Gummistövlar som går sönder?

Sv: Gummistövlar som går sönder?

KL

Lite förvånat läser jag.

Har ni gummistövlar i stallet? Är inte det oerhört kallt på vintern och svettigt på sommaren? Jag har nog aldrig sett NÅGON mocka i gummistövlar tror jag? Kängor av något slag har nog varit det vanligaste?

Själv slet jag ut Blundstone efter Blundstone. De höll sisådär 5-6 år med daglig användning....

KL

Lite förvånat läser jag.

Har ni gummistövlar i stallet? Är inte det oerhört kallt på vintern och svettigt på sommaren? Jag har nog aldrig sett NÅGON mocka i gummistövlar tror jag? Kängor av något slag har nog varit det vanligaste?

Själv slet jag ut Blundstone efter Blundstone. De höll sisådär 5-6 år med daglig användning....

På sommaren har jag det inte så ofta (sen finns det ju sommar och "sommar" med, vissa somrar alldeles regnar ju bort). Men vår-höst så alltid. Vinter beroende på temperatur, men finns trevliga fodrade, eller foder att sätta i. Varmt och skönt. Det som hindrar mig under värsta vintern är inte så mycket temperatur som att de är halkigare än mina skor

Är man ute i stallet titt som tätt är gummistövlar så överlägset snabbast att bara kliva i/ur, jmf med kängor/andra skor.

Ja, alltid! Att hämta hästar i djup lera blir lite mindre kladdigt med gummistövlar. Jag rider inte ofta, så att bara jobba i och runt stallet är perfekt i gummistövlar. Sommartid blir det rätt svettigt, ja. Vintertid har jag yllesockor och fleecesulor i. Funkar finfint! Mycket bättre än jag trodde :)

Jag har ett par gummistövlar ståendes i stallet som jag byter till när jag ska gå ner/in i hagen. Är ju lerigt som tusan. Sen byter jag till jodpurs när jag kommer upp. Dock är stövlarna från Börjes och inte bästa kvalitén så de har gått sönder i skaftet när de viks. Satsa på ett par nya när jag får råd.

Säger som dom andra - springer man ut o in med hundar, ut i hästhagar med ankelhög lera, in i hönshuset och en sväng med hunden igen så är gummistövlar bäst. Tretorns Scout har varit bäst med sitt breda låga skaft - lätta att kliva i och mindre svettigt då dom ventilerar sig uppåt.

Vår något snea julgran är ett resultat av att maken tog sina Blundstones - jag tog mig torrskodd över bäcken men inte han så vi fick ta första bästa gran...

Jag köpte just ett par tretorn scout. Ska bara hitta silikonolja innan jag börjar använda dom.

Jag har mina när jag trampar runt i leriga hagar. Även om vi bara har lera vid grinden vill jag inte riskera att förstöra mina ridskor och klafsa ut där.

Jag hat ett par svindyra Muck boots med stålhätta. Värda varenda spänn hittills. Sköna att gå i, bra sulor, varma och - så vitt jag kan bedöma - hållbara. Vanliga gummistövlar ger jag inte mycket för. Köpte ett par Tretorn för 700 spänn. De höll inte ens i ett halvår trots att de inte användes i stallet.

Jag har också ett par Muck Boot med neoprenskaft fast utan stålhätta sen ett par månader och de har än så länge hållt tätt i ankeldjup lera och när jag ofrivilligt lade mig i leran en dag.

KL
Vanliga gummistövlar tåler inte urin så dom pajjar snabbt om man använder dom i stallet, det finns säkert någon som haft par som klarat sig längre men generellt sett så går dom snabbt sönder oavsett om dom är billiga eller dyra.

Men bara för att man har dem i stallet betyder det inte att man kliver runt i urin.

Men bara för att man har dem i stallet betyder det inte att man kliver runt i urin.

Tänkte precis det samma :D Visst måste man slänga gödseln någonstans men knalla runt i ammoniak brukar inte jag ägna mig åt knappt ens om boxen mockas ur. Det finns strö!

Använder ofodrade gummistövlar så gott som året runt. Sommartid om det är torrt ute mockar jag barfota i foppatofflor :o om jag ska byta om innan jag ska rida, annars gummistövlar. Höst o vår gummistövlar hela tiden, byter till ridskor o chaps när hästen är klar typ och byter sedan tillbaka efteråt, skor o chaps bor i stallet. Minus vintertid har jag ett par raggsockor o ett par stora stövlar (som oftast sitter fast i overallen vintern igenom) eller om jag ska rida direkt så några kängor antingen att rida i eller att byta till ridskor i stallet.

Jag hatar att bli blöt om fötterna och behöva gå försiktigt. Till vardags har jag foppatofflor vid torrt väder och annars vardagsgummistövlar som inte används i stallet. Någon som förstått att jag hatar att knyta/krångla med skor :angel: Bara att kliva i är min melodi.

Jag avskyr foppa, de är sjukt fula och borde förbjudas på offentlig plats.

Men i stallet sommartid regerar de. Även jag mockar i foppa torra sommardagar. Och använder dem i stallet av samma anledning som jag har stövlar på vintern. Enkelt kliva i/ur. Och enkla att göra rena. T ex när hästen trampat sönder alla tårna på en.. ;) För där är väl nackdelen, jag tenderar att leda hästar i foppa osv med :S (Än har inget hänt, men..)

Jag hat ett par svindyra Muck boots med stålhätta. Värda varenda spänn hittills. Sköna att gå i, bra sulor, varma och - så vitt jag kan bedöma - hållbara. Vanliga gummistövlar ger jag inte mycket för. Köpte ett par Tretorn för 700 spänn. De höll inte ens i ett halvår trots att de inte användes i stallet.

Minns du vad dina heter? Jag kan inte hitta några muckboot med stålhätta? Jag skulle gärna köpa ett par annars men jag vill absolut ha med stålhätta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 962
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama