Gummistövlar som går sönder?

Sv: Gummistövlar som går sönder?

Jag har oxå gått igenom gummistövels helvetet och alla går bara sönder..men förra vimtern köpte jag ett par lättvikts gummistövlar med termosocka på tradera för 240 spänn. Bästa ever!

Hur varma som helst och väger ingenting..bor i dom!

Nejje :( Jag har hälinlägg i nu och tänkte ha dom andra inläggen i sen när dom kommer. Men håller kängor verkligen tätt i 2 dm djup vattnig lera då?

Fast menar du verkligen att hästarna går i så djup lera? Isåfall är det ju ett fall för djurskyddet för så ska det verkligen inte vara. Jag hade mellan ca 5 cm-ca 10 cm djup lera på vissa ställen i vinterhagen nu efter det myckna regnandet och det var ju självklart att rätta till det fortast möjliga så idag har hagen rättats till och all gegga är borta och ett nytt lager stenmjöl är ditlagt. Visst kostar det men så är det ju att ha häst. Det kostar.

Att det är gegga vid grinden betyder inte att det är gegga överallt...

I vissa delar av hagen är det det, ja. Och framför allt i gången dom tas in via. Dom går in lösa, så jag har inget val än att gå efter. Men nej, 2 dm var kanske att ta i. Men 1 dm i alla fall.

Jag har 4 hektar hage igång men där finns passager där det är ankeldjup lera OCH mitt över alltihop går en liten bäck.
Jag klarar mig med riktiga kängor men det är så trökigt att trä på och snöra dom för en 5 minuters tur ut i hagen.

Nej men jag tycker inte att det är acceptabelt att det är så djup lera någonstans i hagarna. Då får man grusa upp de partierna. Hästarna står ju i leran även om det inte är lera i hela hagen (vilket självklart är ännu värre) och det mår inte deras hovar och ben bra utav.

Senast ändrad:

Då tycker jag att du ska trycka på att de partierna ska grusas upp för även om det inte är ditt eget stall så kan du ju ändå säga ifrån att det inte är bra för hästarna att behöva gå i leran. Stenmjöl kostar inte mer än runt 50 kr/kubik så så farligt dyrt är det faktiskt inte och är det bara små partier så lär det ju inte bli så dyrt.

Nejje :( Jag har hälinlägg i nu och tänkte ha dom andra inläggen i sen när dom kommer. Men håller kängor verkligen tätt i 2 dm djup vattnig lera då?
Gör dig omaket att byta stövlar bara när du ska ut i hagen, om det inte funkar på annat sätt. Men var rädd om fötterna och använd bara gummistövlarna när de verkligen behövs!

Nej men jag tycker inte att det är acceptabelt att det är så djup lera någonstans i hagarna. Då får man grusa upp de partierna. Hästarna står ju i leran även om det inte är lera i hela hagen (vilket självklart är ännu värre) och det mår inte deras hovar och ben bra utav.

Om det inte var ok med decimeterdjup lera någonstans i hagen skulle de flesta stall i Uppland få läggas ner...

Om det inte var ok med decimeterdjup lera någonstans i hagen skulle de flesta stall i Uppland få läggas ner...

Strikt sett är det ju inte okej, men sådana här vintrar vad är lösningen liksom? :S

Jag la, tack gode gud för det, 10 000 kr på ett hysteriskt antal ton grus (och låt oss säga att det var inte marknadspris) förra året, total yta som är grusad är kanske 20*10 meter drygt (det är inte rektangulärt så svårt att säga. Grusade framför båda lösdrifterna, och sen en liten hage som ser ut som en "tarm"). Så påståendet om att det inte blir då dyrt som någon gjorde, det ställer jag mig frågande till. Arbetet var gratis.

Men att grusa hela hagen, till och med jag som (eftersom jag vill hålla dem gräsfria) har "små" hagar. Det skulle kosta astronomiska summor. Och som du vet men kanske inte TinyWiny - så att bara "lägga på" något i uppländsk blålera - då kan man lika gärna trampa ner tusenlapparna med gummistövlarna, det blir samma sluteffekt.

Jag har inte decimeterdjup, den går inte över hovarna, och den är inte välling. Men det är drygt nog ändå och jag lider med hästarna (som inte tycks bekymra sig nämnvärt och mest leker grisar och vältrar sig i den).

Alltså, jag kan hålla med om att 20 cm lera i hela hagen inte är bra, men att det skulle vara djurplågeri med leriga partier i hagen känns lite hysteriskt.

Då skulle jag alltså hellre sätta min häst i den grusade sjukpaddocken, än som nu ha honom på 3,5 ha varav 0,3 ha är geggiga...

Nu menar inte jag att man ska grusa upp hela hagen utan som i MissFidelis fall lägga grus vid ingången och i den gången hon skriver om där det är gegga. Då blir det inte så dyrt. Jag betalade 1500 kr för ett lass stenmjöl igår och det räcker ju faktiskt en bit om man bara ska ha till en gång och till ingången på hagen. Tack och lov har min sambo maskiner så schaktningen behövde jag inte betala så det blev inte dyrare än de 1500 kr den här gången för min del även om jag starkt misstänker att vi kommer få köra på lika mycket till om ett tag om den här vintern tänker fortsätta vara en icke vinter. Måste man betala för schaktningen så blir det ju tyvärr dyrare men de flesta hästställena borde ju iallafall ha möjlighet att låna en traktor med skopa eller en lastmaskin så att man slipper betala för arbetskraften också. Självklart måste man schakta undan matjorden först, något annat är nog ingen ide någonstans. Vi la ca 8-10000 kr för några år sedan på att grusa upp vinterhagen och då betalade jag enbart för själva gruset, arbetet var gratis så jag vet att det inte är billigt men tyvärr så är det dyrt att ha hästar och jag tycker inte att det är försvarbart att låta dem gå i gegga på 2 dm utan det måste man göra något åt.

Det är inte bara i Uppland som det är så. Så är det på de flesta ställena som jag har varit på. Det är väl möjligtvis på väldigt sandrik jord som det inte behövs köras på grus emellanåt men annars behövs det på de flesta ställena. Ni är inte ensamma om att ha lera i Uppland. På västgötaslätten är jorden väldigt bördig men då blir det den nackdelen att hagarna blir leriga vid sådant här väder.

Ok, men du skrev att det inte var acceptabelt att ha djup lera någonstans i hagarna och det var det jag svarade på.

Eftersom jag inte äger stället eller ens har häst där, så har jag inget att säga till om. Hästarna lider inte mer än nån annan häst i det här vädret, bara jag.
Så du kan visst ha dina åsikter, men gärna utelämna dom från denna tråd då dom inte ger nått.

Nu menar inte jag att man ska grusa upp hela hagen utan som i MissFidelis fall lägga grus vid ingången och i den gången hon skriver om där det är gegga. Då blir det inte så dyrt. .

Jo fast du skrev att det inte var okej med djup lera någonstans i hagarna. Då är alternativet ställa dem i miniliten fyrkant, ställa dem på box eller grusa hela jävla hagen.

Att man måste erbjuda torr plats i hagen när det blir såhär, där är vi helt eniga. Men att dm-djup lera inte var okej någonstans i hagen, då är det kört för majoriteten av hästägarna - eller hästarna (beroende på vad alt blir)

Idag hade jag tretorn-stövlarna med hälinläggen, men fick ont ändå. Kom på att jag ju köpte Jacson's stallkängor för några veckor sen, så jag får väl använda dom och ta gummistövlarna när jag hämtar hästarna :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 962
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama