Gummistövlar som går sönder?

Sv: Gummistövlar som går sönder?

Förut så köpte jag ett par dyra fina gummistövlar. Jag hade använt dom en gång och åkte sen till stallet med dem. Och när jag gick i en vattenplaning så märkte jag att de inte var vattentäta...:meh:

Så himla märkligt för jag mailade muckboot igår innan jag fick svar här och enligt honom så har inte muckboot några boots med stålhätta?

De finns heller inte med på muckboots svenska hemsida, däremot finns med "extra förstärkt tå" - men inte stålhätta.

På engelska sidan finns flera med stålhätta däremot

Senast ändrad:

Ja och frågan är ju vad de menar med det? Jag fick svaret
En enkel gummistövel är mjuk över tå och häl. Förstärkt innebär, att tå och häl är förstärkta och att de kan belastas utan att de kollapsar. De är dock ej godkännda enligt EU-norm som skyddsstövel.
och jag kan ju säga att det blev jag inte klokare utav. Klarar de en hästhov eller trampar en häst rakt igenom som på en vanlig sko?

Vet inte om du hann se innan jag ändrade, men på engelska sidan haglade det av stålhättor? (kolla på "men" och "work")

Ja och frågan är ju vad de menar med det? Jag fick svaret och jag kan ju säga att det blev jag inte klokare utav. Klarar de en hästhov eller trampar en häst rakt igenom som på en vanlig sko?

Jag har ett par med sån där förstärkt tå och de är mycket stabilare än jag först trodde. De klarar absolut ett vanligt tramp, men jag kan tänka mig att meterialet blir mjukare med tiden. Och så ger de nog efter fortare om du parkerar något tungt på tårna en längre stund. För ordinär stallvistelse tycker jag dock de fungerar utmärkt!

Får göra det men problemet är ju om de inte passar för frakten fram och tillbaka blir ju så dyr då. Jag har ju så känsliga fötter så alla skodon måste sitta perfekt för att jag ska kunna ha dem.

Knapplån

Är det någon som vet om muckboots är lätta eller tunga?

Åh vad glad jag blir :) Tack för ditt inlägg då kanske det kan bli ett par sådana iallafall då :)

Jag har bara provat ett par MuckBoots, de jag själv äger, ett par knähöga i ridstövelmodell. Jag upplever att de är tyngre än vanliga gummistövlar och i början tyckte jag att de var lite klumpigare också, men jag har aldrig använt andra fodrade gummistövlar och det är klart att fodret påverkar när jag jämför stövlarna. I övrigt tycker jag de är jättebekväma och använder de gärna höst, vinter och vår oavsett väder. Ordentliga sommaregn får de också tjänstgöra i däremot inte strålande sol! Jag har även använt de vid jakt, både på skånska åkrar, i knähög snö och lappländsk myrmark och gått och gått och gått, aldrig skavskår eller mer trött i fötterna än vad man förtjänar efter en hel dags promenerande. Det enda är att det kan bli lite svettigt så bomullsstrumpor är inte att rekommendera vid sådana aktiviteter, men det tycker inte jag gör något.

Kort och gott, troligen de mest funktionella skodon jag haft och definitivt de mest prisvärda!

Senast ändrad:

Så himla märkligt för jag mailade muckboot igår innan jag fick svar här och enligt honom så har inte muckboot några boots med stålhätta?

Skumt. Har träffat flera i häst- och lantbruksvärlden som har MB med stålhätta, alla kan väl inte ha köpt dem i utlandet?

Tack för ditt svar :) Kanske att jag vågar mig på att beställa ett par då. Så synd att det inte finns någon åf i min närhet så att jag hade kunnat prova dem på plats.

KL

Jag blev nyfiken på stövlarna i tråden här och googlade lite. Jag hittade Muckboot ridstöveln och blev väldigt sugen att göra en investering. Känns himla praktiskt att vara ridklädd och klar och ändå bara kunna ta slangen och spola av. (Jag är också foppatoffel och "bara stoppa foten i skon" frälst. :D )
Är det någon som sett eller t o m använt den modellen så skulle jag bli tacksam för ett omdöme.

Det är den stöveln jag skriver om ett par inlägg upp! Är det något annat särskilt du vill veta?

Men Miss Fideli, sluta genast att gå i gummistövlar när du har ont i hälarna! :idea: Du ska i första hand använda skor med stabila (nästan "smala) hälkappor, som inte "tillåter" hälen att utvidgas. Gummistövlar är sämsta jävla skit när man har ont i fötterna!
Så hur gärna du än vill använda dem, låt bli!

Själv går jag i Kavat vinterkängor med gore-tex-utsida, i alla väder hela vinterhalvåret! De har hittills hållit mina tassar torra, så länge de varit hela.

Håller helt med om detta, Ameo. Har man det minsta problem med fötterna ska man sky gummistövlar som pesten. Gäller också problem med bäcken och rygg, har det visat sig.

*KL*

Efter ett antal besvikelser med dyra Tretorn köper jag numera mina gummistövlar på Jula.

Jag hade ett par ofodrade (vanliga gröna) som var förvånansvärt bra att gå i, använde dem på min tidningsrunda (9 km asfalt) när det regnade. Tyvärr höll inte gummit så bra, de krackelerade i "tåvecket" efter ett tag.

Nu har jag ett par vinterfodrade som är rätt OK, de har hållit en geggvinter i alla fall. Jag har varit noga med att skölja av dem i spolspiltan efter varje användning.

Jag har ett par Aigle som jag köpte efter att min mamma rekommenderade dem. Hennes har hållt i många år och då används dem dagligen såväl som på hundpromenaden som i stallet och hon rider även med dem.

Sjuk sköna och jag är super nöjd. Man måste dock smörja in dom då och då.

Nejje :( Jag har hälinlägg i nu och tänkte ha dom andra inläggen i sen när dom kommer. Men håller kängor verkligen tätt i 2 dm djup vattnig lera då?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 962
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur