svagheter i exteriören hos en häst? Är det samma saker oavsett...
2
Svar
37
· Visningar
4 908
Senast: Mabuse
·
Träning Bästa arbetsformen? Ja som rubriken antyder söker jag svaret på vilken den bästa arbetsformen är för en (vuxen) häst med svag överlinje...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Cha9
·
Islandshäst Det är något som jag funderat mycket på och kommit fram till en del slutsatser. Jag vill gärna höra vad andra kommit fram till så kan vi...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
42 011
Senast: Zannaah
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18